Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 00:42:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
23 August 2025, 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24

Auteur Topic: Intellibox en power 7 snelheidsverschil  (gelezen 6777 keer)

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
« Reactie #15 Gepost op: 13 December 2015, 15:55:48 »
Niemand?
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #16 Gepost op: 13 December 2015, 16:00:18 »
Koop een bruggelijkrichtcel die minstens 7A aankan. Verbind de plus- en minpoot aan elkaar, en zet hem op de beide ~ aansluitingen in de rode draad van de Power 7 naar het spoor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #17 Gepost op: 13 December 2015, 17:34:57 »
Als iedere trein nu eens 0,5A verbruikt en je hebt er 12 in bedrijf dan heb je een verbruik van 6A. Tel daarbij op alles wat stilstaat en zijn licht aan heeft, en al het andere wat stiekum ook nog stroom verbruikt en je bent de Power 7 tot zijn max aan het belasten, dat laat hij zie door het gele ledje te laten oplichten en als dat constant oplicht is hij niet zover meer weg van de IB te laten weten dat hij teveel stroom moet leveren, en teveel stroom is gelijk aan kortsluiting dus de Power 7 geeft door dat er kortsluiting is. Geheel in lijn met wat je ziet dat er gebeurd.
Heeft niets met de hoogte van de voltage te maken, en los je niet op met het toevoegen van diodes of wat dan ook.
Gewoon minder materiaal gebruiken op de baan en de baan in meerdere booster secties, met meerdere booster verdelen.
Niet het onmogelijke verwachten, maar gewoon logisch nadenken en via de LNCV's 6 en 7 de temperatuur en het verbruik opvragen. Of simpel even een Ampère metert gebruiken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #18 Gepost op: 13 December 2015, 21:05:59 »

Citaat
Als iedere trein nu eens 0,5A verbruikt en je hebt er 12 in bedrijf dan heb je een verbruik van 6A.
zegt Wim, maar ik denk dat hij over het hoofd ziet dat jij meldt dat alle loks zijn omgebouwd met faulhaber.
Die hebben een veel lager stroomverbruik soms maar 10~30 mA. Theoretisch kan wel 30 à 40 loks laten rijden. Dus dat verklaart niet het hoge stroomverbruik. Nogmaals een power7 voor N-spoor is 'overdadig'. Mijn idee is dat er iets anders iets aan de hand is. Je hebt toch geen onstoor condensatoren in de rails zitten?

Zoals Wim los je met de diodes het vermogens probleem niet , slecht het spanning verschil.
hier staat hoe het zou moeten http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm]

Maar ik zou alles eens goed doormeten en kijken wie /wat de oorzaak is.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #19 Gepost op: 13 December 2015, 21:33:46 »
@ klaas bedankt duidelijk.
wim het verhaal over het gele ledje klopt wat je beschrijft is precies wat er gebeurt.
Echter ziter een duidelijk snelheids verschil in enkele locs die via de IB rijden en vervolgens op de power 7 duidelijk sneller rijden en verlichting welke feller gaat branden.

Nu ben ik niet echt een ster met de multimeter en ik weet dat het volgende niet helemaal zo werkt maar als ik via de multimeter op de wisselstroom stand meet ( op de rail )  zit er bijna 4 volt verschil in de IB en de power 7.
Volgens mij verklaart dit het snelheidsverschil?

Peter ik heb geen onstoorcondensatoren in de rails maar zoals ik net al zei ben ik niet zo n ster met de multimeter ::)
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 13 December 2015, 21:50:04 »
Het kan zijn dat ik er overheen kijk, maar ik zie nergens dat alle locs omgebouwd zijn naar Faulhaber. Maar als dat zo is, dan zou er geen probleem moeten zijn. Die motortjes trekken minder dan 100mA. Dus daar kan de power 7 er wel 70 van tegelijk hebben.
Het venijn zit misschien in de verlichting. Zitten daar nog veel gloeilampjes bij? Dat zijn stiekeme stroomvreters.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #21 Gepost op: 13 December 2015, 22:22:27 »

hier staat hoe het zou moeten .....

Maar ik zou alles eens goed doormeten en kijken wie /wat de oorzaak is.

Gelukkig staat dat ook op onze eigen website, bij in de manual van de s88 module met stroomdetectie  ::) ;) Dus hoe het moet dat weten we al een tijdje.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #22 Gepost op: 13 December 2015, 22:33:26 »
Aantal mogelijke oorzaken, centrale staat op N-spanning, of er is een grootverschil in de trafospanning van de centrale en de Power 7.
Als de spanning 4V hoger is dan die van de centrale een andere trafo spanning gebruiken voor de die trafo.
Als de wisselspanning voor de centrale 16V is en voor de power 7 18V dan heb je al een verschil van ongeveer 4V op de uitgang.
Meten is weten.

Mvg
Wim.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 December 2015, 07:18:06 »
Schommelingen in baanspanning van verschillende booster secties los je op in de lokdecoder. Alle moderne decoders hebben daar een voorziening voor: Esu CV53, Zimo CV57 enz. ;)

Gr, Ben.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 14 December 2015, 10:18:35 »
@Peter, dat ze allemaal voorzien zijn van Faulhaber kon ik niet ruiken. En tja, mijn glazen bol is weer terug voor reparatie, hij blijft het maar slecht doen  ;D [Edit]Ik zie nu dat ik geen glazen bol maar een vergrootglas nodig had  ;D Maar goed, het is beter alle info in een post te geven ipv dat mensen het uit onderschriften moeten halen.[/edit] Maarja, 40 stilstaande loc's op de baan is niet mis. Zeker niet als daar verlichting in zit. En het is leuk dat er gezegd wordt eld verlichting maar het hangt er maar net vanaf hoe deze ledjes zijn aangesloten en hoe fel ze branden wat het gebruikt. Je houdt een beetje een range van 10mA tot 150mA over per rijtuig. Waarschijnlijk minder dan gloeilampjes maar met 150mA per rijtuig tikt het ook wel aan.

Zoals Wim los je met de diodes het vermogens probleem niet , slecht het spanning verschil.
Ja, hehe. Het vermogens-"probleem" is alleen maar ontstaan om te kijken of het spanningsprobleem opgelost kon worden door maar één booster te gebruiken. Antwoord daarop is dus schijnbaar nee. Dus klaar, terug naar een twee boosters opstelling.

Maar goed, 7A op een N baan echt gebruiken, wow, mooi baantje  ;D Maar wat ik al aan gaf, vooral die stilstaande treinen met verlichting kunnen stiekem nog best aantikken. En misschien hangen er ook nog decoders aan die hun voeding uit de baanspanning halen?

Op zich klopt het wat Ben zegt en zou de lastregeling het grootste verschil in snelheid moeten kunnen opvangen. Maar toch is het wel handig als je de spanningen wat dichter bij elkaar kunt brengen. Op het moment dat een trein namelijk over de scheiding rijdt koppelt dit de twee booster. De Power 7 met een hogere spanning zal dan ook het IB deel proberen te voeden (spanningsverschil proberen te compenseren) waardoor de Power 7 extra vermogen moet leveren. Dit is al niet leuk voor de booster maar ook niet voor het locje op de scheiding. Zolang deze stroom gewoon door de wielen loopt is het nog wel okay, maar als de loc met 1 draaistel in op de ene booster staat en met het andere draaistel op het andere zal deze stroom door de bekabeling van de loc moeten lopen.

Dus ja, simpele oplossing, pak krachtige diodes en sluit ze aan zoals genoemd. Probeer de Power 7 spanning dichter bij de IB spanning te krijgen onder normale rijomstandigheden (dus met normaal aantal locs op de baan). Zou alleen niet onder de IB spanning gaan zitten want dan gaat juist de minder krachtige IB de Power 7 proberen te compenseren. Spanningen meten volgens de schakeling van Klaas natuurlijk. En vergeet de diodes niet te voorzien van een aardige heatsink. Op 7A zal de diode zo'n 10W proberen weg te stoken.

Een andere meer complexe optie zou zijn om de ingangsspanning van de Power 7 te gaan regelen. Maarja, de Power 7 heeft wisselspanning nodig dus dat maakt het allemaal wat lastiger. Zit ik te denken aan de boel naar gelijkspanning te brengen (maarja, heb je al de verliezen...) en dan te regelen om vervolgens met een H-brug de Power 7 te voeden. Of te kijken om de power 7 te modificeren met spanningsregeling... Laatste is denk ik makkelijker (maar betekend de Power 7 verbouwen) maar beide zijn niet echt toepasbaar voor een elektronica leek.

Maarja, denk dat er een wijze les geleerd is, ongereguleerde boosters zijn gewoon vervelend. Zeker als je ze wilt mengen met andere boosters.

Timo
« Laatst bewerkt op: 14 December 2015, 14:56:15 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #25 Gepost op: 14 December 2015, 14:28:38 »
@Klaas & Wim

Faulhaber staat een beetje verborgen vermeld in de ondertekening. (je weet wel, de wereld beroemde regel;-)
« Laatst bewerkt op: 14 December 2015, 14:30:45 door P.Kramer »
Peter Kramer

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 14 December 2015, 14:38:13 »
Ja, nu zie ik het ook.
Wel, als dat zo is, dan maar eens gaan meten welke loc of trein zoveel stroom veroorzaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #27 Gepost op: 14 December 2015, 15:04:31 »

Zoals Wim vaak zegt: "Meten is weten".

Dat dit geen gezonde zaak is, is wel duidelijk.

Dus Marco, probeer te achterhalen wat de grootverbruikers zijn. Digitale spanning is niet "gewoon" te  meten.
Hiervoor zijn kleine tussenschakelingen nodig die te vinden zijn op dit forum http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_spanning_meten
Peter Kramer

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #28 Gepost op: 14 December 2015, 16:03:51 »
Alleen moet Marco geen spanning meten, maar Marco moet stroom meten. Dat is waar het om gaat.  ::) ::) :-X

Mvg
Wim.

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #29 Gepost op: 08 May 2016, 11:25:35 »
Ik heb nog een vraag over dit topic ik wil bij de powert 7   6 volt weghalen naar de rail toe.
Als ik deze  https://www.conrad.nl/nl/silicium-bruggelijkrichter-diotec-b-125110-25-nominale-stroom-25-a-alleen-met-koellichaam-u-rrm-400-v-501492.html  gebruik heb ik er dus 5 stuks nodig volgens mij? 5 keer 1,2 volt.

Dat is samen 16 euro kan dit ook goedkoper met diodes die 10A aankunnen heb hier naar gezocht op conrad maar niet kunnen vinden.Heb ook niet zoveel verstand van electronica dus wil wel zeker weten dat ik de goede spullen bestel.
N Spoor Nijmegen

NS,DB,SBB.