Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding
door
martr
Vandaag
om 00:42:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Twinkie
Vandaag
om 00:18:49
Raadplaatje
door
Lars Smelter
Vandaag
om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo
door
martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
barry1972
23 August 2025, 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS
door
Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC
door
wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten
door
zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Intellibox en power 7 snelheidsverschil
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Intellibox en power 7 snelheidsverschil (gelezen 6774 keer)
henk
Offline
Berichten: 22532
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
«
Reactie #30 Gepost op:
08 May 2016, 11:37:10 »
Conrad heeft wel 10 A brugcellen.
https://www.conrad.nl/nl/silicium-bruggelijkrichter-diotec-b8070-10l-nominale-stroom-10-a-u-rrm-200-v-501506.html
Ik denk alleen dat je beter een andere trafo kan gebruiken als de spanning zoveel omlaag moet.
«
Laatst bewerkt op: 08 May 2016, 11:56:07 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
marco haringa
Offline
Berichten: 585
Modulebaan "immergut"
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
«
Reactie #31 Gepost op:
08 May 2016, 12:33:52 »
Ik begrijp dat een andere voeding beter is maar ik wil naar 14 of 15 volt toe op de rail.
Dan heb ik een voeding nodig van 10 volt en 150 VA ik betwijfel of de booster dan nog wel goed werkt bij een power 4 moet je namelijk minstens 16volt als voeding hebben volgens de handleiding.
In de handleiding van de power 7 staat dit overgins niet.
Nog een vraag staat een brugcel gelijk aan 2 diodes?
«
Laatst bewerkt op: 08 May 2016, 12:35:28 door marco haringa
»
Gelogd
N Spoor Nijmegen
N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.
henk
Offline
Berichten: 22532
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
«
Reactie #32 Gepost op:
08 May 2016, 14:13:15 »
Ja, dat wil zeggen, twee keer twee antiparallel geschakelde diodes. Afhankelijk van de polariteit gaat de stroom door de ene twee of de andere twee diodes.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
marco haringa
Offline
Berichten: 585
Modulebaan "immergut"
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
«
Reactie #33 Gepost op:
08 May 2016, 16:07:53 »
En met 5 brugcellen haal ik dus 6 volt weg?
Ik moet bij de brugcel de plus en min aan elkaar koppelen en vandaar naar de 2~ aansluitingen.
En vervolgens door naar de 2e brugcel waar ik hetzelfde doe als hierboven beschreven?
Gelogd
N Spoor Nijmegen
N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
«
Reactie #34 Gepost op:
08 May 2016, 18:47:19 »
Op andere fora noemen we dit ook wel een het XY-probleem. Waarom wil je perse naar 15V toe? Is de andere booster die je gebruikt zo laag? Kan je deze niet verhogen?
Verder, om antwoord te geven op de diode vragen, ja, grofweg 1,2V - 1,4V per brug. Dus inderdaad zo'n 5 nodig. Je sluit dan inderdaad de 5 brugge aan in serie van ~ lem naar ~ klem. De + en - klemmen per brug sluit je inderdaad aan elkaar.
Hier nog een link naar een goedkoper alternatief:
https://www.eoo-bv.nl/brugcellen/470-kbpc1010w.html
Maar bedenk wel dat je dan maximaal 7A x 5V = 35W aan het weg stoken bent! Dat is geen kattenpis. Je zult de bruggen dus op een stevig koellichaam moeten bevestigen.
Vandaar weer, heb je het echt nodig? 35W is veel om gewoon weg te gooien aan warmte...
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
marco haringa
Offline
Berichten: 585
Modulebaan "immergut"
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
«
Reactie #35 Gepost op:
08 May 2016, 20:31:46 »
Timo bedankt voor je antwoord.
Ik wil naar 15 volt toe omdat ik dan alle N decoders kan gebruiken ook de kleinere , ik merk toch langzaam maar zeker dat sommige decoders heet worden.
Ook van de week een motor doorgebrand van een vrij nieuwe lok met vanaf fabriek decoder fleischmann lok.
Daarnaast wil ook voor loks met slechte stroomafname gebruik maken van bufferschakelingen die maximaal 16 volt aankunnen.
Let wel we hebben het over N spoor
Gelogd
N Spoor Nijmegen
N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
«
Reactie #36 Gepost op:
09 May 2016, 15:04:56 »
Toch wel gek dat decoders zo heet worden. N decoders zouden gewoon 24V aan moeten kunnen.
En motor doorgebrand, echt spontaan of bij ontsporing of botsing? Bij het laatste kan het altijd gebeuren, ook bij 15V. Op hogere spanningen heb je wel iets meer warmte maar zou ook wel mee moeten vallen als je ze niet laat racen.
Maar goed, voor N is een wat lagere spanning wel gebruikelijk. Daarom vind ik de Power 7 eigenlijk gewoon ongeschikt voor N. Hij heeft geen instelbare of gestabiliseerde uitgangsspanning en 7A is gewoon heel erg veel, zeker voor N. In mijn ogen ben je dus beter uit met 2 kleinere boosters die je wil in kunt stellen. Wil je de Power 7 niet weg doen zou ik toch eens kijken of je hem achter een 12V voeding kan hangen. 10V lijkt me wel heel weinig met alle verliezen erbij. De opbouw van de meeste boosters (maar ken de Power 7 van binnen niet) hebben op zich niets waardoor ze niet op 12V zouden kunnen werken ook al gezeggen ze dat je een 16V voeding moet gebruiken.
Iets wat ik de vorige keer nog vergeten wat te vermelden, de Power 7 is niet gestabiliseerd. Onder last kan de spanning dus nog best wat inzakken. Als je dus verlaagd met de volle 5V zou je dus onder last wel eens nog wat minder over kunnen houden. Dus wat ik al zie, zelf zou ik de Power 7 van de hand doen en twee lichtere, instelbare en gestabiliseerde boosters halen.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
ruudns
Offline
Berichten: 6347
***
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
«
Reactie #37 Gepost op:
09 May 2016, 16:06:09 »
Schijnbaar zijn die "onderhoud vrije" Fl motoren niet instaat langdurig "erg langzaam" te rijden via de decoder. De collector slipt dicht en de decoder woordt heet door de overbelasting die dit veroorzaakt
. Zie ook
dit draadje
.
«
Laatst bewerkt op: 09 May 2016, 16:08:02 door ruudns. Reden: url toegevoegd
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Intellibox en power 7 snelheidsverschil
«
Reactie #38 Gepost op:
09 May 2016, 16:39:53 »
Tja, daar kan ik niet zo veel over zeggen. Ik heb geen N of gesloten Fleischmann motoren. Wel een keer de (gesloten) motor van een Piko doorgebrand. Deze was toen nog niet zo oud en heb ik van Piko een nieuwe motor voor gekregen.
Enige wat ik me kan bedenken is dat de motor bij lage snelheden iets meer kracht moet leveren vergeleken met de draaisnelheid. Ook zal een decoder in het lage bereik het meeste moeten regelen. Maar ik zou niet verwachten dat ze daar extra warm van zouden worden. Op snelheid lijkt me meer warmte productie. Maar goed, heb er geen ervaring mee...
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Intellibox en power 7 snelheidsverschil