Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor?
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 00:07:29
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:02:02
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold
door
Luc2000
17 November 2025, 23:55:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
hmmglaser
17 November 2025, 23:54:38
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
17 November 2025, 23:38:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel?
door
Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt
door
Robkop
17 November 2025, 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
17 November 2025, 23:04:59
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
17 November 2025, 22:55:21
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
17 November 2025, 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
reinderlf
17 November 2025, 22:50:15
Aachenau West
door
Silvolde
17 November 2025, 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum
door
Robkop
17 November 2025, 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
RobVille
17 November 2025, 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
17 November 2025, 22:06:59
Zee. Land.
door
Huup
17 November 2025, 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
gdh
17 November 2025, 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
17 November 2025, 21:33:04
KADEE Digitale koppeling
door
Mark D.
17 November 2025, 21:29:51
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
17 November 2025, 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Mark D.
17 November 2025, 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
MathynK
17 November 2025, 21:02:03
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
17 November 2025, 20:55:58
Spoor- en tramweg parafernalia
door
barry1972
17 November 2025, 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300
door
Blausee-Mitholz
17 November 2025, 20:22:52
Line-up foto's van modellen
door
defender
17 November 2025, 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
17 November 2025, 20:06:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
defender
17 November 2025, 20:02:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen (gelezen 15585 keer)
henk
Offline
Berichten: 22674
Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Gepost op:
19 November 2015, 21:11:20 »
Een paar jaar geleden kwam het Italiaanse bedrijfje Almrose met magnetische koppelingen die ook nog tweepolig stroomvoerend waren. Ik heb toen een paar besteld en ze bevielen goed. Toen ik wilde bijbestellen had HAG de rechten overgenomen. HAG verkocht ze voor twee keer keer zoveel geld en buiten Zwitserland waren ze niet te vinden. Omgerekend €25 per rijtuig werd te gek. Kennelijk heeft HAG het opgegeven, want een tijdje geleden vond ik ze bij een internetwinkel op Malta voor €12 per paar. Bestellen, betalen met Paypal en binnen een paar dagen 12 setjes op de mat.
http://www.akamodels.com.mt/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=5
Ik heb ze de afgelopen weken getest en ze bevallen prima.
Aankoppelen door de rijtuigen naar elkaar te duwen en ontkoppelen door de rijtuigen lichtjes van elkaar te trekken. Dan vraag je je af hoeveel een koppeling eigenlijk kan hebben. Maar een trein met tien rijtuigen aan de eerste koppeling is geen probleem.
De elektrische verbinding is prima. In een rijtuig waarbij de binnenverlichting alleen via een koppeling wordt gevoed, brandt de verlichting ook tijdens het rijden knippervrij.
Een plaatje.
Ze klikken in de nem-schacht en koppelen dan keurig kort.
Welke winkelier haalt ze naar Nederland?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
SBBcargo
Offline
Berichten: 659
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #1 Gepost op:
19 November 2015, 21:58:44 »
Henk,
Goeie tip
Bedankt
Marius
Gelogd
Marius
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 467
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #2 Gepost op:
19 November 2015, 22:46:27 »
Dag henk,
Ja, het zijn uitstekende magnetische koppelingen. Ik had ze al op het oog voordat HAG zijn "staatsgreep" pleegde, en de prijzen vervolgens verdubbelde. Ik heb indertijd flinke ruchtbaarheid gegeven aan het feit dat een Italiaanse leverancier om een mij onbekende reden het alleenrecht van verkoop aan een niet-EU-onderneming toekende, met als gevolg dat je in de rest van Europa alleen een Italiaans produkt kon kopen met de bijkomende kosten van tweemaal grenspassage, terwijl op de rechtstreekse levering in de EU ook tussen Nederland en Italië geen heffingen rusten. Daar zat iets dus grondig scheef. Komt nog daarbij dat in Zwitserland zelfs voordat de Zwitserse Frank weer werd gerevalueerd bezopen prijzen voor dit soort onderdelen worden gevraagd. Daar is men écht de weg kwijt, niet alleen bij HAG. Nou ja, dat mogen ze doen mits wij als EU-ingezetenen daar geen last van ondervinden. Hoe het komt dat je deze koppelingen nu weer voor een redelijker prijs in de EU (te weten Malta) kunt kopen ontgaat aan mijn waarneming. Ik vraag er ook maar niet naar!
Goed, maar nu: inmiddels heb ik deze Almrose koppelingen (inmiddels een vijftig-tal) hoofdzakelijk toegepast om met name de vele - soms lange - trek/duwtreinen op mijn baan heel makkelijk in stukjes van twee rijtuigen uit elkaar te kunnen nemen om ze op te bergen en later weer gemakkelijk op de baan te kunnen zetten. In mijn geval zijn twee 303mm lange rijtuigen steeds vast aan elkaar kortgekoppeld en passen dan in de opbergkisten. Bij het weer samenstellen van een treinstam worden een aantal van die "tweetjes" met aan beide uiteinden een Almrose koppeling heel gemakkelijk weer "aaneengesmeed". Ik gebruik dat laatste werkwoord niet voor niets: trek/duwtreinen van tien rijtuigen getrokken door een locomotief kunnen probleemloos de heel lange 30‰ spiralen opgaan zonder dat de magneten ook maar de geringste neiging hebben om los te laten. Ook de in mijn geval noodzakelijke elektrische verbindingen tussen de Almrose-koppelingen werken onder alle omstandigheden probleemloos.
Hoewel ik al eerder op fora ruchtbaarheid gaf aan mijn gebruik van deze Almrose magnetische koppelingen kreeg ik nimmer ook maar enige reactie op mijn mededelingen. Ik heb de indruk, dat het merendeel van onze forumgenoten alleen maar locomotieven spaart om ze bewegingsloos in een pronkkast te zetten (en - nou ja - af en toe op een meter kaarsrechte rail wat heen- en weer te rijden met alle toeters en bellen). Zou er dus
sowieso
enige belangstelling bij de winkeliers bestaan om deze koppelingen te gaan voeren?
Overigens attentie Märklinrijders: de Almrose koppelingen passeren probleemloos puntcontactwissels met hun verhoogde puntcontacten. Zowel getrokken als geduwd.
Gegroet,
Rob van Kooy.
P.S. waar ook nauwelijks belangstelling voor blijkt te bestaan zijn de haakkoppelingen van Piko om lange treinen te vormen. Die haakkoppelingen van Piko zijn de
enige
naast de Almrose koppelingen die "onbreekbare" treinstammen kunnen garanderen zelfs op hobbelige trajecten.
Gelogd
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #3 Gepost op:
19 November 2015, 22:50:47 »
Is ook echt zo een 'waarom is dit niet eerder bedacht' ontwerp. Minimaal aantal bewegende delen en toch alle functies die je zoekt.
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #4 Gepost op:
20 November 2015, 11:34:55 »
Waarom zijn die dingen er niet in N.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #5 Gepost op:
20 November 2015, 12:10:27 »
Mooi systeem! Hoe duur zijn ze en waar verkrijgbaar in Nederland?
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8618
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #6 Gepost op:
20 November 2015, 12:15:28 »
Ik zou zeggen: Peter Korsten, wakker worden.
Gelogd
Jeroen
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5415
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #7 Gepost op:
20 November 2015, 12:48:19 »
Nu nog iets bedenken nom de magneten van polarisatie te kunnen veranderen, dan hebben we hopelijk een ideale koppeling om treinen te kunnen combineren en te splitsen zonder dat onze reuzentengels er steeds aan te pas moeten komen.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #8 Gepost op:
20 November 2015, 12:50:35 »
Misschien elektrisch te magnetiseren en demagnetiseren door een luchtspleet, waardoor gemakkelijker te ontkoppelen? Ik weet niet helemaal of dat technisch mogelijk is? maar ik noem het maar.... in ieder geval is het fijn dat je een goede elektrische verbinding hebt.
«
Laatst bewerkt op: 20 November 2015, 12:53:20 door zuylen
»
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5849
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #9 Gepost op:
20 November 2015, 12:50:53 »
Ongekend sterk moeten die magneetjes zijn!!
Zeker het overwegen tot aanschaffen waard.
Demagetiserend ontkoppelen doe je met een stevige wisselstroom spoel onder je koppeling.
«
Laatst bewerkt op: 20 November 2015, 12:54:37 door nighttrain1
»
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5415
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #10 Gepost op:
20 November 2015, 12:57:17 »
Richard,
Dan heb je een stroomvoerende koppeling. Maar als je iets bedenkt waarop de magneten mormaal gesproken elkaar aantrekken, maar elkaar afstoten als je daar een commando voor geeft via je centrale, dan kun je treinen op afstand splitsen.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5849
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #11 Gepost op:
20 November 2015, 13:08:00 »
Ik weet nog dat de firma Faller inleg frames hadden voor in Fleischman lage vloer wagons voor vrachtwagens, om met hun Faller carsysteem vrachtwagens mee te kunnen laten vervoeren.
In elk van die frames zaten 2 magneten. de bedoeling was om onder elke wagon met zo`n frame 2 electromagneten te plaatsen (onder de rails), om vrachtwagens te kunnen lossen.
Met die elektromagneten ontkracht je dan het magnetisch veld van de magneet in dat frame, zo gaat je truck dan weer van de trein af.
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Ben
Offline
Berichten: 6906
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #12 Gepost op:
20 November 2015, 17:11:48 »
Bedankt voor het delen Henk. Aantal setjes besteld.
Gr, Ben.
Gelogd
IJsselsteyn
Offline
Berichten: 1370
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #13 Gepost op:
20 November 2015, 18:21:43 »
Citaat van: henk op 19 November 2015, 21:11:20
Welke winkelier haalt ze naar Nederland?
Zou dat niks voor Bentink of Kuijpers zijn?
Steyn
Gelogd
Ferry As
Spoor 1
Offline
Berichten: 1771
**
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #14 Gepost op:
20 November 2015, 18:28:30 »
Dat voorstel ligt er wel dik bovenop....
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67072.msg3221616687.html#msg3221616687
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen