Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door BartvD
Vandaag om 16:57:29
Minder wissels door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:55:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Joz
Vandaag om 15:36:57
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen  (gelezen 15146 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Gepost op: 19 November 2015, 21:11:20 »
Een paar jaar geleden kwam het Italiaanse bedrijfje Almrose met magnetische koppelingen die ook nog tweepolig stroomvoerend waren. Ik heb toen een paar besteld en ze bevielen goed. Toen ik wilde bijbestellen had HAG de rechten overgenomen. HAG verkocht ze voor twee keer keer zoveel geld en buiten Zwitserland waren ze niet te vinden. Omgerekend €25 per rijtuig werd te gek. Kennelijk heeft HAG het opgegeven, want een tijdje geleden vond ik ze bij een internetwinkel op Malta voor €12 per paar. Bestellen, betalen met Paypal en binnen een paar dagen 12 setjes op de mat.
http://www.akamodels.com.mt/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=5

Ik heb ze de afgelopen weken getest en ze bevallen prima.
Aankoppelen door de rijtuigen naar elkaar te duwen en ontkoppelen door de rijtuigen lichtjes van elkaar te trekken. Dan vraag je je af hoeveel een koppeling eigenlijk kan hebben. Maar een trein met tien rijtuigen aan de eerste koppeling is geen probleem.
De elektrische verbinding is prima. In een rijtuig waarbij de binnenverlichting alleen via een koppeling wordt gevoed, brandt de verlichting ook tijdens het rijden knippervrij.

Een plaatje.



Ze klikken in de nem-schacht en koppelen dan keurig kort.



Welke winkelier haalt ze naar Nederland?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2015, 21:58:44 »
Henk,

Goeie tip (y)  Bedankt

Marius
Marius

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2015, 22:46:27 »
Dag henk,

Ja, het zijn uitstekende magnetische koppelingen. Ik had ze al op het oog voordat HAG zijn "staatsgreep" pleegde, en de prijzen vervolgens verdubbelde. Ik heb indertijd flinke ruchtbaarheid gegeven aan het feit dat een Italiaanse leverancier om een mij onbekende reden het alleenrecht van verkoop aan een niet-EU-onderneming toekende, met als gevolg dat je in de rest van Europa alleen een Italiaans produkt kon kopen met de bijkomende kosten van tweemaal grenspassage, terwijl op de rechtstreekse levering in de EU ook tussen Nederland en Italië geen heffingen rusten. Daar zat iets dus grondig scheef. Komt nog daarbij dat in Zwitserland zelfs voordat de Zwitserse Frank weer werd gerevalueerd bezopen prijzen voor dit soort onderdelen worden gevraagd. Daar is men écht de weg kwijt, niet alleen bij HAG. Nou ja, dat mogen ze doen mits wij als EU-ingezetenen daar geen last van ondervinden. Hoe het komt dat je deze koppelingen nu weer voor een redelijker prijs in de EU (te weten Malta) kunt kopen ontgaat aan mijn waarneming. Ik vraag er ook maar niet naar!

Goed, maar nu: inmiddels heb ik deze Almrose koppelingen (inmiddels een vijftig-tal) hoofdzakelijk toegepast om met name de vele - soms lange - trek/duwtreinen op mijn baan heel makkelijk in stukjes van twee rijtuigen uit elkaar te kunnen nemen om ze op te bergen en later weer gemakkelijk op de baan te kunnen zetten. In mijn geval zijn twee 303mm lange rijtuigen steeds vast aan elkaar kortgekoppeld en passen dan in de opbergkisten. Bij het weer samenstellen van een treinstam worden een aantal van die  "tweetjes" met aan beide uiteinden een Almrose koppeling heel gemakkelijk weer "aaneengesmeed". Ik gebruik dat laatste werkwoord niet voor niets: trek/duwtreinen van tien rijtuigen getrokken door een locomotief kunnen probleemloos de heel lange 30‰ spiralen opgaan zonder dat de magneten ook maar de geringste neiging hebben om los te laten. Ook de in mijn geval noodzakelijke elektrische verbindingen tussen de Almrose-koppelingen werken onder alle omstandigheden  probleemloos.

Hoewel ik al eerder op fora ruchtbaarheid gaf aan mijn gebruik van deze Almrose magnetische koppelingen kreeg ik nimmer ook maar enige reactie op mijn mededelingen. Ik heb de indruk, dat het merendeel van onze forumgenoten alleen maar locomotieven spaart om ze bewegingsloos in een pronkkast te zetten (en - nou ja -  af en toe op een meter kaarsrechte rail wat heen- en weer te rijden met alle toeters en bellen). Zou er dus sowieso enige belangstelling bij de winkeliers bestaan om deze koppelingen te gaan voeren?

Overigens attentie Märklinrijders: de Almrose koppelingen passeren probleemloos puntcontactwissels met hun verhoogde puntcontacten. Zowel getrokken als geduwd. 

Gegroet,

Rob van Kooy.

P.S. waar ook nauwelijks belangstelling voor blijkt te bestaan zijn de haakkoppelingen van Piko om lange treinen te vormen. Die haakkoppelingen van Piko zijn de enige naast de Almrose koppelingen die "onbreekbare" treinstammen kunnen garanderen zelfs op hobbelige trajecten.   

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2015, 22:50:47 »
Is ook echt zo een 'waarom is dit niet eerder bedacht' ontwerp. Minimaal aantal bewegende delen en toch alle functies die je zoekt.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2015, 11:34:55 »
Waarom zijn die dingen er niet in N.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2015, 12:10:27 »
Mooi systeem! Hoe duur zijn ze en waar verkrijgbaar in Nederland?
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2015, 12:15:28 »
Ik zou zeggen: Peter Korsten, wakker worden.  ;)
Jeroen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5382
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2015, 12:48:19 »
Nu nog iets bedenken nom de magneten van polarisatie te kunnen veranderen, dan hebben we hopelijk een ideale koppeling om treinen te kunnen combineren en te splitsen zonder dat onze reuzentengels er steeds aan te pas moeten komen.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2015, 12:50:35 »
Misschien elektrisch te magnetiseren en demagnetiseren door een luchtspleet, waardoor gemakkelijker te ontkoppelen? Ik weet niet helemaal of dat technisch mogelijk is? maar ik noem het maar.... in ieder geval is het fijn dat je een goede elektrische verbinding hebt.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2015, 12:53:20 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #9 Gepost op: 20 November 2015, 12:50:53 »
Ongekend sterk moeten die magneetjes zijn!!
Zeker het overwegen tot aanschaffen waard.

Demagetiserend ontkoppelen doe je met een stevige wisselstroom spoel onder je koppeling.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2015, 12:54:37 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5382
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #10 Gepost op: 20 November 2015, 12:57:17 »
Richard,

Dan heb je een stroomvoerende koppeling. Maar als je iets bedenkt waarop de magneten mormaal gesproken elkaar aantrekken, maar elkaar afstoten als je daar een commando voor geeft via je centrale, dan kun je treinen op afstand splitsen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2015, 13:08:00 »
Ik weet nog dat de firma Faller inleg frames hadden voor in Fleischman lage vloer wagons voor vrachtwagens, om met hun Faller carsysteem vrachtwagens mee te kunnen laten vervoeren.
In elk van die frames zaten 2 magneten. de bedoeling was om onder elke wagon met zo`n frame 2 electromagneten te plaatsen (onder de rails), om vrachtwagens te kunnen lossen.
Met die elektromagneten ontkracht je dan het magnetisch veld van de magneet in dat frame, zo gaat je truck dan weer van de trein af.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6757
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #12 Gepost op: 20 November 2015, 17:11:48 »
Bedankt voor het delen Henk. Aantal setjes besteld. (y)

Gr, Ben.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #13 Gepost op: 20 November 2015, 18:21:43 »
Welke winkelier haalt ze naar Nederland?

Zou dat niks voor Bentink of Kuijpers zijn?


Steyn

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #14 Gepost op: 20 November 2015, 18:28:30 »