Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:50:53
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok?
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 13:34:47
US diorama in H0
door
Benrail
Vandaag
om 13:03:59
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ashwood
Vandaag
om 12:46:57
NS 8400 van Werps
door
Gert Arkema
Vandaag
om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
RK
Vandaag
om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:51:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik?
door
henk
Vandaag
om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
aad52
Vandaag
om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:49:22
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 10:17:03
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag``
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉
door
Huup
Vandaag
om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Gerard
Vandaag
om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
Vandaag
om 08:01:28
Bahnstrecke 5867
door
frits959
Vandaag
om 03:21:09
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 00:28:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen (gelezen 13298 keer)
henk
Offline
Berichten: 21666
Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Gepost op:
19 november 2015, 21:11:20 »
Een paar jaar geleden kwam het Italiaanse bedrijfje Almrose met magnetische koppelingen die ook nog tweepolig stroomvoerend waren. Ik heb toen een paar besteld en ze bevielen goed. Toen ik wilde bijbestellen had HAG de rechten overgenomen. HAG verkocht ze voor twee keer keer zoveel geld en buiten Zwitserland waren ze niet te vinden. Omgerekend €25 per rijtuig werd te gek. Kennelijk heeft HAG het opgegeven, want een tijdje geleden vond ik ze bij een internetwinkel op Malta voor €12 per paar. Bestellen, betalen met Paypal en binnen een paar dagen 12 setjes op de mat.
http://www.akamodels.com.mt/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=5
Ik heb ze de afgelopen weken getest en ze bevallen prima.
Aankoppelen door de rijtuigen naar elkaar te duwen en ontkoppelen door de rijtuigen lichtjes van elkaar te trekken. Dan vraag je je af hoeveel een koppeling eigenlijk kan hebben. Maar een trein met tien rijtuigen aan de eerste koppeling is geen probleem.
De elektrische verbinding is prima. In een rijtuig waarbij de binnenverlichting alleen via een koppeling wordt gevoed, brandt de verlichting ook tijdens het rijden knippervrij.
Een plaatje.
Ze klikken in de nem-schacht en koppelen dan keurig kort.
Welke winkelier haalt ze naar Nederland?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
SBBcargo
Offline
Berichten: 654
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #1 Gepost op:
19 november 2015, 21:58:44 »
Henk,
Goeie tip
Bedankt
Marius
Gelogd
Marius
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 469
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #2 Gepost op:
19 november 2015, 22:46:27 »
Dag henk,
Ja, het zijn uitstekende magnetische koppelingen. Ik had ze al op het oog voordat HAG zijn "staatsgreep" pleegde, en de prijzen vervolgens verdubbelde. Ik heb indertijd flinke ruchtbaarheid gegeven aan het feit dat een Italiaanse leverancier om een mij onbekende reden het alleenrecht van verkoop aan een niet-EU-onderneming toekende, met als gevolg dat je in de rest van Europa alleen een Italiaans produkt kon kopen met de bijkomende kosten van tweemaal grenspassage, terwijl op de rechtstreekse levering in de EU ook tussen Nederland en Italië geen heffingen rusten. Daar zat iets dus grondig scheef. Komt nog daarbij dat in Zwitserland zelfs voordat de Zwitserse Frank weer werd gerevalueerd bezopen prijzen voor dit soort onderdelen worden gevraagd. Daar is men écht de weg kwijt, niet alleen bij HAG. Nou ja, dat mogen ze doen mits wij als EU-ingezetenen daar geen last van ondervinden. Hoe het komt dat je deze koppelingen nu weer voor een redelijker prijs in de EU (te weten Malta) kunt kopen ontgaat aan mijn waarneming. Ik vraag er ook maar niet naar!
Goed, maar nu: inmiddels heb ik deze Almrose koppelingen (inmiddels een vijftig-tal) hoofdzakelijk toegepast om met name de vele - soms lange - trek/duwtreinen op mijn baan heel makkelijk in stukjes van twee rijtuigen uit elkaar te kunnen nemen om ze op te bergen en later weer gemakkelijk op de baan te kunnen zetten. In mijn geval zijn twee 303mm lange rijtuigen steeds vast aan elkaar kortgekoppeld en passen dan in de opbergkisten. Bij het weer samenstellen van een treinstam worden een aantal van die "tweetjes" met aan beide uiteinden een Almrose koppeling heel gemakkelijk weer "aaneengesmeed". Ik gebruik dat laatste werkwoord niet voor niets: trek/duwtreinen van tien rijtuigen getrokken door een locomotief kunnen probleemloos de heel lange 30‰ spiralen opgaan zonder dat de magneten ook maar de geringste neiging hebben om los te laten. Ook de in mijn geval noodzakelijke elektrische verbindingen tussen de Almrose-koppelingen werken onder alle omstandigheden probleemloos.
Hoewel ik al eerder op fora ruchtbaarheid gaf aan mijn gebruik van deze Almrose magnetische koppelingen kreeg ik nimmer ook maar enige reactie op mijn mededelingen. Ik heb de indruk, dat het merendeel van onze forumgenoten alleen maar locomotieven spaart om ze bewegingsloos in een pronkkast te zetten (en - nou ja - af en toe op een meter kaarsrechte rail wat heen- en weer te rijden met alle toeters en bellen). Zou er dus
sowieso
enige belangstelling bij de winkeliers bestaan om deze koppelingen te gaan voeren?
Overigens attentie Märklinrijders: de Almrose koppelingen passeren probleemloos puntcontactwissels met hun verhoogde puntcontacten. Zowel getrokken als geduwd.
Gegroet,
Rob van Kooy.
P.S. waar ook nauwelijks belangstelling voor blijkt te bestaan zijn de haakkoppelingen van Piko om lange treinen te vormen. Die haakkoppelingen van Piko zijn de
enige
naast de Almrose koppelingen die "onbreekbare" treinstammen kunnen garanderen zelfs op hobbelige trajecten.
Gelogd
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #3 Gepost op:
19 november 2015, 22:50:47 »
Is ook echt zo een 'waarom is dit niet eerder bedacht' ontwerp. Minimaal aantal bewegende delen en toch alle functies die je zoekt.
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #4 Gepost op:
20 november 2015, 11:34:55 »
Waarom zijn die dingen er niet in N.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
zuylen
Offline
Berichten: 4457
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #5 Gepost op:
20 november 2015, 12:10:27 »
Mooi systeem! Hoe duur zijn ze en waar verkrijgbaar in Nederland?
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8424
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #6 Gepost op:
20 november 2015, 12:15:28 »
Ik zou zeggen: Peter Korsten, wakker worden.
Gelogd
Jeroen
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5145
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #7 Gepost op:
20 november 2015, 12:48:19 »
Nu nog iets bedenken nom de magneten van polarisatie te kunnen veranderen, dan hebben we hopelijk een ideale koppeling om treinen te kunnen combineren en te splitsen zonder dat onze reuzentengels er steeds aan te pas moeten komen.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
zuylen
Offline
Berichten: 4457
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #8 Gepost op:
20 november 2015, 12:50:35 »
Misschien elektrisch te magnetiseren en demagnetiseren door een luchtspleet, waardoor gemakkelijker te ontkoppelen? Ik weet niet helemaal of dat technisch mogelijk is? maar ik noem het maar.... in ieder geval is het fijn dat je een goede elektrische verbinding hebt.
«
Laatst bewerkt op: 20 november 2015, 12:53:20 door zuylen
»
Gelogd
nighttrain1
Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
Offline
Berichten: 5554
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #9 Gepost op:
20 november 2015, 12:50:53 »
Ongekend sterk moeten die magneetjes zijn!!
Zeker het overwegen tot aanschaffen waard.
Demagetiserend ontkoppelen doe je met een stevige wisselstroom spoel onder je koppeling.
«
Laatst bewerkt op: 20 november 2015, 12:54:37 door nighttrain1
»
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5145
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #10 Gepost op:
20 november 2015, 12:57:17 »
Richard,
Dan heb je een stroomvoerende koppeling. Maar als je iets bedenkt waarop de magneten mormaal gesproken elkaar aantrekken, maar elkaar afstoten als je daar een commando voor geeft via je centrale, dan kun je treinen op afstand splitsen.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
nighttrain1
Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
Offline
Berichten: 5554
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #11 Gepost op:
20 november 2015, 13:08:00 »
Ik weet nog dat de firma Faller inleg frames hadden voor in Fleischman lage vloer wagons voor vrachtwagens, om met hun Faller carsysteem vrachtwagens mee te kunnen laten vervoeren.
In elk van die frames zaten 2 magneten. de bedoeling was om onder elke wagon met zo`n frame 2 electromagneten te plaatsen (onder de rails), om vrachtwagens te kunnen lossen.
Met die elektromagneten ontkracht je dan het magnetisch veld van de magneet in dat frame, zo gaat je truck dan weer van de trein af.
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Ben
Offline
Berichten: 5814
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #12 Gepost op:
20 november 2015, 17:11:48 »
Bedankt voor het delen Henk. Aantal setjes besteld.
Gr, Ben.
Gelogd
IJsselsteyn
Offline
Berichten: 1373
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #13 Gepost op:
20 november 2015, 18:21:43 »
Citaat van: henk op 19 november 2015, 21:11:20
Welke winkelier haalt ze naar Nederland?
Zou dat niks voor Bentink of Kuijpers zijn?
Steyn
Gelogd
Ferry As
Spoor 1 en een beetje TT
Offline
Berichten: 1767
**
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #14 Gepost op:
20 november 2015, 18:28:30 »
Dat voorstel ligt er wel dik bovenop....
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67072.msg3221616687.html#msg3221616687
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen