Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door MartinH0
Vandaag om 14:09:00
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door tijgernootje
Vandaag om 14:02:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door SvenW
Vandaag om 13:51:37
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door NS264
Vandaag om 13:48:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 13:40:32
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Hans Reints
Vandaag om 13:39:38
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:25:27
Een ouderwetsch bakkerijtje in H0 door Rob Ellerman
Vandaag om 13:06:11
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Niels81
Vandaag om 13:01:11
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 12:48:06
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 12:44:15
Fleischmann Pendolino renoveren (N) versus chassis Tomytec. door NS264
Vandaag om 12:41:37
Roco Blokkendoos: welke stroomvoerende koppelingen? door henk
Vandaag om 12:32:55
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door NS264
Vandaag om 12:31:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:29:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tijgernootje
Vandaag om 12:23:06
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door treinengup
Vandaag om 12:21:35
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 12:18:53
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:06:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:04:06
beluxtrains.net samenstellingen treinen Benelux/INT is niet meer bereikbaar ... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:22:46
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door bellejt
Vandaag om 11:14:24
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000 door VvKan
Vandaag om 11:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:01
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door zuylen
Vandaag om 09:49:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:35:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 09:33:12
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:31:05
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
11 juni 2021, 23:15:14
Laag-Baarlo door Mark Lin
11 juni 2021, 22:46:13
  

Auteur Topic: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen  (gelezen 9949 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19780
Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Gepost op: 19 november 2015, 21:11:20 »
Een paar jaar geleden kwam het Italiaanse bedrijfje Almrose met magnetische koppelingen die ook nog tweepolig stroomvoerend waren. Ik heb toen een paar besteld en ze bevielen goed. Toen ik wilde bijbestellen had HAG de rechten overgenomen. HAG verkocht ze voor twee keer keer zoveel geld en buiten Zwitserland waren ze niet te vinden. Omgerekend €25 per rijtuig werd te gek. Kennelijk heeft HAG het opgegeven, want een tijdje geleden vond ik ze bij een internetwinkel op Malta voor €12 per paar. Bestellen, betalen met Paypal en binnen een paar dagen 12 setjes op de mat.
http://www.akamodels.com.mt/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=5

Ik heb ze de afgelopen weken getest en ze bevallen prima.
Aankoppelen door de rijtuigen naar elkaar te duwen en ontkoppelen door de rijtuigen lichtjes van elkaar te trekken. Dan vraag je je af hoeveel een koppeling eigenlijk kan hebben. Maar een trein met tien rijtuigen aan de eerste koppeling is geen probleem.
De elektrische verbinding is prima. In een rijtuig waarbij de binnenverlichting alleen via een koppeling wordt gevoed, brandt de verlichting ook tijdens het rijden knippervrij.

Een plaatje.



Ze klikken in de nem-schacht en koppelen dan keurig kort.



Welke winkelier haalt ze naar Nederland?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2015, 21:58:44 »
Henk,

Goeie tip (y)  Bedankt

Marius
Marius

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2015, 22:46:27 »
Dag henk,

Ja, het zijn uitstekende magnetische koppelingen. Ik had ze al op het oog voordat HAG zijn "staatsgreep" pleegde, en de prijzen vervolgens verdubbelde. Ik heb indertijd flinke ruchtbaarheid gegeven aan het feit dat een Italiaanse leverancier om een mij onbekende reden het alleenrecht van verkoop aan een niet-EU-onderneming toekende, met als gevolg dat je in de rest van Europa alleen een Italiaans produkt kon kopen met de bijkomende kosten van tweemaal grenspassage, terwijl op de rechtstreekse levering in de EU ook tussen Nederland en Italië geen heffingen rusten. Daar zat iets dus grondig scheef. Komt nog daarbij dat in Zwitserland zelfs voordat de Zwitserse Frank weer werd gerevalueerd bezopen prijzen voor dit soort onderdelen worden gevraagd. Daar is men écht de weg kwijt, niet alleen bij HAG. Nou ja, dat mogen ze doen mits wij als EU-ingezetenen daar geen last van ondervinden. Hoe het komt dat je deze koppelingen nu weer voor een redelijker prijs in de EU (te weten Malta) kunt kopen ontgaat aan mijn waarneming. Ik vraag er ook maar niet naar!

Goed, maar nu: inmiddels heb ik deze Almrose koppelingen (inmiddels een vijftig-tal) hoofdzakelijk toegepast om met name de vele - soms lange - trek/duwtreinen op mijn baan heel makkelijk in stukjes van twee rijtuigen uit elkaar te kunnen nemen om ze op te bergen en later weer gemakkelijk op de baan te kunnen zetten. In mijn geval zijn twee 303mm lange rijtuigen steeds vast aan elkaar kortgekoppeld en passen dan in de opbergkisten. Bij het weer samenstellen van een treinstam worden een aantal van die  "tweetjes" met aan beide uiteinden een Almrose koppeling heel gemakkelijk weer "aaneengesmeed". Ik gebruik dat laatste werkwoord niet voor niets: trek/duwtreinen van tien rijtuigen getrokken door een locomotief kunnen probleemloos de heel lange 30‰ spiralen opgaan zonder dat de magneten ook maar de geringste neiging hebben om los te laten. Ook de in mijn geval noodzakelijke elektrische verbindingen tussen de Almrose-koppelingen werken onder alle omstandigheden  probleemloos.

Hoewel ik al eerder op fora ruchtbaarheid gaf aan mijn gebruik van deze Almrose magnetische koppelingen kreeg ik nimmer ook maar enige reactie op mijn mededelingen. Ik heb de indruk, dat het merendeel van onze forumgenoten alleen maar locomotieven spaart om ze bewegingsloos in een pronkkast te zetten (en - nou ja -  af en toe op een meter kaarsrechte rail wat heen- en weer te rijden met alle toeters en bellen). Zou er dus sowieso enige belangstelling bij de winkeliers bestaan om deze koppelingen te gaan voeren?

Overigens attentie Märklinrijders: de Almrose koppelingen passeren probleemloos puntcontactwissels met hun verhoogde puntcontacten. Zowel getrokken als geduwd. 

Gegroet,

Rob van Kooy.

P.S. waar ook nauwelijks belangstelling voor blijkt te bestaan zijn de haakkoppelingen van Piko om lange treinen te vormen. Die haakkoppelingen van Piko zijn de enige naast de Almrose koppelingen die "onbreekbare" treinstammen kunnen garanderen zelfs op hobbelige trajecten.   

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1552
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2015, 22:50:47 »
Is ook echt zo een 'waarom is dit niet eerder bedacht' ontwerp. Minimaal aantal bewegende delen en toch alle functies die je zoekt.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3590
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2015, 11:34:55 »
Waarom zijn die dingen er niet in N.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4093
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2015, 12:10:27 »
Mooi systeem! Hoe duur zijn ze en waar verkrijgbaar in Nederland?

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7648
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2015, 12:15:28 »
Ik zou zeggen: Peter Korsten, wakker worden.  ;)
Jeroen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2015, 12:48:19 »
Nu nog iets bedenken nom de magneten van polarisatie te kunnen veranderen, dan hebben we hopelijk een ideale koppeling om treinen te kunnen combineren en te splitsen zonder dat onze reuzentengels er steeds aan te pas moeten komen.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4093
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2015, 12:50:35 »
Misschien elektrisch te magnetiseren en demagnetiseren door een luchtspleet, waardoor gemakkelijker te ontkoppelen? Ik weet niet helemaal of dat technisch mogelijk is? maar ik noem het maar.... in ieder geval is het fijn dat je een goede elektrische verbinding hebt.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2015, 12:53:20 door zuylen »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4769
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2015, 12:50:53 »
Ongekend sterk moeten die magneetjes zijn!!
Zeker het overwegen tot aanschaffen waard.

Demagetiserend ontkoppelen doe je met een stevige wisselstroom spoel onder je koppeling.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2015, 12:54:37 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2021 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2015, 12:57:17 »
Richard,

Dan heb je een stroomvoerende koppeling. Maar als je iets bedenkt waarop de magneten mormaal gesproken elkaar aantrekken, maar elkaar afstoten als je daar een commando voor geeft via je centrale, dan kun je treinen op afstand splitsen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4769
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2015, 13:08:00 »
Ik weet nog dat de firma Faller inleg frames hadden voor in Fleischman lage vloer wagons voor vrachtwagens, om met hun Faller carsysteem vrachtwagens mee te kunnen laten vervoeren.
In elk van die frames zaten 2 magneten. de bedoeling was om onder elke wagon met zo`n frame 2 electromagneten te plaatsen (onder de rails), om vrachtwagens te kunnen lossen.
Met die elektromagneten ontkracht je dan het magnetisch veld van de magneet in dat frame, zo gaat je truck dan weer van de trein af.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2021 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4152
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2015, 17:11:48 »
Bedankt voor het delen Henk. Aantal setjes besteld. (y)

Gr, Ben.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1382
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2015, 18:21:43 »
Welke winkelier haalt ze naar Nederland?

Zou dat niks voor Bentink of Kuijpers zijn?


Steyn

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1704
  • **
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« Reactie #14 Gepost op: 20 november 2015, 18:28:30 »