Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar?
door
Jos B.
Vandaag
om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:00:09
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje
door
chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor?
door
Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois
door
Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0
door
Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom
door
Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen
door
phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan
door
R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4
door
borotof
01 November 2025, 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Eric B
01 November 2025, 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen
door
Dirk
01 November 2025, 17:23:04
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
01 November 2025, 16:42:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen (gelezen 15526 keer)
henk
Offline
Berichten: 22638
Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Gepost op:
19 November 2015, 21:11:20 »
Een paar jaar geleden kwam het Italiaanse bedrijfje Almrose met magnetische koppelingen die ook nog tweepolig stroomvoerend waren. Ik heb toen een paar besteld en ze bevielen goed. Toen ik wilde bijbestellen had HAG de rechten overgenomen. HAG verkocht ze voor twee keer keer zoveel geld en buiten Zwitserland waren ze niet te vinden. Omgerekend €25 per rijtuig werd te gek. Kennelijk heeft HAG het opgegeven, want een tijdje geleden vond ik ze bij een internetwinkel op Malta voor €12 per paar. Bestellen, betalen met Paypal en binnen een paar dagen 12 setjes op de mat.
http://www.akamodels.com.mt/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=5
Ik heb ze de afgelopen weken getest en ze bevallen prima.
Aankoppelen door de rijtuigen naar elkaar te duwen en ontkoppelen door de rijtuigen lichtjes van elkaar te trekken. Dan vraag je je af hoeveel een koppeling eigenlijk kan hebben. Maar een trein met tien rijtuigen aan de eerste koppeling is geen probleem.
De elektrische verbinding is prima. In een rijtuig waarbij de binnenverlichting alleen via een koppeling wordt gevoed, brandt de verlichting ook tijdens het rijden knippervrij.
Een plaatje.
Ze klikken in de nem-schacht en koppelen dan keurig kort.
Welke winkelier haalt ze naar Nederland?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
SBBcargo
Offline
Berichten: 659
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #1 Gepost op:
19 November 2015, 21:58:44 »
Henk,
Goeie tip
Bedankt
Marius
Gelogd
Marius
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 467
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #2 Gepost op:
19 November 2015, 22:46:27 »
Dag henk,
Ja, het zijn uitstekende magnetische koppelingen. Ik had ze al op het oog voordat HAG zijn "staatsgreep" pleegde, en de prijzen vervolgens verdubbelde. Ik heb indertijd flinke ruchtbaarheid gegeven aan het feit dat een Italiaanse leverancier om een mij onbekende reden het alleenrecht van verkoop aan een niet-EU-onderneming toekende, met als gevolg dat je in de rest van Europa alleen een Italiaans produkt kon kopen met de bijkomende kosten van tweemaal grenspassage, terwijl op de rechtstreekse levering in de EU ook tussen Nederland en Italië geen heffingen rusten. Daar zat iets dus grondig scheef. Komt nog daarbij dat in Zwitserland zelfs voordat de Zwitserse Frank weer werd gerevalueerd bezopen prijzen voor dit soort onderdelen worden gevraagd. Daar is men écht de weg kwijt, niet alleen bij HAG. Nou ja, dat mogen ze doen mits wij als EU-ingezetenen daar geen last van ondervinden. Hoe het komt dat je deze koppelingen nu weer voor een redelijker prijs in de EU (te weten Malta) kunt kopen ontgaat aan mijn waarneming. Ik vraag er ook maar niet naar!
Goed, maar nu: inmiddels heb ik deze Almrose koppelingen (inmiddels een vijftig-tal) hoofdzakelijk toegepast om met name de vele - soms lange - trek/duwtreinen op mijn baan heel makkelijk in stukjes van twee rijtuigen uit elkaar te kunnen nemen om ze op te bergen en later weer gemakkelijk op de baan te kunnen zetten. In mijn geval zijn twee 303mm lange rijtuigen steeds vast aan elkaar kortgekoppeld en passen dan in de opbergkisten. Bij het weer samenstellen van een treinstam worden een aantal van die "tweetjes" met aan beide uiteinden een Almrose koppeling heel gemakkelijk weer "aaneengesmeed". Ik gebruik dat laatste werkwoord niet voor niets: trek/duwtreinen van tien rijtuigen getrokken door een locomotief kunnen probleemloos de heel lange 30‰ spiralen opgaan zonder dat de magneten ook maar de geringste neiging hebben om los te laten. Ook de in mijn geval noodzakelijke elektrische verbindingen tussen de Almrose-koppelingen werken onder alle omstandigheden probleemloos.
Hoewel ik al eerder op fora ruchtbaarheid gaf aan mijn gebruik van deze Almrose magnetische koppelingen kreeg ik nimmer ook maar enige reactie op mijn mededelingen. Ik heb de indruk, dat het merendeel van onze forumgenoten alleen maar locomotieven spaart om ze bewegingsloos in een pronkkast te zetten (en - nou ja - af en toe op een meter kaarsrechte rail wat heen- en weer te rijden met alle toeters en bellen). Zou er dus
sowieso
enige belangstelling bij de winkeliers bestaan om deze koppelingen te gaan voeren?
Overigens attentie Märklinrijders: de Almrose koppelingen passeren probleemloos puntcontactwissels met hun verhoogde puntcontacten. Zowel getrokken als geduwd.
Gegroet,
Rob van Kooy.
P.S. waar ook nauwelijks belangstelling voor blijkt te bestaan zijn de haakkoppelingen van Piko om lange treinen te vormen. Die haakkoppelingen van Piko zijn de
enige
naast de Almrose koppelingen die "onbreekbare" treinstammen kunnen garanderen zelfs op hobbelige trajecten.
Gelogd
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #3 Gepost op:
19 November 2015, 22:50:47 »
Is ook echt zo een 'waarom is dit niet eerder bedacht' ontwerp. Minimaal aantal bewegende delen en toch alle functies die je zoekt.
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #4 Gepost op:
20 November 2015, 11:34:55 »
Waarom zijn die dingen er niet in N.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #5 Gepost op:
20 November 2015, 12:10:27 »
Mooi systeem! Hoe duur zijn ze en waar verkrijgbaar in Nederland?
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8616
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #6 Gepost op:
20 November 2015, 12:15:28 »
Ik zou zeggen: Peter Korsten, wakker worden.
Gelogd
Jeroen
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5409
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #7 Gepost op:
20 November 2015, 12:48:19 »
Nu nog iets bedenken nom de magneten van polarisatie te kunnen veranderen, dan hebben we hopelijk een ideale koppeling om treinen te kunnen combineren en te splitsen zonder dat onze reuzentengels er steeds aan te pas moeten komen.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #8 Gepost op:
20 November 2015, 12:50:35 »
Misschien elektrisch te magnetiseren en demagnetiseren door een luchtspleet, waardoor gemakkelijker te ontkoppelen? Ik weet niet helemaal of dat technisch mogelijk is? maar ik noem het maar.... in ieder geval is het fijn dat je een goede elektrische verbinding hebt.
«
Laatst bewerkt op: 20 November 2015, 12:53:20 door zuylen
»
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5834
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #9 Gepost op:
20 November 2015, 12:50:53 »
Ongekend sterk moeten die magneetjes zijn!!
Zeker het overwegen tot aanschaffen waard.
Demagetiserend ontkoppelen doe je met een stevige wisselstroom spoel onder je koppeling.
«
Laatst bewerkt op: 20 November 2015, 12:54:37 door nighttrain1
»
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5409
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #10 Gepost op:
20 November 2015, 12:57:17 »
Richard,
Dan heb je een stroomvoerende koppeling. Maar als je iets bedenkt waarop de magneten mormaal gesproken elkaar aantrekken, maar elkaar afstoten als je daar een commando voor geeft via je centrale, dan kun je treinen op afstand splitsen.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5834
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #11 Gepost op:
20 November 2015, 13:08:00 »
Ik weet nog dat de firma Faller inleg frames hadden voor in Fleischman lage vloer wagons voor vrachtwagens, om met hun Faller carsysteem vrachtwagens mee te kunnen laten vervoeren.
In elk van die frames zaten 2 magneten. de bedoeling was om onder elke wagon met zo`n frame 2 electromagneten te plaatsen (onder de rails), om vrachtwagens te kunnen lossen.
Met die elektromagneten ontkracht je dan het magnetisch veld van de magneet in dat frame, zo gaat je truck dan weer van de trein af.
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Ben
Offline
Berichten: 6867
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #12 Gepost op:
20 November 2015, 17:11:48 »
Bedankt voor het delen Henk. Aantal setjes besteld.
Gr, Ben.
Gelogd
IJsselsteyn
Offline
Berichten: 1370
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #13 Gepost op:
20 November 2015, 18:21:43 »
Citaat van: henk op 19 November 2015, 21:11:20
Welke winkelier haalt ze naar Nederland?
Zou dat niks voor Bentink of Kuijpers zijn?
Steyn
Gelogd
Ferry As
Spoor 1
Offline
Berichten: 1771
**
Re: Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen
«
Reactie #14 Gepost op:
20 November 2015, 18:28:30 »
Dat voorstel ligt er wel dik bovenop....
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67072.msg3221616687.html#msg3221616687
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Almrose magnetische en stroomvoerende koppelingen