Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 22:47:52
Raadplaatje
door
Keska
Vandaag
om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Joz
Vandaag
om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 22:26:28
Conrat
door
Theovh
Vandaag
om 22:02:45
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
AlbertG
Vandaag
om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
Vandaag
om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Peter Soonius
Vandaag
om 21:32:12
tandwiel lux modellbau
door
bellejt
Vandaag
om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Frank 123
Vandaag
om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ben
Vandaag
om 18:49:03
Da's Daz 2
door
NS264
Vandaag
om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
Vandaag
om 17:47:49
19 Toen
door
ES44C4
Vandaag
om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
phdirk
Vandaag
om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 12:07:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom? (gelezen 3448 keer)
Catweazle
Offline
Berichten: 436
Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Gepost op:
14 November 2015, 20:15:55 »
Ik heb sinds kort een aantal goederenwagons van Fleischmann en Minitrix met metalen, aan één kant geisoleerde, wielen. De basis van de wagon is plastic.
De wielen met de isolatie zitten goed aan dezelfde kant. De wagons geven een bezetmelding op het moment dat ze over de zaagsnede gaan.
Ik gebruik stroomdetectiemodules van Huib Maaskant en Rosoft. Beiden geven een melding.
Hoe kan dit?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Patrick Smout
Offline
Berichten: 451
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #1 Gepost op:
14 November 2015, 21:00:53 »
Als ik je vraag goed begrijp dan treed het "probleem" enkel op als het metalen wiel op de zaagsnede staat.
Op dat ogenblik komen er minstens 2 secties parallel te staan waardoor de sectie waar geen loc (of andere stroomverbruiker) in aanwezig is ook de loc (of stroomverbruiker) in de andere sectie ziet.
Hierdoor lijkt het dat een rijtuig zonder stroomverbruik toch gedetecteerd wordt.
mvg,
Patrick Smout
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
Catweazle
Offline
Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #2 Gepost op:
14 November 2015, 21:13:21 »
Het punt is dat dit ook gebeurd als ik de wagon los, met de hand, over de zaagsnede rij. Ik ben een leek op dit gebied maar probeer graag zaken te begrijpen. Ik begrijp dat stroomdetectie iets met spanningsval te maken heeft en daar dus op reageert.
Ik heb een spanningsverschil ( niet digitaal gemeten) tussen de normale rails ( 16,1V) en de detectierails (16,7V ) is dat de oorzaak? Ik heb wel een diodeschakeling van Rosoft in de niet gedetecteerde stukken.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
jerrytrein
Offline
Berichten: 5925
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #3 Gepost op:
14 November 2015, 21:13:44 »
Simpel
je wielen raken en moment de rail en de melder gelijktijdig op de zaagsnede
Dan vloeit er een stroom naar de melder van de spoorstaaf via het wiel
Gelogd
Catweazle
Offline
Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #4 Gepost op:
14 November 2015, 21:29:20 »
Maar dat is toch allebei de plus kant? Dan stroomt er toch niets?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Patrick Smout
Offline
Berichten: 451
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #5 Gepost op:
14 November 2015, 21:35:29 »
Klopt het dat je meerdere stukken rail hebt die niet gedetecteerd worden en dat deze onderling allemaal hard aan elkaar liggen?
Ben je zeker dat in de aansluiting die niet gedetecteerd wordt geen verbruiker zit (kan een weerstand maar ook een condensator in bvb een railaansluiting zijn)
mvg,
Patrick
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26780
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #6 Gepost op:
14 November 2015, 21:37:46 »
Het lijkt mij volkomen onlogisch dat een wiel dat de zaagsnede overbrugt een melding veroorzaakt. Als je de zaak schematisch uittekent zul je zien dat er dan geen stroom door de melder loopt.
Gebeurt het alleen tussen een gedetecteerde en een ongedetecteerde sectie, of ook tussen twee gedetecteerde secties?
Probeer eens de zaagsnede te overbruggen met b.v. een schroevendraaier, gebeurt het dan ook?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Catweazle
Offline
Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #7 Gepost op:
14 November 2015, 21:38:27 »
Ik heb twee ringleidingen liggen
1. Één voor de ongedetecteerde stukken voorzien van diode schakeling
2. Één voor de detectieschakelingen/stukken
«
Laatst bewerkt op: 14 November 2015, 21:43:42 door Catweazle
»
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Patrick Smout
Offline
Berichten: 451
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #8 Gepost op:
14 November 2015, 21:45:23 »
Hoe worden beide ringleidingen gevoed? Vanuit dezelfde booster+transfo of afzonderlijke booster/transfo?
mvg,
patrick
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
Catweazle
Offline
Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #9 Gepost op:
14 November 2015, 21:48:47 »
Met een schroevendraaier gebeurt het ook. Ik heb een kleine baan dus beide ringleidingen worden gevoed vanaf dezelfde booster/trafo
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26780
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #10 Gepost op:
14 November 2015, 21:58:29 »
Nu ik er verder over doordenk zou het kunnen doordat er aan de ongedetecteerde secties een belasting hangt. B.v. stilstaande locs of rijtuigen met verlichting.
Het feit dat je op de ongedetecteerde secties een lagere spanning meet kan daar op wijzen.
Haal eens alles van de spoorbaan af, behalve dat ene wagentje. Wat gebeurt er dan?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Patrick Smout
Offline
Berichten: 451
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #11 Gepost op:
14 November 2015, 22:01:51 »
Kan je eenvoudig de algemene aansluiting die vertrekt aan de booster naar "ringleiding 1 met diode schakeling" losmaken en deze aan een bezetmeld ingang koppelen?
Vervolgens al je rijdend materieel van de baan halen.
Als er dan nog altijd een bezetmelding binnenkomt op de melder voor de ringleiding dan heb je een sluipverbruik in je niet gedetecteerd stuk van de baan.
mvg,
patrick
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
Catweazle
Offline
Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #12 Gepost op:
14 November 2015, 22:03:50 »
Check! Dat kan ik en ga ik morgen testen....wordt vervolgd
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #13 Gepost op:
14 November 2015, 22:52:40 »
Weet je zeker dat je geen metalen wiel houders hebt? Dan kan je via het gewicht blok alsnog de twee assen met elkaar verbinden
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26780
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #14 Gepost op:
14 November 2015, 22:55:52 »
Lijkt me niet, want dan zou je ook meteen een forse kortsluiting hebben.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?