Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Bennis
Vandaag
om 22:05:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 22:04:44
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 21:54:27
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
eichddraig
Vandaag
om 21:53:12
Mijn geweatherde modellen
door
Zandmannetje390
Vandaag
om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Tommy666
Vandaag
om 21:19:12
Intellibox probleem
door
BenPluim
Vandaag
om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
Vandaag
om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0)
door
NS264
Vandaag
om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Sofie
Vandaag
om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's
door
RikM
Vandaag
om 20:08:03
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:07:01
Line-up foto's van modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 16:19:44
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
RobbertJan
Vandaag
om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
Mitchell
Vandaag
om 14:47:07
Frans loodsje et cetera
door
Huup
Vandaag
om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:32:25
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Noordernet
Vandaag
om 11:31:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom? (gelezen 3378 keer)
Catweazle
Offline
Berichten: 436
Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Gepost op:
14 November 2015, 20:15:55 »
Ik heb sinds kort een aantal goederenwagons van Fleischmann en Minitrix met metalen, aan één kant geisoleerde, wielen. De basis van de wagon is plastic.
De wielen met de isolatie zitten goed aan dezelfde kant. De wagons geven een bezetmelding op het moment dat ze over de zaagsnede gaan.
Ik gebruik stroomdetectiemodules van Huib Maaskant en Rosoft. Beiden geven een melding.
Hoe kan dit?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Patrick Smout
Offline
Berichten: 441
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #1 Gepost op:
14 November 2015, 21:00:53 »
Als ik je vraag goed begrijp dan treed het "probleem" enkel op als het metalen wiel op de zaagsnede staat.
Op dat ogenblik komen er minstens 2 secties parallel te staan waardoor de sectie waar geen loc (of andere stroomverbruiker) in aanwezig is ook de loc (of stroomverbruiker) in de andere sectie ziet.
Hierdoor lijkt het dat een rijtuig zonder stroomverbruik toch gedetecteerd wordt.
mvg,
Patrick Smout
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
Catweazle
Offline
Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #2 Gepost op:
14 November 2015, 21:13:21 »
Het punt is dat dit ook gebeurd als ik de wagon los, met de hand, over de zaagsnede rij. Ik ben een leek op dit gebied maar probeer graag zaken te begrijpen. Ik begrijp dat stroomdetectie iets met spanningsval te maken heeft en daar dus op reageert.
Ik heb een spanningsverschil ( niet digitaal gemeten) tussen de normale rails ( 16,1V) en de detectierails (16,7V ) is dat de oorzaak? Ik heb wel een diodeschakeling van Rosoft in de niet gedetecteerde stukken.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
jerrytrein
Offline
Berichten: 5918
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #3 Gepost op:
14 November 2015, 21:13:44 »
Simpel
je wielen raken en moment de rail en de melder gelijktijdig op de zaagsnede
Dan vloeit er een stroom naar de melder van de spoorstaaf via het wiel
Gelogd
Catweazle
Offline
Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #4 Gepost op:
14 November 2015, 21:29:20 »
Maar dat is toch allebei de plus kant? Dan stroomt er toch niets?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Patrick Smout
Offline
Berichten: 441
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #5 Gepost op:
14 November 2015, 21:35:29 »
Klopt het dat je meerdere stukken rail hebt die niet gedetecteerd worden en dat deze onderling allemaal hard aan elkaar liggen?
Ben je zeker dat in de aansluiting die niet gedetecteerd wordt geen verbruiker zit (kan een weerstand maar ook een condensator in bvb een railaansluiting zijn)
mvg,
Patrick
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26644
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #6 Gepost op:
14 November 2015, 21:37:46 »
Het lijkt mij volkomen onlogisch dat een wiel dat de zaagsnede overbrugt een melding veroorzaakt. Als je de zaak schematisch uittekent zul je zien dat er dan geen stroom door de melder loopt.
Gebeurt het alleen tussen een gedetecteerde en een ongedetecteerde sectie, of ook tussen twee gedetecteerde secties?
Probeer eens de zaagsnede te overbruggen met b.v. een schroevendraaier, gebeurt het dan ook?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Catweazle
Offline
Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #7 Gepost op:
14 November 2015, 21:38:27 »
Ik heb twee ringleidingen liggen
1. Één voor de ongedetecteerde stukken voorzien van diode schakeling
2. Één voor de detectieschakelingen/stukken
«
Laatst bewerkt op: 14 November 2015, 21:43:42 door Catweazle
»
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Patrick Smout
Offline
Berichten: 441
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #8 Gepost op:
14 November 2015, 21:45:23 »
Hoe worden beide ringleidingen gevoed? Vanuit dezelfde booster+transfo of afzonderlijke booster/transfo?
mvg,
patrick
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
Catweazle
Offline
Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #9 Gepost op:
14 November 2015, 21:48:47 »
Met een schroevendraaier gebeurt het ook. Ik heb een kleine baan dus beide ringleidingen worden gevoed vanaf dezelfde booster/trafo
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26644
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #10 Gepost op:
14 November 2015, 21:58:29 »
Nu ik er verder over doordenk zou het kunnen doordat er aan de ongedetecteerde secties een belasting hangt. B.v. stilstaande locs of rijtuigen met verlichting.
Het feit dat je op de ongedetecteerde secties een lagere spanning meet kan daar op wijzen.
Haal eens alles van de spoorbaan af, behalve dat ene wagentje. Wat gebeurt er dan?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Patrick Smout
Offline
Berichten: 441
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #11 Gepost op:
14 November 2015, 22:01:51 »
Kan je eenvoudig de algemene aansluiting die vertrekt aan de booster naar "ringleiding 1 met diode schakeling" losmaken en deze aan een bezetmeld ingang koppelen?
Vervolgens al je rijdend materieel van de baan halen.
Als er dan nog altijd een bezetmelding binnenkomt op de melder voor de ringleiding dan heb je een sluipverbruik in je niet gedetecteerd stuk van de baan.
mvg,
patrick
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
Catweazle
Offline
Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #12 Gepost op:
14 November 2015, 22:03:50 »
Check! Dat kan ik en ga ik morgen testen....wordt vervolgd
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #13 Gepost op:
14 November 2015, 22:52:40 »
Weet je zeker dat je geen metalen wiel houders hebt? Dan kan je via het gewicht blok alsnog de twee assen met elkaar verbinden
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26644
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
«
Reactie #14 Gepost op:
14 November 2015, 22:55:52 »
Lijkt me niet, want dan zou je ook meteen een forse kortsluiting hebben.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?