Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?  (gelezen 3454 keer)

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Gepost op: 14 November 2015, 20:15:55 »

Ik heb sinds kort een aantal goederenwagons van Fleischmann en Minitrix met metalen, aan één kant geisoleerde, wielen. De basis van de wagon is plastic.
De wielen met de isolatie zitten goed aan dezelfde kant. De  wagons geven een bezetmelding op het moment dat ze over de zaagsnede gaan.
Ik gebruik stroomdetectiemodules van Huib Maaskant en Rosoft. Beiden geven een melding.
Hoe kan dit?
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2015, 21:00:53 »
Als ik je vraag goed begrijp dan treed het "probleem" enkel op als het metalen wiel op de zaagsnede staat.
Op dat ogenblik komen er minstens 2 secties parallel te staan waardoor de sectie waar geen loc (of andere stroomverbruiker) in aanwezig is ook de loc (of stroomverbruiker) in de andere sectie ziet.
Hierdoor lijkt het dat een rijtuig zonder stroomverbruik toch gedetecteerd wordt.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2015, 21:13:21 »
Het punt is dat dit ook gebeurd als ik de wagon los, met de hand, over de zaagsnede rij. Ik ben een leek op dit gebied maar probeer graag zaken te begrijpen. Ik begrijp dat stroomdetectie iets met spanningsval te maken heeft en daar dus op reageert.
Ik heb een spanningsverschil ( niet digitaal gemeten)  tussen de normale rails ( 16,1V) en de detectierails (16,7V ) is dat de oorzaak? Ik heb wel een diodeschakeling van Rosoft in de niet gedetecteerde stukken.
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #3 Gepost op: 14 November 2015, 21:13:44 »
Simpel
je wielen raken en moment de rail en de melder gelijktijdig op de zaagsnede
Dan vloeit er een stroom naar de melder van de spoorstaaf via het wiel

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2015, 21:29:20 »
Maar dat is toch allebei de plus kant? Dan stroomt er toch niets?
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2015, 21:35:29 »
Klopt het dat je meerdere stukken rail hebt die niet gedetecteerd worden en dat deze onderling allemaal hard aan elkaar liggen?
Ben je zeker dat in de aansluiting die niet gedetecteerd wordt geen verbruiker zit (kan een weerstand maar ook een condensator in bvb een railaansluiting zijn)

mvg,

Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #6 Gepost op: 14 November 2015, 21:37:46 »
Het lijkt mij volkomen onlogisch dat een wiel dat de zaagsnede overbrugt een melding veroorzaakt. Als je de zaak schematisch uittekent zul je zien dat er dan geen stroom door de melder loopt.
Gebeurt het alleen tussen een gedetecteerde en een ongedetecteerde sectie, of ook tussen twee gedetecteerde secties?
Probeer eens de zaagsnede te overbruggen met b.v. een schroevendraaier, gebeurt het dan ook?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #7 Gepost op: 14 November 2015, 21:38:27 »
Ik heb twee ringleidingen liggen

1. Één voor de ongedetecteerde stukken voorzien van diode schakeling
2. Één voor de detectieschakelingen/stukken

« Laatst bewerkt op: 14 November 2015, 21:43:42 door Catweazle »
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #8 Gepost op: 14 November 2015, 21:45:23 »
Hoe worden beide ringleidingen gevoed? Vanuit dezelfde booster+transfo of afzonderlijke booster/transfo?

mvg,

patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #9 Gepost op: 14 November 2015, 21:48:47 »
Met een schroevendraaier gebeurt het ook. Ik heb een kleine baan dus beide ringleidingen worden gevoed vanaf dezelfde booster/trafo
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #10 Gepost op: 14 November 2015, 21:58:29 »
Nu ik er verder over doordenk zou het kunnen doordat er aan de ongedetecteerde secties een belasting hangt. B.v. stilstaande locs of rijtuigen met verlichting.
Het feit dat je op de ongedetecteerde secties een lagere spanning meet kan daar op wijzen.
Haal eens alles van de spoorbaan af, behalve dat ene wagentje. Wat gebeurt er dan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #11 Gepost op: 14 November 2015, 22:01:51 »
Kan je eenvoudig de algemene aansluiting die vertrekt aan de booster naar "ringleiding 1 met diode schakeling" losmaken en deze aan een bezetmeld ingang koppelen?
Vervolgens al je rijdend materieel van de baan halen.
Als er dan nog altijd een bezetmelding binnenkomt op de melder voor de ringleiding dan heb je een sluipverbruik in je niet gedetecteerd stuk van de baan.

mvg,

patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #12 Gepost op: 14 November 2015, 22:03:50 »
Check! Dat kan ik en ga ik morgen testen....wordt vervolgd
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #13 Gepost op: 14 November 2015, 22:52:40 »
Weet je zeker dat je geen metalen wiel houders hebt? Dan kan je via het gewicht blok alsnog de twee assen met elkaar verbinden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Geisoleerde wielen geven toch bezetmelding waarom?
« Reactie #14 Gepost op: 14 November 2015, 22:55:52 »
Lijkt me niet, want dan zou je ook meteen een forse kortsluiting hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.