Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: Kijken, spelen, leren ... en maken!  (gelezen 92469 keer)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #90 Gepost op: 04 April 2016, 19:55:02 »
@Jelle,

Een klein foutje...  :D
Jesse, Jasper, Pim en Wouter zitten op B.S. Immanuël (i.p.v. De Klimboom).
Neemt natuurlijk niet weg dat het geweldig is dat zij op hun vrije woensdagmiddag naar de EMV komen om meer te weten te komen over modelbouw.
"Wij komen niet om te kijken, maar om zelf te bouwen" aldus een van deze mannen.

Grzz, Hans

Pinkelpa

• EMV & BMB
  • Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 05 April 2016, 11:34:29 »
Is aangepast.
Kijk ook eens op de pagina van de EMV die speciaal over het scholenprojekt gaat:

http://www.eindhovenmodelbouw.nl/project_kijken_spelen_leren_en_maken.html

groet, Jelle

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 05 April 2016, 21:00:56 »
@Jelle,

(y)

Vandaag met 60 kinderen van B.S. De Klimboom onder andere bezig geweest met het maken van strooigoed in verschillende kleuren. Maar goed dat ik assistentie kreeg van Jos Bazelmans.

Hier mengen de kids houtmeel met een verdunde verfoplossing.

En hier het indrukwekkende resultaat.

Grzz, Hans

KSLM-Wilhelmina

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 06 April 2016, 17:11:40 »
Wonen en winkels

We lopen wat achter in de verslagen.
Maar deze foto wilde ik jullie niet onthouden.

We hebben onze klas in vier groepen verdeeld.
Groep 1 heeft een appartementen gebouw met enkele winkels gemaakt. We zijn erg trots op het resultaat.

Zodra de verslagen van de kinderen klaar zijn, laten we nog meer zien. Jammergenoeg is het project voor ons al weer bijna voorbij.

Basisschool Wilhelmina Best

Pinkelpa

• EMV & BMB
  • Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 06 April 2016, 18:42:17 »
Dat ziet er super uit, heel gaaf! Ik wil dat gebouw graag zien op de 'hoed' van jullie, samen natuurlijk met de andere bijdrages van jullie school, dan zullen wij zorgen dat de trein tussen de gebouwen gaat rijden.

Ik heb hier nog een aardige foto van weer 2 enthousiastelingen (van de Klimboom) op bezoek bij EMV: Camiel en Abel, ook zij zijn meteen bij ons aan de slag gegaan:

mvg, Jelle

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 06 April 2016, 18:51:10 »
Top om dit te zien.   (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #96 Gepost op: 06 April 2016, 19:45:50 »
Wonen en winkels

We lopen wat achter in de verslagen.
Maar deze foto wilde ik jullie niet onthouden.

Groep 1 heeft een appartementen gebouw met enkele winkels gemaakt.

Mega gebouw, het publiek wil meer plaatjes en wie gaat deze produceren??? ;D
Gr. Joke

ps. Super wat jullie uit de kinderen halen, of andersom gezegt, geef je kinderen een kans zijn ze interesseert. (y)

KSLM-Wilhelmina

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 07 April 2016, 19:47:44 »
Lekker modelbouwen...

Tekenen met tinkercad

In de vierde les gingen we 3D tekenen met Tinkercad. Met tinkercad kan je 3D tekenen met allemaal vormen ,letters ,cijfers en
tekens. Je kan een figuur in alle kleuren maken en zorgen dat er  een ander figuur een gat komt te zitten .zo kan je alles maken. van  ieder  stuk van de plattegrond moesten 3 kleine dingen gemaakt worden. Maar het moest op schaal. De schaal was 1:87. In het echt moesten ze  1 bij 1 bij 1 cm   worden.                                                                                                     

Gemaakt door : Daniël, Tim en Michael

Mr Hans kwam binnen met een maquette voor ons mooie drop.
Eerst begonnen we met schaal uitrekenen. Daarna mochten we het op de pc uitwerken.
Daar kwamen hele mooie getekende huizen uit.
Toen kreeg  de meester een idee. Die dag had hij drie experts ontdekt.

Die zouden met een groepje kinderen elke ochtend even naar beneden gaan om de kinderen te helpen met het pc programma. Daar kwam ook een erg mooi resultaat uit. En dat was alweer het einde. Wij zijn heel blij met de komst van Mr Hans, mogen wij nog veel mooie lessen met hem beleven.

Carmen en Mick

We hadden beloofd nog wat foto's te laten zien.

Hier worden de muurtjes zorgvuldig geschilderd.

De muurtjes zijn door de kinderen op de computer getekend met SketchUp. En door de EMV mensen met een laser uitgesneden.

Ook de muurpatroontjes werden mooi geschilderd.

Na deze echte modelbouwles, werd stil gestaan bij de elektronica.

De kinderen leerden over stroom, stroomkringen, LED lampjes, Servo-motoren, Arduino's.
Ook wat programmeren nu eigenlijk is. Het was best lastig om een programma te bedenken om de band van je fiets te plakken.
Je vergat heel gemakkelijk een stap.

Het was heel boeiend om aan de hand van littleBits uit gelegd te krijgen wat input en output was.
En wat weerstand was...

Basisschool Wilhelmina Best

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 07 April 2016, 22:24:16 »
Vandaag was een dagje van lesvoorbereiding...

Dat betekende o.a. het converteren van de SketchUp bestanden naar Autocad formaat. Helaas kan onze lasersnijder de bestanden van de kids niet rechtstreeks lezen. Maar zoals te zien is, hebben we dit probleem kunnen oplossen.

En hier liggen diverse pakketjes klaar voor de kinderen van basisschool Immanuël.

Grzz, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 07 April 2016, 22:33:49 »
Goed bezig hoor!
Eeeh, ik bedoel natuurlijk vooral de kinderen op school.  (y)

Leen.

KSLM-Immanuël

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 08 April 2016, 18:52:43 »
Pr8terdam krijgt vorm

Nadat de kinderen in de vorige lessen hebben leren tekenen en ontwerpen op de computer, mochten ze vandaag hun tanden zetten in het maken van de huisjes.
De huisjes die de kinderen zelf ontworpen hadden, bleken als bouwpakketjes gesneden te zijn uit karton.

Eerst moesten de kozijntjes en deurtjes geschilderd worden.

Daar heb je wel fijne handjes voor nodig...

Tja, als je dan gekozen hebt voor een kantoorgebouw, heb je wel heel veel ramen.  ;)

Nadat de kozijnen en deuren geschilderd waren, mochten de raampjes uit het karton gedrukt worden.
Dat ging eigenlijk wel gemakkelijk. Met het cellofaan van de insteekmapjes werden ruitjes geknipt.
Deze werden aan de achterzijde tegen de open raampjes geplakt.

En hier zie je dan het voorlopige resultaat. Elk huisjes dat gemonteerd was, kreeg een plekje op de plattegrond van Pr8terdam.
Langzaam aan werd onze stad steeds voller. De kinderen kijken er al naar uit om hun stad af te maken.
Straten, stoepen, groen, water... er is nog genoeg om te doen.

Basisschool Immanuël Best

KSLM-Klimboom

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 11 April 2016, 10:27:15 »
Het maken van een plattegrond

We gingen met de groepen 7 naar de treinbaan. Daar zagen we hoe we een plattegrond maken. Ze maakten ook veel treintjes. De mensen die daar werken maken een plattegrond uit de oorlog.
Wij gaan zelf ook een plattegrond maken. We zijn al bezig maar moeten nog veel meer dingen komen zoals: auto’s, wegen, parken, bomen, rivieren, huizen, treinen, treinsporen en fabrieken en nog wat meer. Ze komen ook in de klas helpen. We hebben van zaagsel gras gemaakt en bomen. Het is heel leuk tot nu toe. De stad word heel cool ik weet het zeker.

Lars M.

Op dinsdag ochtend hadden we techniek project. We kregen les van Maaike. We moesten een plattegrond maken voor onze stad. Rood was een huis, groen was natuur, zwart waren wegen en grijs stoepen. Elk groepje moest een plattegrond maken en van alle plattegronden werd iets uitgekozen en uiteindelijk kregen we de mooiste plattegrond. Dat was erg leuk om te doen. Op het begin snapte we het nog niet helemaal maar later wel. Dat vonden we allemaal volgens mij heel leuk.

Dit verslag gaat over de plattegrond. We moesten met ons groepje een plattegrond bouwen. Als eerste moest je de trainrails maken, dat was bruin. Toen mocht je de weg maken. Die was zward. Daarna mocht je vrij werken. Jorieke, Luana en ik gingen een meer maken met gras en struiken. De rest hield zich bezig met de winkels, huizen en werkgelegenheid, zoals een ziekenhuis en een school. Op het einde maakte we met zen allen (de hele groep) één plattegrond.

Marit

Een van de plattegronden van klas 7A

We moesten met onze groepjes in de klas een plattegrond maken. Die plattegrond is van een stad die we zelf gaan maken. Eerst hadden we allemaal papier. Daaruit gingen we knippen. We gingen huizen, natuur, wegen en andere gebouwen knippen. Ieder groepje maakte met zijn zessen een eigen plattegrond. We moesten het dorp op schaal maken. De schaal was 1:87
Toen elk groepje klaar was met de plattegrond, gingen we van alle plattegronden een grote stad maken. De huisjes van ons groepje kwamen op de grote plattegrond. Uiteindelijk werd het een mooie stad. Er was ook een treinspoor en een station gemaakt. Mensen maken later de stad op schaal en 3D. Het was leuk en grappig om te doen. En volgende week gaan we verder met het project. Einde.

Lucas

De uiteindelijke plattegrond van klas 7B

De mensen van de EMV hebben beide plattegronden verder uitgewerkt.

Hier de uiteindelijke plattegrond van Klimtopia van Klas 7A

... en de tegenhanger van Klas 7B (nu nog zonder naam)

Basisschool De Klimboom Best

KSLM-Kindcentrum Platijn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 12 April 2016, 15:10:04 »
Tekenen met een computer...

Ook wij willen weer wat laten zien.

Gelijkzijdige driehoekjes maken met vouwblaadjes lukte wel. Maar hoe doe je dat met een computer?
De kinderen maakten gebruik van SketchUp. Ze tekenden een horizontale lijn, en plaatsten daar twee cirkels op.
Door het snijpunt daarvan te verbinden met het begin en einde van de horizontale lijn ontstond de eerste driehoek.

Zoals je ziet, ontdekten de kinderen dat je in het programma ook kleuren kunt toevoegen.
Toen ze doorhadden, hoe gemakkelijk dat ging, kwamen de driehoekjes als vanzelf.
Hieronder een mooi voorbeeld.

We gaan een technologische jurk maken, die we graag laten zien tijdens de Dutch Technologie Week 2016. Die jurk gaat gemaakt worden van gelijkzijdige driehoekjes. De bedoeling is dat deze driehoekjes in allerlei kleuren en vormen gebruikt gaan worden. We vroegen de kinderen om met de computer tekeningen te maken in hun driehoekjes. Hieronder een aantal voorbeelden:

Sommige kinderen ontdekte dat je met SketchUp ook "in de hoogte" kunt tekenen.

Wel heel slim natuurlijk, maar voor het echte 3D tekenen, zouden we een week later gebruik maken van TinkerCad.
Ook hier wisten de kinderen heel snel de weg mee. Hieronder een paar voorbeelden:

Een aantal van deze figuurtjes mogen we echt printen met een 3D printer.
We weten zeker dat we een heel mooie, aparte jurk zullen maken.

Kindcentrum Platijn (v/h basisschool De Schakel) uit Best

KSLM-Immanuël

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 15 April 2016, 19:30:05 »
Huisjes maken en elektronica

Hoi! Vandaag gingen we weer verder met de stad. Hans had allemaal pakketjes gemaakt die we in elkaar moesten zetten. Mijn groepje (Joost, Maartje, Iris, Vera en ik) maakten huisjes. Ik maakte ook een huisje. Eerst moest je de kozijnen verven. Ik maakte de kozijnen zwart. Daarna moest je de ramen uitdrukken en achter het gat insteekhoesjesplastic plakken met plakband zodat je een raampje had. Daarna kwam iets leuks! Namelijk je huisje in elkaar plakken! Je moest met een klein kwastje houtlijm op de randen smeren en je huisje in elkaar plakken. Ik was ongeveer 45 minuten bezig met mijn huisje. Toen was de tijd al weer om. Doei!

Sabine

Hans had bouwpakketten voor de stad gemaakt. Dat heeft hij met een lasersnijden gedaan.
Wij mochten de pakketten in elkaar zetten met houtlijm. Als eerst moesten we met verf de kozijnen verven.
Toen dat droog was duwden we de ramen eruit, daar plakte we plastic achter.
We plakte de muren aan elkaar. toen alles op de poster stond gingen we kijken wat er nog op moest en wat er nog moest gebeuren. Ik vond het heel erg leuk om te doen ne heb er veel van geleerd.

Karine

Meneer Hans had bouwpakketten gemaakt van de tekeningen die we al eerder in SketchUp hadden gemaakt. Dat waren bouwpakketten waarbij je de raampjes eruit kon drukken. Eerst kregen we de bouwpakketten uitgedeeld. Karine en ik mochten de winkels in elkaar zetten. Als allereerste moesten we de kozijntjes schilderen. Dat was een heel precies werkje omdat ze heel klein waren. Daarna drukten we de raampjes eruit. Toen gingen we de raampjes maken. Dat deden we met plastic. We plakten het plastic met plakband achter de voorkant van de winkel.
Nadat we dat hadden gedaan gingen we de zijkanten, de voorkant en de achterkant met houtlijm aan elkaar plakken. De bovenkant hoefde nog niet. Ik vond het superleuk om de bouwpakketten in elkaar te zetten.

Erin

Vandaag hebben we veel geleerd over Elektriciteit. We weten nu precies wat er onder onze stad komt.
Hans had een kleine computer meegenomen die aangesloten kon worden door allemaal kleine apparaatjes.
De computer werd aangesloten op een toeter en de toeter begon geluid te maken.
Het is leuk om te zien wat hij doet.

Tom

Meneer Hans had allemaal spulletjes meegenomen. Hij had:
- Schakelaartjes. Hij had een schuifschakelaar en een drukschakelaar.
- Led lampjes. Die konden van kleur veranderen.
- Een computertje. Die zorgde ervoor dat de lampjes vanzelf aan en uit gingen.
- Een geluidje. Het was een blokje die het geluid van een toeter maakte.
- Een batterij. Daarmee kreeg de stroomkring stroom
- Een motortje. Er zat een ventilatortje op die ging draaien.

Als laatste hebben we besproken wat we helemaal in het begin deden en wat daarna. We bespraken ook wat we nog gaan doen. Ik weet zeker dat onze stad er heel mooi uit gaat zien. Ik vind het ook een heel leuk project.

Esther

Basisschool Immanuël Best

KSLM-Klimboom

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 20 April 2016, 10:47:19 »
Google SketchUp

Deze keer een verslag zonder foto's. We zijn gewoon vergeten ze te maken.  ;)
Maar we hebben wel verslagen van de kinderen.

Woensdag 13 april was het zover. Het derde techniekproject en we moesten de voorkant van een huis ontwerpen. Maar we moestte het wel op schaal van 1:87 en dat is best wel moeilijk. Want je moest alles omrekenen naar centimeters. We moesten ramen en deuren.
Daarna moesten we het overzetten op de computer. Op de computer was er alleen met millimeter. Ik werkte samen met Femke en wij waren heel snel klaar. Toen moesten we andere groepjes gaan helpen.

Chloe Klas 7b

We hadden een tijdje geleden in groepjes allemaal plattegronden gemaakt. Dat werd samen één plattegrond. Deze week hadden we met onze groepjes de muren en de huizen getekend. De schaal was een op 87.
We moesten dus de grote van alles inschatten. We moesten dus alles op schaal tekenen, We hebben uiteindelijk vier huisjes getekend. Toen gingen we in tweetallen een huisje tekenen op Google Sketchup. Dat is een tekenprogramma op de computer. Het was best wel moeilijk, eerst snapte ik er niks van. Uiteindelijk gaan we alle huisjes die getekend zijn met de laser uitsnijden. En dan wordt het een grote stad: Klimtown!

Lucas Klas 7b

We hebben huizen op schaal getekend. En daarna hebben we op Google Sketchup een tekening mogen maken van ons huis. Ik en Niels werkten samen en het was gelukt. Het was best moeilijk, en het duurde lang. Het lukte niet iedereen, want we hadden Google Sketchup voor het eerst gezien. We hebben veel geleerd zoals op schaal rekenen en afronden Ons groepje was erg leuk. Ik hoop dat het de volgende keer ook leuk is.

Lars Klas 7b

De meneer kwam binnen. Hij had twee rollen papier. Daarop stonden de bouwtekeningen op. Het zag er heel mooi uit. het leek erg op het origineel. Iedereen kreeg een vak. Wij hadden het vak van de villa en het kantoor. Ik maakte de tuin van de villa. het was lastig met het meten. Daarna moesten we het op de computer maken. Ik en Pim deden samen. In het begin ging het fout. Maar daarna ging het goed. Mensen waren snel klaar. En heel mooi.
het was heel leuk.

Hidde Klas 7b

Vandaag hadden we weer project. Vandaag moesten we de stad ontwerpen. We werden in groepen gezet. Ik zat in groepje 2. Wij moesten het fonteintje, het kantoor en de villa maken. Ik en Sofie, Noah en Jorieke. Sofie en ik maakte op de computer samen het ontwerp in Google Sketchup. Het was moeilijk, want je moest precies alles opmeten, uitrekenen en ook nog in de computer zetten. De villa heeft twee verdiepingen en de villa heeft een dubbele deur van 11 millimeter breed en 23 millimeter hoog, dus 22 millimeter breed. De ramen hebben we 17 millimeter breed een 17 millimeter hoog gemaakt. We moesten alles goed opslaan.

Marit Klas 7b

Basisschool De Klomboom