Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Kijken, spelen, leren ... en maken!  (gelezen 85246 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #60 Gepost op: 18 februari 2016, 15:24:56 »
Weer een belangrijke sponsor!!!



De Vinylsnijderij uit Eindhoven (Strijp-S) zorgt voor 2mm dik karton voor alle 136 deelnemende kinderen.
Hiermee kunnen de bouwsels vervaardigd worden.
Ook zal de Vinylsnijderij het lasersnijden voor haar rekening nemen.  (y)

Grzz, Hans


Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #61 Gepost op: 20 februari 2016, 15:00:45 »
Goed bezig, Hans.
De EMV heeft de  'hoeden' voor de 4 scholen inmiddels van uitsparingen voorzien. Nu nog het rail-trajekt en infrastrukturele zaken en dan zijn ze klaar voor de scholen om het werk van de leerlingen erop aan te brengen.
Gr. Jelle

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #62 Gepost op: 01 maart 2016, 17:02:24 »
Vandaag zijn de kinderen begonnen met het project.
De leerlingen van basisschool Immanuël uit Best mochten het spits afbijten.



Steden ontstonden vaak aan een rivier; "onze" modelstad ook.



De kinderen hadden bergen en bergen afval en verpakkingsmateriaal verzameld.
Basis voor huisjes, kantoren, flats enz.



Uiterst geconcentreerd een huisje maken. Op schaal natuurlijk...
Hoe hoog is een huis?, hoe breed is een straat?
Waar komt de bushalte? en waar het stadion?



Het project staat of valt met samenwerken. Ideeën uitwisselen, voorstellen doen, concepten ontwikkelen,
informatie delen... en samen maken. Techniek is dus ook vooral veel taal. :)



En dan ontstaat zomaar een prachtige modelstad. Deze is nog in de schaal 1:50,
maar straks maken de kinderen samen een module in 1:87

Ik ben heel benieuwd hoe dit zich zal ontwikkelen.

Grzz, Hans

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
  • class 37 verslaafd
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #63 Gepost op: 01 maart 2016, 22:26:55 »
top initiatief erg leuk om jongeren en kinderen enthousiast te maken voor de hobby  (y)
Groet Ray British Rail Diesel fan

KSLM-Wilhelmina

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #64 Gepost op: 05 maart 2016, 10:11:42 »
Jammer dat de plaatjes-server nog niet beschikbaar is.
De kinderen popelen om hier hun verhalen te kunnen vertellen.


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #65 Gepost op: 05 maart 2016, 10:18:59 »
Kun je gewoon via een externe plaatjesserver doen zoals bv Flickr.... wil je foto's plaatsen hoef je dus echt niet te wachten op de BNLS server. Hans heeft ze bv via Dropbox geplaatst (zie 2 berichten terug), ook een oplossing.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2016, 10:20:37 door Ronald Halma »

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #66 Gepost op: 07 maart 2016, 22:02:45 »
Voortgang modules: deze dagen worden de 'hoeden' waarop de kinderen straks hun bijdrages gaan leveren, verder afgewerkt. Werner is druk bezig met het aanbrengen van de rails. De draagbakken zijn ook bijna af. Hierna zullen we de koppelstukken (de zogenaamde 'blackboxes' die de verbinding met de volgende hoed regelen) en de ondersteuning voor de draagbakken afmaken. Het geheel wordt afgerond met het in elkaar zetten van de 'friezen' en het pasklaar maken van de achterwanden.
Binnenkort is ook hiervan weer een plaatje te zien.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #67 Gepost op: 07 maart 2016, 22:57:22 »
Jullie zijn goed bezig daar.  (y)
Ik ben echt heel benieuwd wat we straks allemaal te zien krijgen en wat het met de kinderen doet dat ze zo lekker met hun handen bezig zijn.

Leen.

KSLM-Wilhelmina

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #68 Gepost op: 11 maart 2016, 20:59:21 »
Techniek Les 1 - Woensdag 2 maart

Maaike, Bryan (de interviewer), Hans en Wouter zijn vandaag geweest en ze legde uit wat we gingen doen. We waren helemaal enthousiast we maakten een kring. Een groot vel papier maakten we vast op de vloer. De opdracht was om een stad te maken een stad van gerecyclede spullen zoals lege flessen en eierendozen , die hadden we heel veel! 

Wouter legde al een beginnetje neer zoals een weg en een riviertje.  We mochten in tweetallen, drietallen en alleen werken. Als je wist wat je ging maken liep je naar Maaike en haalde je een bordje die hun zelf hadden gemaakt met een stikker er op met wie waar en wat je ging maken en dan moest je je bordje ergens op dat groten vel papier leggen zodat dat plekje vrij bleef voor jou werk. ik werkten samen met Zara en we maakten twee winkeltjes eerst wist ik niet helemaal hoe ik tewerk moest. Maar eenmaal bezig ging het als een tierelier  iedereen zat vol ideeën de rest was ook allemaal bezig en iedereen maakten iets anders het ene groepje maakten een Mac Drive  anderen maakten een YouTube hoofdkantoor dus alles was anders dat maakten het ook heel leuk.

Toen het bijna pauze was moesten we al onze werkjes in de stad leggen dat zag  er heel leuk uit maar er misten wat namelijk :groen,(dat houd in planten maar vooral bomen) infrastructuur  (wegen enz.)  werk, woningen en publieke voorzieningen. toen we dat hadden op geschreven hielden we pauze. de bel ging weer en we zaten meteen in de klas.

De bedoeling was dat we groepjes gingen maken. Ik zat in het groepje groen, dat was een leuke keuze. We kregen nog een beetje uitleg en we gingen aan de slag, en het samenwerken  ging zo goed dat het ook super snel ging zo snel dat onze eigen stad helemaal vol liep met van alles een bioscoop, huizen, bomen, theater, werkplaatsen en een school enzovoort enzovoort. Onder tussen werden er ook een paar kinderen geïnterviewd door Bryan, die ondertussen ook foto’s had gemaakt  dat vonden we erg spannend! Toen was het opruimen geblazen dat ging ook wel snel,  toen gingen Maaike, Hans, Wouter en  Bryan helaas weg . de school was uit en we hadden heel de dag gewerkt, sommige kinderen waren zo enthousiast dat ze nog foto’s gingen maken met hun telefoon . de volgende ochtend moesten we onze stad nog opruimen naar beneden , dat was aardig lastig , maar het is ons gelukt!! Nog even bezemen en onze tafels en stoelen goed zetten en we waren klaar met onze eerste techniek les.

Vriendelijke groet
Fee Habraken 
leerling Wilhelmina school Best
groep 8

KSLM-Immanuël

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #69 Gepost op: 13 maart 2016, 23:23:30 »
Techniek les - Bezoek aan de Eindhovense Modelbouw Vereniging


Op 4 maart brachten de leerlingen van Basisschool Immanuël uit Best een bezoek aan de Eindhovense Modelbouw Vereniging.



De kinderen luisteren met aandacht naar een les over elektriciteit, stroom en de geschiedenis van de elektrische motor.





De kinderen kijken hun ogen uit bij de museum modelspoorbaan. Er worden heel erg veel vragen gesteld.
Ze zijn onder de indruk van alle draden die onder de baan doorlopen. En van de vele computers die nodig zijn om alles te besturen.



Hier worden de kasten bekeken die gemaakt worden voor ons project.



Het ziet er allemaal net echt uit. Hier vertelt iemand hoe een landschap wordt gemaakt.
Onder de plaat zit wel zeven meter rails verstopt.

Basisschool Immanuël Best

KSLM-Wilhelmina

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #70 Gepost op: 14 maart 2016, 16:24:23 »


Techniek les 2 - Dinsdag 8 Maart

We gingen naar en museum nabij het Boshuis. De fietstocht verliep soepel op 1 punt na, Atakan kreeg een lekke band waardoor hij het meeste van de tocht moest rennen. Toen we eindelijk aankwamen was er nog een probleem. Waar was de ingang? Gelukkig kwamen we daar snel genoeg achter. Toen we eindelijk aankwamen op het juiste punt mochten we een werkplek binnen. Daar werd ons uitgelecht wat de geschiedenis van elektriciteit is. Daarna kregen we een rondleiding  in een miniatuur stad. Het was indrukwekkend om te zien. Daarna kregen we uitleg hoe we miniatuur huisjes moeten maken. Ook mochten sommige kinderen een boom maken. Eigenlijk was het makkelijker dan ik dacht. De meneren van wie wij instructie kregen legde alles uit. Het was een leerzame excursie  echt iets om nooit te vergeten.

Vriendelijke groet
Carmen Lemaire
Leerling Wilhelmina school Best
groep 8



De kinderen kijken hun ogen uit.



Zelf boompjes maken ...



Heel precies werk. Erg spannend.
De kinderen kunnen nauwelijks geloven dat ze iedere woensdagmiddag welkom zijn om gratis te komen model bouwen.

Basisschool Wilhelmina Best

 

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #71 Gepost op: 14 maart 2016, 22:06:24 »
"Zo zou onderwijs veel vaker moeten"...

Aan het woord Tom van Vlugt, leerkracht groep 8 van basisschool Wilhelmina uit Best.

Brian Kragtwijk van PowerField Media heeft in opdracht van het Permanent Future Lab Strijp-S een video productie gemaakt over het project Kijken, spelen, leren ... en maken!

Zie onderstaande film:
 


Grzz, Hans

KSLM-Immanuël

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #72 Gepost op: 16 maart 2016, 17:31:51 »
Pr8erdam




Ik en mijn klas hebben een stad nagebouwd. Het was het super gaaf! We hebben de stad die Pr8erdam gemaakt met WC rollen, pizzadozen, eierendozen en nog veel meer. Er kwamen architecten bij ons langs om ons te helpen. Met hun hulp hebben we echt een mooie stad gemaakt.

- Met huizen en flats
- Wegen
- Bushaltes
- Een winkelcentrum
- Een politiebureau
- Een brandweerkazerne
  en nog veel meer.

Aan het eind van de ochtend was de stad klaar. Hij zag er prachtig uit! Maar toen bleek dat deze stad nog maar een proefversie was. Betekent dat dan… Wat ik denk dat het is?! Er komt dus nog een veel mooiere stad aan, dat onze klas gaat maken! Ik was echt heel blij! Want we gaan nog een veel mooiere en luxere  stad maken. Ik heb er zin in!

Lars

---------------------------------------------------------------------------

Hallo.

Onze klas is een project begonnen. We gaan een modelbouwstad maken. Wil je meer weten over dit project?  Kijk dan op deze site: www.dutchtechnologyweek.com. Vandaag zijn er 3 mensen in onze klas geweest. We gingen een grote stad maken met afval materiaal. We moesten rekening houden met welke schaal er was. Er werd veel gemaakt.

Zoals:
- Een stadion
- Een kerk
- Een molen
- Een sporthal
- Winkels
- Hulpdiensten
- Een park

Alle gebouwen moesten wel bereikbaar zijn. Dus er waren ook wegen en stoepen. Het moest ook veilig zijn. Daarom waren er lantarenpalen, stoplichten, zebrapaden. Eigenlijk kan ik een eeuwigheid over onze stad praten. Het was zoooo leuk. We gaan nog veel dingen doen. Dat gaan we allemaal op onze blog zetten. Er zijn 2 dingen die ik het allerleukste van ons project vind. Dat zijn: Er komen 3Dprinters op school en we gaan met onze modelbouwstad op de Dutch Technology week staan. Dit wordt echt een geweldig project!!!

Esther

---------------------------------------------------------------------------

Met onze hele klas maken wij een eigen stad. Pr8erdam, we mochten die naam zelf verzinnen.
We maken de stad samen met het project kijken, spelen, leren, maken.
Als de stad af is komt hij in de Dutch technology week.

Ik vond het heel leuk, we maakten eerst een proefstad.
Hans, dat is een van de drie mensen die kwamen helpen, had al een grote plaat op de grond geplakt.
Daar kwam de stad op.
We moesten de week ervoor al allemaal kartonnen doosjes sparen, daarvan gingen we de huisjes maken.
Ik had samen met een vriendin een bakkerij gemaakt.
Het was heel leuk want Hans, Daan en Wouter hadden ook ribbelkarton en een soort glas meegenomen.
Hans, Daan en Wouter zijn van het project, Daan en Wouter zijn zelfs architect.
Aan het einde van de ochtend stonden er een heleboel verschillende dingen; flatgebouwen, een winkelcentrum, huizen, een park en nog veel meer.
Allemaal dingen die in een echte stad ook staan dus.
Er lag ook een weg, daaraan stonden stoplichten, lantaarnpalen en bomen.
Ook lag er een rivier, daarover heen hadden we een brug gemaakt.
Ik vond de stad aan het einde heel mooi geworden, er stond echt heel veel in.
Ik vind het nu al een super leuk project!
Een echte aanrader dus voor jou klas.
Wil je er meer over weten?
Kijk dan op de site van kijken, spelen, leren, maken.

Marja      Cool

------------------------------------------------------------------------

Basisschool Immanuël Best

KSLM-Wilhelmina

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #73 Gepost op: 17 maart 2016, 16:30:17 »
Techniek Les 3 - Ontwerp Layout

In deze les hebben de kinderen hun tanden gezet in het ontwerpen van de layout.
De kijkkast die gevuld moet worden heeft maar een beperkte ruimte van 1,20m bij 56cm.
Toch moeten alle belangrijke elementen van een stad er een plaatsje krijgen.

Ook moet rekening gehouden worden met enkele beperkingen.
De treinbaan is verplicht, en moet 10cm breed zijn. Deze begint op 15cm vanaf de voorzijde.
Een tweebaansweg moet 8cm breed, een eenbaansweg 4cm breed zijn.
En de bochten moeten zo ruim zijn dat een modelbus er door kan rijden.

Alle andere maten moeten met de rekenmachine omgerekend worden.
De schaal is best wel moeilijk... 1 op 87. Kijken, meten en rekenen dus.

Van de architecten van Architectuurlessen hebben we geleerd dat we rekening moeten houden met woningen, infrastructuur, groenvoorziening, publieke voorzieningen en werkgelegenheid.

De kinderen zijn met papier en karton aan de slag gegaan en hebben het volgende plan bedacht.



De mensen van de EMV hebben dit plan uitgewerkt in een computerbestand.
Hierbij zijn sommige dingen wat aangepast. Eén in plaats van twee overwegen, bijvoorbeeld.
Met de computertekening kunnen met een lasersnijder puzzelstukken gesneden worden die op de bodem van de kijkkast komen te liggen.

Om deze layout te kunnen printen was wel een heel grote printer nodig.
Gelukkig bood onze sponsor De Vinylsnijderij uitkomst.  (y)



Hier zie je het met de computer gemaakte layout plan:



De layout moet in vier groepen worden uitgewerkt.
Voor iedere groep is een zelfde ruimte beschikbaar van 40 x 30cm of van 80 x 15cm.

Vervolgens is de layout van kleur voorzien, zodat je de verschillende functies kunt zien:



De kinderen moesten vervolgens per bouwdeel drie lantaarnpalen verdelen, en nadenken over een bewegend deel per bouwdeel.



De kinderen kozen voor een draaideur voor de winkels onder het flatgebouw linksboven, voor de draaiende letter "M"van de MacDrive, en voor twee overwegbomen bij de overweg naar de fabriek rechtsonder.

Het enthousiasme blijft er van af spatten.

Basisschool Wilhelmina Best

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #74 Gepost op: 17 maart 2016, 22:18:22 »
Kijken, spelen, leren ... en MODE maken.

Morgen begint een derde school met het "maak"-gedeelte van het project.
De kinderen van Kindcentrum Platijn (v/h basisschool De Schakel) uit Best hebben in tegenstelling tot de drie andere scholen een afwijkend programma. Deze school werkt met vaste project-onderwerpen die jaarlijks terugkeren. Het was wel een hele kunst om e.e.a. in te passen in het pilot techniek programma.

De basis voor de aanpak voor deze school werd gelegd door Marco der Kinderen, kunstenaar uit Geldrop. Marco heeft als industrieel ontwerper interieurs ontworpen van luxueuze hotels en schepen. Maar hij heeft ook meubels en kleding ontworpen. Dat doet hij overigens nog steeds, maar legt zich meer en meer toe op het bijna fotografisch tekenen en schilderen van dieren.

De inspiratie voor het techniekproject vond Marco in een bijzonder gebouw in Eindhoven.



Deze zogenaamde "Blob", ontworpen door de Italiaanse architect Massimiliano Fuksas, bestaat uit een groot aantal gelijkzijdige driehoeken. Door deze bouwwijze kan het oppervlak in een tamelijk willekeurige vorm worden gemodelleerd.

Marco wil de kinderen van Platijn een mantel laten maken die net als de Blob uit louter driehoeken gaat bestaan.


De driehoeken worden door de kinderen getekend met een computerprogramma en met een laser gesneden. Door ze met veters met elkaar te verbinden onstaat een mouw of rugpand.


De driehoeken kunnen op allerlei manieren worden uitgevoerd. Net als op de andere scholen worden hierbij technieken gebruikt die een rol spelen in de model(spoor-)bouw: gietmallen, surfaces, schilderen, begrassen, 2D tekenen, 3D tekenen, lasersnijden, 3D printen Arduino configureren, en elektronica. Deze technieken worden echter niet toegepast op een modelbaan, maar op de driehoeken.

Om toch een binding te krijgen met de drie andere scholen, maken deze kinderen ook modelboompjes voor bosperceeltjes in de kijkkasten.

Grzz, Hans