Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Kijken, spelen, leren ... en maken!  (gelezen 84918 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Gepost op: 14 november 2015, 00:34:48 »
De Eindhovense Modelbouw Vereniging (EMV) gaat starten met een ambitieus scholenproject voor leerlingen van het basisonderwijs.
Onder de titel "Kijken, spelen, leren ... en maken" zullen leerlingen uit bovenbouwgroepen (10 - 12 jaar) een introductie krijgen in techniek, waarbij (spoor-)modelbouw als leermiddel wordt toegepast.
Leerlingen van een viertal basisscholen uit de gemeente Best, onder de rook van Eindhoven, zullen in samenwerking met de EMV hun kunsten demonstreren tijdens de Dutch Technology Week 2016.

Een onderdeel van het programma is het bedenken, voorbereiden, plannen én maken van een kijkkast-module per school. We hebben daarbij de maatvoering en normen van de BNLS modulebaan als uitgangspunt genomen en deze licht aangepast om eenvoudiger te kunnen transporteren. Het project zal ondersteund worden door onderwijsprofessionals, PABO studenten en ervaren modelbouwers in verschillende disciplines.



De EMV zal zelf een demo kijkkast module maken waarop verschillende aspecten van een modelspoorbaan gedemonstreerd gaan worden.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 18 november 2015, 16:11:22 door Hans van de Burgt »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2015, 00:45:24 »
Dat lijkt mij erg goed voor de promotie van de model(spoor)bouw  (y). 'k Ben benieuwd hoe dit project gaat lopen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2015, 10:36:03 »
Misschien leuk om hier voor de scholen te laten zien wat de vorderingen zijn.

@EMV, leuk dat jullie toch besloten hebben om het hier te tonen!  (y)

@Leo_H: Let op! EUROSPOOR kandidaat!!! :) Jeugd die toont wat ze kunnen en leren. Beter kun je het niet krijgen.

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Eurospoor
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2015, 11:58:18 »
Dit draadje ga ik zeker volgen. Het idee doet me denken aan het project in Duitsland genaamd 'Modellbau und Schule'. Het was een wedstrijd tussen meerdere scholen waar modelbouwprojecten plaatsvonden. Het werd gesponsord door onder andere de fabrikanten. Wij hebben zelfs een van die Duitse projecten een paar keer op Eurospoor gehad (90-er jaren). Volgens mij heb ik een paar jaar geleden nog zo'n project op de Intermodellbau gezien, maar is het inmiddels ter ziele.

Het is arbeidsintensief en alle hulde aan EMV dat ze er werk van gaan maken  (y)

Bij dat project in Duitsland werd het modelbouw gekoppeld aan meerdere vakken (natuurkunde, aardrijkskunde, geschiedenis etc - wereldoriëntatie). Zodoende krijg je bij schooldirecties veel meer bijval en wordt het niet gezien als een speelproject waar geen uren voor beschikbaar zijn.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2015, 12:07:28 »
@Leo,

Dit pilot project is ingebed als kennisproject binnen de Brainport regio, en heeft precies die opzet zoals je beschrijft over dat project in Duitsland.
Het verbindt techniek en creativiteit aan taal, rekenen en wereldoriëntatie.
En ja, schoolbestuur en docenten zijn erg enthousiast.
Zie mijn PB, ik neem graag de details met je door.
Wij beginnen met 4 scholen, en ja er is ook een competitie element.
We weten dat meerdere scholen belangstelling hebben, maar we moeten de boot afhouden.
De bedoeling is dat alles zo gedocumenteerd wordt dat andere scholen (later) kunnen aanhaken.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2015, 23:59:42 »
Het project Kijken, spelen leren ... en maken! stoelt op de ideeën van de "Maker Movement".

‘The maker culture represents a technology-based extension of DIY culture, including engineering-oriented pursuits such as electronics, robotics, 3D printing, laser cutting and the use of CNC tools, as well as more traditional activities such as metalworking, woodworking, and traditional arts and crafts. It stresses a cut-and-paste approach to standardized hobbyist technologies, and encourages cookbook re-use of designs published on websites and maker-oriented publications. There is a strong focus on using and learning practical skills and applying them to reference designs. Maker culture emphasizes informal, networked, peer-led, and shared learning motivated by fun and self-fulfillment.’

<a href="https://www.youtube.com/v/mklywR7TQxs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/mklywR7TQxs</a>

Modelbouw en zeker de modelspoor hobby heeft in principe alle zaken die nodig zijn, om zich te ontwikkelen tot een rijke (leer-)omgeving voor het ontwikkelen van "maker skills".

De EMV en haar partners binnen de Brainport Regio zijn niet de enigen die hiervan overtuigd zijn. Zie ook: Why do men love modelrailway?

"Maker culture has attracted the interest of educators concerned about students’ disengagement from STEM subjects (science, technology, engineering and mathematics) in formal educational settings. Maker culture is seen as having the potential to contribute to a more participatory approach and create new pathways into topics that will make them more alive and relevant to learners."

Mike Hughes, Marketing Director National Model Railroad Association (NMRA) in de UK:
"Constructing model railway tracks is a "hobby that transcends generations" and encourages people to nurture a wide range of skills as problem solvers."

In de UK daalt inmiddels de gemiddelde leeftijd van de modelspoor hobbyisten.
Meer en meer jonge jongens én meisjes beginnen er aan.
Samen iets maken is niet alleen leerzaam, maar ook geweldig leuk.

Grzz, Hans



Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2015, 01:15:09 »
Zoals reeds verteld, wordt door de EMV voor iedere deelnemende school een kijkkast module gebouwd. Deze modules zijn niet zonder meer compatible met de BNLS Module baan, daarvoor is in ieder geval enige aanpassing op de black box vereist. De modules zijn wel voor 100% compatible met de BMB modulebaan (OO-variant).

De onderbouw van de kijkkast wordt in twee delen uitgevoerd, die als een puzzel op elkaar passen.



De bovenzijde is 59mm hoog en bestaat uit multiplex kopschotten, voor- en achterzijde en ribben van 50mm hoog en 9mm dik. met een multiplex toplaag van 9mm.
Op dit deel wordt door de EMV een doorgaand spoor aangelegd van Peco code 75 met een h.o.h. afstand van 50mm.
De scholen verzorgen de verdere aankleding in het kader van het project.



De onderzijde vormt een draagbak voor de bovenzijde. De laatste past er als een "hoed" omheen. De draagbak is 141mm hoog en bestaat uit multiplex kopschotten, voor- en achterzijde en ribben van 141mm hoog en 9mm dik. De draagbak heeft geen toplaag, maar wel gekante blokken in de hoeken. De blokken in de hoeken steken 30mm uit om de "hoed" op de juiste positie te krijgen. De middelste ribben zijn voorzien van openingen. De draagbak wordt ondersteund door poten conform de BNLS module standaard.

De bovenzijde is zo compact dat hij uiterst eenvoudig getransporteerd kan worden, en ook zonder kijkkast gebruikt kan worden. Iets wat ook de leden van de EMV aanspreekt.
Zij kunnen zowel in clubverband, als individueel thuis aan hun "hoed" werken. Ook kan de hoed makkelijker dan een hele kijkkast geïntegreerd worden in de eigen modelbaan. De kijkkasten worden derhalve niet alleen gebruikt voor het scholen project, maar ook voor leden. Op rijdagen kunnen steeds vier deelnemers hun creaties tonen.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 18 november 2015, 16:13:02 door Hans van de Burgt »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2015, 18:35:31 »
Even een korte bondige reactie op de vraag van Leo.

Hans, misschien zou ik het uit je tekst kunnen opmaken, maar even kort; zijn deze modules aansluitbaar aan die van de BNLS forum modulebaan? (Het zou goed zijn als het wel zo was). Of kunnen ze aan elkaar aangesloten worden en zelfstandig een werkende modulebaan vormen?

Nee, de bakken zijn gebaseerd op de normen van de Britse ModuleBaan (BMB). Deze wijken op een aantal punten af van de BNLS-baan. Ze kunnen dus niet zondermeer op elkaar aangesloten worden. De vier modules kunnen samen wel een zelfstandige baan vormen, danwel gekoppeld worden aan de BMB-modules.

Groeten,
Werner

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Eurospoor
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2015, 19:30:45 »

Doet me een beetje denken aan het woud van koppelingen in de H0-schaal, daar sluit ook niets standaard op elkaar aan.

Maar bij nader inzien denk ik dat je het leerproject als zelfstandig item op een grote modelspoorbeurs of bijvoorbeeld op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (2017 in de Jaarbeurs) moet aanbieden en hoeft het niet direct geïntegreerd te worden in andere modulebanen.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2015, 02:06:09 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #9 Gepost op: 16 november 2015, 20:00:39 »
Leo

Lijkt mij ook. Ik persoonlijk zie het vooral als een leuke opstap om ze met het modulaire concept in aanraking te laten komen.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2015, 02:21:21 »
Beste allen,

In onderling overleg even besloten dit draadje te ontdoen van de discussie of het EMV-project wel of niet koppelbaar is met de BNLS-modules en/of BMB-modules.

De discussie zelf is afgesplitst en tijdelijk (of definitief) verwijderd in afwachting van een beslissing van moderatoren en bestuur.

Betekent ook dat eventuele berichten die verwijzen naar de discussie zullen worden verwijderd. Iedereen heeft immers zijn bericht kunnen plaatsen, en de berichten waren duidelijk. En het bericht van mdjr78 / Werner heeft de vraag van Leo afdoende beantwoord.

Bij vragen of opmerkingen: graag per Pb, of liefst "meld dit bericht aan de moderator", dan kunnen we allemaal meelezen.

Hopelijk kan dan dit draadje verder gaan over het EMV-project. Het project wordt immers niet door één persoon geleidt....

Fijne nacht, de nachtwaker-mod

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2015, 19:03:06 »
Als de voorbereiding in orde is kan dit wel eens een heel leuk project worden.
Ik zie nog wel wat haken en ogen aan het concept, maar dat doet er nu niet toe.
Daar kunnen we het achter de schermen nog wel over hebben.
Ik wens de modelbouwers van de EMV veel succes (y)

Mochten we als  kernteam-BNLS-modulebaan iets kunnen betekenen dan hoor ik het graag.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2015, 00:33:55 »
Het project zal worden uitgevoerd rondom acht thema's.



Er heeft zich een sponsor gemeld, die een aantal 3D printers ter beschikking stelt.
En een van de deelnemende scholen heeft reeds zo'n apparaat aangeschaft.

Grzz, Hans

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Eurospoor
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2015, 11:34:40 »
Hans,

Ben even benieuwd naar hoe 'verkeer, trein, auto' en 'landschap, bomen en groen' worden geïnterpreteerd als lesstof. Anders gezegd, wat is de bedoeling dat leerlingen over deze onderwerpen moeten weten aan het eind van het project?

Groeten,
Leo

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2015, 16:20:10 »
Hallo Hans.

Wat een geweldig idee. Zelf ben ik aan het kijken hoe wij kinderen in de leeftijd van 7 tot en met 12 bekend kunnen laten worden met de hobby. Maar dit is wel een super idee. Misschien is dit voor mijn club ook wel een ingang om op scholen in de regio Utrecht binnen te komen.

Groeten Richard.
Lid RCU