Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Kijken, spelen, leren ... en maken!  (gelezen 84926 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #30 Gepost op: 30 november 2015, 20:41:39 »
In de gesprekken met de deelnemende scholen is naar voren gekomen, dat we moeten proberen zoveel mogelijk kinderen actief te betrekken bij de Kijkkast van de scholen.
Nu is 1200mm x 560mm natuurlijk niet veel. Hoe ga je dan te werk? We denken dat we een goede oplossing hebben gevonden.

Hadden we de standaard "inbreng" al opgesplitst in een deksel en een draagbak; we gaan met dat opsplitsen nog een stapje verder.
We hebben ons hierbij laten inspireren door de Britse modelspoor goeroe Iain Rice: Scenery als een jigsaw puzzle.



De deksel wordt verdeeld in een aantal segmenten. De draagbak en overige hardware worden geleverd door de EMV. Ook de daarop bevestigde rails en het trackbed.

Aan de achterzijde liggen drie secties van dezelfde afmeting, aan de voorzijde van de rails ligt aan de rechterzijde ook een sectie. Wel van dezelfde afmeting maar nu langgerekt.
Aan de linkerzijde ligt nog een kleine sectie. Deze is bedoeld voor de EMV zelf.



Onder de secties ligt een rek met hierin 2 gaten van 280mm x 140mm per sectie. Hier passen steeds twee zogenaamde systeem componenten in. Deze systeem componenten bestaan uit drie lagen.

Bovenop wordt de scenery uitgebeeld. Een huis, boerderij, fabriek o.i.d. Schoorstenen, lantaarpalen en een aantal bewegende objecten. En natuurlijk bomen en groen.
Op de tweede laag worden de mechanische componenten ondergebracht. Denk aan wisselomzetters, servo motoren, seuthe rook generator. En op de derde laag worden de elektronische componenten bevestigd. Denk aan de Arduino of Raspberry Pi2 componenten. DCC decoders of andere high tech speeltjes.

Elke systeemcomponent kan zelfstandig als een sandwich uitgenomen worden en eenvoudig gewisseld kunnen worden voor een andere.
Voor elke systeemcomponent werken twee kinderen samen met hun begeleiders.
In totaal dus 4 x 2 = 16 kinderen. Maar de groepen zijn groter. All kinderen werken aan systeem componenten, maar deze zullen steeds afwisselend als onderdeel van de modulebaan, of als kijkobject in vitrines te bewonderen zijn.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 02 december 2015, 00:20:22 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #31 Gepost op: 01 december 2015, 22:45:32 »
Omdat plaatjes meer zeggen dan 1.000 woorden, hier een tekening van de opbouw van een systeemcomponent.
De afmeting hiervan is 280mm x 140mm.



De toplaag draagt het jigsaw scenery element (niet afgebeeld); de middelste laag de mechanische aansturing. Bijvoorbeeld een servo of een geheugendraad met voeding.
Op de onderste laag komen de elektronische componenten. Bijvoorbeeld een Arduino, een Raspberry Pi2 of een DCC decoder.
De lagen worden aan elkaar gekoppeld met messing buisjes op een afstand van 50mm

Grzz, Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #32 Gepost op: 01 december 2015, 22:58:28 »
Begrijp me niet verkeerd, kinderen stimuleren is een heel goed doel. Maar voor een project wat de creativiteit en ervaringen van de kinderen moet bevorderen, worden er wel heel strikte randvoorwaarden gesteld. Het wordt zo bijna een paint-by-numbers oefening.

dirkjan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #33 Gepost op: 02 december 2015, 07:57:19 »
Zoals gezegd, we willen gaan werken met wisselende scenery delen, zoals Iain Rice dat jaren geleden al heeft bedacht.



De kinderen kiezen uiteindelijk zelf welk taferail zij willen gaan uitbeelden.
Hiervoor wordt samen gewerkt met Wouter van Niel. Wouter is architect en gespecialiseerd in het werken met jonge kinderen.
Zie: Architectuur lessen.



Het door de kinderen uitgedacht scenery plan wordt uiteindelijk verdeeld in de jigsaw segmenten en uitgebeeld op een 3mm dikke plaat triplex.
Deze wordt op de systeemcomponenten gemonteerd.

Grzz, Hans 

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #34 Gepost op: 02 december 2015, 08:49:02 »
Is dit niet een beetje over-engineerd voor kinderen van 10-12 jaar? Lijkt erg veel op "ik wil van mijn hobby een onderwijs project maken" ipv. "wat kunnen we gebruiken om kinderen iets aan te leren".
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #35 Gepost op: 02 december 2015, 09:52:17 »
Het idee van herbruikbare scenery delen is een goede voor iemand die vaker van scene wil wisselen (a la Iain Rice). Maar de kinderen doen maar 1 keer mee. Het herbruikbare modulaire is dus voor de organisatoren gedacht, niet voor de kinderen. Alles is dan al bedacht, ze hoeven er bij wijze van spreken alleen een karntonnen huisje op te zetten en een grasmaster te hanteren. Dus modelbouwen met een helm op, niets mag/kan fout gaan  :P
De creativiteit van kinderen wordt juist meer gestimuleerd als de grenzen weg zijn. Maar dat wordt dan weer lastiger presenteren/organiseren. Dus ik snap het dilemma, maar zie het nu teveel naar regeltjes doorschieten. Maar, YMMV  8)

dirkjan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #36 Gepost op: 02 december 2015, 10:14:43 »
@Falkenberg,

De grenzen worden bepaald door de beperkte omvang van de kijkkast.
Het idee van de wisselbare delen is ontstaan, omdat er veel méér kinderen deelnemen dan waarvoor logischer wijze plaats is op de module. De kinderen werken in groepjes aan deze delen. Door de delen te wisselen, kunnen alle kinderen een plaatsje krijgen in de kijkkast. Andere groepjes kunnen hun delen laten zien in een vitrine.

Tja, creativiteit. Het zal beslist meer worden dan een plastic huisje plakken en gras strooien.
De basis wordt gelegd door de methodieken van Wouter van Niel.

Grzz, Hans

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #37 Gepost op: 02 december 2015, 10:25:55 »
Ik heb heel benieuwd naar de uitwerking van Wouter in dit plan.

We zien de uitwerking vanzelf wel. Veel succes met de verdere plannen hier mee!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #38 Gepost op: 02 december 2015, 10:45:12 »
De grenzen worden bepaald door de beperkte omvang van de kijkkast. Het idee van de wisselbare delen is ontstaan, omdat er veel méér kinderen deelnemen dan waarvoor logischer wijze plaats is op de module. De kinderen werken in groepjes aan deze delen. Door de delen te wisselen, kunnen alle kinderen een plaatsje krijgen in de kijkkast.

Wat is het probleem om meerdere bakken per school te laten maken?  Hoeveel kinderen kunnen er aan een bak werken? 10 kinderen? Dan heeft een school met 30 leerlingen in een klas 3 deksels nodig. Het aardige is dat je met 4 bakken en 2 extra hoekbakken een leuke treinbaan kan die rondloopt. Die kan je dan achterlaten bij de scholen. Wat kost wat extra hout en wat goedkope code 100 rails? Niet veel voor een sponsor. Er is vast wel een vader of oom die nog een trafo heeft en een trein die er op kan rijden. Anders is dat iets mooi voor de EMV om te regelen. Dan heb je je eigen wens ook meteen gerealiseerd:

Maar Hendrik Jan heeft wel gelijk dat het fantastisch zou zijn als kinderen er ook blijvend van kunnen genieten.

en heb je de eerste twee elementen van je titel te pakken: "Kijken" en "Spelen". Dat sluit dus heel mooi aan bij de doelstellingen van het project. Goed maak maar eens een kostenraming wat een paar extra deksels en code 100-rails kosten. Dat kan niet zo heel veel zijn. Nu zal een complete bak zoals de BNLS-module iets van 140 euro kosten, wat rails max 25 euro. Voor een deksel heb je minder hout nodig, dat is dus iets van 40 of 50 euro per deksel. Rails zal ook iets van 25 euro zijn....

Is dit niet een beetje over-engineerd voor kinderen van 10-12 jaar? Lijkt erg veel op "ik wil van mijn hobby een onderwijs project maken" ipv. "wat kunnen we gebruiken om kinderen iets aan te leren".

Inderdaad. Dat je het landschap in delen wilt maken:  (y) Dat doe ik zelf ook met een aantal gebouwen met een stukje landschap. Lekker gemakkelijk bouwen aan de werktafel. Dus een plankje met wat pootjes eronder zodat je de elektronica (draadjes voor lampjes, motortje voor een beweging) en andere zaken kan monteren: (y) Maar houdt het simpel, het is voor kinderen van 10 - 12 jaar oud.  Ga niet werken in lagen die "uitwisselbaar" moeten zijn. Dat worden ze toch niet. Als ze het worden dan moet je dus weer van alles doen om alle connecties te maken. Daarnaast zorg je ervoor dat je moet nadenken over waar je onderdelen monteert en of het past. Dan krijgen ze meer inzicht en creativiteit in dat soort zaken dan helemaal voorgekauwd.

Groeten Ronald.
Mijn twee centen in dit draadje... die zullen toch wel weer compleet geneerd worden :)
« Laatst bewerkt op: 02 december 2015, 10:50:48 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #39 Gepost op: 02 december 2015, 11:01:21 »
Het lijkt mij nog niet zo'n raar idee, hoor, die uitwisselbare stukken. Ook onderwijstechnisch niet. Want: een kader geeft ook houvast.

Als je zegt "hier heb je triplex, bouw maar een spoorlijn" dan loop je het risico dat 20 leerlingen schaapachtig kijken en slechts eentje iets doet/durft. Met een kader ("20x20cm om een xyz te bouwen") is het aantal mogelijkheden nog steeds heel groot, maar is het wel overzichtelijker geworden.

En door het in drie lagen op te delen wordt er op dat vlak weliswaar een structuur opgelegd, maar is dat verkeerd? Structuur geeft duidelijkheid. Ik neem aan dat vrijwel iedereen z'n bekabeling aan de onderkant van de baan aanlegt, toch? Ok, dan heb je al twee van de drie lagen :) In dit geval komt er nog een laag bij om het expliciet te maken dat er ook iets gemotoriseerd moet worden. En de aansturing (arduino) is expliciet. Geeft denk ik duidelijkheid.

Dus: ik zie het gevaar niet zo dat het een "paint by numbers" opdracht wordt. De eurospoor a4 diorama wedstrijd is dat toch ook niet?

Eigenlijk is het een "coöperatieve A4 diorama wedstrijd inclusief arduino cursus" :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #40 Gepost op: 02 december 2015, 11:21:58 »
Alles wat je vastlegt, smoort de creativiteit. Waarom zou je de bekabeling aan de onderkant doen? Hartstikke lastig toch?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #41 Gepost op: 02 december 2015, 11:40:09 »
Inderdaad ingenieum / Ewout, meer begeleiden en sturen dan vastleggen wat wel en niet mag.  (y)

Het lijkt mij nog niet zo'n raar idee, hoor, die uitwisselbare stukken. Ook onderwijstechnisch niet. Want: een kader geeft ook houvast.

Nee, dat is ook  (y) Want dan hoeven er geen 30 kinderen bij de bak te werken :) En het geeft inderdaad een kader, dat is niet verkeerd.

Als je zegt "hier heb je triplex, bouw maar een spoorlijn" dan loop je het risico dat 20 leerlingen schaapachtig kijken en slechts eentje iets doet/durft. Met een kader ("20x20cm om een xyz te bouwen") is het aantal mogelijkheden nog steeds heel groot, maar is het wel overzichtelijker geworden.

Klopt ook helemaal. Je moet dus een beetje sturen. En daar is ook niets mis mee. Kinderen kunnen heel goed fantaseren en weten soms heel goed wat ze willen bouwen. Sommige hebben daar iets meer hulp bij nodig dan anderen. Je ziet het bij het huisjes bouwen bij OnTraXS! de mooiste variaties kom je tegen.

En door het in drie lagen op te delen wordt er op dat vlak weliswaar een structuur opgelegd, maar is dat verkeerd? Structuur geeft duidelijkheid. Ik neem aan dat vrijwel iedereen z'n bekabeling aan de onderkant van de baan aanlegt, toch? Ok, dan heb je al twee van de drie lagen :) In dit geval komt er nog een laag bij om het expliciet te maken dat er ook iets gemotoriseerd moet worden. En de aansturing (arduino) is expliciet. Geeft denk ik duidelijkheid.

Bij het begeleiden kan je de oplossing van meerdere lagen wel aandragen. Laat de kinderen zelf maar bedenken hoe het op te lossen is ;) Misschien dat sommige kinderen helemaal geen "bewegende" onderdelen willen bouwen. Zoals het nu getekend is kan je nergens meer bij komen. De hoogte van 50mm geeft niet veel ruimte. (Ja, ruime ervaring ermee... mijn bakken zijn ook maar 50mm hoog. Je moet wat kunst en vliegwerk uithalen om de servo's en alle andere zaken netjes weg te werken) Je kan niet bij de aandrijving of bekabeling komen als er iets stuk is. Dan mag je de boel helemaal uit elkaar halen wil je het kunnen repareren. Daarnaast ben ik benieuwd hoe de EMV de messingbuisjes wil gaan monteren in combinatie met de verschillende lagen.

Dus: ik zie het gevaar niet zo dat het een "paint by numbers" opdracht wordt. De eurospoor a4 diorama wedstrijd is dat toch ook niet?

Nee, dat zal bij kinderen het nooit zijn :) Kom maar eens kijken bij het huisjes bouwen op OntraXS.... Heelveel dezelfde bouwpakketjes en een gebouwd voorbeeld maar toch verschillende bouwresultaten ;)  ;D  En daarnaast heeft de wedstrijd maar een beperkter aantal regels ;)  ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #42 Gepost op: 02 december 2015, 13:37:11 »
Het handige van losse stukken lijkt me, dat je ook TIJDENS een tentoonstelling een scene kunt veranderen door losse stukken uit te wisselen.
Zo kun je alle verschillende werkjes tonen.

(op mijn eigen BNLS-module staan ook alle huisjes los. Wel zo makkelijk als ik eraan wil werken)

Verder wordt het een stuk makkelijker om een volgende keer opnieuw met een school een bak te maken. Spoortechnisch verandert er immers niets. Enkel de scenery, die toch al op kleine minimodules staat.

Slim onderdeel van het plan, dikke pluim (y)
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #43 Gepost op: 08 december 2015, 17:23:46 »
De aftrap met de deelnemende scholen is succesvol verlopen. Er zijn afspraken gemaakt met betrekking tot de kaders waarin het project wordt uitgevoerd.
Een eerste aanzet voor een van de thema's is door architect Wouter van Niel verder uitgewerkt. Samen met een fotograaf en ouders zullen de kinderen hun wijk gaan verkennen.
Het centrale thema is "kijken". Niet zomaar kijken, maar analytisch kijken, écht waarnemen, interpreteren en het delen/bespreken hiervan. Aspecten als ruimtelijk inzicht, structuur en samenhang worden impliciet meegenomen. Ook abstracte zaken als "schaal" en "verhouding".



De kinderen krijgen onder andere de opdracht om een stadsdeel te ontwerpen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van wegwerpvoorwerpen zoals lege melkpakken, flessen, doosjes etc.
De creativiteit kan weliswaar alle kanten opschieten, maar er zullen wel regels gehanteerd worden. De spelleiders fungeren hierbij als "gemeenteraad".
Het resultaat van deze sessie zal uiteindeljk een ontwerp zijn van het stukje uit te beelden wijk op de uiterst beperkte oppervlakte van de kijkkast: 1200mm x 560mm.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Kijken, spelen, leren ... en maken!
« Reactie #44 Gepost op: 16 december 2015, 14:58:34 »
De meubelmakers bij de EMV zijn begonnen met de productie van de kijkkasten en de hoeden.


Paul en Sjaak aan de slag...


Het begin van de draagkast...


Nauwkeurig werken. Dit wordt de eerste hoed.

Grzz, Hans