Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:45:40
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 21:26:52
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 20:48:02
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 20:45:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
Vandaag om 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
Vandaag om 20:33:24
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Eric B
Vandaag om 20:32:44
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:31:18
NS-1000 in spoor-1 door Edsko Hekman
Vandaag om 20:26:53
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
Vandaag om 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
Vandaag om 19:39:57
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
  

Auteur Topic: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?  (gelezen 19312 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22595
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #30 Gepost op: 15 November 2015, 08:30:56 »
Dat kan je bij de rest van het verhaal van Rob ook wel vragen Leen.  ???
Topicstarter stelt een technische vraag over tweerail en drierail en krijgt inmiddels meningen over Märklin versus, ja wat eigenlijk? Er zijn tientallen merken actief, ieder met een eigen aanpak, en dat was 40 jaar geleden precies zo. Alle oudere modellen waren eenvoudig van constructie, makkelijk in onderhoud, en bij normaal gebruik tamelijk onverwoestbaar. Ik heb een aardige verzameling modellen van voor 1970 en de Lima's zijn eigenlijk het minst problematisch. Maar topicstarter vroeg helemaal niet naar oude meuk. De hedendaagse technische mogelijkheden hebben het verschil tussen tweerail en drierail nog onbelangrijker gemaakt.

De resterende technische verschillen zijn wel benoemd. Ik vind ze zo weinig relevant voor een moderne modelbaan, dat ik ze niet meer als criterium zou gebruiken. Ik ga voor de natuurgetrouwe railsystemen die sommige merken voor tweerail maken en het verschil gaat dan veel verder dan de puko's. Ik snap dan ook niet welke 'slanke wissels' Jeroen bedoelt.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #31 Gepost op: 15 November 2015, 09:00:36 »
Het is de toon die de muziek maakt.......

Zelf ben ik zowel 2 als 3 rail rijder dus heb met beide systemen ruime ervaring. daar was mijn antwoord op de eerste pagina op gebaseerd. volgens mij stonden op de eerste pagina ook normale antwoorden. Als mensen daarna de woorden "de eeuwenoude discussie" gaan gebruiken is er altijd wel een die vervolgens flink gaat schreeuwen en daarmee de discussie trachten te overheersen. Net als in de echte wereld denken sommigen door hard te schreeuwen en te herhalen hun MENING als de waarheid te kunnen opdringen en dat is jammer.


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6820
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #32 Gepost op: 15 November 2015, 09:04:58 »
Als ik me probeer te verplaatsen in de vraagsteller en tracht te begrijpen waar zijn kennis en kunde zit zou ik zeggen: ga voor 3Rail. Je hoeft inderdaad niet te solderen, er zijn geen technische problemen als keerlussen, polariseren etc. en het MFX systeem is Plug & Play: treintje op de baan en rijden maar. Vanuit die optiek bezien is het eenvoudiger.

Mocht de vraagsteller een stap willen zetten in kennis, kunde en vaardigheden (dat heet ontwikkelen ;D) dan komt het 2Rail systeem in beeld. Los van de optische voordelen waar je eindeloos over kunt discussiëren ben je niet meer afhankelijk van een bepaald merk.

Wat verder op valt aan deze altijd terugkerende discussie is dat 3Railers altijd in de stress schieten en 2Railers zelden. Dat heeft mogelijk te maken met het "je altijd moeten verdedigen" voor in het verleden gemaakte gedane keuze. Wellicht zegt dat ook iets? ;D

Gr, Ben.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #33 Gepost op: 15 November 2015, 09:21:05 »

Nou, nou Tomasso, je lijkt met je relaas wel net zo 'gefrustreerd' als anderen in dit draadje door 3x hetzelfde in andere woorden te schrijven.

Jeroen

Je hebt gelijk Jeroen, ik was inderdaad behoorlijk gefrustreerd en dan met name omdat mij dingen werden verweten die ik niet geschreven had, er appels met peren werd vergeleken en omdat ik diverse hate mails had gekregen van mensen die het blijkbaar persoonlijk opvatten als ik me negatief uitlaat over marklin. Ja, daar wordt ik gefrustreerd van en dan word ik vinnig. Hoe dan ook, ik liet me uit de tent lokken en zal nu proberen afstand te houden, wat ik ook van marklin vind. De topicstarter is er niet mee geholpen.

Dan nog even wat bangmakerij weghalen. Een keerlus is in 2 rail net zo makkelijk als 3 rail, geen hogere wiskunde, keerlusmodule aansluiten en klaar. Dus mocht de topicstarter nog meelezen en niet afgeschrikt zijn, zo moeilijk is het niet.

Fijne zondag allemaal!

Ps Waar ik me ook druk over kan maken inderdaad, zeker in het licht van Parijs. Dit is inderdaad een non issue. Carpe diem!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoor 0 adept

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #34 Gepost op: 15 November 2015, 09:30:26 »
Verstandig.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #35 Gepost op: 15 November 2015, 09:32:39 »
Dat plug-and-play is naar mijn mening maar betrekkelijk.
Mijn kleinzoon heeft van een oom een hoeveelheid Marklin materiaal gehad en daar hebben we een baan van gebouwd.
Alles heette digitaal te zijn en via het MS kon ik inderdaad een aantal locs laten rijden. Overigens na de rails, wielen en ski's even goed te hebben gepoetst.
Sommige locs stonden op het zelfde adres en ik krijg het maar niet voor elkaar om nieuwe adressen toe te wijzen.
De knul heeft intussen zijn interesse voor de treinen op een héél laag pitje gezet dus ik besteed er ook geen tijd meer aan. maar over dat-plug-and play heb ik zo mijn bedenkingen.
Mijn eigen tweerail baan is net zo (veel of weinig) plug-and-play.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #36 Gepost op: 15 November 2015, 10:13:03 »
Als ik zie hoeveel en wat voor technische vragen er voorbij komen op het drierail forum, geloof ik niet dat 3-rail heden ten dage eenvoudiger of betrouwbaarder is dan 2-rail.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #37 Gepost op: 15 November 2015, 10:45:24 »
Rob, hoe bedoel je dit?

Sorry Leen,

het betreft een type fout. Het moet uiteraard zijn een binnenmaat tussen de wielen op een as van 14 mm.

Dank voor de oplettendheid,

Gegroet,

Rob van Kooy

jan k

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #38 Gepost op: 15 November 2015, 11:09:12 »
Ik deel de mening van Dirk , ik lees het 3railforum ook mee .
Je ziet er ook genoeg problemen voorbij komen .
Verder zie je altijd de zelfde argumenten en mensen  reageren op dit soort draadjes die al tig keer zijn behandeld hier  ::)
Ga gewoon lekker met je 2 en 3 rail treinen rijden  ;)

Mvg Jan 

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #39 Gepost op: 15 November 2015, 11:17:35 »
@ Klaas Zondervan,

Inmiddels heb ik de typefout in mijn bijdrage gerectificeerd. Er moet sprake zijn van een binnenmaat  tussen wielen op een wielas van 14mm.

Ik ken uit eerdere berichtenwisselingen jouw opvatting, dat een binnenmaat tussen de wielen van 14mm problemen zou geven bij inzet op een gelijkstroombaan. Niettemin hebben de ESU-locomotieven bedoeld voor universele  inzet op 2- of 3-railbanen  af leverancier al die binnenmaat. Tot mijn spijt heb ik nog niet kunnen nagaan welke binnenmaat Lima Expert voor zijn universeel inzetbare modellen gekozen heeft. Maar wellicht dat een mede-forumist ons daarover kan inlichten.

Wat me wél intrigeert is dat ik op fora ook in het buitenland meermaals de vraag heb gesteld of ESU-locomotieven op gelijkstroombanen problemen opleveren (met name op wissels)  vanwege de gekozen binnenmaat van de wielstellen. Daar heb ik nog NOOIT een zinnig antwoord op gekregen. Ook de "vakpers" heeft deze kwestie naar mijn weten nimmer ter sprake gebracht. Moet ik eruit concluderen dat het geen probleem is? Eerlijk gezegd hoop ik dat.

Gegroet,

Rob van Kooy

P.S. Wellicht beschouwt de moderator deze reactie op jouw vraag als off topic.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #40 Gepost op: 15 November 2015, 11:28:23 »

Dan nog even wat bangmakerij weghalen. Een keerlus is in 2 rail net zo makkelijk als 3 rail, geen hogere wiskunde, keerlusmodule aansluiten en klaar. Dus mocht de topicstarter nog meelezen en niet afgeschrikt zijn, zo moeilijk is het niet.


Da's dus niet "net zo makkelijk", je hebt namelijk een extra module nodig én je moet bij de planning van je baan er op letten of er een of meerdere keerlussen in zitten. Vooral bij een grote baan kan er wel een bij het ontwerp 'stiekem' een keerlus insluiten. Märklin is wat dat betreft eenvoudiger,: je hoeft er niet op te letten.

Het keerlusprobleem is gemakkelijk op te lossen, dat wel. Als je een vaste baan hebt tenminste.
Je moet er overigens wel rekening mee houden dat je langste trein volledig in de keerlussectie past. Ook iets wat bij Märklin niet hoeft.

Grt,
Wim
Grt, Wim

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #41 Gepost op: 15 November 2015, 11:43:01 »
Ik ben met marklin gestopt doordat ik mij ging irriteren aan de pizza snijders. Niet eens om geometrie, bochtstralen of rail uiterlijk. 
 
Die puntcontacten en de sleper vind ik ook niet top. Bij wissels is het een of twee puntjes die contact maken en bij recht uit, een stuk of 6???  Volgens mij ook nooit meer dan twee, kan niet anders.  De eerste de beste lok met meer dan 4 wielen doet het dus al beter, kwa stroom afname. (ja ik rij zonder anti slip banden)
« Laatst bewerkt op: 15 November 2015, 11:46:30 door Mark D. »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #42 Gepost op: 15 November 2015, 11:55:39 »
Ja, Märklin is eenvoudiger. Punt.

O nee, nog even toelichten. Als ik met mijn kinderen van 6, 5 en 3 een baantje M rails uit de doos trek kunnen ze niks fout doen, anders dan de draadjes aansluiten. Als je ze een aansluitrail meegeeft maakt zelfs de kleur op de trafo niet uit, je mag gerust wisselen als je de continu stroom voor de verlichting maar niet gebruikt. Kinderen kunnen natuurlijk wel alles kapot maken, maar dat is een heel ander verhaal.

Van de andere kant, als je al bereid bent om er tijd, geld en moeite in te steken moet je je niet door het bezwaar van de keerlus te laten weerhouden. Zowel 3 als 2 rail kun je vervolgens zo moeilijk maken als je wilt.

Groet, Sicco Jan

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6820
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #43 Gepost op: 15 November 2015, 12:31:58 »

Ik ben met marklin gestopt doordat ik mij ging irriteren aan de pizza snijders. Niet eens om geometrie, bochtstralen of rail uiterlijk.


Ja ik ook. Maar daar gaat het hier niet over......

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Is Marklin eenvoudiger in gebruik dan gelijkstroom?
« Reactie #44 Gepost op: 15 November 2015, 12:37:44 »
Prijstechnisch kan ook een reden zijn voor een keuze.

voor een MÄRKLIN K flexrail betaal je ruim €12.- nieuw
Voor een PECO code 100 Holzschwellen betaal je gemiddeld €5.-

flink verschil.

bij mij op de vereniging poetsen we ons ook suf bij de MÄRKLIN digtaal baan.

en bij de 2rail dcc 1 keer als de baan uit opslag komt effe het stof en dergelijke eraf en rijden. (tillig elite rail)

Groeten Martijn
« Laatst bewerkt op: 15 November 2015, 12:45:25 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk