Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38

Auteur Topic: DCC Servo decoder met Arduino voor dummy’s  (gelezen 37863 keer)

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: DCC Servo decoder met Arduino voor dummy’s
« Reactie #105 Gepost op: 14 January 2016, 11:52:48 »
De Arduino schakelt het relais exact halverwege de verdraaiing van de servo. Daardoor is de kans op eventuele kortsluiting minimaal.
Omdat ik zelf geen recente ervaring heb met puntstukpolarisatie ben ik afgegaan op wat daarover staat in de encyclopedie.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren
Maar omdat een puntstuk zelf helemaal geïsoleerd is zie ik niet direct waar die kortsluiting dan vandaan komt tijdens het omschakelen.
Behalve dan in de situaties zoals genoemd in de encyclopedie en als je het puntstuk 'verkeerd om' aansluit en een wiel kortsluiting maakt.

Nico

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 14 January 2016, 11:55:02 »
Maar omdat een puntstuk zelf helemaal geïsoleerd is
Niet bij alle wissels. Bij sommige (bijvoorbeeld Tillig) zijn de tongen verbonden met het hartstuk. En die kunnen dus kortsluiting maken door tegen de spoorstaaf te drukken.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

FransS

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 14 January 2016, 11:57:22 »
Mannen bedankt voor jullie reacties. Daar kan ik wat mee.
M.b.t. tot het antwoordt van Gerard, kan ik uit ervaring spreken. Op onze club rijden we met Dinamo en schakelen we onze servo's met de OC32. Eerst hadden we ook microschakelaars naast de servo's zitten voor de ompoling. Dat was geen succes. Wat een geklooi om dat goed af te stellen. Veel storingen en kortsluiting. Ook op onze baan ligt Tillig materiaal met buigende wisseltongen waarbij het er op aankomt alles nauwkeurig te bouwen.
Dus toen zijn we ook maar over gestapt naar relaismodules. Alleen zijn die dingen van Picommit schrikbarend duur.
Zo zag de schakeling er uit.

Het ziet er gelikt uit, maar wij vonden het geen succes.
Overigens als de spoorbaan in bedrijf is hoor ik de (Picommit) relais niet klikken. Het is tegenwoordig ander spul als die oude PTT relais.

Frans
Op de klei rijden ook treinen

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 14 January 2016, 12:35:34 »
@Timo,

Was dat niet juist een van de situaties zoals beschreven in de encyclopedie waarvoor ik al een voorbehoud had gemaakt?
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren#Wisseltongen

De TT modelwissels van Tillig die ik gebruik (type EW1) hebben hier overigens geen last van. Die hoef ik helemaal niet te polariseren. Een loc kan er zonder haperen heel langzaam overheen.

@Frans,

Interessant om dan eens te testen of het met mijn decoder en de Chinese relaismodules ook goed gaat.
Dan heb je die dure Picommit modules niet meer nodig.

Nico

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #109 Gepost op: 14 January 2016, 12:42:30 »
@ Timo,

Alleen bij de oude types wissels van Tillig is dit zo, bij de nieuwe zijn de tongen geïsoleerd van het hartstuk.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #110 Gepost op: 14 January 2016, 13:30:20 »
Peco code 55 (schaal N) zijn de tongen niet van het hartstuk te isoleren. Tongen worden gebruikt om het hartstuk te polariseren als je dit niet extern ook doet (bedrijfszekerder op de lange duur).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 14 January 2016, 13:40:59 »
@Nica, dat had ik even gemist. Maar als de tongen en hartstuk gekoppeld zijn dan voeden de tongen inderdaad al het hart met als gevolg dat je al soepel kunt rijden. Maar zoals Gerard aan gaf wil je misschien toch polariseren omdat het de bedrijfszekerheid enorm vergroot. Tongen zijn open en bloot en dus gevoelig voor vuil. Relais contact heeft daar geen last van.

@Ed, mm, jammer. Vond het eigenlijk altijd wel charmant. Maar goed, überhaupt is Tillig de afgelopen 10 jaar wat minder geworden. Stuk duurder en kan tegenwoordig minder bouwpakketten vinden van wissels  :(

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

FransS

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 14 January 2016, 15:56:09 »
Is niet helemaal waar. Tillig railmateriaal is volop te koop. Ad Pontier van Inexspoor uit Nijkerk is er dit jaar mee gestopt en heeft zijn hele assortiment over geheveld naar PiCommit in Zwolle.
De Flexteg zelfbouwwissels zijn volop te koop. Kijk ook maar even bij Conrad.
Mijn oude wissels hadden een kort puntstuk met minimale tussenruimte naar de wisseltongen. Ik heb altijd de gewoonte gehad om die aan elkaar te solderen en de wisseltong een stukje verder richting stockrail door te slijpen. De beloop je minder risico bij het passeren van een wiel op die plaats. Ik heb altijd de wisseltong met een draadje door verbonden met de aanliggende stockrail. Het aanliggen van de wisseltong (bij Tillig) biedt geen enkele garantie voor een goed contact. De nieuwste wissels van Tillig hebben een veel langer puntstuk en het is goed geïsoleerd.
Dus het relais verbind beurtelings het hartstuk met de stockrail / aanliggende wisseltong. Dit overeenkomstig de wisselstand. 
Wat wel vast staat...Tillig is wat duurder geworden, maar ik heb er geen enkel probleem mee gelet op het uiterlijk en gedetailleerdheid.
Voorwaarde bij het leggen van Tilligrail is...........nauwkeurigheid. Nadeeltje bij flexrails........het springt altijd terug in gestrekte stand.
Bij dit hele verhaal heb ik over schaal H0.

Frans

FransS

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 24 January 2016, 14:48:56 »
De hele handel voor het bedienen van 22 wissels die ik in China besteld heb is onderweg. (arduino(s), servo motoren enz)
Alhoewel de handleiding eigenlijk elk misverstand uitsluit, kwam toch het volgende in mij op.
Onze clubbaan rijdt met Dinamo en de wissels worden bediend door een aantal OC 32 'ers. Per vier wissels zit daar een SP4 print tussen. Op die SP prik de stekkertjes van de servo's. Deze afstand is gebonden aan de lengte van de kabeltjes die aan de servo zitten en die kun je nog een klein stukje verlengen. De afstand tussen de OC32 en de Sp4 printjes is gebonden aan een maximum afstand in verband met storing en verlies van signaal sterkte. Leon v Perlo geeft als advies maximum 5 meter
Is dit ook van toepassing op de afstand tussen de arduino en de signaaldraden van de sevo's. Is het aan te raden om een aantal van deze draden als ze in de zelfde richting gaan te twisten? Ik heb een DCC ringleiding uit de Intellibox waar je de arduino op aansluit, maar mijn wissels liggen op bepaalde punten ver uit elkaar.
Wie heeft een antwoord op deze vraag.

Frans

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 24 January 2016, 15:16:36 »
Hallo Frans,

Ik weet inmiddels al wel wat van een Arduino en hoe deze te programmeren.
Maar van een heleboel typische (technische) modelspoorzaken heb ik (nog) niet zoveel kaas gegeten.
Wat is een OC32  en een SP4 printje? Dus moest even googelen.
Ik vond dit: http://www.vpeb.nl/oplossingen/accessoires/oc32/ en dit http://www.vpeb.nl/oplossingen/accessoires/oc32/sp04/
Kennelijk is het een soort superdecoder.
Ik heb hier dus totaal geen ervaring mee, maar als ik de specificaties bekijk vraag ik me af wat de toegevoegde waarde mijn Arduino decoder is.
Of is het je bedoeling om die OC32 met SP4 printjes juist te vervangen door de Arduino decoder?

Als maximale afstand tussen de Arduino decoder en de servo's lijkt 5 meter mij nogal  lang. De grootste lengte die ik gebruikt heb is ongeveer een meter. Dat gaf geen problemen. Dat betekent dat wissels dus zeker 2 meter uit elkaar zouden kunnen liggen. Is dat niet voldoende? Doorgaans liggen wissels gegroepeerd bij elkaar en dan is de afstand geen probleem.
Of het helpt om draden die dezelfde kant opgaan te twisten weet ik niet. Kan er dan geen overspraak optreden?

Overigens ben ik nu bezig met een geheel nieuwe versie van het decoder programma.
Het wordt een multifunctionele decoder waarbij ook accessory's op diverse manieren geschakeld kunnen worden.
Ook zal de draaisnelheid per servo instelbaar zijn en kun je er middels PWM ledstrips en gloeilampen langzaam mee aan en uit laten gaan.

Nico
« Laatst bewerkt op: 24 January 2016, 17:28:17 door NTeering »

FransS

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 24 January 2016, 17:49:45 »
Hallo Nico.
Ja een OC32 is multifinctionele decoder die allerlei artikelen (32), waaronder servo's kan aan sturen via een DCC signaal. Die SP 4 is alleen een verdeel station voor 4 aansluitingen die er voor zorgt dat de servo's via een omweg van eigen voeding worden voorzien. Anders zou de OC het zelf moeten doen. Eigenlijk net zo als bij de Arduino.
Ik kwam op de afstand omdat mijn baan nog al lang is en langs de muur rond loopt over een afstand van c.a. 18 meter. Dus mijn wissels liggen niet allemaal gegroepeerd. (Klik maar even op het aardbolletje bij mijn account.) Maar als de afstand te groot wordt koop ik gewoon een paar arduino's bij. Voor de prijs hoef je het niet te laten. ;D
Ik zal eerst even een proefopstelling maken en wat gaan stoeien met kabellengten. Als ik merk waar het fout loopt meld ik me weer. Eerst even voor de brievenbus gaan zitten.
Antwoord op je vraag wat de toegevoegde waarde is........
De prijs.
Een DCC OC32   62 Euro
Een SP04R voor 4 servo's   9 Euro.
Een DR4 relaismodule voor het ompolen van 4 puntstukken  35,50 Euro
De beperking is dat je nu met arduino alleen servo's kan bedienen.
Als jij dan ook nog de software voor een multifunctionele decoder ontwikkeld, dan win je nog meer op punten.,

groet,  Frans

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 24 January 2016, 19:58:38 »
Hallo Frans,

Dat is een flinke baan waar je mee bezig bent. Zoveel ruimte heb ik niet. Mijn geplande TT-baan is slechts 280x130 cm.
Ik begrijp nu dat de Arduino's voor je eigen baan zijn en niet voor de clubbaan.
Tegen de tijd dat de Arduino's binnen zijn hoop ik de nieuwe versie gepubliceerd te hebben.

Nico

Joad

• Offline Offline
  • SS klasse 3
« Reactie #117 Gepost op: 24 January 2016, 22:34:48 »
Hallo allen,

met respect lees ik de stukjes in dit draadje  (y). Ik ben niet helemaal onbekend met elektronica maar ik moet altijd een bepaalde drempel over. Daarom is de uitleg van met name Nico inclusief de tekeningen voor mij een handig hulpmiddel. Hierdoor worden hobbyisten zoals ik erbij betrokken. Het blijft belangrijk om tekeningen 1 op 1 te vertalen naar gebruik met de Arduino. De (gescande??) tekeningen mbt gebruik van servo's is net iets te onduidelijk. Ik zie vele toepassingsmogelijkheden in het gebruik van een Arduino maar ik moet nog veel leren.

Ga zo door met dit onderwerp. Ik volg het met zeer veel belangstelling.

grz  Joad
Roco, Fleischmann, Peco, Rosoft worden allen aangestuurd door RAPTOR

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 24 January 2016, 23:05:51 »
Hallo Joad,

Leuk dat jet het een interessant draadje vind.
De tekening van de relaisschakeling komt gewoon van internet en is inderdaad niet super duidelijk. De tekening in de handleiding heb ik zelf gemaakt, behalve dan het DCC schakelingetje, dat is er gewoon ingeplakt.
Veel andere plaatjes staan er niet in dit draadje.
Maar aarzel niet om een toelichting te vragen als iets niet helemaal duidelijk is.

mvg
Nico

NTeering

• Offline Offline
MARDEC, de nieuwe dcc decoder met Arduino voor iedereen
« Reactie #119 Gepost op: 02 February 2016, 21:58:35 »
Deze servo decoder voor dummy's heeft een opvolger.

MARDEC, de nieuwe Multifunctionele ARduino dcc DECoder! (Klik voor link)

Naast servo's voor wisselaandrijving kunnen er nu ook allerlei accessory's worden geconfigureerd.
De belangrijkste uitbreidingen:
- Iedere servo z'n eigen snelheid. Hierdoor ook geschikt voor andere doelen zoals seinarmen, deuren en spoorbomen.
- 7 verschillende configuraties voor accessory's.
Deze voorzien in o.a.:
- Aansturing van wissels met spoelen
- variable PWM aansturing voor b.v. ledstrips.
- 2 lichts knipperlicht.
- 2 lichts seinen
- relais in/uit schakelen.

More DCC fun with MARDEC!

Groetjes,

Nico

« Laatst bewerkt op: 06 February 2016, 16:02:56 door NTeering »