Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Wat was jullie allereerste loc? door Teun
Vandaag om 09:34:35
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
  

Auteur Topic: Rangeerbaan met diverse rails  (gelezen 3965 keer)

robert1971

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Rangeerbaan met diverse rails
« Gepost op: 08 November 2015, 17:30:36 »
Hallo allemaal,

Ik ben een rangeerbaan aan het ontwerpen.
Ik heb nog wat oude rails liggen van Lima en Jouef in schaal H0
Met wat slijpwerk zou ik 3/4 baan kunnen leggen met wat ik heb liggen.
Voor de overige rails en wissels , wil ik Piko-A rails gebruiken.
Kunnen deze rails onderling uitgewisseld worden, volgens mij is het allebei code 100.

Nog een vraag:
Hoe word een lengte van een spoorrails opgemeten? ???
Is deze lengte, de totale lengte van de spoorstaven, of incl. de verbindingsstukken.

Groetjes Robert

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2015, 17:42:44 »
Lengte is de staven, de verbinding stukjes hebben in praktijk een lengte van 0cm.
Zolang je verloop koppelingen gebruikt kan je alle rail hoogtes door elkaar gebruiken mits je de verschillen netjes overbrugt

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2015, 14:33:52 »
Mijn baan bestaat hoofdzakelijk uit Peco code 100 materiaal aangevuld met enkele gebogen wissels en bogen van Piko A.
Het rail profiel (kop) van Piko-A is anders dan dit van Peco waardoor ik te kampen had met ontsporingen van Mehano's reeks HLD51.
(De overgang tussen Peco en Pika-A zit bij mij in een boog).

Na het bijwerken van de Peco railkop bij de overgang was dit euvel van de baan.

Verder, zoals ook gemeld in de eerste reactie, moet je gebruik maken van de special raillassen van Piko voor het maken van de overgang.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2015, 14:48:34 »
De spoorwijdte is altijd 16,5 mm dus op de een of andere manier zijn H0 railsystemen altijd passend te krijgen. In dit geval zie ik vooral een mogelijk optisch probleem. De railstaven zijn misschien even hoog, maar de Piko railstaaf is aanzienlijk slanker dan bij de oude rails van Lima en Jouef. Bij elkaar op een baan ziet dat er wel typisch uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2015, 16:24:44 »
Hallo,

Verschillende soorten rails is de absolute bron van veel ellende en ontsporingen.
Hou het bij 1 soort en koop het evt in gedeeltes als bruintje dat beter trekt.

succes jandcargo

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26678
    • Pagina van klaas
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2015, 17:41:35 »
Ben ik het niet mee eens. De echte bron voor ontsporingen zijn slordig gelegde rails. Als de spoorwijdte hetzelfde is, en je werkt nauwkeurig, dan kan je alles door elkaar gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

robert1971

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #6 Gepost op: 12 November 2015, 21:30:17 »
Ik zie wel dat de meningen verschillend zijn ;D.

Ik dank dat ik gewoon eens een stuk flexibele rails moet kopen, en dan toch eens kijken hoe dit "optisch" van elkaar scheelt.
Ontsporen zou kunnen, al hoewel ik ook heb gezien, hoe de treintjes van de ene naar de andere module "hobbelen" op Eurospoor.
En daar gaat het ook goed. :D

Groetjes Robert

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2015, 08:42:38 »
En snelheid is vaak ook 1 van de oorzaken van ontsporingen, i.c.m. doorwisselen.
Als je op schaalsnelheid rijdt en met cargo, hoef je niet binnen 6 seconden de zolder rond.
40 km uur is 12,7 cm. per seconde.
80                25,5
100              31,9
Wissel maar eens door met b.v. 60 km uur, dat is 19,1 cm/sec., zeer realistisch en weinig kans (lees geen) tot ontsporen (mits zoals Klaas al aangaf netjes en zorgvuldig gelegd).
De railgeometrie van de meeste fabrikanten laten je in verhouding nog niet met 40 doorwisselen... ;)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2015, 08:55:06 »
Speelt ook mee welk tijdperk je wilt nabootsen. In het tijdperk van voor de Westinghouserem reden de goederentreinen nog niet sneller dan 40 km/h.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2015, 11:19:15 »
Hallo Robert

Ik ben het roerend eens met de uitspraken van Jandcarco maar in tegenstelling ook wel met Klaas.
In principe kan het wel mengen van een paar merken rails als je maar heel nauwkeurig werkt.
En natuurlijk altijd merken met een bielzen onderlaag niet bielzen en aangegoten dijk verhoging want dan
krijg je hele rare verbindingen en voor het oog ook geen gezicht.
Maar ik zelf heb al diverse railplannen uitgelegd in de afgelopen 60 jaar en heb de laatste banen altijd
vernieuwd door flexrail en Piko wissels.
Is makkelijk werken altijd de juiste lengte (niet heel duur want de wissels werden altijd hergebruikt) en ikzelf kies dan voor een spoor hoogte van 2,5 mm ivm nog oude wagons.
Veel succes met je ontwerp en het uitleggen van je railplan.
gr,
Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Frans Peeters

  • Online Online
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2015, 12:01:56 »
En snelheid is vaak ook 1 van de oorzaken van ontsporingen, i.c.m. doorwisselen.
Als je op schaalsnelheid rijdt en met cargo, hoef je niet binnen 6 seconden de zolder rond.
40 km uur is 12,7 cm. per seconde.
80                25,5
100              31,9
Wissel maar eens door met b.v. 60 km uur, dat is 19,1 cm/sec., zeer realistisch en weinig kans (lees geen) tot ontsporen (mits zoals Klaas al aangaf netjes en zorgvuldig gelegd).
De railgeometrie van de meeste fabrikanten laten je in verhouding nog niet met 40 doorwisselen... ;)

Klein verschalingsfoutje: je lineaire afstand in de richting van de verplaatsing is op een veel grotere schaal dan 1/87 waardoor je eigenlijk zelfs nog tragermoet rijden dan die hierboven aangegeven "schaalsnelheden"  ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #11 Gepost op: 13 November 2015, 12:12:46 »
Nou Frans, dan ben ik wel benieuwd naar de formule, of de snelheden bij zeg 40 60 80 100 km.
Zie ik mn treintjes nog langer op de baan ;D

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5800
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #12 Gepost op: 13 November 2015, 12:49:27 »
Als je allerlei rail door elkaar gaat gebruiken raad ik je de NMRA railmal te bestellen.
Heb ik zelf ook en wordt ook vaak gebruikt. Zelf heb ik ook veel merken rail door elkaar heen liggen in mijn schaduwstations.
Als je maar geen code 75, 85 of 100 door elkaar gaat gebruiken, want dan krijg je hoogte verschillen.
(Kan natuurlijk ook maar dan moet je ze nog even nabewerken met een vijltje, als je gebruikt maakt van de standaart raillas).
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6324
  • ***
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #13 Gepost op: 13 November 2015, 13:24:55 »
Citaat
...... NMRA railmal bestellen ....
Waar kun je die dan bestellen?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Frans Peeters

  • Online Online
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Rangeerbaan met diverse rails
« Reactie #14 Gepost op: 14 November 2015, 14:47:46 »
Nou Frans, dan ben ik wel benieuwd naar de formule, of de snelheden bij zeg 40 60 80 100 km.
Zie ik mn treintjes nog langer op de baan ;D

Hou gewoon rekening met de effectieve lengteverschaling op je baan (de wisseltraat voor je station gebruikt wissels met een lengte van 25cm terwijl dit in realiteit wissels zijn van pakweg 40 à 50m = 1/160 ipv 1/87), en met de verschaalde tijd die je toepast op je baan.
Snelheid wordt bij mijn weten en tot het tegendeel aangetoond wordt, nog steeds uitgedrukt als de verhouding van de afgelegde weg over een bepaalde tijdsduur (km/u of m/s) waardoor je voor beide onderdelen van de formule de verschalingsfactoren moet gebruiken.
Dit resulteert niet in een rechtlijnig verschalen naar 1/87 of andere modelspoorschaal.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025