Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 15:32:47
Modelwensen 2026
door
N-Sven
Vandaag
om 15:28:23
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:23:59
Klein baantje om de Kerstboom heen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:21:04
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:20:26
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5
door
B2
Vandaag
om 15:18:59
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:04:26
Tricolore trein
door
Wim Romijn
Vandaag
om 15:01:09
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:00:59
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:00:06
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
Vandaag
om 14:53:33
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:38:44
Thalys, verschillende merken, hoe koppelingen aanpassen?
door
raf
Vandaag
om 14:34:40
Yamorc 7001 dood
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:16:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
cor_b
Vandaag
om 13:38:38
Goede wensen voor 2026
door
Karben
Vandaag
om 13:24:27
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 13:09:14
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 13:02:57
VERPLAATST: Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 12:58:31
Trix wielen vervangen van rijtuigen en wagons
door
Petertje
Vandaag
om 12:44:45
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 12:36:51
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 12:24:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Harryku
Vandaag
om 12:24:08
Zwederbaan
door
nighttrain1
Vandaag
om 12:04:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
Vandaag
om 11:24:03
Aansluiting Bezetmelding
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:17:20
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:53:27
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:50:41
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
Jos B.
Vandaag
om 10:35:31
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Anton Maris
Vandaag
om 09:49:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rangeerbaan met diverse rails
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeerbaan met diverse rails (gelezen 4217 keer)
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Rangeerbaan met diverse rails
«
Reactie #15 Gepost op:
14 November 2015, 16:36:24 »
Frans, waarom zou je de factor ook toepassen op de tijd? Tijd is tijd. En daarmee spreek je ook jezelf tegen als je zegt dat snelheid de afgelegde afstand is per tijd.
80km/h = 22,2m/s (1:1) => 25,5cm/s (1:87)
Om het terug te rekenen:
stel dat je model inderdaad 25,5cm heeft afgelegd in 1 seconde (= 25,5cm/s) dan komt dat in het echt overeen met een afstand van 25,5cm x 87 = 2218,5cm = 22,2m. Maar het is nog steeds een seconde dus in het echt gaat de trein dus 22,2m/s = 79920m/h = 80km/h
Toegegeven, vaak ziet het er wel nog beter uit als trager gereden wordt. Vooral om te compenseren voor te krappe bogen en wissels.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27072
Re: Rangeerbaan met diverse rails
«
Reactie #16 Gepost op:
14 November 2015, 16:55:11 »
Het grootste "probleem" zit in de formule voor de verkanting. Daarin komt de snelheid in het kwadraat voor. Dat maakt dat je bij modelspoor, technisch gezien, nauwelijks verkanting nodig hebt, ondanks de krappe boogstralen. En het maakt ook dat je op volle snelheid door een afbuigend wissel kunt raggen, zonder dat de trein omvalt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1502
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Rangeerbaan met diverse rails
«
Reactie #17 Gepost op:
15 November 2015, 13:11:59 »
Kan daar ook niet aan doen Timo, maar als je de tijd niet verschaalt ga eigenlijk niet veel rond rijden, blijft je trein ook het volle kwartier in het station staan,... Dus als je dat sneller gaat laten doen, moet je de tijdsverschaling wel meenemen.
Als je over verschaling wil praten, doe dan even een klein beetje opzoekwerk. Zo'n 35j geleden heb ik me daar in mijn afstudeerproject als ingenieur ook mee bezig gehouden, en je komt zeer snel op de beperkingen of zelfs onmogelijkheden om bepaalde zaken te verschalen. Zeker wanneer je met dynamische aspecten moet rekening houden (zie ook reactie Klaas).
Geloof me vrij dat je een snelheid op onze modelbanen niet gewoon en recht-toe-recht-aan kan verschalen.
Wil je een eenvoudig truukje?
Neem een buis van ongeveer 1,00m lang en een diameter van 50mm (een gewoon stukje afvoerpijp volstaat), leg dat even naast het spoor op je modelbaan en kijk door die buis naar hoe de trein komt aanstromen. Je zal versteld staan hoe traag je je treinen zal mogen laten rijden.
Wil je het eenvoudiger; leed er dan even de normen erop na.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
funtrucker
Offline
Berichten: 54
Re: Rangeerbaan met diverse rails
«
Reactie #18 Gepost op:
15 November 2015, 13:59:07 »
Ik snap je argumentatie, echter als je iets (na)maakt op schaal, in dit geval 1:87, zul je de wissels ook zo nauwkeurig mogelijk moeten namaken.
Als de wissels en eigenlijk alles correct 1:87 is dan kun je toch de snelheid delen Door faktor 87?
Het probleem zit toch niet in de snelheid, die is op schaal, maar in een niet goed verschaald wissel.
Daarom zien de meeste spaghettibanen er niet uit, 6 sporigstation met 20 wissels op 3m2.
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Rangeerbaan met diverse rails
«
Reactie #19 Gepost op:
15 November 2015, 17:43:32 »
Hoi Frans, toegegeven dat het er iets trager beter uit ziet. Maar het is NIET de juiste schaalsnelheid. Dat is gewoon de schaalfactor trager. En dat is ook waarmee Koploper rekent of een van die tacho wagens enz. Probleem is dat veel banen of nog sneller rijden of bijvoorbeeld met schaalsnelheid van 100km/h tot in het station naderen. En dan gaat meespelen dat stationlengtes niet kloppen, bogen te krap zijn en wissels te kort
En ja, misschien kijken wij juist graag naar een iets versnelde baan omdat wij het anders saai vinden. Maar ik vind het geen probleem om een loc een paar minuten stil te zetten zolang er ergens anders ook iets te zien in. En een kwartier, mja, misschien, als je een station zou bouwen wat werkelijk op schaal overeen komt met een Arhem ofzo. Maar dan is er in de tussentijd ook genoeg te zien
Maar op een doorsnee Nederlands station staat een trein niet zo heel lang stil. En ja, misschien verkorten wij dat in model nog meer. Anders heb je weer het argument "Nouwja, op deze baan rijdt er ook niets zeg!".
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rangeerbaan met diverse rails