Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Openen Lima Hondekop door Dick55
Vandaag om 11:56:54
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.  (gelezen 40681 keer)

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #45 Gepost op: 10 januari 2016, 20:44:24 »
Hallo,

 Even de tijd nemen om de vorderingen van vorige week te laten zien. Mijn vrouw had een paar keer avonddienst dus kon er aardig wat gebeuren.

Het perron met loods en de eerste werknemers:



En toen kwam ik erachter dat ik bij de andere foto's mijn telefoon verkeerd heb gehouden. Morgen een herkansing.

met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #46 Gepost op: 11 januari 2016, 19:51:02 »
Zoals gezegd hierbij wat andere plaatjes van het mijnterrein.

Het kleine perron met kraan om hout voor de mijngangen te lossen.



Een overzicht van het rechtergedeelte van het terrein. Rechts op de foto een spoor voor lege wagons. Het linkerspoor is om de wagons met erts te beladen. Het middelste spoor is wegens plaats gebrek een uithaalspoor en losspoor tegelijk.



En een plaatje van de eerste bomen boven op de heuvel. Hm, moet nog even wat doen aan een paar naaldbomen. Dat ziet erop de foto niet uit...



En omdat ik het een mooi stukje vind nog een keer loods met lang perron voor andere voorraden. En ook daar vallen wat vergeten dingetjes op. ::)



Op het terrein moet nog komen een explosievenopslag, lampengebouw, kantoortje, personeel, paarden, hout, kolen voor het ketelhuis enz. enz.

Morgen ga ik weer bouwen nu even wat huishoudelijke arbeid verrichten.
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #47 Gepost op: 14 februari 2016, 13:34:05 »
Hallooooo!!!
(Akelige stilte)

Na meer dan een maand even een kleine update. Ik bouw wel maar in een laag tempo en rijden met de treintjes is ook erg leuk. Maar als je rijdt kan je niet bouwen...

Het ketelhuis en de silo/breekmachine zijn klaar.







Ik vind de gebouwen wel geslaagd. De verschillende kleuren verf hebben de plasticglans er aardig vanaf gehaald.

De kloof/uitgraving/holle weg  (hoe heet zoiets in spoortaal?) is ook verder bewerkt. Nog niet af, maar wel dichterbij af.



O ja, de mijnwerkers kunnen zich nu ook omkleden.



Dat was het weer voor nu. Eerst weer even een uurtje knutselen.
met vriendelijke groet,

Martijn

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #48 Gepost op: 14 februari 2016, 14:34:53 »
Hoi Martijn,

Prachtig hoekje met het ketelhuis en silo/breekmachine. Mooi gedaan.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #49 Gepost op: 14 februari 2016, 15:43:43 »
Bedankt!  :)
met vriendelijke groet,

Martijn

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #50 Gepost op: 14 februari 2016, 16:05:00 »
De weathering van de gebouwen is mooi gedaan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #51 Gepost op: 27 maart 2016, 01:40:32 »
Hallo,

Na weer een maand maar eens een update. Weinig tijd genomen om wat te doen maar er is toch weer een hoekje wat dichterbij af gekomen.

Er is een zandweggetje ontstaan om de boeren toegang te geven tot een klein perronnetje om hun melkbussen af te geven. Helaas voor de heren machinisten en stokers kon dit alleen in de bocht van het steilste stuk van de Kornbergersteige. Naar een passende bijnaam voor deze halte/bocht wordt nog naarstig gezocht...







Morgen komen er weer nieuwe foto's, want ook bij Kornberg zelf zijn er ontwikkelingen.
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #52 Gepost op: 27 maart 2016, 22:12:01 »
Hallo,

Nadat in de middag de buien en zon elkaar begonnen af te lossen heb ik weer wat stapjes kunnen maken.

Eerst maar even een paar foto's van het stationnetje Kornberg:

Overzichtje 1



Overzichtje 2



En eentje op Preiserhoogte terwijl het spoor wordt overgestoken. Ik vind het leuk om het spoor in de verte te zien verdwijnen in de kloof naar de Kornbergersteige.



Het gras tiert welig hier tussen de sporen. Is er al een tuinman geroepen?



Bloemetjes onder de bomen...





En als klapper op de vuurpijl is de eerste uitbreiding een feit!  ;D
Een fiddle yard! Hm, ik was er klaar mee en vond het eigenlijk wel op een rangeerpuzzel lijken. Naar het voorbeeld van Esufreak ben ik nu aan het denken of ik niet wat scenery op moet plaatsen, want zeg eerlijk dit ziet er zo niet uit. Alleen als ik er scenery op plaats moet denk ik wel mijn programmeerspoortje sneuvelen. Daar staat tegenover dat ik met twee extra industrieën wel weer extra treinen kan laten rijden. Nog een probleempje; hoe ga ik die enorme Draculagrot verbergen. Ach eerst de grote plaat maar zover af krijgen dat nergens meer de onderlaag te zien is en alle wisselaandrijvingen verborgen zijn.



Aangezien het morgen slecht weer wordt en ik geconsigneerd ben heb ik alle tijd om morgen weer wat te knutselen.

Tot ziens!
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #53 Gepost op: 29 maart 2016, 21:08:46 »
Zo deze avond toch maar weer even naar zolder nadat het gisteren toch wat drukker werd dan verwacht... Iets met een beetje wind en vallende gevelbeplating...  ::)

Vandaag wat gras gezaaid en het begin gemaakt met een simpel gebouwtje met wat jeugdherinneringen. Wat nu dienst gaat doen als huisje voor de baanwachter op de Kornbergersteige.
Ja, er komt nog een ander kleurtje op en wat dingetjes zullen aangepast worden. Het is geen 1988 meer.  :)



Nu tot aan het weekend geen tijd meer voor de treinbaan. Dus tot ziens!
met vriendelijke groet,

Martijn

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #54 Gepost op: 11 april 2016, 12:39:12 »
Hallo,

Mooie baan. Ik heb zelf ook zoiets in gedachte, wellicht wel wat kleiner in afmeting (kijken wat bij 2 m x 90cm mogelijk is.
Ik heb als idee het baanplan van "Kannstehaben" van Erlebnisweld.de (zie Youtube) enigszins in gewijzigde vorm in gedachte. Maar dan nog met een aftakkende zijlijn bergopwaarts naar een kopstation (pendeldienst).
Ik zie bij jou dat je de hellingen gemaakt hebt van dat Woodland foamdelen. Ik kwam dit toevallig ook op Youtube tegen als voorbeeld. Maar als ik op Google ga zoeken kom ik alleen op Engelse websites. Is dit wel in Nederland te krijgen in de modelspoorwinkels? Want het lijkt mij wel  ideaal werken. Ik bezit namelijk ook niet echt de timmermanskwaliteiten als je begrijpt wat ik bedoel. Maar dat geldt ook voor het maken van een helix.
Groetjes,
John

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #55 Gepost op: 12 april 2016, 22:30:25 »
Dank je John.
 
De hellingen heb ik bij Meijer&Blessing in Rotterdam gekocht. Ze hebben daar een aantal dozen liggen. Het werkte voor mij en mijn linkerhanden erg goed.
Het baanplan waar je het over hebt ziet er inderdaad goed uit. Ik weet alleen niet of je op de oppervlakte die noemde dan ook nog een zijlijntje kan maken. Volgens mij kom je in de problemen met je hoogte, dat was op mijn baan al een uitdaging... ::)
Veel plezier met dromen, ontwerpen en bouwen in ieder geval! :)
met vriendelijke groet,

Martijn

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #56 Gepost op: 13 april 2016, 11:48:59 »
Martijn,

Ik volg je draadje al een poosje, en ik ben erg gecharmeerd van het geheel.
Heel erg mooi gemaakt tot nog toe. (y)

Om toch wat scenery te plaatsen kan je misschien je programmeer spoortje ergens anders neer leggen.
Het geeft tenslotte toch een heel andere kijk op het totaalplaatje.

Gr, Arie

HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #57 Gepost op: 26 april 2016, 20:46:31 »
Hallo,

Vandaag weer eens aan het knutselen gegaan. De woning voor de wisselwachter is een stuk verder af. Ja, er moet nog aardig wat op een aan. Maar met deze kleurtjes vind ik het al een stuk vrolijker geheel.



En ik heb nu een T9.3. Gisteren heb ik een Fleischmann trein opgehaald. Met 4 locomotieven heb ik er nu wel genoeg voor mijn goederen en personen en gemengde treinen.



Wie kan mij trouwens wat over de wagon/rijtuig vertellen die helemaal rechts bovenin de verpakking zit? Ik gok op een rijtuig met zitplaatsen en een goederenafdeling. Ik zal zelf ook even gaan googelen.

En vanmiddag in Vlaardingen deze gekocht:



Verder in dezelfde winkel nog even voor *#*/schut gestaan.  ;D Ik had een hele tijd geleden een tweedehands rijtuig gekocht. Als ik dat rijtuig op de rails zette, pats, sluiting. Natuurlijk niet eerst zelf verder zoeken. Nee, dat is veel te gemakkelijk... Dus ik vraag om nieuwe gelijkstroom asjes. Meneer achter de kassa kijkt me aan met een gezicht van 'U weet dat u een Fleischmann model in uw handen heeft.' 'Dit zijn gedeelde asjes meneer. Kijk maar.' Eh, slik...  :-[
Daar ook op de rails en weer sluiting. Conclusie: Er zit in het rijtuig iets niet goed.
Thuis het dingetje opengemaakt en... Blijkt dat er verlichting in zit, maar dat een metalen plaat ongeïsoleerd op de stroomgeleiders ligt. Daar zit nu dus isolatietape onder en ik heb er een rijtuig met verlichting bij.  ;D
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #58 Gepost op: 26 april 2016, 21:05:52 »
Mijn vraag over de wagon is beantwoord:

Ein Fakultativwagen war ein Eisenbahnwagen, der durch Hinzufügen oder Entfernen einiger Teile für verschiedene Einsätze zu verwenden war. Die Fakultativwagen (fakultativ = wahlweise) wurden ab 1880 von den deutschen Länderbahnen vor allem im ländlichen Raum eingesetzt.

Üblich waren Wagen, die wahlweise als Personen-, Post- oder Güterwagen eingesetzt werden konnten. Als Personenwagen liefen sie in der dritten oder vierten Wagenklasse und besaßen in der Regel Stirnplattformen mit Türen. Für den Einsatz als gedeckte Güterwagen konnten die im Innern angebrachten Sitzreihen demontiert werden; zusätzliche seitliche Schiebetüren ermöglichten die Be- und Entladung. Sie waren vor allem bei Bahnen im Einsatz, die saisonale Verkehrsspitzen hatten, wie Bäderverkehr, Wallfahrten, Volksfeste. Durch die universelle Einsetzbarkeit der Wagen wurden diese auch für Militäroperationen vorgesehen.

bron: http://www.mobadaten.info/wiki/FLM_8821_(85)_KPEV_I_Ni_%22Stettin%22_Gedeckter_G%C3%BCterwagen_mit_Endplattformen
Dus...Leuk daar wil ik er dus nog wel 1 of 2 van..  ;D Kan ik leuk gebruiken als het dorpsfeest losbarst.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2016, 21:07:53 door vanderHoek »
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #59 Gepost op: 26 april 2016, 21:35:25 »
O ja, zou ik bijna vergeten.

Er is een hek geplaatst dus het spoor kan na het maken van een paadje veilig gecontroleerd worden.
Let niet op de ravage op de achtergrond er moest even snel ruimte gemaakt worden...  :-[





Morgen ga ik weer lekker verder bouwen.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2016, 21:37:09 door vanderHoek »
met vriendelijke groet,

Martijn