Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS modelbaan Hoekdam H0 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:15:36
Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters door Rick
Vandaag om 10:08:25
Mass am See door mass am see
Vandaag om 10:07:02
LS NS fiets/bagage rijtuig D/Df van modeltreinexpress exclusief door ad.M
Vandaag om 09:30:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Falkenberg
Vandaag om 09:17:23
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 09:17:05
Rookontwikkeling Suethe in Br 85 trix (22702) Digitaal door gvandersel
Vandaag om 09:06:22
Roco 63122 front- en sluitseinen. door Timo
Vandaag om 08:51:11
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door Patrick1975
Vandaag om 07:38:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 06:20:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door roadster36
Vandaag om 01:10:39
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:24:48
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
15 november 2018, 23:31:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
15 november 2018, 23:30:05
NS 2801 van MK modelbouwstudio door RobBennis
15 november 2018, 23:27:27
Projekt 083-338 door jerrytrein
15 november 2018, 22:53:25
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
15 november 2018, 22:50:32
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Michel S
15 november 2018, 22:44:42
Uit en Thuis, de bouw door DE-II
15 november 2018, 22:39:51
EifelBurgenBahn door Krokodil68
15 november 2018, 22:33:05
Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem? door NS1220
15 november 2018, 22:31:41
Trams van de HTM in 1/87 door MOVisser
15 november 2018, 22:15:00
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
15 november 2018, 22:00:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Yuri Sloof
15 november 2018, 21:43:22
Gezocht: modelspoorvereniging omgeving Schiedam.. door Rondje_HO
15 november 2018, 21:42:19
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Spelfaut
15 november 2018, 21:37:42
  

Auteur Topic: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.  (gelezen 29165 keer)

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2015, 21:04:01 »
Zo na een paar weken is er eindelijk weer wat te melden.

De ringleiding voor de rails is af.  :)
Zo ziet er nu overal netjes uit. De ene loc in mijn bezit stopt al een stuk minder. Nu nog de rails poetsen en de wielen reinigen.



Vanaf morgen aan de gang met de wisselaandrijvingen, ontkoppelrails en de komst van wat seinen voorbereiden. Die draden gaan netjes in de bindringen. Aangezien het op mijn werk wat druk is trek ik daar een paar weken voor uit. Dus het zal waarschijnlijk weer even stil zijn.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2015, 18:40:49 door vanderHoek »
met vriendelijke groet,

Martijn

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #16 Gepost op: 30 november 2015, 09:09:31 »
Ziet er wel mooi uit. Heb je ook een overzicht van het gebruikte baanplan?
De foto's geven wel een beeld, maar of ik het totaaloverzicht helemaal volledig heb op basis hiervan weet ik niet zeker.

bedankt,
Roelco

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2015, 20:22:53 »
Dank je wel.

U vraagt ik draai.

Het is een plan wat ik in januari tegen kwam in de Modelrailroader en al 70 jaar oud is. Ik heb het wat aangepast en velen zullen het wel herkennen...  ;D



Ik heb alleen de hoogtes erin gezet. De stijgingspercentages zijn 2% en 3% voor de hellingen in het ovaal en 4% voor het aftakkende spoor naar Kornberg.

Kornberg moeten we denken als een gehucht wat linksboven op de kaart ligt en het plaatsje Eitdorf ligt vooraan. In het midden ligt een mithrilmijntje, daar komt nog een veldspoor te liggen dat de mijn inloopt.

Het wissel rechts onderaan sluit aan op een toekomstig fiddle yard (40 x 122 cm) en het aftakkende spoor van de driewegwissel gaat naar de toekomstige bierbrouwerij met misschien nog een opstelterreintje/locloods/draaischijfje. Ik heb daar maximaal 60x244 cm de ruimte. Maar ik heb al gemerkt dat die ruimte heel snel vol staat.
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #18 Gepost op: 02 december 2015, 16:25:51 »
Zojuist binnengekomen uit Friesland als verjaardagscadeau:



Nu snel weer onder de baan en draadjes trekken.  :D
met vriendelijke groet,

Martijn

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #19 Gepost op: 03 december 2015, 08:35:04 »
dit gaat een prachtig baantje worden,nu al te zien
zou ik ook wel willen hebben in N.
kleine opmerking materieel.
ik las KPEV lokomotieven?
daar passen die mooie Schwalbachers mooi bij,ook die Brouwerei wagons.
maar de Conducteurswagen is uit Sachsen,die past dus niet
in die tijd als men de grens overstak naar bv Pruissen bleef de Conducteurswagen achter
neem dan liever de drieasser van Fleischmann
voor de rest top

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #20 Gepost op: 03 december 2015, 13:15:41 »
Kijk met plezier naar de mooie bierwagons
volgens mij zijn het wagons Gattung Stettin
de brouwerij kreeg al vroeg een nieuwe naam te weter Schultheiss Bier
het is de vraag of deze wagons in de Laenderbahntijd de naam Patzenhofer ooit hadden
de brouwerij staat nog aan de Landsberger Allee
ga ik volgende keer als ik in Berlin ben een keer bekijken
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #21 Gepost op: 03 december 2015, 19:04:37 »
Dank je wel!

Tja, die conducteurswagen, dat las ik gisteren ook in het schrijven dat bij de wagonset  (van Sachsenmodelle) zat...
Wel een leuk setje met 6 wagons van 5 maatschappijen.  Dus daar komt waarschijnlijk een extra uitbreiding van het wagenpark aan. De Lange Schwalbachers  daar heb ik er nu 8 van, 6 van Liliput en 2 van Marklin,  en er komen er nog 2 bij van Marklin. Qua locomotieven heb ik 2x de Trix T3 in bestelling en als de financiën het toelaten wil ik ook nog een T9 en/of een T8 kopen. Dan kan de br 64 samen met alle DB wagons weg of in de opslag.

Dat van een bierwagons en de brouwerij wist ik niet. Staat nu op mijn op- en uitzoeklijst. Maar op 1 staat iets met seinen. Daar is aardig wat over te vinden. Gelukkig allemaal in het Duits en dat is hier alleen in de zomervakantie voertaal en dan kom ik meestal niet verder dan de weg naar het strand of de winkels wijzen. Ach is die hobby nog ergens goed voor. ;D

Vanavond hoop ik een heel eind te komen met het aansluiten van de wisselaandrijvingen en de ontkoppelrails.
met vriendelijke groet,

Martijn

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #22 Gepost op: 06 december 2015, 12:47:20 »
leuk dit, veel plezier met weinig ruimte  8)
Ik ga je draadje volgen.
succes!
Groet van Ben

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #23 Gepost op: 09 december 2015, 21:38:33 »
Zo eindelijk weer een berichtje.

Alle draden zijn opnieuw getrokken en alles werkt naar behoren. Ook het schoonmaken heeft effect gehad. De loc kan nu kruipen over de rails en blijft bij lage snelheid op 2 wissels op het hartstuk steken. Daar dan maar iets harder gaan dan 20cm in 12 sec...

Zo ziet het er nu onder de baan uit.



Toch zonder bindringen, door mijn gebrek aan constructievaardigheden heb ik misschien wat teveel verstevigingen onder de baan gemaakt... ;D Komt nog bij dat ik aardig wat voedingsdraden naar de rails heb lopen. Misschien ook wel wat overdreven nl. aan elke kant van een wissel. Zo groot is deze baan nu ook weer niet. Maar goed via de gaten in het hout, de kroonsteentje en tiewraps ziet het er nu toch netter uit en doordat ik alles goed gelabeld heb kan ik storingen snel opzoeken.

Daarna nog even wat bomen voorbereiden. Ik heb nu het zeeschuim wat grijs gespoten. Bij de bomen die ik al gemaakt had ik dat niet gedaan en gelijk de bladeren erop gelijmd. Dat witachtige bruin is dus geen gezicht. Gaat vanaf nu dus anders.
Eh, nee de bomen die er al staan zullen blijven staan. Misschien ooit in de toekomst. O ja, plaatje...



Morgen groen erop en kijken wat ik dan ga doen.
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #24 Gepost op: 15 december 2015, 19:10:28 »
Ik ben zo blij vandaag!  :D :D

Dit is vandaag binnengekomen. Nu snel de locomotieven uitproberen en morgen of misschien al vanavond wat betere foto's plaatsen.



 :D
met vriendelijke groet,

Martijn

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #25 Gepost op: 15 december 2015, 19:59:27 »
Nog bedankt voor je baanplan, mooi compact baanplan met mogelijkheden. De hellingen zijn wat steil met 4%, maar z'n baan is toch niet bedoeld voor lange treinen.

Roelco

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #26 Gepost op: 15 december 2015, 21:07:12 »
Lange treinen kunnen zeker niet. De langste die ik aan mijn perron in Eitdorf kwijt kan is deze:


De Trix T3 met 6 Lange Schwalbachers van Liliput. Hopelijk kan ik binnenkort een T9 kopen ook van Liliput die er mooi bij past. Moet die wel redelijk gemakkelijk te digitaliseren zijn, anders moet ik weer aardig mijn grenzen verleggen.

Deze trein kan ook die is een stukje korter:


De Trix T3 met de nieuwe sets Lange Schwalbachers van Marklin.

Verder binnengekomen:

2× de T3 van Trix in KPEV kleuren.


Ik vind ze erg mooi, ze zijn alleen erg goed in het vinden van de stukjes rails die niet goed schoon zijn. Ook zijn een paar wissels een groot probleem... Even poetsen maar weer en goed naar de wissels kijken. Iedere keer is een klein tikje naar de zijkant genoeg om ze weer verder te laten rijden. ::)

Ook nog 2 G10 wagons voor het transport van boter, moet ik ook weer een reden bedenken om die in een trein mee te kunnen sturen.



En een tweede wijnwagon, anders is de andere zo eenzaam. En hij ziet er leuk uit natuurlijk...  ;D



Dat was het weer vandaag. Morgen ga ik weer verder bouwen aan de baan.
met vriendelijke groet,

Martijn

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3920
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #27 Gepost op: 15 december 2015, 21:41:43 »
Je zou ook de T12 van Trix kunnen overwegen  :) ook erg mooi!

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #28 Gepost op: 16 december 2015, 16:12:32 »
Een iets sterkere lok voor de schwalbachers?
in Realtime waren dit de 74 en de 91,in laatste periode de 93
kan me voorstellen dat de lijn naar schwalbach zwaar was,de wagons waren vrij zwaar
en er waren veel bochten en stijgingen,hoogste punt heette niet voor niets Eiserne Hand,
wil zeggen de stoker moest zoveel kolen scheppen dat hij een ijzeren hand nodig had.
Van de schwalbachers waren drie types.
de wagons die jij hebt zijn van ik meen 1890,daarna kwam iets later een variant met
balkons en oberlicht,zeg maar vierassige variant van de KPEV 2 assers van Fleischmann,
daarna een vierassige variant van de Donnerbuechsen.
Treinen die geheel uit zelfde Schwalbacher bestonden,ik denk voor 1914.
na de oorlog veelal 1 of 2 in de trein samen met andere types
de reden laat zich kennen,ze waren over heel Europa verstrooid
de db had er nog relatief veel,maar deze werden op zeker tien lijnen ingezet
rondom frankfurt,rondom wiesbaden,maar ook in de Harz
er zijn naar ik meen maar in totaal 5 schwalbacher wagens bewaard,heel zonde.

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #29 Gepost op: 16 december 2015, 16:17:06 »
volgens mij zijn de eerste periode schalbachers van Liliput.
die van Maerklin zijn van de tweede serie met oberlicht.
die vind ik persoonlijk de mooiste die er zijn
de schwalbacher derde serie had piko vroeger in productie
ook heel apart
de wagons van maerklin zijn ook goed te combineren met de
drieassige nebenbahnwagen met balkon van Fleischmann

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko