Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko RRF 102 Driepuntsverlichting door MDK193
Vandaag om 10:27:08
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Marco1044
Vandaag om 10:14:21
Mara Harbor door Patrick1975
Vandaag om 10:11:51
Martin's geknoei met groen.. door Patrick1975
Vandaag om 10:07:41
beginnen met digitaal Marklin HO c-rails door Ronald Koerts
Vandaag om 10:02:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 09:57:48
VERPLAATST: BNLS-Module "Bahnübergang Burgstraße" door Reinout van Rees
Vandaag om 09:55:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door martijn v m
Vandaag om 09:33:01
Klein Duits kopstationnetje door Reeks77
Vandaag om 09:32:02
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:13:19
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 09:12:22
Secties in een Klimspiraal wel of niet? door nico99
Vandaag om 09:07:04
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 08:43:55
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 08:43:40
TT-baan Heinenoord door NS264
Vandaag om 08:40:32
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:27:58
Opnieuw beginnen met hobby door wimpietje
Vandaag om 07:05:25
Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87. door Scratchbuilt
Vandaag om 06:45:16
Projekt 083-338 door Tulpendaal
Vandaag om 06:10:06
Oersik in schaal 1 door JAB van Ree
Vandaag om 00:35:55
19 Toen door Deetrein
Vandaag om 00:29:15
Klæder fra Haderslev. door sdz1976
18 september 2018, 23:57:57
Een nieuwe motor voor de Dapol A4 (N spoor) door Sven
18 september 2018, 23:50:27
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 september 2018, 23:47:48
Eurospoor 2018 door Reinout van Rees
18 september 2018, 23:45:46
VERPLAATST: BNLS-Module: "Bh0UB's" door Reinout van Rees
18 september 2018, 23:40:31
VERPLAATST: BNLS module (N): BNUB door Reinout van Rees
18 september 2018, 23:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 september 2018, 23:38:05
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door Reinout van Rees
18 september 2018, 23:35:55
VERPLAATST: BNLS-Module: "L'Esimé" door Reinout van Rees
18 september 2018, 23:10:35
  

Auteur Topic: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.  (gelezen 28815 keer)

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2015, 21:04:01 »
Zo na een paar weken is er eindelijk weer wat te melden.

De ringleiding voor de rails is af.  :)
Zo ziet er nu overal netjes uit. De ene loc in mijn bezit stopt al een stuk minder. Nu nog de rails poetsen en de wielen reinigen.



Vanaf morgen aan de gang met de wisselaandrijvingen, ontkoppelrails en de komst van wat seinen voorbereiden. Die draden gaan netjes in de bindringen. Aangezien het op mijn werk wat druk is trek ik daar een paar weken voor uit. Dus het zal waarschijnlijk weer even stil zijn.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2015, 18:40:49 door vanderHoek »
met vriendelijke groet,

Martijn

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1421
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #16 Gepost op: 30 november 2015, 09:09:31 »
Ziet er wel mooi uit. Heb je ook een overzicht van het gebruikte baanplan?
De foto's geven wel een beeld, maar of ik het totaaloverzicht helemaal volledig heb op basis hiervan weet ik niet zeker.

bedankt,
Roelco

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2015, 20:22:53 »
Dank je wel.

U vraagt ik draai.

Het is een plan wat ik in januari tegen kwam in de Modelrailroader en al 70 jaar oud is. Ik heb het wat aangepast en velen zullen het wel herkennen...  ;D



Ik heb alleen de hoogtes erin gezet. De stijgingspercentages zijn 2% en 3% voor de hellingen in het ovaal en 4% voor het aftakkende spoor naar Kornberg.

Kornberg moeten we denken als een gehucht wat linksboven op de kaart ligt en het plaatsje Eitdorf ligt vooraan. In het midden ligt een mithrilmijntje, daar komt nog een veldspoor te liggen dat de mijn inloopt.

Het wissel rechts onderaan sluit aan op een toekomstig fiddle yard (40 x 122 cm) en het aftakkende spoor van de driewegwissel gaat naar de toekomstige bierbrouwerij met misschien nog een opstelterreintje/locloods/draaischijfje. Ik heb daar maximaal 60x244 cm de ruimte. Maar ik heb al gemerkt dat die ruimte heel snel vol staat.
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #18 Gepost op: 02 december 2015, 16:25:51 »
Zojuist binnengekomen uit Friesland als verjaardagscadeau:



Nu snel weer onder de baan en draadjes trekken.  :D
met vriendelijke groet,

Martijn

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #19 Gepost op: 03 december 2015, 08:35:04 »
dit gaat een prachtig baantje worden,nu al te zien
zou ik ook wel willen hebben in N.
kleine opmerking materieel.
ik las KPEV lokomotieven?
daar passen die mooie Schwalbachers mooi bij,ook die Brouwerei wagons.
maar de Conducteurswagen is uit Sachsen,die past dus niet
in die tijd als men de grens overstak naar bv Pruissen bleef de Conducteurswagen achter
neem dan liever de drieasser van Fleischmann
voor de rest top

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #20 Gepost op: 03 december 2015, 13:15:41 »
Kijk met plezier naar de mooie bierwagons
volgens mij zijn het wagons Gattung Stettin
de brouwerij kreeg al vroeg een nieuwe naam te weter Schultheiss Bier
het is de vraag of deze wagons in de Laenderbahntijd de naam Patzenhofer ooit hadden
de brouwerij staat nog aan de Landsberger Allee
ga ik volgende keer als ik in Berlin ben een keer bekijken
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #21 Gepost op: 03 december 2015, 19:04:37 »
Dank je wel!

Tja, die conducteurswagen, dat las ik gisteren ook in het schrijven dat bij de wagonset  (van Sachsenmodelle) zat...
Wel een leuk setje met 6 wagons van 5 maatschappijen.  Dus daar komt waarschijnlijk een extra uitbreiding van het wagenpark aan. De Lange Schwalbachers  daar heb ik er nu 8 van, 6 van Liliput en 2 van Marklin,  en er komen er nog 2 bij van Marklin. Qua locomotieven heb ik 2x de Trix T3 in bestelling en als de financiën het toelaten wil ik ook nog een T9 en/of een T8 kopen. Dan kan de br 64 samen met alle DB wagons weg of in de opslag.

Dat van een bierwagons en de brouwerij wist ik niet. Staat nu op mijn op- en uitzoeklijst. Maar op 1 staat iets met seinen. Daar is aardig wat over te vinden. Gelukkig allemaal in het Duits en dat is hier alleen in de zomervakantie voertaal en dan kom ik meestal niet verder dan de weg naar het strand of de winkels wijzen. Ach is die hobby nog ergens goed voor. ;D

Vanavond hoop ik een heel eind te komen met het aansluiten van de wisselaandrijvingen en de ontkoppelrails.
met vriendelijke groet,

Martijn

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #22 Gepost op: 06 december 2015, 12:47:20 »
leuk dit, veel plezier met weinig ruimte  8)
Ik ga je draadje volgen.
succes!
Groet van Ben

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #23 Gepost op: 09 december 2015, 21:38:33 »
Zo eindelijk weer een berichtje.

Alle draden zijn opnieuw getrokken en alles werkt naar behoren. Ook het schoonmaken heeft effect gehad. De loc kan nu kruipen over de rails en blijft bij lage snelheid op 2 wissels op het hartstuk steken. Daar dan maar iets harder gaan dan 20cm in 12 sec...

Zo ziet het er nu onder de baan uit.



Toch zonder bindringen, door mijn gebrek aan constructievaardigheden heb ik misschien wat teveel verstevigingen onder de baan gemaakt... ;D Komt nog bij dat ik aardig wat voedingsdraden naar de rails heb lopen. Misschien ook wel wat overdreven nl. aan elke kant van een wissel. Zo groot is deze baan nu ook weer niet. Maar goed via de gaten in het hout, de kroonsteentje en tiewraps ziet het er nu toch netter uit en doordat ik alles goed gelabeld heb kan ik storingen snel opzoeken.

Daarna nog even wat bomen voorbereiden. Ik heb nu het zeeschuim wat grijs gespoten. Bij de bomen die ik al gemaakt had ik dat niet gedaan en gelijk de bladeren erop gelijmd. Dat witachtige bruin is dus geen gezicht. Gaat vanaf nu dus anders.
Eh, nee de bomen die er al staan zullen blijven staan. Misschien ooit in de toekomst. O ja, plaatje...



Morgen groen erop en kijken wat ik dan ga doen.
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #24 Gepost op: 15 december 2015, 19:10:28 »
Ik ben zo blij vandaag!  :D :D

Dit is vandaag binnengekomen. Nu snel de locomotieven uitproberen en morgen of misschien al vanavond wat betere foto's plaatsen.



 :D
met vriendelijke groet,

Martijn

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1421
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #25 Gepost op: 15 december 2015, 19:59:27 »
Nog bedankt voor je baanplan, mooi compact baanplan met mogelijkheden. De hellingen zijn wat steil met 4%, maar z'n baan is toch niet bedoeld voor lange treinen.

Roelco

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #26 Gepost op: 15 december 2015, 21:07:12 »
Lange treinen kunnen zeker niet. De langste die ik aan mijn perron in Eitdorf kwijt kan is deze:


De Trix T3 met 6 Lange Schwalbachers van Liliput. Hopelijk kan ik binnenkort een T9 kopen ook van Liliput die er mooi bij past. Moet die wel redelijk gemakkelijk te digitaliseren zijn, anders moet ik weer aardig mijn grenzen verleggen.

Deze trein kan ook die is een stukje korter:


De Trix T3 met de nieuwe sets Lange Schwalbachers van Marklin.

Verder binnengekomen:

2× de T3 van Trix in KPEV kleuren.


Ik vind ze erg mooi, ze zijn alleen erg goed in het vinden van de stukjes rails die niet goed schoon zijn. Ook zijn een paar wissels een groot probleem... Even poetsen maar weer en goed naar de wissels kijken. Iedere keer is een klein tikje naar de zijkant genoeg om ze weer verder te laten rijden. ::)

Ook nog 2 G10 wagons voor het transport van boter, moet ik ook weer een reden bedenken om die in een trein mee te kunnen sturen.



En een tweede wijnwagon, anders is de andere zo eenzaam. En hij ziet er leuk uit natuurlijk...  ;D



Dat was het weer vandaag. Morgen ga ik weer verder bouwen aan de baan.
met vriendelijke groet,

Martijn

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3585
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #27 Gepost op: 15 december 2015, 21:41:43 »
Je zou ook de T12 van Trix kunnen overwegen  :) ook erg mooi!

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #28 Gepost op: 16 december 2015, 16:12:32 »
Een iets sterkere lok voor de schwalbachers?
in Realtime waren dit de 74 en de 91,in laatste periode de 93
kan me voorstellen dat de lijn naar schwalbach zwaar was,de wagons waren vrij zwaar
en er waren veel bochten en stijgingen,hoogste punt heette niet voor niets Eiserne Hand,
wil zeggen de stoker moest zoveel kolen scheppen dat hij een ijzeren hand nodig had.
Van de schwalbachers waren drie types.
de wagons die jij hebt zijn van ik meen 1890,daarna kwam iets later een variant met
balkons en oberlicht,zeg maar vierassige variant van de KPEV 2 assers van Fleischmann,
daarna een vierassige variant van de Donnerbuechsen.
Treinen die geheel uit zelfde Schwalbacher bestonden,ik denk voor 1914.
na de oorlog veelal 1 of 2 in de trein samen met andere types
de reden laat zich kennen,ze waren over heel Europa verstrooid
de db had er nog relatief veel,maar deze werden op zeker tien lijnen ingezet
rondom frankfurt,rondom wiesbaden,maar ook in de Harz
er zijn naar ik meen maar in totaal 5 schwalbacher wagens bewaard,heel zonde.

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #29 Gepost op: 16 december 2015, 16:17:06 »
volgens mij zijn de eerste periode schalbachers van Liliput.
die van Maerklin zijn van de tweede serie met oberlicht.
die vind ik persoonlijk de mooiste die er zijn
de schwalbacher derde serie had piko vroeger in productie
ook heel apart
de wagons van maerklin zijn ook goed te combineren met de
drieassige nebenbahnwagen met balkon van Fleischmann

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko