Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:05:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 10:02:04
Mijn-bouw Indonesie door Piet Groot
Vandaag om 10:00:37
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:06:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41

Auteur Topic: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.  (gelezen 43749 keer)

vanderHoek

• Offline Offline
Re: Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22.
« Reactie #75 Gepost op: 27 May 2016, 20:19:55 »
De laatste weken was her voor het merendeel mooi weer. Gelukkig is er vandaag wat te doen binnen gekomen voor dit weekend.  :D

Seinen!

En nog maar eentje van iets dichterbij genomen.

Dit wordt leuk, mijn eerste messing bouwprojectje. En gelijk gaan zitten pielen met mini onderdelen...
Hoe gaat dit worden...  :-\

Vanavond eerst maar eens een vertaling van de handleiding maken. En gaan kijken of ik überhaupt de goede soldeerspullen heb. Ik heb in ieder geval een soldeerbout waarbij ik de temperatuur kan instellen. En van soldeer heb ik soldeertin met harskern en zonder harskern maar vloeimiddel heb ik dan weer niet...

Ook iets om de seinpaal haaks te kunnen buigen wordt wat lastig. Net zoals vijltjes en/of heel fijn schuurpapier.

Maar goed ik ben vanavond en morgen lekker van de straat.
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 28 May 2016, 13:21:34 »
Begin van seinbouw.

Zo na het vertalen van de handleiding en het kopen van wat sleutelvijltjes ga ik maar eens op mijn gemak beginnen aan de bouw van een hoofdsein.
Ik ga beginnen met een 1-vleugeligsein, omdat die mij iets gemakkelijker lijkt. Ik heb met messing nul ervaring dus als ik ergens iets doe wat absoluut fout is schroom niet om mij weer op het rechte pad te doen wederkeren...

Wat zit er nu in het zakje.

1. De handleiding
    Voorzien van tekst en kleurenplaatjes.

2. Onderdelen.
    Op een karton zitten met plakband twee dingen. Een etsplaat met de onderdelen en een zakje met een minuscuul lampje, weerstand, vensters, asjes, steldraad en twee magneten.

Oke, dan ga ik nu proberen om het eerste onderdeel los te maken en te buigen.  :-\
met vriendelijke groet,

Martijn

vanderHoek

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 28 May 2016, 15:44:10 »
Zo het duurt even maar dan zijn de eerste twee bouwstappen klaar. Met bloed, zweet en tranen is het enigszins gelukt. Natuurlijk liet ik weer wat uit mijn handen vallen en kon ik op handen en knieën rond.
Nog lang niet perfect, maar ik ben al blij dat ik de mast niet verzopen heb in het soldeertin. De onderkant is mooi haaks maar hoe hoger hoe schever vandaag. Ook het vast maken van de bodemplaat was nog  behoorlijk lastig. Hopelijk heb ik het gaatje voor de steldraad goed zitten en anders heb ik leerpunt zoveel te pakken.

Nu even pauze en dan vanavond rustig verder. De te solderen onderdelen worden steeds kleiner en mijn 'lichte' wanhoop steeds groter. Hoe krijg ik hier iets toonbaars uit? Alhoewel alles moet je leren en dit is wel een goede oefening. Ik vraag me alleen af of ik niet wat groters uit had kunnen kiezen om mee te oefenen.

Plaatje...

« Laatst bewerkt op: 28 May 2016, 17:02:31 door vanderHoek. Reden: Schrijffouten verbeterd »
met vriendelijke groet,

Martijn

JvE

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 28 May 2016, 22:50:04 »
Mooie baan. Ga ik ook even verder volgen.
Groetjes,
John

vanderHoek

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 30 May 2016, 22:21:26 »
Seinbouw stap 3 en 4

Lantaarn aan de mast gemaakt.

Seinvleugel aan elkaar en op de as gesoldeerd. Ook het lezen van de handleiding valt schijnbaar niet mee...  Zo had ik de seinvleugel verkeerd om gesoldeerd en eer dat ik die los had was ie niet echt recht meer. Daarna weer vast maken was toch wel een drama...  :'(

Tja, waar moet ik beginnen. Deze avond zat mijn vrouw hoofdschuddend op de bank mijn gezucht en gesteun aan te horen.
 Wat wil het geval? Ik ben tegen de grenzen van mijn kunnen opgelopen en moet na anderhalf uur zweten over een seinvleugel en een lantaarn concluderen dat deze seinen nog te lastig zijn en/of dat ik niet de goede spullen heb.
 Dat vind ik niet erg, het geeft mij weer de kans om te leren. Ik ga denk ik eens kijken of er boeken zijn over solderen en op de site van MK Modelbouwstudio stond een messing bouwpakket wat geschikt zou zijn voor beginners. Nou, denk ik daar onder te vallen. Dus daar ga ik me denk ik me maar eens aan wagen als ik zeker weet dat ik de 'goede' spullen heb.
 Kortom de bouw van de seinen ligt 'even' stil totdat ik denk dit wel aan te kunnen. Ach er is nog genoeg te doen. In de tunnel van de baan bijvoorbeeld liggen nog een stuk of 50 draadjes die met de ringleiding verbonden moet worden, de wisselaandrijvingen in Kornberg moeten nog geïnstalleerd en verbonden worden met het bedieningstableau. Scenery afmaken, de theoretische cursus solderen volgen enz. enz.

Over deze bouwpakketten zelf. Als je ervaring hebt met messing kan je hier denk ik prachtige werkende seinen van maken. De onderdelen laten zich gemakkelijk zonder verbuigen losmaken en hebben maar een paar strijkjes met een vijltje nodig om het braampje weg te werken.
met vriendelijke groet,

Martijn

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 30 May 2016, 22:58:30 »
Hallo Martijn,

Ach ach wat een somberheid!!  Zo ben ik ook begonnen met messingbouw.
je hebt ook wel een moeilijk bouwpakket uitgezocht.
Een reden dat er vaak problemen optreden met dit soort fijne bouwpakketten is dat men vaak een te lichte bout neemt,
Een zware bout met fijne punt is het beste, De soldeerplek is onmiddellijk heet en vloeit uit.
Een soldeerstation met voldoende vermogen is het mooist
Bij een lichte bout duurt dat te lang en wordt alles warm en alles laat weer los.
ook het koelen met natte watten(schijfjes van je vrouw) naast de soldeerplek doet het goed.
Bovenstaande en wat oefening maakt dat het best wel goed komt (op den duur................)

succes en groeten jandcargo (ook messingbouwer)

vanderHoek

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 30 May 2016, 23:35:18 »
Somber, welnee.

Licht teleurgesteld.  ;D

Dit gaat helemaal goedkomen. Misschien maak ik het sein nog wel af en komt dan tijdelijk op de baan te staan. Daarna oefenen met (een) wat simpeler(e) bouwpakket(ten) en dan moeten de seinen wel lukken. Het is inderdaad de 'fijnheid' die mij parten speelt.

En toen ik op de aansluitdraden van de LED niet het merkje kon vinden welke de - was, was het voor mij even klaar. Eigenlijk hoeft alleen nog maar de voetplaat gesoldeerd te worden, 2 magneetjes erin gelijmd en wat mini onderdelen te plakken die je vanaf 1 meter niet meer ziet. O ja, en dat LED-je. Daarna poetsen, gronden en verven maar...
Ik ben er eigenlijk al bijna  ;D

met vriendelijke groet,

Martijn

stoomtreinen gek

• Offline Offline
  • Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
« Reactie #82 Gepost op: 31 May 2016, 17:33:44 »
pfff wat een gepriegel

mislukken word het niet je kan hem altijd nog verouderen en dan als vracht op een wagon leggen ;)
dan hebben ze het sein gewoon vervangen door een andere omdat er een trein is op gebotst :D
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #83 Gepost op: 31 May 2016, 22:04:11 »
Hallo Martijn,

een aantal jaren geleden heeft Erwin Werps een aantal workshops "Messing solderen" gegeven, ik heb deze ook gevolgd. Misschien geeft hij nog steeds deze workshops?
De workshop werd toen bij Railz in Rotterdam gegeven.

Groeten,

Christoph

JvE

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 22 June 2016, 12:47:16 »
Nog even een keer een vraagje over die Woodland scenics risers die voor deze baan gebruikt zijn: Hoe duur zouden die risers om hellingen te maken wezen als dit in een goede modelspoorwinkel te krijgen is en in welke hellingpercentages? Ik heb wel op Engelstalige Youtube-filmpjes gezien dat er zelfs hele pakketten van zijn, incl. platen en het gaas (een soort gipsverband) wat je in het water kunt dopen en dan op de hellingen kunt plakken. Werkt super makkelijk... in het filmpje althans.
Bij sommige van die pakketten is zelfs het baanplan al inbegrepen (Riverpass o.i.d. is bijv zo'n Layout kit).
Groetjes,
John

vanderHoek

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 09 July 2016, 21:21:22 »
Zo, daar ben ik weer eens!

Een goede maand na een eerste poging om een messing sein in elkaar te solderen, wat dus uitliep op een avond zelfkastijding, 3 dagen geheelonthouding en een week eenzame opsluiting vol met zelfmedelijden.
Heb ik vorige week extra soldeer spullen in ontvangst mogen nemen.

En dit is voorlopig het resultaat.

Eh, tja nog steeds wat veel soldeer. Hoe weinig heb je eigenlijk nodig?  Ik gebruik nu ook soldeerpasta en daar heb je dus ook maar een heel klein 'innie miennie' beetje van nodig. Het geheel is al wel wat rechter en netter. Nu nog een lampje erin,  wat ander klein grut eraan, hoeken netjes afwerken, en dan verven.

Mooi volgend project:

Niet een beste foto, maar ik zal even zeggen wat hier te zien zou moeten zijn. Deze prachtige hinde is een Fleischmann (eigenlijk Roco begreep ik) P4 die haar benen mag gaan strekken in de heuvels op mijn zolder.  :angel: ahum
 De versie zonder sound, zodat ik zelf even kon stoeien met een decoder en dat is wonderbaarlijk nog gelukt ook. Wel moest ik nog even terug naar de winkel, want het schijnt bij Fleischmann erg lastig te zijn om op de doos of in de handleiding te zetten welke decoder je nodig hebt.

Dit staat op de verpakking:

En dit haal ik uit de tender:

Eh, gaat nie passuh nie!

In ieder geval zij rijdt, verlichting doet het, en ze stopt ook nog wanneer ik het wil. Op de zolder gebeurd vrij weinig aangezien het daar best wel aan de warme kant is en het strand er dichtbij is...

Tot de volgende keer
met vriendelijke groet,

Martijn

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 09 July 2016, 21:38:41 »
*Kuch*
P4.2, want compoundmachine (vergelijk de beide cilincers).  ;)

vanderHoek

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 09 July 2016, 21:48:58 »
@P4.2, want compoundmachine (vergelijk de beide cilincers).  ;)

*Huh*
Google en http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/indexe/loks.shtml wordt geopend...
En zal gelezen worden.  :-X
« Laatst bewerkt op: 09 July 2016, 22:31:13 door NS264. Reden: directe citaten verwijdert »
met vriendelijke groet,

Martijn

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 09 July 2016, 21:52:00 »
Die kitjes van Real zijn erg mooi. Neem een soldeerpuntje van 0,2 en houd erg in
de warmte die je soldeer mag hebben. Mijn vrouw maakt ze voor mij, ik kan het niet
en wil het ook niet kunnen. Die gebruikt een digi soldeerstation met instelbare temp.

Dan krijg je dit in een uur of 5.

Mvh Steef

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 09 July 2016, 21:56:32 »
Citaat
En zal gelezen worden.

Dat kan.

Dit kan ook.

Of dit.