Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: PCC’s en andere trams voor Delft, h0  (gelezen 92488 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #225 Gepost op: 19 mei 2020, 21:10:33 »
Titel is veranderd.

Gr, Bert
Team moderatoren

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #226 Gepost op: 24 mei 2020, 12:58:23 »
Goedenmiddag

Zo daar ik schijnbaar niet duidelijk was hier maar eens de verschillende opties op een rijtje.
Allereerst de bodemplaat:
1. Bovenaan de resin bodemplaat, die al breekt als je er naar kijkt, maar van bouw alle belangrijke punten afdekt en direct mooi in de kap past. Ernaast de motor die erbij past.
2. Daaronder de Shapeways bodemplaat, die eigenlijk voor de BEC Tramkit gedacht is. Hij is te breed maar de aandrijvingen van Halling alsook de motor passen.
3. Daaronder het begin van een messing bodemplaat. De helft met het deel waar de aandrijving in komt, het middendeel voor de motor wordt ertussen verdiept gezet, zodat de assen op een hoogte zitten.


De kleine motor met vliegwiel is die van de tramfabriek. Deze kan samen met de silicoon assen van Skiptram gecombineerd worden met de aandrijving van Halling.

Dit heb ik nu maar eens samengebouwd, zodat ik de dimensies in de hoogte kan bepalen voor de bodemplaat. De hoop is dat deze kombi lager uitvalt en in de tram plaats voor een interieur geeft.





Momentaan ben ik niet zeker of ik de komplexe struktuur van de resin zal nabouwen of de simpele rand struktuur van de Shapeways variante.

Hopenlijk is het nu meer duidelijk,
gr Joke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #227 Gepost op: 24 mei 2020, 14:05:05 »
"Zo daar ik schijnbaar niet duidelijk was". Ze heeft het over mij.  ;D

Als je de lipjes van de motor plat (naar buiten wijzend) drukt met een schroevendraaier, heb je meer ruimte voor een vliegwiel. Omdat dat de lange as is, heb je genoeg ruimte om daar het vliegwiel en een siliconen slangetje op te zetten. Om nog meer ruimte te creëeren, kun je met een kolomboor een verdieping van ca 2 mm maken in het vliegwiel, zodat het siliconen slangetje daar nog in kan. Dan zou je in principe 5 mm hebben voor het slangetje, moet voldoende zijn. De andere kant is dan helemaal vrij voor het slangetje.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #228 Gepost op: 24 mei 2020, 17:32:12 »
Sven bedankt voor je antwoord. Bij de proefopstelling werkt de motor draaistel combi al dus dat is een stapje verder (hoewel ik nog wel een bestelling moet nasturen 8))

Ik maak nu eerst een bodemplaat van  2 mm styreen, dan kan ik die gebruiken als moedermodel en de volgende worden dan in lagen geplot or eventueel in hout gelaserd. Allerdings moet ik nog wat voor het draaipunt uitdenken. Maar heb daar al zo een idee.

nog even een plaatje, hier nog te hoog op de pootjes. De uitsparing voor het draaipunt is nog niet uitgesneden dat komt morgen.
 




Gr Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #229 Gepost op: 18 juni 2020, 09:32:30 »
Goedenmorgen

nu eindelijk de grens weer open is kan ik weer gaan bestellen en afhalen. (y) Ik merk dan weer hoe afhankelijk je in Zwitserland bent van het buitenland als modelbouwer. (behalve als je de hoofdprijs wilt betalen)

Gisteren de gele verf (en nog wat andere kleuren) opgehaalt en eerste tests gemaakt. Ik heb nieuw de AK 3rd generation om te kijken hoe die bevalt. Hebben wat andere kleuren dan Vallejo. Gelijk een test van alle mogelijke geel kleuren in vergelijk.

Ik heb al een gele PCC en de kleur van de volgende moeten daarom in de buurt komen. Paul van Skiptram gaf al eerder aan RAL 1003 of RAL 1004. Dus dan kom je op volgende test:

Vergelijk onder kunstlicht in daglicht spectrum:


Vergelijk bij daglicht zonder kunstlicht, op een bedekte dag met direct morgenlicht buiten.



De linker kleurstaal is RAL1004 en de rechter RAL1003.
Ik heb 3 kleuren uitgeprobeerd: AK11044, AK11042 en Val71.135

Bij vergelijk van de tram met de kleurstaal kom ik op RAL1004.

Een vergelijk van de kleuren op de kleurstaal:


Tendeer ik naar de middelste, hoewel de andere 2 er niet ver af zitten. De AK11.044 is definief te geel, de AK11.043 Dirty Yellow ziet er onder kunstlicht en ook bij direkt daglicht net iets gedempter uit als the VAL variante. Hoewel als ik de AK niet gehad had zou ik voor de VAL kleur zijn gegaan en die is ook niet verkeerd. Het lijkt dat VAL eerder RAL 1003 treft.
Gr Joke
(ps gelijk mijn Model colors app aanpassen voor de toekomst)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #230 Gepost op: 18 juni 2020, 17:21:38 »
Ik gebruik diezelfde Vallejo geel ook voor NS geel, na een tip gelezen op het N-spoorforum. Die vind ik ook erg mooi. Ik weet niet in hoeverre de HTM gelijk was met NS geel, maar wellicht heb je wat aan deze info.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #231 Gepost op: 19 juni 2020, 09:14:02 »
Sven, normaal zou ik ook de VAL genomen hebben, maar ik wilde de AK 3rd generation uitproberen met de airbrush.

Gisteren voor de eerste keer met AK gespoten. Wat een verschil met VAL. De verf moet niet geschud en gefilterd worden. Daar ze dikker is moet het verdundt worden rond 1:1 met water of een verdunner. Die van AK moet ik nog kopen dus maar die van VAL genomen. Gaat ook met water, maar daar wordt het snel te dun.

Dekking ging zeer mooi, en de spuit droogt niet snel uit op de tip.

Maar over de kleur ben ik nog niet zo zeker.
Dit is met AK11043, dirty yellow, met een helle primer eronder. Buiten in daglicht:


Nu heb ik de verdacht dat de andere tram met een donkere primer eronder is gespoten en dat dat het verschil maakt. Nu spuit ik maar eerst het dak en dak kijk ik nog een keer of dat al een ander beeld geeft.
gr Joke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #232 Gepost op: 19 juni 2020, 10:22:33 »
Verdun jij de Vallejo 71.135? Dat is airbrush verf, die hoef je niet te verdunnen. Het is geen Model colour.

Kan het niet zijn dat de onderste tram een laklaag heeft. De kleur verandert daardoor. Je zou je kleurentest moeten afronden met de lak die je uiteindelijk gaat gebruiken, om zeker te weten dat de kleur wordt zoals je wilt.  Maar ja, het weer verandert de kleur van een tram door de jaren heen, dus volgens mij zit je met elke geel die je laat zien wel goed.  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #233 Gepost op: 19 juni 2020, 10:24:27 »
Sven ik gebruik de nieuwe verf van AK niet de vallejo momentaan

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #234 Gepost op: 19 juni 2020, 18:49:28 »


Zo een stapje verder maar beide kleuren moeten nog maals, had ook een stuk vergeten te verven.

Verder moet ik een andere verdunner hebben :-\

gr Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #235 Gepost op: 21 juni 2020, 07:32:15 »
Goedemorgen

Hier weer een update.

Het geel is een tweede keer opgebracht met de AK verf. Dit keer verdund met water. Tijdens het sprayen lijkt het alsof je een ongelijk oppervlakte krijgt, er ontstaan kleine druppels op de oppervlakte. Maar als je dan wat later weer kijkt heb je een glatte oppervlakte, dicht bij perfect en super mat.
De verf ruikt niet en is makkelijk in de handhaving. Eerst water in de airbrush, druppels verf erin en mixen in de cup, daarna opbrengen. Geen tipdry, en het reinigen gaat stukken makkelijker.

Ik heb alleen een groot probleem die ik bij andere verven niet had, Het afplakken met masking tape, de masking tape blijft niet zitten en daar de verf veel dunner benut worden kan, loopt het als water onder de tape, wat zon art watervlekken met gekleurde rand geeft :-\
Hier het voorlopige resultaat van een tweede keer geel,


Met op het midden van het dak het probleem.

Ga vandaag maar eens met andere maskeer methode experimenteren.

gr Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #236 Gepost op: 21 juni 2020, 15:43:27 »
Zo langzaam aan komt het goed. De AK verf is zeker zeer goed om met de penseel aan te brengen, een aanrader als je geen airbrush hebt.



nog een paar kleine puntjes en dan op naar de volgende stap,
gr Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #237 Gepost op: 31 oktober 2020, 17:23:51 »
Goedenavond

dit project had lang stil gelegen, nu heb ik weeer een nieuwe techniek gevonden die prima past bij metaalspijlen in vensters.

Dit zijn de eerste twee tests:
met de middelste dikte:


Met de dikke stift:


Het gaat hier om Floquil met de Silhouette Cameo. Of te wel met een hete punt wordt er een thermisch activeert foliematerial op het venster plastic overgezet.

Dit is de eerste test op een VIVAK,
Er zijn nog wat storende puntjes maar het idee is er zeker. Die puntjes moeten te vermijden zijn als de snij richting beter word vastgelegt. Kan ook nog voorstellen dat stof een effect heeft. Nu nog wat proberen met de instellingen, maar dit geeft goede mogelijkheden voor alle mogelijke vormen van ramen, voor de tram en glas in lood ramen voor bij de gebouwen.

Gr Joke

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #238 Gepost op: 01 november 2020, 21:24:02 »
Mooi effect! Het ziet er strakker uit dan smal gesneden aluminiumtape (wat ik gebruik in schaal 0, maar daar kom je niet mee weg in 1:87).

Was het overigens niet zo dat de gerenoveerde 1100'en in de linkerwand volglasramen hadden gekregen zonder ventilatieschuifjes, en de rechterwanden wel ramen met ventilatieraampjes?

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Reactie #239 Gepost op: 01 november 2020, 21:28:53 »
Rob dit was een eerste test, voor de uiteindelijk ramen moet ik weer eens terug in de boeken😇