Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
bask185
Vandaag
om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
wob
Vandaag
om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:02:48
Schrootplaats
door
741230
Vandaag
om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Volgende
- [
1
]
2
3
...
22
Omlaag
Auteur
Topic: PCC’s en andere trams voor Delft, h0 (gelezen 92982 keer)
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
PCC’s en andere trams voor Delft, h0
«
Gepost op:
29 oktober 2015, 21:43:51 »
Goedenavond,
vanavond maar een nieuw bouwdraadje geopend voor mijn eerste tram project: de bouw van een HTM PCC voor Delft.Hoewel ik eigenlijk mijn huisjes wilde afmaken voordat ik met de tram begon, kon ik het niet laten.
Het pakketje bevat volgende:
en geen bouw beschrijving.
Ach geen probleem, het internet heeft voor alles een beschrijving....ODER
Helaas niet dus.
Dus heb ik me besloten hier een uitgebreide beschrijving te maken met de volgende Disclaimer. Ik ben een beginner en volgen van deze bouwaanleiding is op eigen risico.
Allerdings hoop ik dat me ervarene tram bouwers bij kunnen en willen staan met tips en bij vragen.
Also het begin:
De bodemplaat is een 3D print die ook zo op shapeways te koop is. De motor en de aandrijving zijn via SKIPTRAM.
Als beginner had ik door dat de wielen onder de bodemplaat geclickt konden worden, maar de motor
Na een nachtje slapen, het internet voor zulke bouwdelen afzoeken begreep ik het, deksel weg snijden:
EUREKA
Maar waar zijn dan de kardanassen?
Op de 3D print waren wel 8 stokjes mee geprint, maar die leken niet direct op wat ik zocht. NB heb slechte ogen bij kleine dingen. Voorzichtig na gevraagdt, ja die stokjes zijn het...... en ja als je ze van heel dicht bij bekijkt dan zijn het werkelijk kleine T stukken aan het einde, die precies in de aandrijving passen.
En dan krijg je dit:
En nu de vraag: hoe sluit ik dit electrisch aan, het liefste met een schema of plaatjes of een link naar een draadje.
In principe wil ik eerst de stroom via de wielen and 2 rail laten lopen. Uiteindelijk is een bovenleiding geplant en dan zal de stroom gewisselt worden naar deze bovenleiding.
MfG Joke
ps een kleine stap voor de mensheid, een grote voor een beginnender trambouwer
«
Laatst bewerkt op: 19 mei 2020, 21:09:43 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #1 Gepost op:
29 oktober 2015, 21:55:58 »
Leuk Joke!
Electrisch aansluiten is heel eenvoudig. Je moet ervoor zorgen dat de stroomafnemers van alle wielen aan één kant met elkaar worden verbonden en dan aan een aansluiting van de motor. Vervolgens hetzelfde doen aan de andere kant. Dan is er nog een regel dat de rechter wielen gezien in de rijrichting de plus moet zijn. Rijdt de tram de verkeerde kant uit dan draai je de draadjes aan de motor om.
Ik heb zelf nog een kit liggen van BEC kits van een PCC:
http://www.bec-kits.co.uk/
Kijken onder 1:87 dan trams en dan scrollen naar de PCC 1100. Die is van witmetalen gietstukken met eigen aandrijving. Die laatste vind ik niet zo mooi. Ik zag in Rijswijk vorig jaar een betere aandrijving in hetzelfde model, maar dat maakte deze nog duurder.
Ik ben benieuwd naar je vorderingen.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
skiptram
Offline
Berichten: 467
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #2 Gepost op:
30 oktober 2015, 08:56:50 »
Joke,
Citaat
Rijdt de tram de verkeerde kant uit dan draai je de draadjes aan de motor om.
Het is niet handig draadjes kruislings in het chassis te monteren omdat deze dan verstrikken in de cardan assen.
Het is beter de motor goed om te monteren. De lettertjes op de zijkant staan dan leesbaar en niet op de kop. Of van voren gezien moet de motor "clockwise" of "Im Uhrzeigersinn" draaien bij de normale stand van jouw regelaar ( vooruit).
Het beslissen over 2-rail voeding of bovenleiding voeding c.q analoog of digitaal is een zaak die je van te voren moet overdenken en dan pas het elektra monteren.
Het is overigens handiger eerst de bodemplaat van Guido ( gemaakt voor HTM BEC) op maat te slijpen ( te versmallen tot de verticale versterlkingen) en deze in de kap te passen. Later kun je dan nog de hoogte bepalen.
Het slijpen aan WSF nadat de draaistellen gemonteerd zijn is dodelijk voor de tandwielen.
Met groet van Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
Simplex
Offline
Berichten: 7185
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #3 Gepost op:
30 oktober 2015, 18:34:43 »
Vrouwen en geduld.......... dat is sinds Eva al een dingetje
Gelogd
Mvh Steef
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #4 Gepost op:
31 oktober 2015, 08:15:26 »
@Ivo Bedankt voor je reactie, ik heb de 1100 van BEC ook al liggen, maar deze leek me makkelijker om mee te beginnen. Daar de bodum eigenlijk voor de BEC kits gedacht is overweeg ik of ik die eventueel aanpas. Hoewel ik de aandrijving van BEC al heb, moet ik nog eens kijken of ik een andere erin zet. Maar dat is voor later, nu eerst deze bouwen.
Paul, ik heb de delen alleen gepast daarmee ik een foto maken kan en hier alvast de electro vragen, alles terug in de doos veilig weg van bouwstaub
Momentaan ben ik de kap aan het bewerken. Moet niet veel aan gedaan worden gelukkig.
Met een probleem bij de zijkant schortplaat is een haarscheurtje. Nu is de vraag of ik die bewust breken zal en nieuw aanlijmen Ben bang dat bij het plaatsen van de kap later die kan breken nadat het model geverft is.
MfG Joke
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Paul Roos
Offline
Berichten: 51
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #5 Gepost op:
31 oktober 2015, 09:33:44 »
Goedemorgen Joke,
Kijk dat zien we graag,een nieuw tramdraadje.
ikzelf leg altijd een lijmdraadje over de scheur heen met een sateprikker.
Mijn ervaring is dat de secondenlijm in de scheur trekt dus breken is denk ik niet nodig.
Mocht je dingen tegen komen tijdens de bouw,er zijn idd genoeg trambouwers hier met bij elkaar een schat aan ervaring.
Ikzelf heb nog wel fotoos van deze kappen in aanbouw dus laat het maar weten als er iets voordoet.
Mvg,
Paul.
Gelogd
lokloods
Offline
Berichten: 1171
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #6 Gepost op:
31 oktober 2015, 09:34:41 »
Joke, kun je de kap ter plaatse van het scheurtje niet iets uitbuigen en dan een flinter lijm er tussen.
Laten drogen en daar na met b.v. Korrel 800 glad maken ?
Breken is wel heel rigoreus.
Vr. Groet,
Wiebe
Gelogd
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #7 Gepost op:
31 oktober 2015, 13:07:43 »
Paul en Wiebe,
Bedankt, heb net nieuwe secondelijm gekocht, ga ik uit proberen.
Gr. Jokr
Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #8 Gepost op:
08 november 2015, 21:24:45 »
Goedenavond
Hier weer een bescheiden update. Momentaan blijft zeer weinig tijd voor de hobby.
De hele week aan de bodemplaat gesnitst. Met volgende resultaat:
Nu zijn er een paar dingen die me niet bevallen maar die ik nog niet weet hoe het beste optelossen.
In de eerste 3 beelden is zichtbaar dat de bodum nu in de kap past. Maar een paar zaken zitten nog niet goed. Allereerst de wielen komen niet gelijk met de kap uitsparingen. Links op de foto is het wielpaar mooi symetrisch in de uitsparing maar rechts klopt het dan niet.
de afstand tussen de twee ophangingen van de "gearboxen" of hoe heten die, is groter dan die van de kap.
De opstaande rand geeft een lelijk beeld in de deuren, en maakt de zittingen te hoog. Alleen als ik die lager maak, stoot ik tegen de draaiende schijven van de motor.
Paul, als ik de plaat van Guido er weer op leg nadat de motor is geinstalleerd, past deze niet meer. De motor steekt zo'n 2 mm uit boven de rand.
Verder is deze rand zo breed dat de stoelen voor achter en voor niet passen. Eigenlijk moet ik de rand korter maken maar dan ben ik niet zeker of deze zich stabiel plakken laat (is 3D print) of voor en achter wegnemen, maar dan ben ik niet zeker of het materiaal stabiel genoeg blijft.
Kortom veel om over na te denken. En jullie input wordt met dank aangenomen.
MfG Joke
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Sven
Offline
Berichten: 7849
Eton Wick, UK
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #9 Gepost op:
09 november 2015, 00:05:43 »
Misschien ook even een foto van alleen de bodemplaat met de draaistellen en motor erin gemonteerd. Van schuin boven en de zijkant.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #10 Gepost op:
09 november 2015, 05:38:28 »
Sven, komt eraan vanavond.
Gr. Joke
Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
skiptram
Offline
Berichten: 467
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #11 Gepost op:
09 november 2015, 12:45:54 »
Joke,
De kappen hebben door de krimp in de gieting een kingpinafstand van net onder de 70mm.
Bij de bodemplaten van Guido is dat net 71,3 ( 6210: 87 = 71,3).
Je zult dus aan beide zijden iets moeten smokkelen door de bodemplaat iets meer naar achteren te monteren.
Wil je absoluut geen concessies doen zul je de nokken van het voorste draaistel iets naar achteren moeten plaatsen ( nokken weghalen en van styreen 2 nieuwe maken) en de cardanas iets inkorten. Nokjes maak je door in een plaat styreen van 1,5 dik een gat van 10 mm te boren en dan baantje van 6 mm breed af te tekenen en uit te snijden. Je hebt dan de goede kromming van de nokjes.
Het interieur plaatje is gemaakt voor de messing bodem die vlak is en in dit geval zul je de opstaande randen van de interieurplaat moeten verwijderen en/of randen meer centraal moeten plaatsen.
Ik zou niet aan de bodemplaat van Guido de verstevigingen wijzigen.
Zoals ook bij het Halling c1 interieur moeten ter hoogte van de vliegwielen sleuven gefreesd worden om de grote vliegwielen van deze daardoor goed lopende motor plaats te geven. Op verzoek van mij is destijds de motor met twee van deze grotere vliegwielen uitgerust aangezien de vliegwiel werking het moet hebben van de diameter en de balans van 2 stuks. Navemo wilde dit in zijn modellen met interieur weer niet en heeft gekozen voor een kleinere diameter.
Gr. Paul.
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #12 Gepost op:
09 november 2015, 13:28:07 »
Hoi Paul
Bedankt, nu weet ik hoe ik verder ga vanavond.
En tussendoor begrijp ik langzaam hoe een bodemplaat gevormt moet worden voor toekomstige projecten.
Gr. Joke
(Der Weg ist das Ziel
)
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #13 Gepost op:
09 november 2015, 21:27:17 »
Goedenavond,
nog hier de plaatjes die ik Sven belooft heb, en ook voor al die andere die het willen weten.
Zo nu nog een uurtje om verder te bouwen.
Prettige avond,
Joke
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
WeKra
Offline
Berichten: 1375
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
«
Reactie #14 Gepost op:
10 november 2015, 01:39:04 »
Boeiende instructie! Ben benieuwd naar de updates.
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Volgende
- [
1
]
2
3
...
22
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
PCC’s en andere trams voor Delft, h0