Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: PCC’s en andere trams voor Delft, h0  (gelezen 92479 keer)

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #45 Gepost op: 23 november 2015, 15:32:38 »
Joke,

Citaat
-Is de hoogte zo correct?
Het lijkt me handiger de hoogte van de bak te beoordelen op de rails en niet op de tafel want dan heb je te maken met de flenshoogte en gezichtsbedrog.

Ik zou bovenkant flens gelijk houden met onderkant inham aan de bak.




Citaat
kan ik die ergens kopen?
Ja de Tatra delen kun je bij H&P ( Frau Herrmann) kopen als je antwoord krijgt op je mail.



Je kunt deze dan bewerken tot PCC delen.
Met alle details die je er dan op wilt hebben. Op de foto is door Paul Roos / H0w gebruik gemaakt van railremmen uit een messing etsdeeltje.

Als je dan toch voor origineel gaat,  lijken met deze wieltjes ook wat.

Omdat de originele messing geëtste plaatjes niet te koop zijn bij H0w en de bewerking aanzienlijk is ( inkassen van de wielen, inkorten assen, vastlijmen etsplaatjes en spuiten) heb ik onlangs transfers gemaakt die je op de wielen kunt aanbrengen. Niet zo mooi als het messing wieltje maar veel beter dan een kaal wieltje of grijs geschilderd wieltje.


Citaat
Zo nu verder met het rest van het interieur.

Nee dus, dat is je allemaal verdiepen in details zo ook met de schort platen.
Eerst de kap op goede hoogte vast op de kap monteren en als alles dan goed loopt ook door de bochten en je dus een perfect ( eventueel verzwaarde) tram hebt ( analoog) dan eventueel digitaliseren en dan pas met de rest verder gaan.

Onder het motto : "Als je naar beneden wilt skiën moet je ook eerst met de lift naar boven". is het nog een lange weg te gaan.

Met groet van Paul

www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #46 Gepost op: 23 november 2015, 15:58:18 »
Inderdaad. Bouwpakketen eerst technische in orde en dan afwerken. Anders kan je met een beetje pech dingen afbreken omdat het net niet soepel loopt.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #47 Gepost op: 24 november 2015, 21:40:14 »
Oeps,  ;D
Okee vandaag weer gemeten, achter nog 1-2 mm afzakken en dan weer meten....

Dat testen is een groter probleem, ik wil en ben aan het plannen voor een tram pendel met werkende bovenleiding. Dus de tram moet ook met een werkende panto. Maar er is nog geen baan of testbaan voorhanden. Dus een kip of ei situatie.

Paul, de email is verstuurt nu maar hopen op een reactie.
De wieltransfers heb ik op mijn lijstje voor de volgende keer dat het me lukt op Houten te komen. (y)

nu bouw ik rustig verder aan mijn PCC en ga paralel aan een simpel testrondje bouwen met bovenleiding.

Gr Joke

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #48 Gepost op: 25 november 2015, 08:51:44 »


Paul, wat is de diameter van het 'grijze' schijfje?
Mvh Steef

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #49 Gepost op: 25 november 2015, 12:43:06 »
Zijn dat de 9mm wielen van Halling?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #50 Gepost op: 25 november 2015, 16:42:24 »
@ Sven,
PCC's hebben 682 mm wielen>> / 87= 7,83 >> Halling 7,6 mm wielen.
@ Stedahult,
Schijfjes van de transfers zijn ongeveer 6,25 mm doorsnede en de afbeelding van de wielflens is 7,6 mm
@ Martijn en Niek.
Ik mis in de proefbaan de S bocht met 1 recht stuk er tussen en nog moeilijker voor sommige trams de S bocht zonder recht tussenstuk

Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #51 Gepost op: 25 november 2015, 23:09:32 »
Dat klopt Paul!

Had gebrek aan ruimte. :-[

Hartelijke groet,
Niek

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #52 Gepost op: 25 november 2015, 23:23:10 »
Mwa voor oude hogevloertrams niet echt nodig. Moderne wagens met onconventionele wiel/draaistel opstellingen des te meer.  Zie de Avenio bijvoorbeeld.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #53 Gepost op: 08 december 2015, 23:13:02 »
Beste allen,

Op verzoek van Joke: de berichten over de werkende bovenleiding hebben een eigen draadje gekregen:

Tram testbaan met werkende bovenleiding

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #54 Gepost op: 10 januari 2016, 11:51:07 »
Hier een kleine update, weer een mm dichter bij, op de rails:


Met de beeldsnit over het midden van de wielen ziet het ernaar uit dat alleen voren nog een klein beedtje weg moet:


Klopt de hoogte zo?

Gr. Joke

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #55 Gepost op: 10 januari 2016, 12:47:44 »
Ha Joke,
Ik denk dat het zo goed is.

Zie de foto van een 1200.



Niek

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #56 Gepost op: 10 januari 2016, 13:13:49 »
@Joke,
Kap staat voor lager dan achter, dus dat wel veranderen.
Gr.P.P.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #57 Gepost op: 10 januari 2016, 16:55:17 »
Niek, dat gevoel heb ik maar het verschil voor achter aangegeven door Paul was ik ook niet zeker. Soms lijkt het of het orgineel ook niet helemaal recht loopt.
Maar toch een mm aangepast:


Hoewel me nu het gevoel bekruipt van de tafel met 4 poten die wakkelt, aan het einde zijn alle poten weg. ;D

Gr. Joke

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #58 Gepost op: 10 januari 2016, 17:12:57 »
Joke,
Helemaal goed.
Er zijn meerdere vrouwen die goed zijn in "de poten ergens onder vandaan zagen", maar hier gaat het goed.
Gr.Paul.

www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #59 Gepost op: 17 januari 2016, 17:05:34 »
Goedenmiddag,

Hier weer een kleine update even zonder foto. Ik heb de tram even gemotoriseerd voor 2 rail inplaats van bovenleiding, en het is gelukt. De tram rijdt nu braaf rondjes.
Nu een vraag. De motor beweegt zich licht in horizontale richting, kan/moet ik dit oplossen?

Gr. Joke