Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Cranicher Altbahn, vraag over trafo's  (gelezen 2567 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
  • Oude meuk in h0
Cranicher Altbahn, vraag over trafo's
« Gepost op: 29 October 2015, 18:10:18 »
Beste forumgenoten,

Al enige tijd volg ik verschillende draadjes in dit forum met belangstelling en bewondering.
Mijn complimenten voor het werk van de verschillende deelnemers en de organisatie achter dit forum.

Zelf ben ik als oudere jongere, zoals vaker gemeld in dit forum, na ongeveer 50 jaar weer opnieuw gestart met het opbouwen van een modelspoorbaan. Daarvoor heb ik mijn oude treinspullen (Fleischmann en Lima/Hema) uit de opslag gehaald en wat bleek: de locomotieven doen het allemaal nog (na een kleine onderhoudsbeurt).

Vervolgens heb ik met Scarm een baanontwerp gemaakt, waarbij het uitgangspunt was dat ik (voorlopig) analoog ga rijden en dat ik mij niet vastleg op een bepaald tijdperk en spoorbedrijf. Een echte rommelbaan dus. Het gaat mij immers om het plezier van het bouwen en niet om een natuurgetrouwe nabootsing van de (vergane) werkelijkheid.
Hieronder staat mijn baanontwerp (2 niveaus; een museumlijntje [blauw], een 'hoofd'lijn [geel/rood] en een rangeergebied/haventerrein [paars]).



De drie genoemde delen hebben ieder een eigen regeltrafo. Het museumlijntje een oude FLM-trafo 710 en de hoofdlijn een FLM-trafo 711. Voor het havengebied is ook een eigen FLM-trafo. De drie delen zijn alle dubbelzijdig geïsoleerd.

Maar nu heb ik een probleem. De Lima-locomotief heeft twee draaistellen: de voorste heeft verbinding met linkerrail, de achterste met de rechterrail. Zolang deze lok op zijn eigen baan blijft gaat alles goed, maar bij met wisselen van de binnenbaan (museumbaan) naar de buitenste baan staat hij stil op de scheidingsrail.

Na wat zoekwerk merkte ik dat een extra draadje van de ene trafo naar de andere trafo het probleem verhelpt, maar ik vertrouw dit niet.

Hieronder een schematische weergave:
Zonder verbinding tussen de trafo's (gelijk gepoold)


Idem (waarbij een trafo is omgepoold)


Met verbinding tussen de trafo's (gelijk gepoold)


Idem (waarbij een trafo is omgepoold)


Met name is deze laatste situatie is er een spanningsverschil aan beide zijden van de isolatie die gelijk is aan de som van de spanning die beide trafo's afgeven (max. 14 V + 14 V = 28 V).

Mijn vraag is: is dit verantwoord en zo nee wat is dan de oplossing?

Voor de duidelijkheid: ik heb een forumdraadje gevonden van een aantal jaren geleden over een soortgelijk probleem. Maar de discussie ging toen een kant op die voor mij volkomen duister werd.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Arjen

« Laatst bewerkt op: 10 November 2015, 03:15:00 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2015, 19:21:36 »
Dat is prima. Als je de trafo's niet met een draadje aan elkaar koppelt en je rijdt over de scheiding wanneer de trafo's niet gelijk gepoold zijn heb je dezelfde kortsluiting. Alleen zorgen dan de assen voor de overbrugging aan beide zijden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2015, 19:35:55 »
Hallo Timo,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik had al een vermoeden,  maar ik ben niet voldoende deskundig. Vandaar mijn vraag.
De treinen rijden ook normaal, zelfs in verschillende richtingen.
Alleen moet ik zorgen dat bij wisselen van baan de beide trafo's gelijk gepoold zijn.


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2015, 08:40:01 »
Dit kan zoals je gemerkt hebt geen kwaad, en moet zelfs. Ik zou ook de derde trafo met dit paartje verbinden. Doe het zo dat als de knoppen dezelfde kant op wijzen de treinen ook dezelfde kant op rijden. Is wel zo makkelijk.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #4 Gepost op: 30 October 2015, 09:02:20 »
Hallo Gerard,

Bedankt voor je advies.
De 3e trafo is van een ander type met een draaiknop die je links- en rechtsom moet draaien. Deze reserveer ik voor het havengebied.
Het rangeerlokje heeft niet het probleem dat ik met de Lima-lok heb. De wielen zijn geïsoleerd en gaan gelijktijdig van het ene blok in het andere.
Dat de trafo's bij het wisselen van blok gelijk gepoold moeten zijn, lijkt mij logisch.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 09:04:05 door Arjen52 »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #5 Gepost op: 30 October 2015, 10:57:49 »
Toch zou ik ze gewoon verbinden, scheelt weer problemen in de toekomst. Misschien heb je later toch weer een ander locje en dan moet de boel misschien weer open  :-\

En ja, überhaubt de trafo's zo plaatsen dat de knoppen dezelfde kant op staan als de loc's dezelfde kant op gaan. Scheelt weer verwarring.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #6 Gepost op: 30 October 2015, 15:48:06 »
Bedankt Timo en Gerard,

Ik zal jullie advies opvolgen bij de uitbouw van het havengedeelte.


Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn (Vraag over trafo's)
« Reactie #7 Gepost op: 09 November 2015, 21:45:28 »
Titel gewijzigd

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Cranicher Altbahn
« Reactie #8 Gepost op: 10 November 2015, 03:14:27 »
Hoi,

Technisch werkt dat zo niet... ;)
Als je een titel permanent wilt wijzigen, zul je de titel van bericht 1 moeten aanpassen. En dat kan alleen binnen 48 uur na het starten van je draadje. Nu heb je alleen de titel van jouw ene bericht aangepast, en niet van komende berichten..

Geen punt, soms lezen we mee. Ik zal de titel even voor je wijzigen..

Gr, Bert

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
  • Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn, vraag over trafo's
« Reactie #9 Gepost op: 10 November 2015, 08:06:19 »
Bedankt voor de moeite.
Ik wil onder de huidige titel later een ander draadje opstarten over de bouw van de baan.
Dit draadje betrof alleen een vraag over de aansluiting van de trafo's.

Arjen
« Laatst bewerkt op: 10 November 2015, 11:05:47 door Arjen52 »