Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 04:37:58
Ontraxs 2026
door
Miniature Holland
Vandaag
om 04:08:04
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
DJV
Vandaag
om 02:43:24
Modelwensen 2026
door
Harander
Vandaag
om 00:07:39
Roco 42616
door
johan george
Vandaag
om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
25 December 2025, 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
RallyAstra
25 December 2025, 22:47:57
Rondom Charlois
door
Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood
door
Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
ruudns
25 December 2025, 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
25 December 2025, 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
25 December 2025, 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
25 December 2025, 17:51:59
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
25 December 2025, 16:50:11
Goede wensen voor 2026
door
Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de
door
Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant.
door
kar
25 December 2025, 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
Juroen
25 December 2025, 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
25 December 2025, 12:58:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Cranicher Altbahn, vraag over trafo's
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Cranicher Altbahn, vraag over trafo's (gelezen 2685 keer)
Arjen52
Offline
Berichten: 2370
Oude meuk in h0
Cranicher Altbahn, vraag over trafo's
«
Gepost op:
29 October 2015, 18:10:18 »
Beste forumgenoten,
Al enige tijd volg ik verschillende draadjes in dit forum met belangstelling en bewondering.
Mijn complimenten voor het werk van de verschillende deelnemers en de organisatie achter dit forum.
Zelf ben ik als oudere jongere, zoals vaker gemeld in dit forum, na ongeveer 50 jaar weer opnieuw gestart met het opbouwen van een modelspoorbaan. Daarvoor heb ik mijn oude treinspullen (Fleischmann en Lima/Hema) uit de opslag gehaald en wat bleek: de locomotieven doen het allemaal nog (na een kleine onderhoudsbeurt).
Vervolgens heb ik met Scarm een baanontwerp gemaakt, waarbij het uitgangspunt was dat ik (voorlopig) analoog ga rijden en dat ik mij niet vastleg op een bepaald tijdperk en spoorbedrijf. Een echte rommelbaan dus. Het gaat mij immers om het plezier van het bouwen en niet om een natuurgetrouwe nabootsing van de (vergane) werkelijkheid.
Hieronder staat mijn baanontwerp (2 niveaus; een museumlijntje [blauw], een 'hoofd'lijn [geel/rood] en een rangeergebied/haventerrein [paars]).
De drie genoemde delen hebben ieder een eigen regeltrafo. Het museumlijntje een oude FLM-trafo 710 en de hoofdlijn een FLM-trafo 711. Voor het havengebied is ook een eigen FLM-trafo. De drie delen zijn alle dubbelzijdig geïsoleerd.
Maar nu heb ik een probleem. De Lima-locomotief heeft twee draaistellen: de voorste heeft verbinding met linkerrail, de achterste met de rechterrail. Zolang deze lok op zijn eigen baan blijft gaat alles goed, maar bij met wisselen van de binnenbaan (museumbaan) naar de buitenste baan staat hij stil op de scheidingsrail.
Na wat zoekwerk merkte ik dat een extra draadje van de ene trafo naar de andere trafo het probleem verhelpt, maar ik vertrouw dit niet.
Hieronder een schematische weergave:
Zonder verbinding tussen de trafo's (gelijk gepoold)
Idem (waarbij een trafo is omgepoold)
Met verbinding tussen de trafo's (gelijk gepoold)
Idem (waarbij een trafo is omgepoold)
Met name is deze laatste situatie is er een spanningsverschil aan beide zijden van de isolatie die gelijk is aan de som van de spanning die beide trafo's afgeven (max. 14 V + 14 V = 28 V).
Mijn vraag is: is dit verantwoord en zo nee wat is dan de oplossing?
Voor de duidelijkheid: ik heb een forumdraadje gevonden van een aantal jaren geleden over een soortgelijk probleem. Maar de discussie ging toen een kant op die voor mij volkomen duister werd.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Arjen
«
Laatst bewerkt op: 10 November 2015, 03:15:00 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #1 Gepost op:
29 October 2015, 19:21:36 »
Dat is prima. Als je de trafo's niet met een draadje aan elkaar koppelt en je rijdt over de scheiding wanneer de trafo's niet gelijk gepoold zijn heb je dezelfde kortsluiting. Alleen zorgen dan de assen voor de overbrugging aan beide zijden.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Arjen52
Offline
Berichten: 2370
Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #2 Gepost op:
29 October 2015, 19:35:55 »
Hallo Timo,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik had al een vermoeden, maar ik ben niet voldoende deskundig. Vandaar mijn vraag.
De treinen rijden ook normaal, zelfs in verschillende richtingen.
Alleen moet ik zorgen dat bij wisselen van baan de beide trafo's gelijk gepoold zijn.
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #3 Gepost op:
30 October 2015, 08:40:01 »
Dit kan zoals je gemerkt hebt geen kwaad, en moet zelfs. Ik zou ook de derde trafo met dit paartje verbinden. Doe het zo dat als de knoppen dezelfde kant op wijzen de treinen ook dezelfde kant op rijden. Is wel zo makkelijk.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Arjen52
Offline
Berichten: 2370
Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #4 Gepost op:
30 October 2015, 09:02:20 »
Hallo Gerard,
Bedankt voor je advies.
De 3e trafo is van een ander type met een draaiknop die je links- en rechtsom moet draaien. Deze reserveer ik voor het havengebied.
Het rangeerlokje heeft niet het probleem dat ik met de Lima-lok heb. De wielen zijn geïsoleerd en gaan gelijktijdig van het ene blok in het andere.
Dat de trafo's bij het wisselen van blok gelijk gepoold moeten zijn, lijkt mij logisch.
«
Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 09:04:05 door Arjen52
»
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #5 Gepost op:
30 October 2015, 10:57:49 »
Toch zou ik ze gewoon verbinden, scheelt weer problemen in de toekomst. Misschien heb je later toch weer een ander locje en dan moet de boel misschien weer open
En ja, überhaubt de trafo's zo plaatsen dat de knoppen dezelfde kant op staan als de loc's dezelfde kant op gaan. Scheelt weer verwarring.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Arjen52
Offline
Berichten: 2370
Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #6 Gepost op:
30 October 2015, 15:48:06 »
Bedankt Timo en Gerard,
Ik zal jullie advies opvolgen bij de uitbouw van het havengedeelte.
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Arjen52
Offline
Berichten: 2370
Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn (Vraag over trafo's)
«
Reactie #7 Gepost op:
09 November 2015, 21:45:28 »
Titel gewijzigd
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re: Cranicher Altbahn
«
Reactie #8 Gepost op:
10 November 2015, 03:14:27 »
Hoi,
Technisch werkt dat zo niet...
Als je een titel permanent wilt wijzigen, zul je de titel van bericht 1 moeten aanpassen. En dat kan alleen binnen 48 uur na het starten van je draadje. Nu heb je alleen de titel van jouw ene bericht aangepast, en niet van komende berichten..
Geen punt, soms lezen we mee. Ik zal de titel even voor je wijzigen..
Gr, Bert
Gelogd
Arjen52
Offline
Berichten: 2370
Oude meuk in h0
Re: Cranicher Altbahn, vraag over trafo's
«
Reactie #9 Gepost op:
10 November 2015, 08:06:19 »
Bedankt voor de moeite.
Ik wil onder de huidige titel later een ander draadje opstarten over de bouw van de baan.
Dit draadje betrof alleen een vraag over de aansluiting van de trafo's.
Arjen
«
Laatst bewerkt op: 10 November 2015, 11:05:47 door Arjen52
»
Gelogd
Arjen
Cranicher Altbahn
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Cranicher Altbahn, vraag over trafo's