Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:00:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
  

Auteur Topic: Treinen sturen analoog of digitaal  (gelezen 14535 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #15 Gepost op: 18 October 2015, 11:09:44 »
Henk, begrijp ik nou goed dat ook pendelen digitaal geen probleem zou zijn? Ik lees toch her en der dat er maar weinig decoders zijn die dat kunnen, en dat Wim Ros en Karst Drenth nog aan het experimenteren zijn hiermee?

Wat je zegt over digitaal rangeren en uitbreiden van rijwegen etc, spreekt mij natuurlijk erg aan. Maar ik heb begrepen dat het pendelen digitaal bijna niet te doen is, dan wel in de kinderschoenen staat. Klopt dat nou wel of niet?

Dus voor alle duidelijkheid: als ik deze pendelbaan net als jij 'in de computer ga zetten', dan is deze pendelbaan wél digitaal te besturen? Dat lijkt me geweldig, ik heb de pc al op de juiste plek en Koploper heb ik er ook al op staan, maar ik weet gewoon niet of ik dat kan doen.

Ik had het t.z.t. een mijn eigen bouwtopic over willen beginnen, maar nu ik hier zo over het onderwerp mee lees, word ik toch wel heel nieuwsgierig.
Ik heb al een trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #16 Gepost op: 18 October 2015, 11:14:51 »
Pendelen is voor een computer echt superbasaal Huub. Bijna een belediging van de capaciteiten.  ;D Duurdere centrales hebben een ingebouwde pendelbesturing op basis van terugmelding en dat werkt ook.

Die problemen hebben denk ik te maken met varianten van pendelbesturing die los van de centrale of een computer werken. Dat wordt dan bijvoorbeeld geregeld in de decoders en met tig decoderfabrikanten wil dat nog weleens haperen. Maar daar heb ik dan weer weinig ervaring mee.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2015, 11:39:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #17 Gepost op: 18 October 2015, 11:22:10 »
Ik kreeg laatst een compliment: "Je kunt wel zien dat jouw spoorbaan gedigitaliseerd is; alles loopt zo soepel" . Ik heb maar niets gezegd, maar wel in mijn vuistje gelachen.

Nou, ik wacht op de "verontruste" reacties op dit niettemin welgemeend verhaal!
 

Rob, het enige potsierlijke hieraan is jouw verhaal. Alles wat jij schetst kan zowel analoog en digitaal. En digitaal over het algemeen nog simpeler ook dan met die spaghetti van jou.
Maar zoals al vaker duidelijk is geworden weet je niets van digitaal, wil je er niets van weten en is er maar een ding heilig en dat is analoog rijden.
Kom eens van je eigen planeet af en kijk eens rond.
Zul je zien dat er meer op de wereld is dan analoog.
Een beetje openstaan voor nieuwe technieken doet geen zeer.

En over bovenstaand citaat. Blijkbaar schaam je je ervoor dat je analoog rijdt.
Als je dat had uitgelegd waren ze waarschijnlijk nog meer onder de indruk geweest. Dan had je pas indruk gemaakt.

Een welgemeend verhaal, nou ..........
Gr.
Eric

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #18 Gepost op: 18 October 2015, 11:39:17 »
Ik denk dat het al een stuk makkelijker praten zou zijn als de terminologie 'analoog' versus 'digitaal' niet voor twee verschillende dingen gebruikt zouden worden.

Enerzijds heb je het rijden. Dat kan analoog door een trafo aan het spoor te koppelen en door de spanning uit die trafo te variëren laat je een loc sneller of langzamer te rijden.
Je kunt ook decoders in je loc inbouwen, waarna je een vaste spanning op de rails zet waar je tegelijk informatie meestuurt die of door die decoders begrepen wordt en daarnaar handelt, door de loc sneller of langzamer te laten rijden.

Anderzijds heb je voor wie dat wil de automatisering. Ook dat kan analoog met relais en zo (maar vaak wel met digitale componenten) of, wat ik dan maar digitaal noem, computergestuurd.

Het een staat in principe los van het ander. Als je analoog rijdt, kun je de boel wel digitaal automatiseren. Bijvoorbeeld het HCCM-systeem of de moderne variant Dinamo doen dat.
Digitaal rijden en analoog automatiseren kan ook.

Naar mezelf kijkend, de enige reden dat ik voor digitaal rijden heb gekozen, is dat de rijeigenschappen beter zijn. Omdat iedere loc zijn eigen regelaar heeft, kan die optimaal naar de specifieke kenmerken van die loc worden ingesteld. Analoog is dat niet of nauwelijks voor elkaar te krijgen, waardoor een regelaar een per definitie minder optimale "one size fits all" instelling krijgt.

De reden dat ik digitaal met de computer automatiseer, is dat die automatisering veel simpeler te realiseren is dan analoog. En ook nog veel flexibeler. Als ik een spoor toevoeg, hoef ik niet een paar dagen te knoeien aan allerlei schakelingen om dat ook in de beveiliging weer goed te krijgen.

Huub

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #19 Gepost op: 18 October 2015, 12:07:35 »
Dag Maarten, henk en nog vele anderen,

Ik heb inderdaad de laatste week fiks van me afgebeten. Het zat me hoog. Wellicht had ik dat beter niet kunnen doen omdat ik in principe geen "leermeester" wil zijn, en vechten tegen de bierkaai levert nou eenmaal  niet veel applaus op. De "strijd" tussen twee- of drierail ben ik bijvoorbeeld nooit aangegaan, het is me om het even wat een ander kiest. Dat ik persoonlijk vanwege de langdurigheid van mijn liefhebberij die al in de zestiger jaren van de vorige eeuw begon ( en daarna nooit uitgedoofd is) aan het drie-railsysteem "gebakken" zit is er het gevolg van. Maar dat is geen maatstaf.

Ware het zo dat de digitalisering van de modelbaan en de locomotieven die daarop rijden meer waarneembaar  rijplezier zou opleveren dan had ik mijn mond wel gehouden. Maar uit wat ik uit eigen professionele langdurige ervaring in mijn vele contacten met de modelspoorwereld heb en wat ik hier en in andere (ook buitenlandse)  fora bijna voortdurend lees stel ik vast dat plezier in het lekker laten rijden volstrekt ondergeschikt is geraakt aan allerlei technische hoogstandjes die in de kortste tijd vervelen of gewoonweg al snel kapot gaan. Houd de oren maar eens goed open in de winkels waar dit speelgoed wordt verkocht. De omzetten aldaar rennen achteruit.

Het enige wat ik als economist (gespecialiseerd in vervoerseconomie en consumers behaviour) kan vaststellen is dat de modelspoorweghobby door die digitalisering veel duurder is geworden dan nodig  en dat de jongere garde uiteindelijk het geld er niet meer voor overheeft om dat te financieren. Er zijn alternatieve "speeltjes" op de markt. En dan zeg ik: "doe het eenvoudiger en minder kostbaar". Maar dat kan bijna niet meer, een digitale locomotief van € 300,- is al bijna de maatstaf geworden en dan heb ik het nog niet eens over de wat exclusievere modellen, die al gauw zo'n € 500,- kosten. Dan zeg ik ho! Hier gaat - zeker  in het huidige economische gewricht-  iets grondig mis (en dat zien we dan ook). Wat dat betreft is de visie van de wetenschappelijk onderlegde  Dr Wilfer van Piko en ook van de huidige bestuurders van Lego een heel wat gezondere. Maar die hebben dan ook tijdig de nering naar de *** gezet. Daarnaast zijn Märklin sinds zo'n honderd jaar en ook het wat jongere Fleischmann "dure" merken met traditioneel een veelal rijkere maar thans verouderende klandizie. Roco en enkele soortgenoten hebben ook geprobeerd in die hogere prijsklasse wat te verdienen, maar dat lukt zoals we weten "niet zo best". In die kring nemen de omzetten dramatisch af tot het faillissement erop volgt. En dan zit je als consument met spul dat niet meer met vervangende onderdelen kan worden gerepareerd. Lekker zeg.  Ware de modelspoorhobby gekenmerkt door "weggooien als iets het niet meer doet" (zoals in de draagbare telefoontjeswereld) , maar zo is dat niet. Mentaal al niet, laat staan financieel.

Een van de wezenlijke (en ook opvoedende) eigenschappen van de modelspoorhobby is het aspect dat je zélf iets kunt repareren. Daarmee is bij vroegere generaties heel veel basiskennis opgedaan van overzichtelijke aloude technische processen. Maar wie kan dat vandaag de dag nog? Als een digitale loc het niet meer doet blijft er maximaal meestal niets anders over dan die digitale rommel (want dat is het) eruit te gooien en een nieuwe printplaat te kopen als die nog verkrijgbaar is. Ikzelf koop zo'n onbruikbaar geraakt model voor een prikkie, gooi alles eruit wat er niet toe doet en hée:  dan doet de loc het weer. Ja, als de loc stilstaat gaan de lichtjes voortaan uit en de bestuurderscabine  kan ook niet meer worden verlicht, nou èn?

Het is bijna altijd zo dat de "opsmuk" het begeeft, de basisconstructie blijft bruikbaar.

Allen hartelijk gegroet door deze "brombeer",

Rob van Kooy



     

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #20 Gepost op: 18 October 2015, 12:30:35 »
Rob, je beschrijft wat jij leuk vindt en zo hoort het ook. Kennelijk blijft het moeilijk voor je te accepteren dat andere mensen weer andere dingen leuk vinden. En dat gaat zo ver dat je op basis van gebrekkige kennis eens lekker wat zout in wonden wilde wrijven. Je had alleen niet in de gaten dat je met je zoutvaatje op zoek was naar wonden die niet bestaan.

Over de redenen voor de ontwikkelingen op de modelspoormarkt kunnen we vast weer een hele boom opzetten. Het lijkt me eigenlijk sterk dat juist de jeugd wordt afgeschrikt door digitalisering. Het lijkt me ook heel opvoedend als nieuwe generaties zich uitgebreid verdiepen in digitale technieken. Dat doen ze ook, kijk maar eens rond op dit forum. Zegt het begrip Arduino je iets? Mij niet tot een paar maanden terug, maar nu zit ik lekker te experimenteren met een nieuwe wereld.

Duur is modelspoor altijd al geweest.

Weet je waar je mensen een plezier mee zou kunnen doen? In een draadje goed uitleggen hoe jouw baan functioneert. Over digitaal staat het web vol, over analoog automatiseren vind je bijna niks, terwijl er wel degelijk vragen over zijn.

En dat gekoketteer met Academia is nergens voor nodig Rob. Maar goed, als ik er in jouw ogen overtuigender van wordt.

Dr. H.F. van der Velden (geschiedenis en economie), Ba.  Msc.  (Oxford), Phd. (Rotterdam). En ik overdrijf geen jota. Ik wordt elke dag wakker naast een hoogleraar, dus dan past bescheidenheid.  ;D
Een betere modelbouwer wordt je er in ieder geval niet van.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2015, 12:49:21 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #21 Gepost op: 18 October 2015, 13:01:10 »
Ik wordt elke dag wakker...
... en dat voor iemand met jouw opleidingsniveau  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #22 Gepost op: 18 October 2015, 13:06:09 »
 ;D
Ik wordt zelfs vroeg wakker.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #23 Gepost op: 18 October 2015, 13:15:44 »
ik zie dat analoog en digitaal en automatisch besturen  heel vaak verkeert gebruikt wordt.
analoog is gewoon de trein laten rijden of dat met een regeltrafo of een Muis.
digitaal is gewoon het aan uit schakelen van de trein als beveiliging of dat gebeurd met een schakelaar of met relais of digitale componenten.
en automatisch is deze twee door een programma wordt uitgevoerd

groetjes Jan
 

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #24 Gepost op: 18 October 2015, 13:48:32 »
En dat gekoketteer met Academia is nergens voor nodig Rob.

Sommige mensen vinden dat héél belangrijk....

Ik zie dat Rob vooral nieuwe argumenten, zoals economie, beleid fabrikanten, omzetten winkeliers, enzovoort introduceert om vooral niet te hoeven antwoorden op de diverse reacties. Probeer het vooral mistig en breder te maken dan weet je uiteindelijk niet meer waar men de discussie mee gestart is.

Ik heb inderdaad de laatste week fiks van me afgebeten. Het zat me hoog. Wellicht had ik dat beter niet kunnen doen omdat ik in principe geen "leermeester" wil zijn, en vechten tegen de bierkaai levert nou eenmaal  niet veel applaus op.

Tegen welke bierkaai moet je dan vechten? Tegen het digitale aspect van de hobby? Zit het niet meer jou dwars dan anderen?

Dat ik persoonlijk vanwege de langdurigheid van mijn liefhebberij die al in de zestiger jaren van de vorige eeuw begon ( en daarna nooit uitgedoofd is) aan het drie-railsysteem "gebakken" zit is er het gevolg van. Maar dat is geen maatstaf.

Ware het zo dat de digitalisering van de modelbaan en de locomotieven die daarop rijden meer waarneembaar  rijplezier zou opleveren dan had ik mijn mond wel gehouden.

Voor wie waarneembaar? Jezelf of van anderen? Ik weet zeker dat er veel meer mensen veel meer plezier van het rijden met treintjes hebben sinds de intrede van digitaal in de modelspoorwereld. Alleen jezelf als maatstaf is niet helemaal juist.

Maar uit wat ik uit eigen professionele langdurige ervaring in mijn vele contacten met de modelspoorwereld heb en wat ik hier en in andere (ook buitenlandse)  fora bijna voortdurend lees stel ik vast dat plezier in het lekker laten rijden volstrekt ondergeschikt is geraakt aan allerlei technische hoogstandjes die in de kortste tijd vervelen of gewoonweg al snel kapot gaan. Houd de oren maar eens goed open in de winkels waar dit speelgoed wordt verkocht. De omzetten aldaar rennen achteruit.

Dat is misschien jouw interpretatie... Ik zie hier op het forum vele mensen tevreden zijn met hun baan en tevreden treinen laten rijden. En ja er zijn ook veel mensen die alles technisch uit de kast proberen te halen om hun eigen droom / beeld te realiseren.

Het enige wat ik als economist (gespecialiseerd in vervoerseconomie en consumers behaviour) kan vaststellen is dat de modelspoorweghobby door die digitalisering veel duurder is geworden dan nodig  en dat de jongere garde uiteindelijk het geld er niet meer voor overheeft om dat te financieren. Er zijn alternatieve "speeltjes" op de markt.

Mooi dat je blijkbaar geleerd bent en ook mooi dat je een paar engelse woorden kent. Hier op het forum mag je gewoon "consumentengedrag" zeggen in plaats van consumers behaviour. Engelse woorden gebruiken om "slimmer" te lijken wordt al te veel gedaan. ;) Digitalisering de hobby duurder gemaakt? Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom het een dure hobby is en dat heeft niet veel te maken met digitalising. Dat de jongere garde het geld er niet voor over heeft is dat zij andere zaken belangrijker vinden dan dit soort hobby's. Dat is een hele andere discussie.

Ware de modelspoorhobby gekenmerkt door "weggooien als iets het niet meer doet" (zoals in de draagbare telefoontjeswereld) , maar zo is dat niet. Mentaal al niet, laat staan financieel.

Dat is jouw perceptie van de huidige maatschappij. Heeft überhaupt niets te maken met de modelspoorwereld ansich.

Een van de wezenlijke (en ook opvoedende) eigenschappen van de modelspoorhobby is het aspect dat je zélf iets kunt repareren. Daarmee is bij vroegere generaties heel veel basiskennis opgedaan van overzichtelijke aloude technische processen. Maar wie kan dat vandaag de dag nog?

Dat is jouw interpretatie van hoe je de modelspoorhobby moet beleven. Heel veel zaken zijn gewoon te repareren. Soms met wat meer moeite, andere met wat minder moeite en nieuwe onderdelen.  Ik ben nu benieuwd of jij alles om en in het huis zelf repareert. Je computer, het modem van het internet als die kapot gaat. Of bel je ook je provider dat zij het probleem mogen oplossen? En sturen ze dan een nieuw modem en mag je de oude weggooien? Doe je dan niet net zo hard mee aan de nieuwe maatschappij?

Ikzelf koop zo'n onbruikbaar geraakt model voor een prikkie, gooi alles eruit wat er niet toe doet en hée:  dan doet de loc het weer. Ja, als de loc stilstaat gaan de lichtjes voortaan uit en de bestuurderscabine  kan ook niet meer worden verlicht, nou èn?

En je bouwt dan een elektronische schakelaar in om analoog de andere kant op te kunnen rijden .... En ja voor sommige mensen maakt het wel wat uit dat bepaalde dingen niet meer werken.

Nogmaals:  Dat is nu net het verschil in beleving. Iets waar jij moeite mee hebt dat anderen net iets anders de hobby beleven. Ik krijg bijna medelijden met je. Iedereen mag de hobby op zijn of haar manier beleven. Daar is helemaal niets mis mee. Dat zal je ook moeten respecteren. In dat opzicht zegt opleidingsniveau helemaal niets.

Met vriendelijke groet,

Ronald Koerts.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #25 Gepost op: 18 October 2015, 13:58:23 »
@Jan: Hum....

ik zie dat analoog en digitaal en automatisch besturen  heel vaak verkeert gebruikt wordt.

Je geeft zelf ook hele andere definities aan "analoog", "digitaal" en "automatisch besturen". Neem eens een kijkje in de Encyclopedie.

analoog is gewoon de trein laten rijden of dat met een regeltrafo of een Muis.

Ik weet niet wat je met een "muis" bedoeld. Maar als je daarmee een "roco / Fleischmann multimaus" bedoelt is dat gewoon digitaal rijden. Heeft niets meer met analoog rijden te maken.

digitaal is gewoon het aan uit schakelen van de trein als beveiliging of dat gebeurd met een schakelaar of met relais of digitale componenten.
en automatisch is deze twee door een programma wordt uitgevoerd

Een aparte definitie van digitaal en automatisch rijden.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #26 Gepost op: 18 October 2015, 14:27:40 »
Wie krijgt het digitaal voorelkaar om een spoorwegtraject zo in te richten dat getrokken treinen en duwtreinen of ze nu kort of lang zijn  door elkaar(!) erop kunnen worden ingezet waarbij steeds de kop van de trein tijdig voor een rood sein stopt?
Dat gaat digitaal niet anders dan analoog. Je moet gewoon zorgen dat het voorop lopende rijtuig gedetecteerd wordt. De besturing weet dan dat de voorkant van de trein op dat punt is aangekomen, en dat er iets moet gebeuren.

Zelf ben ik ook een verstokte analoog rijder, en ik heb enkele treinstellen/-stammen zodanig omgebouwd dat ze zowel vooruit als achteruit netjes voor de paal stoppen.
Als je denkt dat dat digitaal lastiger is, dan vergis je je toch. Het is net zo makkelijk, of misschien wel makkeljiker dan analoog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #27 Gepost op: 18 October 2015, 14:30:58 »
Ronald
met analoog bedoel  ik met de hand rijden.
je hebt veel kritiek .
ik werk al heel lang inde industrie als technicus.
ik heb me voorgenomen alleen nog te lezen maar niet meer dan dat.

ik heb plezier in wat ik doe met mijn hobby .
Dit is gewoon mijn model wereld wat men er ook van mag denken.

groetjes Jan
 

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #28 Gepost op: 18 October 2015, 14:36:03 »
Digitaal met de handrijden is ook mogelijk. Kom naar Eurospoor of anders Houten Digitaal op 12 december. Kom naar de H0-baan van Railclub Utrecht. Daar bedienen we de treinen elk apart met behulp van een multimaus per trein. Dit kan zowel 2-rail als 3-rail op de zelfde baan.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #29 Gepost op: 18 October 2015, 15:01:01 »
Ronald
met analoog bedoel  ik met de hand rijden.
je hebt veel kritiek .
ik werk al heel lang inde industrie als technicus.
ik heb me voorgenomen alleen nog te lezen maar niet meer dan dat.

ik heb plezier in wat ik doe met mijn hobby .
Dit is gewoon mijn model wereld wat men er ook van mag denken.

groetjes Jan
Beste Jan, gewoon blijven lezen hier én als je wat wilt zeggen, doen.
Een beetje tegengas schaadt niemand, léér ervan,
bekijk het positief en blijf er plezier in houden, ook hier in dit topic.
Je had ook kunnen zeggen: o kijk, dan had ik het mis, weer wat geleerd.
Ik heb al een trein