Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 23:12:53
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann  (gelezen 4210 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
« Gepost op: 29 September 2015, 16:06:29 »
Ik wil twee Fleischmannlocs verbouwen tot digitale krachtpatsers. Nou heb ik dat in het verleden veelvuldig gedaan. Maar kan iemand mij vertellen hoe ik de metalen motorschildjes dubbel geïsoleerd kan maken? Ik weet dat mensen dat gedaan hebben in het verleden. Natuurlijk kan ik ook plastic schildjes bestellen bij Fleischmann. Helaas duurt dat eeuwen. En vaak krijg ik dan het antwoord dat die plastic schildjes niet meer leverbaar zijn.
Vandaar mijn vraag.
En daarnaast wil ik niet teveel geld uitgeven voor dure nieuwe onderdelen bij Fleischmann want dat is natuurlijk niet altijd nodig.
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 16:08:18 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 29 September 2015, 16:10:40 »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 29 September 2015, 16:17:04 »
Ah super! Ik ga binnenkort maar es klussen aan beide machientjes. (y)
Bedankt voor het snelle antwoord! Maar is het misschien ook mogelijk om met een boor aan de achterkant van het ongeisoleerde schild een stukje metaal weg te halen. Of valt het ding dan helemaal uit elkaar?
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 16:19:25 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 29 September 2015, 16:39:48 »
Een andere, door mij veel gebruikte en eenvoudige methode:

Het enige dat je nodig hebt is een scherp metaalboortje van minimaal 4,5 mm en maximaal 5mm, een kleine platte schroevendraaier, wat tweecomponentenlijm en een houten prikkertje. Het is een paar minuten werk, en verder heb je de droogtijd van de lijm. Dat is allemaal wel te overkomen lijkt me.



Links zie je de voorzijde van het schild, met in de blauwe rechthoek de kunststof houder met de beide bussen van de koolborstelhouders. De bus aan de linkerzijde is degene die geïsoleerd moet worden. De beide bussen en het aslager zitten vast in de kunststof houder.
Het rechter aanzicht is van de achterzijde van het schild. Daar is de te isoleren bus rood omcirkeld.

Eerst moet de kunststof houder met de beide bussen en het aslager van het schild losgemaakt worden. Dit kan eenvoudig door met een kleine platte schroevendraaier wat onder het kunststof te wrikken. Met een klein beetje geduld en wat voorzichtig geweld komt hij zo los. Je hebt nu een kaal schild, en een houder met twee bussen en een lager.

Vervolgens neem je de boor, en maak je het rood omcirkelde gat in het schild groter. Het gat is origineel ongeveer 3,9mm. Gebruik een scherpe metaalboor van minstens 4,5mm om voldoende ruimte rond de bus te krijgen. Het gat mag niet groter zijn dan 5mm, want er moet nog wat metaal zijn om de kunststof houder terug te lijmen.
Het groen omcirkelde gat laat je voor wat het is, want daar is de bus al geïsoleerd.

Nadat je het gat opgeboord en ontbraamd hebt, kun je de kunststof houder terugplaatsen op het schild. Zorg daarbij dat de bus in de rode cirkel mooi in het midden van het vergrote gat zit en nergens het motorschild raakt. Meng een klein beetje tweecomponentenlijm en gebruik een houten prikker om de ruimte tussen de te isoleren bus en het motorschild te vullen. Gebruik voldoende lijm voor een goede hechting, maar wees daarbij niet overdadig: voorkom dat de lijm  boven het schild uitsteekt of in de bus komt. Gebruik zo nodig een knijper of klem om te zorgen dat de kunststof houder vlak op het motorschild ligt.

Na het uitharden van de lijm heb je een geïsoleerd motorschild. De draden kunnen vervolgens gewoon aan de twee lipjes gesoldeerd worden, dat zijn de soldeerklodders op de linkerfoto.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 17:00:18 door Dirk J. Reden: Beter plaatje »