Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 16:21:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 16:02:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 15:49:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
  

Auteur Topic: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann  (gelezen 4297 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
« Gepost op: 29 September 2015, 16:06:29 »
Ik wil twee Fleischmannlocs verbouwen tot digitale krachtpatsers. Nou heb ik dat in het verleden veelvuldig gedaan. Maar kan iemand mij vertellen hoe ik de metalen motorschildjes dubbel geïsoleerd kan maken? Ik weet dat mensen dat gedaan hebben in het verleden. Natuurlijk kan ik ook plastic schildjes bestellen bij Fleischmann. Helaas duurt dat eeuwen. En vaak krijg ik dan het antwoord dat die plastic schildjes niet meer leverbaar zijn.
Vandaar mijn vraag.
En daarnaast wil ik niet teveel geld uitgeven voor dure nieuwe onderdelen bij Fleischmann want dat is natuurlijk niet altijd nodig.
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 16:08:18 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 29 September 2015, 16:10:40 »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 29 September 2015, 16:17:04 »
Ah super! Ik ga binnenkort maar es klussen aan beide machientjes. (y)
Bedankt voor het snelle antwoord! Maar is het misschien ook mogelijk om met een boor aan de achterkant van het ongeisoleerde schild een stukje metaal weg te halen. Of valt het ding dan helemaal uit elkaar?
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 16:19:25 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 29 September 2015, 16:39:48 »
Een andere, door mij veel gebruikte en eenvoudige methode:

Het enige dat je nodig hebt is een scherp metaalboortje van minimaal 4,5 mm en maximaal 5mm, een kleine platte schroevendraaier, wat tweecomponentenlijm en een houten prikkertje. Het is een paar minuten werk, en verder heb je de droogtijd van de lijm. Dat is allemaal wel te overkomen lijkt me.



Links zie je de voorzijde van het schild, met in de blauwe rechthoek de kunststof houder met de beide bussen van de koolborstelhouders. De bus aan de linkerzijde is degene die geïsoleerd moet worden. De beide bussen en het aslager zitten vast in de kunststof houder.
Het rechter aanzicht is van de achterzijde van het schild. Daar is de te isoleren bus rood omcirkeld.

Eerst moet de kunststof houder met de beide bussen en het aslager van het schild losgemaakt worden. Dit kan eenvoudig door met een kleine platte schroevendraaier wat onder het kunststof te wrikken. Met een klein beetje geduld en wat voorzichtig geweld komt hij zo los. Je hebt nu een kaal schild, en een houder met twee bussen en een lager.

Vervolgens neem je de boor, en maak je het rood omcirkelde gat in het schild groter. Het gat is origineel ongeveer 3,9mm. Gebruik een scherpe metaalboor van minstens 4,5mm om voldoende ruimte rond de bus te krijgen. Het gat mag niet groter zijn dan 5mm, want er moet nog wat metaal zijn om de kunststof houder terug te lijmen.
Het groen omcirkelde gat laat je voor wat het is, want daar is de bus al geïsoleerd.

Nadat je het gat opgeboord en ontbraamd hebt, kun je de kunststof houder terugplaatsen op het schild. Zorg daarbij dat de bus in de rode cirkel mooi in het midden van het vergrote gat zit en nergens het motorschild raakt. Meng een klein beetje tweecomponentenlijm en gebruik een houten prikker om de ruimte tussen de te isoleren bus en het motorschild te vullen. Gebruik voldoende lijm voor een goede hechting, maar wees daarbij niet overdadig: voorkom dat de lijm  boven het schild uitsteekt of in de bus komt. Gebruik zo nodig een knijper of klem om te zorgen dat de kunststof houder vlak op het motorschild ligt.

Na het uitharden van de lijm heb je een geïsoleerd motorschild. De draden kunnen vervolgens gewoon aan de twee lipjes gesoldeerd worden, dat zijn de soldeerklodders op de linkerfoto.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 17:00:18 door Dirk J. Reden: Beter plaatje »