Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederlands-materieel in Spoor-1
door
Pauldg
Vandaag
om 18:23:48
Artitec 6300
door
Jos B.
Vandaag
om 18:23:16
MoBaBro.de
door
W. Thomas
Vandaag
om 18:21:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 17:58:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ronald69
Vandaag
om 17:55:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Eelco Storm
Vandaag
om 17:54:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 17:49:25
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 17:48:38
Pendel module Viessmann 5214
door
bask185
Vandaag
om 16:55:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 16:39:37
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 16:22:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Jeroen Water
Vandaag
om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser
door
Jan Pieter
Vandaag
om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 14:20:49
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Hans1963
Vandaag
om 13:29:36
Nahmertaler Kleinbahn
door
Lucien
Vandaag
om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
Vandaag
om 12:08:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann (gelezen 4299 keer)
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
«
Gepost op:
29 September 2015, 16:06:29 »
Ik wil twee Fleischmannlocs verbouwen tot digitale krachtpatsers. Nou heb ik dat in het verleden veelvuldig gedaan. Maar kan iemand mij vertellen hoe ik de metalen motorschildjes dubbel geïsoleerd kan maken? Ik weet dat mensen dat gedaan hebben in het verleden. Natuurlijk kan ik ook plastic schildjes bestellen bij Fleischmann. Helaas duurt dat eeuwen. En vaak krijg ik dan het antwoord dat die plastic schildjes niet meer leverbaar zijn.
Vandaar mijn vraag.
En daarnaast wil ik niet teveel geld uitgeven voor dure nieuwe onderdelen bij Fleischmann want dat is natuurlijk niet altijd nodig.
vr gr Andre
«
Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 16:08:18 door zuylen
»
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
ruudns
Offline
Berichten: 6353
***
Re: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
«
Reactie #1 Gepost op:
29 September 2015, 16:10:40 »
Zo
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
«
Reactie #2 Gepost op:
29 September 2015, 16:17:04 »
Ah super! Ik ga binnenkort maar es klussen aan beide machientjes.
Bedankt voor het snelle antwoord! Maar is het misschien ook mogelijk om met een boor aan de achterkant van het ongeisoleerde schild een stukje metaal weg te halen. Of valt het ding dan helemaal uit elkaar?
vr gr Andre
«
Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 16:19:25 door zuylen
»
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Dirk J
Offline
Berichten: 1457
Re: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
«
Reactie #3 Gepost op:
29 September 2015, 16:39:48 »
Een andere, door mij veel gebruikte en eenvoudige methode:
Het enige dat je nodig hebt is een scherp metaalboortje van minimaal 4,5 mm en maximaal 5mm, een kleine platte schroevendraaier, wat tweecomponentenlijm en een houten prikkertje. Het is een paar minuten werk, en verder heb je de droogtijd van de lijm. Dat is allemaal wel te overkomen lijkt me.
Links zie je de voorzijde van het schild, met in de blauwe rechthoek de kunststof houder met de beide bussen van de koolborstelhouders. De bus aan de linkerzijde is degene die geïsoleerd moet worden. De beide bussen en het aslager zitten vast in de kunststof houder.
Het rechter aanzicht is van de achterzijde van het schild. Daar is de te isoleren bus rood omcirkeld.
Eerst moet de kunststof houder met de beide bussen en het aslager van het schild losgemaakt worden. Dit kan eenvoudig door met een kleine platte schroevendraaier wat onder het kunststof te wrikken. Met een klein beetje geduld en wat voorzichtig geweld komt hij zo los. Je hebt nu een kaal schild, en een houder met twee bussen en een lager.
Vervolgens neem je de boor, en maak je het rood omcirkelde gat in het schild groter. Het gat is origineel ongeveer 3,9mm. Gebruik een scherpe metaalboor van minstens 4,5mm om voldoende ruimte rond de bus te krijgen. Het gat mag niet groter zijn dan 5mm, want er moet nog wat metaal zijn om de kunststof houder terug te lijmen.
Het groen omcirkelde gat laat je voor wat het is, want daar is de bus al geïsoleerd.
Nadat je het gat opgeboord en ontbraamd hebt, kun je de kunststof houder terugplaatsen op het schild. Zorg daarbij dat de bus in de rode cirkel mooi in het midden van het vergrote gat zit en nergens het motorschild raakt. Meng een klein beetje tweecomponentenlijm en gebruik een houten prikker om de ruimte tussen de te isoleren bus en het motorschild te vullen. Gebruik voldoende lijm voor een goede hechting, maar wees daarbij niet overdadig: voorkom dat de lijm boven het schild uitsteekt of in de bus komt. Gebruik zo nodig een knijper of klem om te zorgen dat de kunststof houder vlak op het motorschild ligt.
Na het uitharden van de lijm heb je een geïsoleerd motorschild. De draden kunnen vervolgens gewoon aan de twee lipjes gesoldeerd worden, dat zijn de soldeerklodders op de linkerfoto.
«
Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 17:00:18 door Dirk J. Reden: Beter plaatje
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann