Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 07:06:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Peter J K
Vandaag
om 02:28:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
DJV
Vandaag
om 01:30:48
Mijn geweatherde modellen
door
DJV
Vandaag
om 01:30:22
Overstap naar HTM
door
Dave.......
Vandaag
om 00:50:06
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400
door
ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje
door
Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn
door
Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH
door
wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Yet Another Servo Decoder
door
spock
24 October 2025, 21:02:54
Artitec 6300
door
ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren
door
n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi
door
n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany
door
Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de
door
henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1
door
FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
24 October 2025, 19:18:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
24 October 2025, 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
24 October 2025, 16:22:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann (gelezen 4305 keer)
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
«
Gepost op:
29 September 2015, 16:06:29 »
Ik wil twee Fleischmannlocs verbouwen tot digitale krachtpatsers. Nou heb ik dat in het verleden veelvuldig gedaan. Maar kan iemand mij vertellen hoe ik de metalen motorschildjes dubbel geïsoleerd kan maken? Ik weet dat mensen dat gedaan hebben in het verleden. Natuurlijk kan ik ook plastic schildjes bestellen bij Fleischmann. Helaas duurt dat eeuwen. En vaak krijg ik dan het antwoord dat die plastic schildjes niet meer leverbaar zijn.
Vandaar mijn vraag.
En daarnaast wil ik niet teveel geld uitgeven voor dure nieuwe onderdelen bij Fleischmann want dat is natuurlijk niet altijd nodig.
vr gr Andre
«
Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 16:08:18 door zuylen
»
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
ruudns
Offline
Berichten: 6353
***
Re: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
«
Reactie #1 Gepost op:
29 September 2015, 16:10:40 »
Zo
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
«
Reactie #2 Gepost op:
29 September 2015, 16:17:04 »
Ah super! Ik ga binnenkort maar es klussen aan beide machientjes.
Bedankt voor het snelle antwoord! Maar is het misschien ook mogelijk om met een boor aan de achterkant van het ongeisoleerde schild een stukje metaal weg te halen. Of valt het ding dan helemaal uit elkaar?
vr gr Andre
«
Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 16:19:25 door zuylen
»
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Dirk J
Offline
Berichten: 1457
Re: Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann
«
Reactie #3 Gepost op:
29 September 2015, 16:39:48 »
Een andere, door mij veel gebruikte en eenvoudige methode:
Het enige dat je nodig hebt is een scherp metaalboortje van minimaal 4,5 mm en maximaal 5mm, een kleine platte schroevendraaier, wat tweecomponentenlijm en een houten prikkertje. Het is een paar minuten werk, en verder heb je de droogtijd van de lijm. Dat is allemaal wel te overkomen lijkt me.
Links zie je de voorzijde van het schild, met in de blauwe rechthoek de kunststof houder met de beide bussen van de koolborstelhouders. De bus aan de linkerzijde is degene die geïsoleerd moet worden. De beide bussen en het aslager zitten vast in de kunststof houder.
Het rechter aanzicht is van de achterzijde van het schild. Daar is de te isoleren bus rood omcirkeld.
Eerst moet de kunststof houder met de beide bussen en het aslager van het schild losgemaakt worden. Dit kan eenvoudig door met een kleine platte schroevendraaier wat onder het kunststof te wrikken. Met een klein beetje geduld en wat voorzichtig geweld komt hij zo los. Je hebt nu een kaal schild, en een houder met twee bussen en een lager.
Vervolgens neem je de boor, en maak je het rood omcirkelde gat in het schild groter. Het gat is origineel ongeveer 3,9mm. Gebruik een scherpe metaalboor van minstens 4,5mm om voldoende ruimte rond de bus te krijgen. Het gat mag niet groter zijn dan 5mm, want er moet nog wat metaal zijn om de kunststof houder terug te lijmen.
Het groen omcirkelde gat laat je voor wat het is, want daar is de bus al geïsoleerd.
Nadat je het gat opgeboord en ontbraamd hebt, kun je de kunststof houder terugplaatsen op het schild. Zorg daarbij dat de bus in de rode cirkel mooi in het midden van het vergrote gat zit en nergens het motorschild raakt. Meng een klein beetje tweecomponentenlijm en gebruik een houten prikker om de ruimte tussen de te isoleren bus en het motorschild te vullen. Gebruik voldoende lijm voor een goede hechting, maar wees daarbij niet overdadig: voorkom dat de lijm boven het schild uitsteekt of in de bus komt. Gebruik zo nodig een knijper of klem om te zorgen dat de kunststof houder vlak op het motorschild ligt.
Na het uitharden van de lijm heb je een geïsoleerd motorschild. De draden kunnen vervolgens gewoon aan de twee lipjes gesoldeerd worden, dat zijn de soldeerklodders op de linkerfoto.
«
Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 17:00:18 door Dirk J. Reden: Beter plaatje
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Dubbel geisoleerd motorschild fleischmann