Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0  (gelezen 36634 keer)

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #150 Gepost op: 05 juni 2017, 18:06:46 »
Ik ben het met je eens Steef, althans, wat schaduwstation betreft. Het hoofdstation heb ik in ons vorige huis al staan, en qua rijmogelijkheden vond ik dat prima. Rangeren van goederenwagons naar de laad en los plaats was kleinschalig, en daarnaast was er ruimte voor personenvervoer. Om het plan wat simpeler te maken heb ik al een spoor uit het originele plan gehaald, omdat die eigenlijk al overbodig was.

Het schaduwstation daarentegen heb ik snel bedacht met als achtergrond om daar zoveel mogelijk treinen te stallen. En toegegeven, misschien was dat niet nodig geweest.



Het rode stuk twijfelde ik meteen al over. Dat kwam er meer omdat er een grote, lege ruimte zou komen en ik niet direct wist hoe ik daar goed gebruik van kan maken. Het groene stuk lijkt mij logischer, maar als ik er heel eerlijk over nadenk begin ik mij daar ook al over af te vragen of het echt nodig is. Even rekenen; ik heb een hondekop, een DE3, een sneltrein met plan E en twee goederen stammetjes. Dan zou ik met 3 sporen op een schaduwstation eigenlijk al genoeg mee hebben, rekening houdend met de ruimte die ik op het 'hoofdstation' heb..

Ik zal dit eens in overweging nemen. Maar daarom post ik het hier ook, soms ben je zelf zo stuk aan het kijken op een vraagstuk, dat je andere, simpelere oplossingen over het hoofd ziet.
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #151 Gepost op: 05 juni 2017, 23:07:28 »
Pas op hé, er zijn ook nog toekomstig gewenste aanschaffingen:
 
Het enige wat in de grote aanschaf nog rest zijn een aantal luxe treinen. Niet direct nodig, maar in de toekomst wil ik ze nog wel op mijn baan zien. Denk aan de Nederlandse TEE, een groene plan V/T en een upgrade van mijn Lima spul. Vooral de plan E rijtuigen zijn een doorn in het oog. Maar voor nu red ik mijzelf hiermee.
Zoals het er nu voor staat heb ik het personenvervoer; 1200/1300 + plan E, hondekop tweetje, DE3 en een blokkendoosstel. Goederenvervoer; 2200/2400 + stammetje goederenwagons en een sik voor het rangeren. Museumspoor; br01 en een br55.

Voor je het weet heb je ruimte tekort.  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #152 Gepost op: 06 juni 2017, 19:17:59 »
He bah, houd het dan nooit op?  :-[

Misschien toch even een aanpassing maken op het schaduwgedeelte. Wie weet kan ik er nog iets creatiefs van maken met weinig spoor, maar veel plezier. Even snel inspiratie bij Steef opsnorren...
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #153 Gepost op: 06 juni 2017, 19:23:23 »
Schaduwstations zijn heel leuk, wanneer je echt elke dag rondjes rijd. En dat doen
er in dit forum ook niet zo heel veel. Je kunt er van uitgaan dat je met drie of vier
complete treinen gaat rijden. Dan is minder juist meer. En je wilt ook graag mooie
scenery bouwen, mag ik aannemen. Dan is het ook beter om voor minder te kiezen.
Een mooie baan met een spelelement geeft meer voldoening dan veel sporen met hier
en daar een kitje en een Heki boompje. En..... het is ook financieel beter te behappen.

Maar.. het is jou baan hé, ik geef alleen maar opbouwend commentaar.

alhoewel, je broer luistert ook nog wel eens

 ;)
Mvh Steef

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #154 Gepost op: 06 juni 2017, 19:41:07 »
4 complete treinen inderdaad, met in de (verre) toekomst een 5de, maar dat zal bij de digitalisering pas komen, en dat duurt financieel nog een tijdje. De andere die Hijlco nu noemde zijn stoomtreinen, die zullen af en toe eens een "museumrondje" rijden. Een beetje variatie is altijd leuk, maar erg veel tegelijkertijd zal er ook weer niet komen te rijden.

Waar voor mij het plezier in gaat zitten is inderdaad de scenery. Of het mooi wordt dat valt nog te bezien  ;) Tegen mijn vrouw heb ik het ook consequent over kijkdozen i.p.v modules, en zo zie ik dat zelf ook. Vroeger kon ik al heerlijk wegdromen bij de oude inspiratieboekjes van Märklin met de afgebeelde scenery, en dat heb ik nog steeds als ik de banen hier bekijk. Maar het kind in mij wil ook nog steeds wat rondjes rijden, al is dat wel meer naar de achtergrond verdrongen.

Het is inderdaad mijn baan, maar ik laat mij graag inspireren en onderwijzen, dus opbouwend commentaar is altijd welkom.

En mijn broer en luisteren? Dat is mij onbekend!

mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #155 Gepost op: 13 juni 2017, 22:37:21 »
En daar gaan we dan!







De eerste gedeeltes staan! Samen met mijn vrouw zijn we aan de klus gegaan, ik ben dankbaar voor haar technische oog, daardoor krijgt het echt een solide basis. Maar een paar dagen hard werken gaat je niet in de koude kleren zitten, dus om kwart over 10 hebben we het opgegeven. Het grootste gedeelte is in elk geval af, de rest komt donderdag! Intussen is vandaag ook de rails bezorgd, dus eindelijk, na al die maanden wachten, kan ik nu echt een goede start maken.

Dit weekend komt verstop ik mij lekker op mijn zolder, dan gaan we meters maken. Hiep-hoi!  ;D
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #156 Gepost op: 13 juni 2017, 22:46:43 »
Ik wil de pret niet bederven, maar dat ga ik toch doen. ;P
Volgens mij gaat dit doorhangen, tenzij er onder de plaat nog wat versteviging zit. De overspanning is te groot. Om doorhangen van de plaat te voorkomen, zijn ribben wel noodzakelijk vrees ik. Om de 50cm is ws wel voldoende. Is dit wellicht een werkje dat je voor donderdag gepland had? In dat geval heb ik niks gezegd.

Gr.

Edsko

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #157 Gepost op: 13 juni 2017, 23:01:01 »
Hé bah, bederf de pret nou eens niet!  ;D

De afwerking, en daarbij dus ook zorgen dat het niet doorhangt, staat inderdaad nog op de planning. Zoals de handtekening van Hijlco al aangeeft; het mag ook morgen af! Voordat er echt een last op terecht komt, zullen er ribben bevestigd zijn. Voor nu is het voor mij van belang dat ik de oppervlakken klaar heb en de rails heb liggen zodat ik mijn treinen weer eens een welverdiend rondje kan laten rijden!
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #158 Gepost op: 13 juni 2017, 23:11:11 »
Niks meer aan doen! (y)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #159 Gepost op: 14 juni 2017, 22:45:55 »
Voor het doorhangen ben ik niet zo bang. Zal waarschijnlijk een ietsje gebeuren maar dan na een paar jaar als er niet veel gewicht opkomt. Wat wel een dingetjes is (denk ik): de stabiliteit. De tafels met de 3 schotten blijven staan omdat ze tegen een andere tafel aan leunen. Staat de tafel los dan moeten de verbindingen het "wiebel" moment op nemen.
Ik zou ergens een schoor of een kruisverband aan de achterzijde aanbrengen of de platen aan de muur bevestigen met een hoekstukje .

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #160 Gepost op: 14 juni 2017, 23:35:08 »
Toen de eerste tafel stond vroeg ik mij wel een beetje af of het zou blijven staan, maar met de tweede eraan vast staat het echt als een huis.

Maar ik geef toe, ook dat is iets wat nog komt, de tafel aan de muur zal ook aan de muur bevestigd worden, de andere twee tafels krijgen een andere vorm van stabilisatie, waarschijnlijk een kruisverband.
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #161 Gepost op: 15 juni 2017, 08:30:18 »
Succes met de verdere afbouw.

Voor zover. Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #162 Gepost op: 16 juni 2017, 23:39:53 »
Ondanks een super drukke (en zwaar vermoeiende) week, heb ik gister en vanavond nog even tijd gevonden om te bouwen, het derde deel is nu ook klaar:



Eerste laagje geluidsdemping gelegd en nu bezig het sporenplan neer te leggen. Dit is het station wat ik, op een paar aanpassingen na, in het vorige huis ook al had liggen. Maar ondanks de getekende plattegrond en genummerde stukken rails was dit toch nog een beste klus. Stiekem vind de vrouw het ook maar mooi, want naast de geweldige hulp die ze was met het bouwen van de tafels, wilde ze vandaag ook wel helpen de rails te leggen. De treinen vind ze nog steeds niet zo boeiend, maar het knutselen en fröbelen stiekem wel!



En ja, als baasje en vrouwtje op zolder bezig zijn is het beneden erg saai. Dus de poes kwam ook een kijkje nemen en besloot dat het blauwe spul best wel lekker lag!



Ondertussen ligt alle rails op zn plek. Niet geheel klaar, vooral het schaduwstation is nog even een vraagstuk, maar klaar genoeg om morgen een extra laagje eronder te maken als basis voor de bedding, en om morgen elektricien te spelen. Ik probeerde vandaag nog stroom op de baan te zetten, maar het lukte niet meer, de uitputting van de drukke werkweek sloeg toe.

Dit weekend heb ik op een paar klusjes na helemaal vrij, dus ik zal veel op zolder zitten. Ik wil in elk geval dit weekend mijn materieel laten rijden en de bewegingen uittesten.
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #163 Gepost op: 17 juni 2017, 08:52:04 »
Volgens je foto kan dat rijden niet doorgaan er is hinder op het spoor. :)
Groetjes
Johnny

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #164 Gepost op: 17 juni 2017, 19:28:16 »
Hi Arvid,

Interessant hier, maar ff blijven volgen.

groet
Harald