Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:14:33
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 14:37:25
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:13:09
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19

Auteur Topic: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)  (gelezen 11588 keer)

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
« Gepost op: 25 October 2013, 10:27:25 »
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een ontwerp gemaakt en hier laten zien voor een toekomstige grote baan in mijn nieuwe woning - Zuiderschans. Ik ben nog steeds van plan op termijn deze baan, of iets soortgelijks, te bouwen. Aan de andere kant ben ik me er van bewust dat het jaren geleden is dat ik een baan gebouwd heb, er is veel veranderd in de tussentijd en dit ontwerp is misschien wel een beetje ambitieus (en ook nogal kostbaar natuurlijk!).

Het lijkt me daarom beter on te beginnen met een wat bescheidener opzet. Zeg maar een oefenbaan, maar dan wel een met redelijke mogelijkheden om te rijden en te rangeren. De beschikbare ruimte is vrij groot (ongeveer 6 x 3.25 meter) maar natuurlijk hoef ik dit niet allemaal te gebruiken. Om de zaak overzichtelijk te maken heb ik de beperking opgelegd om het ontwerp op twee standaardplaten van 122 x 60 cm te plannen, plus een derde plaat als fiddle yard.

Kort en goed, hier is het plan voor "Vliedam-Haven" (Peco code 75):

Om het een en ander uit te leggen:

Het bovenste spoor is een enkelspoors lijntje dat van het denkbeeldige naburige station Vliedam doorloopt naar een halte bij de haven. Het idee is hier dat een treinstel een pendeldienst draait tussen het centraal station en de halte in deze havenwijk. Het lijntje eindigt links aan de tafelrand.

In het midden van dit lijntje takken de sporen naar de goederenloods en het haventje af via een Engels wissel. Dit leidt naar een omloopspoor dat in verbinding staat met het uithaalspoor rechts boven. Vanuit daar kan de goederenloods (links) bediend worden. De havensporen (rechts onder) zijn toegankelijk vanaf het omloopspoor. Rangeren gebeurt met een Hippel of Sik, er is een lok opstelspoor midden onder.

De maximale goederentreinlengte is zo'n 70 cm. Niet echt lang maar genoeg voor lok + 5 wagens. Rangeren kan met 2 of 3 wagens per keer. Tijdens het rangeren blijft de hoofdbaan vrij zodat de reizigersdienst ongestoord heen en weer kan pendelen.

De fiddle yard heeft genoeg ruimte voor 2 verschillende treinstellen (zeg maar DE1 en DE2) plus 3 goederentreinen. Ik heb inmidels een setje van 5 Trix onderlossers bemachtigt die in de haven geladen of gelost kunnen worden. Verder is er stukgoed verkeer naar de haven en plaatselijk verkeer naar de goederenloods.

Ik hoop dat deze baan genoeg mogelijkheden geeft om nieuwe model technieken te leren, en ondertussen ook wat rijplezier oplevert. Ik ben begonnen met de bak te maken en kan wat foto'tjes plaatsen voor wie geinteresseerd is.

Groetjes,

Jur
« Laatst bewerkt op: 25 October 2013, 10:34:44 door Jur Snijder »
Groetjes, Jur

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
Re: Oefenbaan Vliedam-Haven (H0, 366 x 60 cm)
« Reactie #1 Gepost op: 25 October 2013, 11:17:47 »
Dag Jur,

Leuk plan met genoeg rijplezier denk ik. En een havengebied is altijd een mooi scenery gebeuren om uit te werken. Als ik het goed zie, heb je ook vloeddeuren ingetekend (in de toegang naar de eigenlijke havensporen).

Googlen nog eens naar afbeeldingen van havens en je ziet dan allerlei mooie havenelementen die je misschien er in kan verwerken. Goeie keuze.  (y)

Uiteraard  ;D ook een opmerking over je sporenplan. Als ik het goed zie heb je links een spoor langs het verhoogde laadperron. Daar zit vlak voor het laadperron een wissel in. Misschien kun je die wissel één spoor lager leggen, dus in het omloopspoor. Dat maakt het sporenverloop wat rustiger en logischer (denk ik dan weer  :D). 

Ik blijf het wel volgen, uiteindelijk is de ontwikkeling naar een definitief ontwerp altijd een interessant traject, waar we allemaal wel wat van kunnen leren.

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #2 Gepost op: 25 October 2013, 11:34:20 »
Uiteraard  ;D ook een opmerking over je sporenplan. Als ik het goed zie heb je links een spoor langs het verhoogde laadperron. Daar zit vlak voor het laadperron een wissel in. Misschien kun je die wissel één spoor lager leggen, dus in het omloopspoor. Dat maakt het sporenverloop wat rustiger en logischer (denk ik dan weer  :D). 
Dan was dat wat mij stoorde. Ik vind het een mooi uitgewerkt en doordacht ontwerp met veel mogelijkheden. Ik heb het even in tekening gezet en het oogt idd rustiger. Het kan ook gewoon uitgevoerd worden, er is een uithaalspoor langs de aanvoerlijn.

Ik ben benieuwd naar de bouw.

Groet,
Michel

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 October 2013, 12:05:17 »
Naast de aangegeven wijzigingen heb ik ook nog wat voorstellen/wijzigingen:

3 sporen in de haven is wel wat veel. Daarom dacht ik dat 1 spoor wel in een gebouw kon verdwijnen.

Waarom zit  er eigenlijk een knik in de plaat van de fiddleyard?  Die heb ik er dus maar uitgehaald. Je hebt dan wat meer lengte, ook al is dat niet nodig. De sporen kun je neerleggen zoal jij mmooi vindt. Ik heb zo maar wat getekend in de fiddleyard.

Maar leuk baanplan  \o/.
« Laatst bewerkt op: 25 October 2013, 12:07:07 door J J H S »
Jeroen

VFR

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 October 2013, 12:19:13 »
Ook een mooie toevoeging, een spoor in een opslagloods. Geeft inderdaad net weer meer het havengevoel voor mij. En breekt een beetje dat lange eind bebouwing (opslagloodsen, pakhuizen) daar in de haven. Goed gezien.
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #5 Gepost op: 25 October 2013, 12:48:41 »
Bedankt voor jullie reakties.

Aan vloeddeuren had ik helemaal niet gedacht, een interessant idee. Het getekende lijntje was meer als een hekwerk met een poort gedacht. Ik ben niet bekend met vloeddeuren, kun je er wat meer over zeggen?

Wat betreft dat wissel naar de losweg, het is grappig dat dit er in mijn oorspronkelijke ontwerp helmaal niet inzat. Er was alleen het onderste spoor naar de loods. Pas toen ik de rails op de tafel aan het uitleggen was om te zien hoe het allemaal zou passen kwam ik op dit idee. Een 'afterthought' dus, en inderdaad niet volledig doorgedacht. Jullie suggestie is beter en ik heb het nu veranderd.

Misschien niet erg zichtbaar op het plan is dat er een subtiele s-bocht in de rails ligt tussen A en B. Dit komt omdat de positie van deze twee kritische wissels heel nauw komt. Als A te ver naar links gaat heb ik niet genoeg plaats erachter voor lok + wagens om te rangeren naar de haven, en als B te ver naar rechts gaat wordt het uithaalspoor te kort. De posities op het plan zijn ongeveer optimaal denk ik. Door de geometrie zit ik dan wel vast aan een slingertje. Bij het definitieve uitleggen van de rails zal ik zien of het beter oogt dit slingertje ook te volgen met het losweg spoor, of dat het beter is dit recht te houden.

De havensporen zijn voor lossen en laden en dienen ook een beetje als opstelspoor. Ik zal er over nadenken of ik een spoor kan inkorten. Ik vind het idee van een loods met spoor wel leuk op zich. Wat ik ga doen is het plan tekenen op een groot vel papier en dan met stukjes karton aan het schuiven om de rangeerbewegingen te testen.

De fiddle yard is nog niet definitief. Ik will wel een goede scheiding hebben tussen het havenwater en de fiddleyard, vandaar dat het niet een gewone rechthoekige plaat zal worden. Ik denk dat ik aan 5 sporen wel genoeg heb en zal nog een beetje puzzelen om het optimaal te krijgen.

De havengebouwen worden vrij hoog om als visuele afscheiding te dienen tussen baan en yard. Ik heb wat Metcalfe kits en zal een paar foto'tjes opladen om te laten zien waar ik aan loop te denken.

Jur
« Laatst bewerkt op: 25 October 2013, 12:51:18 door Jur Snijder »
Groetjes, Jur

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #6 Gepost op: 25 October 2013, 13:09:31 »
Hier een paar foto's gemaakt tijdens het klungelen met wat triplex platen en rails. Nog niks vastgezet of op maat gezaagd natuurlijk.

In vogelvlucht:

De gevels van de pakhuizen aan de kade:

Goederenloods en haltegebouw - wat friemelen met Kibri station Tubbergen:

Anyrail 1:1 prints aan elkaar geplakt en uitgelegd over het triplex, met Hippel voor schaal:

Overigens hoeft dit niet per se een Nederlandse baan te worden. In eerste instantie wel, maar misschien kan ik de gebouwen los laten om ze te kunnen omwisselen voor een andere stijl. Engels bijvoorbeeld - ik woon in Engeland en er is hier best mooi modelbaan spul te kriigen. Ik heb nog wat oud materieel, ik zal eens zien.

Groetjes,

Jur
Groetjes, Jur

VFR

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 October 2013, 13:48:34 »
Hoi Jur,

Met vloeddeur bedoel ik de deuren die in een dijkcoupure zitten, zoals uitgelegd in

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40046.15.html

het draadje EU12 Diorama: Reinier "Door de dijk".

Ik had het hek aangezien voor een aanduiding van een kleine dijk, waarin een vloeddeur zit die dicht kan als het echt hoog water is.

De haven van Delfzijl staat bij echt hoog water compleet onder water, vandaar dat men er een dijk omheen heeft gebouwd en in de toegangen (weg en spoor) vloeddeuren geplaatst die dicht gaan bij hoog water. De haven mag wel onder water staan, maar de achterliggende stad niet. Het onder water staan van de haven gebeurd elk jaar wel een keer.

Nog een opmerking over wissel b. Als je die toch verder naar rechts schuift, zou je dan wellicht het uithaalspoor nog een stukje kunnen doortrekken op de fiddle yard?

Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #8 Gepost op: 25 October 2013, 14:56:57 »
Bedankt Hijlco. Zo'n vloeddeur is interessant, maar een dijkje kost wel wat ruimte in de breedte. We zullen zien hoe dat eventueel past. De dijk loopt dan onzichtbaar verder achter de pakhuizen - dus die zouden dan wel kunnen overstromen? Lijkt me niet zo goed voor de spullen die erin opgeslagen worden!

Ja, ik had ook al uitgevogeld dat ik het uithaalspoor wel zou kunnen verlengen naar rechts. Maarre... als je eenmaal met zoiets begint is er geen ophouden! Dan zou ik ook nog wel een bak aan de linkerkant kunnen maken, ik heb nog een paar meter muur over daar.....en dan zou ik het geheel misschien ook wel een beetje dieper kunnen maken....enzovoorts  ;D Uiteindelijk riskeer ik dan te eindigen met een oefenbaan die net zo groot wordt als wat ik in eerste instantie wil vermijden lol.

Dus ik ben streng op mezelf - de baan moet helemaal op de twee platen passen, alleen de fiddle yard mag eruitsteken. Basta!  8)

Jur
Groetjes, Jur

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #9 Gepost op: 25 October 2013, 14:59:28 »
Hou Jur,

Erg mooi, je uitwerking. Je plan doet mij denken aan Harlingen haven, geen echte overeenstemming, maar ook een haven en een klein personenstation. Ook daar was er vroeger sprake van vloeddeuren. Hier een wat recentere versie, deze situatie bestaat niet meer, het station is binnendijks gehaald.
Deze heeft een enkele deur, in gesloten toestand, een soortgelijke in geopende toestand. En dan nog een modernere.

Dus ik ben streng op mezelf - de baan moet helemaal op de twee platen passen, alleen de fiddle yard mag eruitsteken. Basta!  8)
Precies, geeft ook meer voldoening als het lukt. En als je wel buiten je maten gaat, wil je er meer bij en dan past het toch ook niet  ;)
Leuke gevels zijn het die je geplaatst hebt, Metcalfe Models? Daarnaast zie ik dat je het oude plan hebt uitgeprint ::) ;)

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 25 October 2013, 15:10:16 door tothebeach. Reden: tekst toegevoegd »

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 25 October 2013, 15:36:22 »
Hallo Jur,

Een suggestie: als je één van je haven sporen in een gebouw laat gaan, aan de rechterkant, kun je dat  spoor ook aan laten sluiten op je FY. Deuren open, trein er in en deur weer dicht.

Succes, gr, Bert

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #11 Gepost op: 25 October 2013, 16:33:55 »
Bedankt Michel, goeie foto's, ik begin te begrijpen hoe zo'n vloeddeur eruit kan zien. Ik zal er eens goed over nadenken - een mogelijk probleem is hoe ik de dijk netjes kan laten weglopen achter de pakhuizen. Het is niet erg breed allemaal en ik weet niet of dit overtuigend kan worden. Aan de andere kant, een dijk is natuurlijk wel een prachtige visuele afscheiding tussen haven en station, daar is wel veel voor te zeggen. Om eerlijk te zijn zat ik al een beetje te tobben over wat te doen met de driehoek onderaan tussen de kade en het lokspoor. Een dijk is misschien wel een dijk van een oplossing!  ;D

De pakhuizen zijn inderdaad Metcalfe, ze hebben een serie verschillende gebouwen en ik kan er wel het een en ander aan kitbashen denk ik. Ik zal de achterwanden natuurlijk van gewoon karton maken, die zie je toch niet. Ze zijn 00 schaal maar dat staat eigenlijk beter bij H0 dan de meeste H0 gebouwen die vaak veel te klein zijn!

De Anyrail prints zijn van vorige week hehe  ;)

Jur
Groetjes, Jur

VFR

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 25 October 2013, 16:43:13 »
Hoi Jur,

De opslagloodsen in de haven van Delfzijl staan bij hoog water inderdaad in het water. Ze hebben vast ook wel weer een oplossing gevonden voor het droog houden van de inventaris binnen.
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #13 Gepost op: 25 October 2013, 16:46:04 »
Hi Bert, met zo'n mooie driewegwissel van Peco zou ik zowel mijn opstelsporen kunnen houden als een spoor de loods in laten lopen. Inderdaad zou dit direkt naar de fiddle yard kunnen leiden maar zoals ik al zei trek ik ergens een grens....

...in ieder geval nu nog  ;D

Met dijk en loodsspoor ziet het er dan zo uit:

Jur
Groetjes, Jur

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 25 October 2013, 18:43:42 »

De haven van Delfzijl staat bij echt hoog water compleet onder water, vandaar dat men er een dijk omheen heeft gebouwd en in de toegangen (weg en spoor) vloeddeuren geplaatst die dicht gaan bij hoog water. De haven mag wel onder water staan, maar de achterliggende stad niet. Het onder water staan van de haven gebeurd elk jaar wel een keer.

Zo dus
Jeroen