Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door defender
Vandaag om 21:54:09
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?  (gelezen 7181 keer)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #15 Gepost op: 18 september 2015, 14:15:37 »
Als je die 15V~ gelijkricht en afvlakt, kom je om en nabij de 20V dc uit. Een mooie poep meer dan 12V dus.
Toch zal dat aardig kloppen met een wisseldecoder omdat je die ook uit je DCC baanspanning kunt/mag
voeden, al heeft een eigen voeding wel de voorkeur.
Groet, Ronald.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #16 Gepost op: 18 september 2015, 18:53:14 »
Yep, wisselspoelen kunnen best veel hebben. Omdat je ze maar kort bekrachtigd heeft het ook op 20V amper de kans warm te worden.

Blijf je de wissel bekrachtigen en heb je geen eindafschakeling (of is deze stuk) dan maakt het niet zo veel uit of je nu 12V of 20V gebruikt. De meeste wissels kunnen er in beide gevallen vaak niet tegen en zullen doorbranden. Ook al duurt het het bij 12V misschien een minuutje 10 seconden langer, waarschijnlijk ben je dan toch te laat  ::)

Timo
« Laatst bewerkt op: 18 september 2015, 19:14:03 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #17 Gepost op: 18 september 2015, 19:02:46 »
Doorbranden is dan geen kwestie van minuten, maar van seconden. In het verleden proefondervindelijk vastgesteld.  :-\
En ook daarbij maakt wissel- of gelijkspanning helemaal niets uit.  ;D

Edit. Na 10 seconden is iedere moderne wisselspoel al lang veranderd in een rookgenerator Timo. Je moet nog korter invullen. :)
« Laatst bewerkt op: 18 september 2015, 21:16:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #18 Gepost op: 18 september 2015, 19:15:38 »
Ik zie hooguit een bijkomend voordeel van gelijkspanning: de spoelen 'brommen' niet meer...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #19 Gepost op: 18 september 2015, 20:28:21 »
Ik breek even heel brutaal in,in dit draadje met een vraag.
(als t niet mag,dan hoor ik het wel)
De meeste hier weten wat ik aan het bouwen ben vanwege mijn bouwdraadje,alleen gebruik ik hier van die witte conrad aandrijvingen om de wissels straks mee om te zetten via een schakelbord met schakelaars.
Kan dit dan ook met gelijkstroom gepikt van de ringleiding die de sporen van stroom voorziet via de vele aansluitingen,of werkt het daar nou juist niet mee ?
Alvast bedankt voor een antwoord en sorry voor het inbreken  :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #20 Gepost op: 18 september 2015, 21:05:42 »
Knap als jij een spoel in die 50 ms of zo kan horen brommen Frans.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #21 Gepost op: 18 september 2015, 22:18:27 »
Conrad motoren of vergelijkbare die werken ook op een gelijkspanning alleen moet je die dan wel voor iedere richting ompolen. Handiger is deze  aan te sturen met een wisselspanning, waarbij de diodes in die ene draad de wisselspanning enkelzijdig gelijkricht en daarmee de draairichting van de motor bepaald. Digitaal doe je deze motoren aansturen met een decoder geschikt voor het aansturen van motoren waarbij deze de gelijkspanning ompoold, via een h-brigde stuur IC. b.v. een L293

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #22 Gepost op: 19 september 2015, 12:48:09 »
Henk,ik refereer hier nog aan die hele oude prehistorie, toen je zo'n batterij drukknopjes had... (Jeweetwel: Märklin 7072  ;D)
Dan bromde dat wel degelijk goed hoorbaar, zéker de ontkoppelrail!

Frans (die inderdaad zo oud is...)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #23 Gepost op: 19 september 2015, 13:44:42 »
Yep, wisselspoelen kunnen best veel hebben. Omdat je ze maar kort bekrachtigd heeft het ook op 20V amper de kans warm te worden.

Blijf je de wissel bekrachtigen en heb je geen eindafschakeling (of is deze stuk) dan maakt het niet zo veel uit of je nu 12V of 20V gebruikt. De meeste wissels kunnen er in beide gevallen vaak niet tegen en zullen doorbranden. Ook al duurt het het bij 12V misschien een minuutje 10 seconden langer, waarschijnlijk ben je dan toch te laat  ::)

Timo

Timo, de enige (hoogohmige) wisselspoel die permanent bekrachtigd (moet) worden is destijds door Röwa uitgebracht.

Silvolde

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #24 Gepost op: 19 september 2015, 20:30:14 »
Yep en toen zat er ook geen eindafschakel contact in en bleef de spoel onderspanning zolang als jij op het knopje drukte, nu is de spoel allang van spanning af, op het moment dat hij zijn eindstand heeft bereikt. Doorbranden is zeer onwaarschijnlijk zelfs warm worden is zo goed als uitgesloten.
Maar goed digital rijders zetten hun wissels al 30 jaar om met een gelijkspanning, niets nieuws onder de zon dus. En de spanning is ongeveer 20V.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net