Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
  

Auteur Topic: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?  (gelezen 7684 keer)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #15 Gepost op: 18 September 2015, 14:15:37 »
Als je die 15V~ gelijkricht en afvlakt, kom je om en nabij de 20V dc uit. Een mooie poep meer dan 12V dus.
Toch zal dat aardig kloppen met een wisseldecoder omdat je die ook uit je DCC baanspanning kunt/mag
voeden, al heeft een eigen voeding wel de voorkeur.
Groet, Ronald.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #16 Gepost op: 18 September 2015, 18:53:14 »
Yep, wisselspoelen kunnen best veel hebben. Omdat je ze maar kort bekrachtigd heeft het ook op 20V amper de kans warm te worden.

Blijf je de wissel bekrachtigen en heb je geen eindafschakeling (of is deze stuk) dan maakt het niet zo veel uit of je nu 12V of 20V gebruikt. De meeste wissels kunnen er in beide gevallen vaak niet tegen en zullen doorbranden. Ook al duurt het het bij 12V misschien een minuutje 10 seconden langer, waarschijnlijk ben je dan toch te laat  ::)

Timo
« Laatst bewerkt op: 18 September 2015, 19:14:03 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #17 Gepost op: 18 September 2015, 19:02:46 »
Doorbranden is dan geen kwestie van minuten, maar van seconden. In het verleden proefondervindelijk vastgesteld.  :-\
En ook daarbij maakt wissel- of gelijkspanning helemaal niets uit.  ;D

Edit. Na 10 seconden is iedere moderne wisselspoel al lang veranderd in een rookgenerator Timo. Je moet nog korter invullen. :)
« Laatst bewerkt op: 18 September 2015, 21:16:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #18 Gepost op: 18 September 2015, 19:15:38 »
Ik zie hooguit een bijkomend voordeel van gelijkspanning: de spoelen 'brommen' niet meer...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12247
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #19 Gepost op: 18 September 2015, 20:28:21 »
Ik breek even heel brutaal in,in dit draadje met een vraag.
(als t niet mag,dan hoor ik het wel)
De meeste hier weten wat ik aan het bouwen ben vanwege mijn bouwdraadje,alleen gebruik ik hier van die witte conrad aandrijvingen om de wissels straks mee om te zetten via een schakelbord met schakelaars.
Kan dit dan ook met gelijkstroom gepikt van de ringleiding die de sporen van stroom voorziet via de vele aansluitingen,of werkt het daar nou juist niet mee ?
Alvast bedankt voor een antwoord en sorry voor het inbreken  :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #20 Gepost op: 18 September 2015, 21:05:42 »
Knap als jij een spoel in die 50 ms of zo kan horen brommen Frans.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #21 Gepost op: 18 September 2015, 22:18:27 »
Conrad motoren of vergelijkbare die werken ook op een gelijkspanning alleen moet je die dan wel voor iedere richting ompolen. Handiger is deze  aan te sturen met een wisselspanning, waarbij de diodes in die ene draad de wisselspanning enkelzijdig gelijkricht en daarmee de draairichting van de motor bepaald. Digitaal doe je deze motoren aansturen met een decoder geschikt voor het aansturen van motoren waarbij deze de gelijkspanning ompoold, via een h-brigde stuur IC. b.v. een L293

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #22 Gepost op: 19 September 2015, 12:48:09 »
Henk,ik refereer hier nog aan die hele oude prehistorie, toen je zo'n batterij drukknopjes had... (Jeweetwel: Märklin 7072  ;D)
Dan bromde dat wel degelijk goed hoorbaar, zéker de ontkoppelrail!

Frans (die inderdaad zo oud is...)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #23 Gepost op: 19 September 2015, 13:44:42 »
Yep, wisselspoelen kunnen best veel hebben. Omdat je ze maar kort bekrachtigd heeft het ook op 20V amper de kans warm te worden.

Blijf je de wissel bekrachtigen en heb je geen eindafschakeling (of is deze stuk) dan maakt het niet zo veel uit of je nu 12V of 20V gebruikt. De meeste wissels kunnen er in beide gevallen vaak niet tegen en zullen doorbranden. Ook al duurt het het bij 12V misschien een minuutje 10 seconden langer, waarschijnlijk ben je dan toch te laat  ::)

Timo

Timo, de enige (hoogohmige) wisselspoel die permanent bekrachtigd (moet) worden is destijds door Röwa uitgebracht.

Silvolde

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wisselspoelen aansturen met gelijkspanning?
« Reactie #24 Gepost op: 19 September 2015, 20:30:14 »
Yep en toen zat er ook geen eindafschakel contact in en bleef de spoel onderspanning zolang als jij op het knopje drukte, nu is de spoel allang van spanning af, op het moment dat hij zijn eindstand heeft bereikt. Doorbranden is zeer onwaarschijnlijk zelfs warm worden is zo goed als uitgesloten.
Maar goed digital rijders zetten hun wissels al 30 jaar om met een gelijkspanning, niets nieuws onder de zon dus. En de spanning is ongeveer 20V.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net