Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4  (gelezen 23711 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #105 Gepost op: 09 mei 2016, 17:38:51 »
Wat de storing veroorzaakte was natuurlijk van ongeschikt belang. Maar het probleem deed me denken aan storing (veel anders blijft er bij eenweg communicatie niet over...). Het scope plaatje (wat ik al weer vergeten was ::) ) toonde inderdaad storing. Het antwoord is dan  gewoon filteren (reactie 74). Alleen moet je dit wel juist (en op de juiste plaats) doen maar aangezien ik zelf geen LoSo4 heb kon ik dat niet testen en anderen bleven alleen maar roepen dat de motor al ontstoord is  ::)

Wat verrassend was dat ik al eerder een 220uF Elko op de accupack had aangesloten. Het resulteerde erin dat de spikes minder werden en wissels wel weer werken, maar op de scoop zag je dat het nog niet helemaal lekker was.
Dat een 220uF elko minder doet met ontstoring is ook niet zo gek. Interne weerstand (= hoe slecht een condensator is om te ontstoren) is omgekeerd evenredig met de grote van de condensator. En een elko is überhaupt al een type met een hoge interne weerstand (maar daar staat veel capaciteit in een kleine behuizing tegenover). Niet voor niets dat in veel voedingstoepassingen een hoge waarde elko gecombineerd worden met een lage waarde keramische condensator. Zie alleen maar het referentie ontwerpt van een 78xx voeding.

De kosten zijn nog geen 2 Euro voor 50 van die condensatoren bij Aliexpress. Ik ga hierover niet miepen bij ESU.
Dat de condensatoren geen drol kosten dat klopt. Maar het is uiteindelijk wel terug te leiden tot het product dus de verantwoordelijkheid van ESU. Naast dat veel gebruikers niet de kennis (of vaardigheden) hebben om dit even te doen kan ESU daarna ook mooi zeggen "Ja, er is gesoldeerd aan de decoder. Naar je garantie kun je fluiten." Vandaar mijn vraag over hoe ESU er tegenover staat en of ze coulance gaan hanteren.

Maar nogmaals, top dat dit probleem boven water is! (y) Goed werk! ;D Er zullen ongetwijfeld meer mensen last van hebben. Eigenlijk zou ik willen zeggen, iedereen die een LoSo4 heeft zou de condensator moeten plaatsen. Ook al merk je het misschien niet is dus de kans erg groot dat pakketjes op de baan dus corrupt raken door de storing van de LoSo4.


Timo
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2016, 17:40:36 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #106 Gepost op: 09 mei 2016, 18:57:35 »
Heb samen met Spock op de ESU stand gestaat in Dortmund

Wat ESU gaat doen qua garanantie is niet ter sprake gekomen.
WEL is door ESU gemeld dat zij de decoder niet KUNNEN veranderen met de huidige specs.
De belasting die door de condensator loopt is te groot om deze af fabriek op de markt toegelaten te krijgen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #107 Gepost op: 09 mei 2016, 19:09:59 »
De belasting die door de condensator loopt is te groot om deze af fabriek op de markt toegelaten te krijgen.
Dat lijkt me sterk. Er "loopt" geen belasting door de condensator en de storing neemt nu juist af. Lijkt er dus gewoon op dat ze geen zin hebben om het huidige ontwerp aan te passen. (Ook wel begrijpelijk. Maar mogen ze wel gaan denken aan een LoSo 5...) Maar coulance rondom solderen aan de decoder / dit als service aanbieden lijkt me dus wel zo aardig.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #108 Gepost op: 09 mei 2016, 21:42:40 »
De condensator heeft negatieve gevolgen mbt emv ( en ik bedoeld daar niet onze vereniging mee ;) ) en daar schijnt ESU rekening mee te moeten houden.

mvg spock

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #109 Gepost op: 11 mei 2016, 11:44:36 »
Als iemand mij kan vertellen hoe filtering van noise juist meer EMI geeft, dus slechtere EMC (of EMV in het Duits), mag het mij vertellen... Filtering zo dicht mogelijk bij de bron helpt juist om betere EMC te hebben.

En daarnaast, ESU levert dus liever een ondegelijk product? Want dat is het naar mijn mening als het het DCC signaal verstoort...

Ik snap dat het niet zo makkelijk in de huidige LoSo 4 is aan te passen omdat hiervoor gewoon het ontwerp aangepast moet worden enz. Dus is het iets voor de LoSo 5 (of 4.5). Maar voor nu zou het dus wel als bekent probleem gepubliceerd mogen worden met als oplossing een condensator. Maar dan moet ESU naar mijn mening wel soepeler om gaan met solderen als het gaat om garantie.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #110 Gepost op: 11 mei 2016, 18:58:23 »
Een signaal filteren kán de EMI juist verslechteren omdat signaal-overgangen van hoog naar laag juist 'harder' worden' dan zonder filtering, waarbij eventuele ruis in het signaal voor minder abrupte overgangen zorgt.

Let wel: in de praktijk zal dit waarschijnlijk meevallen, omdat een korte stijg- en daaltijd van een signaal dat bekend is vaak gemakkelijker te bedwingen is dan een onbekende storing.

Ik denk echter dat er in het geval van ESU een 'commercieel passend antwoord' gegeven moest worden. Dat dat technisch onjuistheden bevat zal alleen diegenen met verstand van zaken opvallen.

Maar, net zoals met fabrikanten van computer-onderdelen en de software daarvoor, heb ik ook al diep respect voor de makers van lokdecoders: er zijn zóveel variabelen tegenwoordig. Ga er maar aan staan een product te ontwerpen dat in zoveel gevallen vlekkeloos werkt dat je klanten tevreden blijven.