Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4  (gelezen 23707 keer)

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #15 Gepost op: 15 september 2015, 22:13:31 »
Ronald,
dus stel dat het met b.v. een ecos en andere wisseldecoders wel werkt betekent dit dat ik alles moet vervangen? Ik ben lid van DigiMRC in Den Haag en ik weet een ding zeker dat het met dinamo wel goed werkt. Bij wil het er niet in dat met een algemeen systeem (IB basic en de DR 4018) een Lokpilot V4.0 dus niet te gebruiken is.
Maar bedankt dat je mee denkt.
Groetjes,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #16 Gepost op: 15 september 2015, 22:17:21 »
Ik zou het even op een ander (vol digitaal) systeem testen. Maar ik zou er dus juist ook een DR4018 aan hangen.

Of misschien nog beter, misschien is er iemand op het forum in de buurt die met zijn MultiMaus (of zelfs ecos) jouw kant op wil komen. Kan je alleen de centrale vervangen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #17 Gepost op: 15 september 2015, 22:30:22 »
Hoi

Misschien een raar idee, maar heb je al eens geprobeerd om de (digitale) aansluitingen van de baan of de DR4018 "om te polen".

Kan me zomaar voorstellen dat een of ander stoorsignaaltje zo onderdrukt wordt. ::)

Bart
« Laatst bewerkt op: 15 september 2015, 22:32:54 door Bahn-AG »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #18 Gepost op: 15 september 2015, 23:08:02 »
Beste Kees, niemand zegt dat bij het gebruikte systeem de Sounddecoder niet te gebruiken is, maar ik merk alleen op dat je de gegeven adviezen niet leest of niet begrijpt.
Om uit te sluiten dat het aan de centrale of de baan ligt, wordt er een advies gegeven dit even op een andere baan te testen, heb je daar dan het zelfde probleem dan ligt het aan de decoder, die zal dan waarschijnlijk defect zijn, dan kun je verder dat met ESU proberen op te lossen.

Werkt het daar wel goed en zonder problemen, dan weet je dat de combinatie werkt en dan moet je in je eigen opstelling opzoek naar de fout.

Fout zoeken is niets anders dan dingen uit sluiten en logisch nadenken.
Er zijn je een aantal suggesties aan de hand gedaan aan jouw daar gebruik van te maken.
Leuker kunnen we het niet maken.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2015, 08:00:15 »
Beste Kees, niemand zegt dat bij het gebruikte systeem de Sounddecoder niet te gebruiken is, maar ik merk alleen op dat je de gegeven adviezen niet leest of niet begrijpt.
Om uit te sluiten dat het aan de centrale of de baan ligt, wordt er een advies gegeven dit even op een andere baan te testen, heb je daar dan het zelfde probleem dan ligt het aan de decoder, die zal dan waarschijnlijk defect zijn, dan kun je verder dat met ESU proberen op te lossen.

Werkt het daar wel goed en zonder problemen, dan weet je dat de combinatie werkt en dan moet je in je eigen opstelling opzoek naar de fout.

Fout zoeken is niets anders dan dingen uit sluiten en logisch nadenken.
Er zijn je een aantal suggesties aan de hand gedaan aan jouw daar gebruik van te maken.
Leuker kunnen we het niet maken.

Groetjes
en
Citaat
Ik geloof daar allemaal niets van, want als alles goed werkt en als je die ene decoder erbij betrekt niet meer dan kan het maar aan een ding liggen en dat is die (sound) decoder. Al het andere heeft er helemaal niets mee te maken.

Hoezo niet goed lezen of begrijpen. Je concludeert zelf dat het systeem over zijn nek gaat met de sounddecoder. Ook al zou het op een ander systeem wel werken de conclusie is dus gerechtvaardigd dat de sounddecoder het probleem is en niet de IB en of DR 4018 ( want die geven geen problemen met andere decoders).
Fouten zoeken is ook dingen uitsluiten en zonder de soundecoder werken de ib en dr4018 prima. De oplossing moet dus gezocht worden in de sounddecoder welke nu een storing geeft waardoor de combinatie IB/DR4018 niet meer optimaal werken. Dit hoeft niet te betekenen dat er niet iets aan het totale systeem gewijzigd moet worden om het probleem op te lossen. Het kan zo zijn dat b.v. een ander instelling van de IB of DR4018 het probleem oplost of een andere instelling van de decoder maar de soundecoder is het probleem.
Groetjes
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #20 Gepost op: 16 september 2015, 09:14:42 »
Als het probleem in de combinatie decoder, IB en 4018 ligt, dan moet je wel erg veel testen om er achter te komen wat de zwakke schakel nu precies is. Eigenlijk ook op een baan met een andere centrale, maar weer wel een 4018. Heb ik trouwens, baan met een Lenzcentrale en een 4018. Je bent welkom in Utrecht.  :)

Zit me eigenlijk af te vragen wat een decoder nu helemaal kan uitvreten om de wisselaansturing te verstoren.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #21 Gepost op: 16 september 2015, 10:48:28 »
Henk,

De decoder kan het digitale signaal verstoren, als gevolg van een defect.
Maar zoals al eerder gezegd fout zoeken is dingen uitsluiten.
Dus b.v. een stukje spoor nemen en dit alleen aansluiten op de centrale, 1 enkele DR4018 nemen en deze aansluiten op de centrale en dan de betreffende loc laten rijden en gewoon kijken wat er gebeurd.

En misschien zit er wel onbewust ergens een ontstoor condensator in een aansluitrails in de baan, dat komt er dan uit als je een enkel stukje rails gebruikt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #22 Gepost op: 16 september 2015, 10:49:44 »
Misschien iets van een adres-conflict? Je zou de Piko-loc om te testen het adres (lang en kort) kunnen geven geven van een van je probleemloze locs.

Teun
Met vriendelijke groet,
Teun

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #23 Gepost op: 16 september 2015, 10:51:29 »
Ik heb een ander geval gevonden van iemand met een Loksound v4 (dan wel de XL uitvoering) waar de wissels niet werken als de loc in beweging is :

http://forum.massoth.de/viewtopic.php?t=1178

Daar is het opgelost door "een kastje" van LGB te verwijderen.

Op dat forum wordt gesproken over een buffer (condensator?). Heb jij die er in zitten?  Kun je die eens anders instellen / verwijderen?

De conclusie is in ieder geval dat de Loksound iets met je digitale baansignaal doet.  Je zou het probleem eens kunnen proberen te isoleren door een los stukje rails te leggen met daarop alleen de loc en één wisseldecoder.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #24 Gepost op: 16 september 2015, 11:34:00 »
Henk,

De decoder kan het digitale signaal verstoren, als gevolg van een defect.

Maar hoe kan dat alleen wisseldecoders beïnvloeden Wim? Moeten locdecoders, te beginnen met de betreffende decoder zelf, dan ook niet commando's missen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #25 Gepost op: 16 september 2015, 12:25:29 »
Henk,

Dat zou heel goed kunnen maar dat is wat lastiger te zien. Een volgende opdracht kan zomaar wel aankomen bij de decoder.
Dus zoals al vaker gezegd, fout zoeken is dingen uitsluiten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #26 Gepost op: 16 september 2015, 22:01:16 »
Maar hoe kan dat alleen wisseldecoders beïnvloeden Wim? Moeten locdecoders, te beginnen met de betreffende decoder zelf, dan ook niet commando's missen?
Bij mijn zelfbouwcentrale worden locopdrachten periodiek verstuurt voor alle rijdende locs. Het voorkomt dat decoders in de war raken bij vuile rails. Bij wisseldecoders wordt de opdracht maar eenmalig 2x na elkaar verstuurd. Ik veronderstel dat vele commerciele centrales een gelijkaardige aanpak volgen. Dit kan al een verklaring zijn waarom locdecoders schijnbaar geen opdrachten missen.

Mvg,

Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #27 Gepost op: 17 september 2015, 17:22:45 »
Dank allen voor jullie reactie. De oplossing zit er helaas niet tussen, zelfs na diverse malen lezen Wim!

De loksound geeft op het DCC signaal een "storing"die soms de DR4018 over z'n nek helpt.

Na lang dubben en diverse adviezen van deskundigen te hebben ingewonnen heb ik besloten de DR4018 te gaan vervangen door een OC32 van dinamo. Ik heb dit reeds op een baan geprobeerd en dat werkt. De signalen van DCC en voor de wissels zijn volledig gescheiden. Ik ga de OC32 gebruiken i.c.m. de DS32 met powertransistoren om voldoende vermogen te hebben voor een goede werking van de wissels.
Nogmaals, hartelijk dank voor het meedenken.
Groetjes,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #28 Gepost op: 17 september 2015, 17:44:20 »
Beste Kees,

Als je daarbij gebruikt maakt van het DCC signaal, dan bestaat zo maar de kans dat het probleem blijft. Maar heel erg veel suc6 gewenst er mee.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Wissels werken niet als trein rijdt met Loksound V4
« Reactie #29 Gepost op: 17 september 2015, 19:28:43 »
Kees,

Wacht nog even met het overgaan op een ander merk voor je wisselaansturingen.

Ook wij als EMV hebben namelijk een vergelijkbaar probleem met een ESU Locsound 4.
Op een Digitrax centrale en met Rosoft servodecoders.
Ook hier komt de wisselaansturing niet aan bij de decoder.

Zonder locsounds, of met andere sounddecoders is er geen probleem te vinden.
Vraag is welke firmware staat in de decoder, en staan alle railcom instellingen wel uit, of is het gewoon een probleem van die specifieke loc.
Dus ook met een andere decoder erin.

Dit alles gaan wij komend weekend testen en uitsluiten door deze specifieke loc sterk onder handen te nemen.

Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube