Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 13:47:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 13:45:39
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:43:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 13:18:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 13:11:07
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 12:55:42
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Eric v C
Vandaag om 12:49:28
Minder wissels door Keska
Vandaag om 12:45:03
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Rob Ellerman
Vandaag om 12:32:53
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 11:00:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
PB Models, ICR-rijtuigen door Bahn-AG
Vandaag om 10:28:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
  

Auteur Topic: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?  (gelezen 14067 keer)

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Gepost op: 12 September 2015, 11:14:01 »
Korst stukje van het Engelse programma 'Bang goes the theory' over blaadjes op de rails.

https://www.youtube.com/watch?v=eZl9l9vET44

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #1 Gepost op: 12 September 2015, 21:00:43 »
Mooie post!  (y)
Hoe zouden we dit in model kunnen uitvoeren?  ;)

Leen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2015, 11:40:05 »
Conclusies:
  • Lucht uit de treinwielen laten lopen zodat er meer grip is...
  • Rubber om de banden voor meer grip (dus toch antislipbandjes)

;)

Gr, Bert

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2015, 16:50:36 »
Dag Bert,

Jouw opmerking inzake het voordeel van antislipbandjes is voor mij als honing op de ziel!

Gegroet,

Rob van Kooy

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2015, 17:13:46 »
Offtopic: het doet me gewoon pijn aan mijn ogen om te zien hoe leeg die banden waren en dat zo'n verslaggever een fietshelm denkt te moeten dragen terwijl ze 3 km/u op een trottoir rijdt. Ok, als je googled op "cyclist helmet cam" krijgt je veel hits uit de UK. Het is daar zo ongeveer legaal fietsers te overrijden.

Ontopic: als het zo erg is als hier geschilderd betekent het dat de treinen in de herfst 1/3 van hun reguliere snelheid mogen rijden. Da's baarlijke nonsens. Een beetje doorschieten kan gebeuren, hoewel ik dat alleen in de Rotterdamse metro één keer heb gemerkt, daar reden we een station voorbij. In Nederland was het probleem toch vooral dat de detectie van de beveiliging op ATB-NG lijnen minder betrouwbaar werkte? En dat er door slippen "vierkante" wielen ontstonden?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1622
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2015, 20:24:27 »
Wat hier inderdaad weergeven wordt is te kort door de bocht.
Doorschieten kan heel goed gebeuren. Heeft ook te maken met het vakmanschap van de machinist.
1/3 van de snelheid rijden wordt niks, niet overal is het glad. Daarbij is heel Nederland over de zeik als een trein 2 seconden vertraging heeft. En vertraging ontstaat ook in de herfst door het langzamer remmen en optrekken.

Wat hier weergeven wordt in het filmpje is eigenlijk het bewust door laten glijden.
Als je slechts 2 asjes hebt waarop word geremd met volle kracht op glas spoor is dat vragen om moeilijkheden.
Als machinist weet je dat als het glad is door wat voor omstandigheden dan ook, pas je niet altijd je snelheid aan maar juist de rem/tractie kracht, je zult dus zachter moeten remmen wat betekend dat je eerder moet gaan remmen dan normaal. Dan gebeurd het enkel dat je doorschiet, als de trein in de 1e remstand al "op z'n reet gaat" kun je weinig meer doen dan een snel remming inzetten (afhankelijk van de afstand waar je stil wil/moet staan) en eventueel zand strooien (niet al het materieel is voorzien van deze luxe). Zeker nu we meer en meer doen aan het reduceren van treinlawaai waardoor de meeste treinen en locomotieven niet meer met stalen blokken die op het loopvlak van de wielband/volwiel drukken afremmen maar juist door remschijven wordt ook het wiel niet meer opgeruwd en schoongemaakt.
Ook dit merk je aanzienlijk. Als jij je beseft dat het raakvlak van een wiel minder is dan 1 vierkante centimeter heb je een indruk hoe voorzichtig er dus gereden moet worden.

Gr. Silvester

 
 


Gr. Silvester