Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
arnout
Vandaag
om 21:52:54
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 21:51:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 21:10:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 20:53:13
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 20:39:42
Digitale kraan Roco 46801
door
VAM65
Vandaag
om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen
door
Silvolde
Vandaag
om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:34:23
Kato 2026
door
Gino
Vandaag
om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken?
door
spoorzeven
Vandaag
om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 17:10:11
Minder wissels
door
Huup
Vandaag
om 16:22:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:11:16
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:57:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Youtube kanaal
|
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging? (gelezen 14073 keer)
Sneeuwtrein
Offline
Berichten: 616
***
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Gepost op:
12 September 2015, 11:14:01 »
Korst stukje van het Engelse programma 'Bang goes the theory' over blaadjes op de rails.
https://www.youtube.com/watch?v=eZl9l9vET44
Gelogd
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #1 Gepost op:
12 September 2015, 21:00:43 »
Mooie post!
Hoe zouden we dit in model kunnen uitvoeren?
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #2 Gepost op:
13 September 2015, 11:40:05 »
Conclusies:
Lucht uit de treinwielen laten lopen zodat er meer grip is...
Rubber om de banden voor meer grip (dus toch antislipbandjes)
Gr, Bert
Gelogd
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 469
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #3 Gepost op:
13 September 2015, 16:50:36 »
Dag Bert,
Jouw opmerking inzake het voordeel van antislipbandjes is voor mij als honing op de ziel!
Gegroet,
Rob van Kooy
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7759
Forummoderator
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #4 Gepost op:
13 September 2015, 17:13:46 »
Offtopic: het doet me gewoon pijn aan mijn ogen om te zien hoe leeg die banden waren en dat zo'n verslaggever een fietshelm denkt te moeten dragen terwijl ze 3 km/u op een trottoir rijdt. Ok, als je googled op "cyclist helmet cam" krijgt je veel hits uit de UK. Het is daar zo ongeveer legaal fietsers te overrijden.
Ontopic: als het zo erg is als hier geschilderd betekent het dat de treinen in de herfst 1/3 van hun reguliere snelheid mogen rijden. Da's baarlijke nonsens. Een beetje doorschieten kan gebeuren, hoewel ik dat alleen in de Rotterdamse metro één keer heb gemerkt, daar reden we een station voorbij. In Nederland was het probleem toch vooral dat de detectie van de beveiliging op ATB-NG lijnen minder betrouwbaar werkte? En dat er door slippen "vierkante" wielen ontstonden?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Mcn1986
Online
Berichten: 1622
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #5 Gepost op:
13 September 2015, 20:24:27 »
Wat hier inderdaad weergeven wordt is te kort door de bocht.
Doorschieten kan heel goed gebeuren. Heeft
ook
te maken met het vakmanschap van de machinist.
1/3 van de snelheid rijden wordt niks, niet overal is het glad. Daarbij is heel Nederland over de zeik als een trein 2 seconden vertraging heeft. En vertraging ontstaat ook in de herfst door het langzamer remmen en optrekken.
Wat hier weergeven wordt in het filmpje is eigenlijk het bewust door laten glijden.
Als je slechts 2 asjes hebt waarop word geremd met volle kracht op glas spoor is dat vragen om moeilijkheden.
Als machinist weet je dat als het glad is door wat voor omstandigheden dan ook, pas je niet altijd je snelheid aan maar juist de rem/tractie kracht, je zult dus zachter moeten remmen wat betekend dat je eerder moet gaan remmen dan normaal. Dan gebeurd het enkel dat je doorschiet, als de trein in de 1e remstand al "op z'n reet gaat" kun je weinig meer doen dan een snel remming inzetten (afhankelijk van de afstand waar je stil wil/moet staan) en eventueel zand strooien (niet al het materieel is voorzien van deze luxe). Zeker nu we meer en meer doen aan het reduceren van treinlawaai waardoor de meeste treinen en locomotieven niet meer met stalen blokken die op het loopvlak van de wielband/volwiel drukken afremmen maar juist door remschijven wordt ook het wiel niet meer opgeruwd en schoongemaakt.
Ook dit merk je aanzienlijk. Als jij je beseft dat het raakvlak van een wiel minder is dan 1 vierkante centimeter heb je een indruk hoe voorzichtig er dus gereden moet worden.
Gr. Silvester
Gelogd
Gr. Silvester
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Youtube kanaal
|
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?