Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 00:12:57
Verf aanschaffen modelbouw door jandcargo
24 July 2024, 23:16:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door guus43
24 July 2024, 23:14:44
Raadplaatje door Benelux795
24 July 2024, 23:11:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frank 123
24 July 2024, 22:47:50
rommenholler gasketelwagens door grossraumwagen
24 July 2024, 22:20:25
Stroom/vermogen/enz bij 15/18V discussie door Klaas Zondervan
24 July 2024, 22:19:19
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door Joz
24 July 2024, 22:06:40
Bouw Br 44 002 DRG. door Stefan88
24 July 2024, 21:02:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
24 July 2024, 20:26:58
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Dave.......
24 July 2024, 20:20:37
Informatie gezocht: stoomtram Haarlem Alkmaar (1896-1924) via Heiloo door Sven
24 July 2024, 19:32:36
Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann? door Klaas Zondervan
24 July 2024, 18:44:00
Ketelwagens, welke hebben jullie? door metpetergaathetbeter
24 July 2024, 17:21:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
24 July 2024, 17:00:08
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door janvanbemmel
24 July 2024, 16:21:11
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door M. Ardon
24 July 2024, 15:58:16
Schip ramt noodbrug over de rivier de hunte duitsland door dennie
24 July 2024, 15:04:00
Show je werkplek door Vinkendrecht
24 July 2024, 13:29:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door JKER
24 July 2024, 13:09:13
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven door De eerste Ivo
24 July 2024, 12:24:16
Marklin M2 rijtuigset met 1 ingeklapte vouwbalg? door Benelux795
24 July 2024, 11:33:30
Overstap naar HTM? door Miniature Holland
24 July 2024, 11:11:09
Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961 door Bor de Wolf
24 July 2024, 10:54:27
19 Toen door V200-G2000
24 July 2024, 09:40:17
Ik loop vast, maar er zit beweging in door Cor--24
24 July 2024, 09:38:36
Mooi weer om buiten te spelen door Michiel2
24 July 2024, 08:14:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bas den Burger
23 July 2024, 23:38:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 July 2024, 23:19:15
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door NS264
23 July 2024, 23:12:31
  

Auteur Topic: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?  (gelezen 13771 keer)

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Gepost op: 12 September 2015, 11:14:01 »
Korst stukje van het Engelse programma 'Bang goes the theory' over blaadjes op de rails.

https://www.youtube.com/watch?v=eZl9l9vET44

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #1 Gepost op: 12 September 2015, 21:00:43 »
Mooie post!  (y)
Hoe zouden we dit in model kunnen uitvoeren?  ;)

Leen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2015, 11:40:05 »
Conclusies:
  • Lucht uit de treinwielen laten lopen zodat er meer grip is...
  • Rubber om de banden voor meer grip (dus toch antislipbandjes)

;)

Gr, Bert

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2015, 16:50:36 »
Dag Bert,

Jouw opmerking inzake het voordeel van antislipbandjes is voor mij als honing op de ziel!

Gegroet,

Rob van Kooy

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2015, 17:13:46 »
Offtopic: het doet me gewoon pijn aan mijn ogen om te zien hoe leeg die banden waren en dat zo'n verslaggever een fietshelm denkt te moeten dragen terwijl ze 3 km/u op een trottoir rijdt. Ok, als je googled op "cyclist helmet cam" krijgt je veel hits uit de UK. Het is daar zo ongeveer legaal fietsers te overrijden.

Ontopic: als het zo erg is als hier geschilderd betekent het dat de treinen in de herfst 1/3 van hun reguliere snelheid mogen rijden. Da's baarlijke nonsens. Een beetje doorschieten kan gebeuren, hoewel ik dat alleen in de Rotterdamse metro één keer heb gemerkt, daar reden we een station voorbij. In Nederland was het probleem toch vooral dat de detectie van de beveiliging op ATB-NG lijnen minder betrouwbaar werkte? En dat er door slippen "vierkante" wielen ontstonden?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2015, 20:24:27 »
Wat hier inderdaad weergeven wordt is te kort door de bocht.
Doorschieten kan heel goed gebeuren. Heeft ook te maken met het vakmanschap van de machinist.
1/3 van de snelheid rijden wordt niks, niet overal is het glad. Daarbij is heel Nederland over de zeik als een trein 2 seconden vertraging heeft. En vertraging ontstaat ook in de herfst door het langzamer remmen en optrekken.

Wat hier weergeven wordt in het filmpje is eigenlijk het bewust door laten glijden.
Als je slechts 2 asjes hebt waarop word geremd met volle kracht op glas spoor is dat vragen om moeilijkheden.
Als machinist weet je dat als het glad is door wat voor omstandigheden dan ook, pas je niet altijd je snelheid aan maar juist de rem/tractie kracht, je zult dus zachter moeten remmen wat betekend dat je eerder moet gaan remmen dan normaal. Dan gebeurd het enkel dat je doorschiet, als de trein in de 1e remstand al "op z'n reet gaat" kun je weinig meer doen dan een snel remming inzetten (afhankelijk van de afstand waar je stil wil/moet staan) en eventueel zand strooien (niet al het materieel is voorzien van deze luxe). Zeker nu we meer en meer doen aan het reduceren van treinlawaai waardoor de meeste treinen en locomotieven niet meer met stalen blokken die op het loopvlak van de wielband/volwiel drukken afremmen maar juist door remschijven wordt ook het wiel niet meer opgeruwd en schoongemaakt.
Ook dit merk je aanzienlijk. Als jij je beseft dat het raakvlak van een wiel minder is dan 1 vierkante centimeter heb je een indruk hoe voorzichtig er dus gereden moet worden.

Gr. Silvester

 
 


Gr. Silvester