Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 23:18:40
Rondom Charlois door Schachbrett
Vandaag om 23:16:02
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 22:57:38
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:42:44
herrmann door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door moonlicht
Vandaag om 22:25:38
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
Vandaag om 22:15:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:59:30
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:51:54
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
  

Auteur Topic: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?  (gelezen 14149 keer)

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Gepost op: 12 September 2015, 11:14:01 »
Korst stukje van het Engelse programma 'Bang goes the theory' over blaadjes op de rails.

https://www.youtube.com/watch?v=eZl9l9vET44

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #1 Gepost op: 12 September 2015, 21:00:43 »
Mooie post!  (y)
Hoe zouden we dit in model kunnen uitvoeren?  ;)

Leen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2015, 11:40:05 »
Conclusies:
  • Lucht uit de treinwielen laten lopen zodat er meer grip is...
  • Rubber om de banden voor meer grip (dus toch antislipbandjes)

;)

Gr, Bert

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2015, 16:50:36 »
Dag Bert,

Jouw opmerking inzake het voordeel van antislipbandjes is voor mij als honing op de ziel!

Gegroet,

Rob van Kooy

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2015, 17:13:46 »
Offtopic: het doet me gewoon pijn aan mijn ogen om te zien hoe leeg die banden waren en dat zo'n verslaggever een fietshelm denkt te moeten dragen terwijl ze 3 km/u op een trottoir rijdt. Ok, als je googled op "cyclist helmet cam" krijgt je veel hits uit de UK. Het is daar zo ongeveer legaal fietsers te overrijden.

Ontopic: als het zo erg is als hier geschilderd betekent het dat de treinen in de herfst 1/3 van hun reguliere snelheid mogen rijden. Da's baarlijke nonsens. Een beetje doorschieten kan gebeuren, hoewel ik dat alleen in de Rotterdamse metro één keer heb gemerkt, daar reden we een station voorbij. In Nederland was het probleem toch vooral dat de detectie van de beveiliging op ATB-NG lijnen minder betrouwbaar werkte? En dat er door slippen "vierkante" wielen ontstonden?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2015, 20:24:27 »
Wat hier inderdaad weergeven wordt is te kort door de bocht.
Doorschieten kan heel goed gebeuren. Heeft ook te maken met het vakmanschap van de machinist.
1/3 van de snelheid rijden wordt niks, niet overal is het glad. Daarbij is heel Nederland over de zeik als een trein 2 seconden vertraging heeft. En vertraging ontstaat ook in de herfst door het langzamer remmen en optrekken.

Wat hier weergeven wordt in het filmpje is eigenlijk het bewust door laten glijden.
Als je slechts 2 asjes hebt waarop word geremd met volle kracht op glas spoor is dat vragen om moeilijkheden.
Als machinist weet je dat als het glad is door wat voor omstandigheden dan ook, pas je niet altijd je snelheid aan maar juist de rem/tractie kracht, je zult dus zachter moeten remmen wat betekend dat je eerder moet gaan remmen dan normaal. Dan gebeurd het enkel dat je doorschiet, als de trein in de 1e remstand al "op z'n reet gaat" kun je weinig meer doen dan een snel remming inzetten (afhankelijk van de afstand waar je stil wil/moet staan) en eventueel zand strooien (niet al het materieel is voorzien van deze luxe). Zeker nu we meer en meer doen aan het reduceren van treinlawaai waardoor de meeste treinen en locomotieven niet meer met stalen blokken die op het loopvlak van de wielband/volwiel drukken afremmen maar juist door remschijven wordt ook het wiel niet meer opgeruwd en schoongemaakt.
Ook dit merk je aanzienlijk. Als jij je beseft dat het raakvlak van een wiel minder is dan 1 vierkante centimeter heb je een indruk hoe voorzichtig er dus gereden moet worden.

Gr. Silvester

 
 


Gr. Silvester