Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Fleischmania Nostalgia
door
g-j
Vandaag
om 16:37:38
Modelwensen 2026
door
IJmc
Vandaag
om 16:27:45
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw
door
NS264
Vandaag
om 16:17:33
Rheinburg, TP V/VI
door
Eric B
Vandaag
om 16:09:06
Ontraxs 2026
door
Eric B
Vandaag
om 16:02:21
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 16:00:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:41:31
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
Eric B
Vandaag
om 15:33:23
Bahnstrecke 5867
door
gdh
Vandaag
om 15:30:26
Yamorc 7001 dood
door
Dirk
Vandaag
om 15:30:15
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Frank 123
Vandaag
om 15:28:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 15:21:18
Station Steenwijk poging 2
door
Eric B
Vandaag
om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
NS264
Vandaag
om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
door
mikeya
Vandaag
om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 13:44:21
Goede wensen voor 2026
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Bierwagen
Vandaag
om 12:49:03
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950
door
Met een sik
Vandaag
om 12:05:08
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Reeks77
Vandaag
om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:48:10
Layne, Somewhere South.
door
Reeks77
Vandaag
om 10:15:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Pauldg
Vandaag
om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 02:45:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Youtube kanaal
|
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging? (gelezen 14157 keer)
Sneeuwtrein
Offline
Berichten: 608
***
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Gepost op:
12 September 2015, 11:14:01 »
Korst stukje van het Engelse programma 'Bang goes the theory' over blaadjes op de rails.
https://www.youtube.com/watch?v=eZl9l9vET44
Gelogd
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #1 Gepost op:
12 September 2015, 21:00:43 »
Mooie post!
Hoe zouden we dit in model kunnen uitvoeren?
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #2 Gepost op:
13 September 2015, 11:40:05 »
Conclusies:
Lucht uit de treinwielen laten lopen zodat er meer grip is...
Rubber om de banden voor meer grip (dus toch antislipbandjes)
Gr, Bert
Gelogd
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 467
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #3 Gepost op:
13 September 2015, 16:50:36 »
Dag Bert,
Jouw opmerking inzake het voordeel van antislipbandjes is voor mij als honing op de ziel!
Gegroet,
Rob van Kooy
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7805
Forummoderator
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #4 Gepost op:
13 September 2015, 17:13:46 »
Offtopic: het doet me gewoon pijn aan mijn ogen om te zien hoe leeg die banden waren en dat zo'n verslaggever een fietshelm denkt te moeten dragen terwijl ze 3 km/u op een trottoir rijdt. Ok, als je googled op "cyclist helmet cam" krijgt je veel hits uit de UK. Het is daar zo ongeveer legaal fietsers te overrijden.
Ontopic: als het zo erg is als hier geschilderd betekent het dat de treinen in de herfst 1/3 van hun reguliere snelheid mogen rijden. Da's baarlijke nonsens. Een beetje doorschieten kan gebeuren, hoewel ik dat alleen in de Rotterdamse metro één keer heb gemerkt, daar reden we een station voorbij. In Nederland was het probleem toch vooral dat de detectie van de beveiliging op ATB-NG lijnen minder betrouwbaar werkte? En dat er door slippen "vierkante" wielen ontstonden?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Mcn1986
Offline
Berichten: 1624
Re: Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?
«
Reactie #5 Gepost op:
13 September 2015, 20:24:27 »
Wat hier inderdaad weergeven wordt is te kort door de bocht.
Doorschieten kan heel goed gebeuren. Heeft
ook
te maken met het vakmanschap van de machinist.
1/3 van de snelheid rijden wordt niks, niet overal is het glad. Daarbij is heel Nederland over de zeik als een trein 2 seconden vertraging heeft. En vertraging ontstaat ook in de herfst door het langzamer remmen en optrekken.
Wat hier weergeven wordt in het filmpje is eigenlijk het bewust door laten glijden.
Als je slechts 2 asjes hebt waarop word geremd met volle kracht op glas spoor is dat vragen om moeilijkheden.
Als machinist weet je dat als het glad is door wat voor omstandigheden dan ook, pas je niet altijd je snelheid aan maar juist de rem/tractie kracht, je zult dus zachter moeten remmen wat betekend dat je eerder moet gaan remmen dan normaal. Dan gebeurd het enkel dat je doorschiet, als de trein in de 1e remstand al "op z'n reet gaat" kun je weinig meer doen dan een snel remming inzetten (afhankelijk van de afstand waar je stil wil/moet staan) en eventueel zand strooien (niet al het materieel is voorzien van deze luxe). Zeker nu we meer en meer doen aan het reduceren van treinlawaai waardoor de meeste treinen en locomotieven niet meer met stalen blokken die op het loopvlak van de wielband/volwiel drukken afremmen maar juist door remschijven wordt ook het wiel niet meer opgeruwd en schoongemaakt.
Ook dit merk je aanzienlijk. Als jij je beseft dat het raakvlak van een wiel minder is dan 1 vierkante centimeter heb je een indruk hoe voorzichtig er dus gereden moet worden.
Gr. Silvester
Gelogd
Gr. Silvester
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Youtube kanaal
|
Engels Filmpje - Waarom zorgen blaadjes op de rails voor vertraging?