Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:52:35
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 08:47:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 08:44:28
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Martijn193
Vandaag om 07:39:59
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:21:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect  (gelezen 14558 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #45 Gepost op: 04 augustus 2016, 23:34:26 »
Wat een snelle reactie Timo.
Thanks.

Ik ga er mee aan de slag (na nog wat uitgebreider bekijken van je verhaal) en houd je (en jullie) op de hoogte.

Groet, Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #46 Gepost op: 05 augustus 2016, 08:05:18 »
We zijn benieuwd.
Heb je eigenlijk geprobeerd of de ledprint zelf nog werkt?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #47 Gepost op: 05 augustus 2016, 08:51:54 »
Jammer dat Lenz er niets mee wil doen :( Lijkt me dan inderdaad makkelijker een gewone functiedecoder in te stoppen.
Lenz heeft er wel iets aan gedaan:  advies gegeven.

De oude functie-decoder bestaat al lang niet meer, en is daardoor niet reparabel of vervangbaar.

Het advies van Lenz is correct: de genoemde decoders zijn met een CV instelling te veranderen in een functiedecoder.  Simpeler kan het niet.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #48 Gepost op: 05 augustus 2016, 10:12:53 »
We zijn benieuwd.
Heb je eigenlijk geprobeerd of de ledprint zelf nog werkt?
Ja, de LED-print werkt :)
Lenz heeft er wel iets aan gedaan:  advies gegeven.

De oude functie-decoder bestaat al lang niet meer, en is daardoor niet reparabel of vervangbaar.

Het advies van Lenz is correct: de genoemde decoders zijn met een CV instelling te veranderen in een functiedecoder.  Simpeler kan het niet.
Lenz heeft inderdaad gedaan wat je van hen mag verwachten. Ze hebben ook nog het telefoonnummer van hun helpdesk doorgegeven voor eventueel nader advies.

Het enige is dat ik ook wel had willen horen wat precies het defect was en vooral de mogelijke oorzaak daarvan. Als die niet bekend is kan het zomaar gebeuren dat een vervangende decoder opnieuw de geest geeft.
(Uiteindelijk begrijp ik ook wel dat de oorzaak van een defect zich moeilijk vast laat stellen, maar toch....nu tast ik geheel in het duister)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #49 Gepost op: 05 augustus 2016, 11:18:56 »
@maarten van der burgt, Okay, misschien had ik mij anders moeten verwoorden, jammer dat Lenz niets kon doen met de decoder. Maar inderdaad, zoals Bas aan gaf zou het fijn zijn geweest om te weten waarom de decoder de geest had gegeven, eindtrap of gewoon software corrupt. Laatste mag natuurlijk nooit gebeuren. Maar goed, het is wel zoals we ik Lenz decoders kennen van die tijd, spontaan stuk gaan  :-X

@wob, ik kan even geen foto van de decoder terug vinden, was er zichtbare schade of niet?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #50 Gepost op: 06 augustus 2016, 11:22:26 »
Helaas geen foto. Ik had de decoder al weggegooid.
Indertijd heb ik 'm uitgebreid getest. Niets werkte, ook de ongebruikte uitgangen niet. Heb toen verder ook geen zichtbare schade gezien.

Als het wel vaker voorkomt dat Lenz-decoders er spontaan mee ophouden, dan wil ik wel aannemen dat dat in mijn geval ook zo is.

Over de service van Lenz verder geen kwaad woord. Ze kunnen wel een potje breken bij mij. Ik heb ooit eens een rangeertrede van een V36 bijbesteld. Toen kreeg ik er zomaar 2 stuks toegestuurd. Kosteloos nog wel. :)

Inmiddels heb ik een nieuwe functiedecoder van Uhlenbrock gescoord. Nu nog 2 weerstanden 3k3 kopen. Dan kan ik aan de slag.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #51 Gepost op: 13 augustus 2016, 21:58:36 »
Het heeft me een paar uurtjes zwoegen gekost voordat ik in praktische zin een idee had hoe ik de boel moet aansluiten, maar ik geloof dat ik er nu uit ben.

Bijgaand een paar schetsen die laten zien dat ik het begrepen heb (of misschien wel niet, of dat ik een een fout gemaakt heb).
Uiteindelijk blijkt het tamelijk simpel. Maar dat is altijd pas achteraf.




Het is zelfs niet nodig om de oorspronkelijke weerstand te verwijderen. Dus als het ooit niet mocht blijken te werken.. ;)

Groet, Bas

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #52 Gepost op: 14 augustus 2016, 20:22:58 »
verwijderd, sorry
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2016, 20:42:12 door Fransx »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #53 Gepost op: 15 augustus 2016, 14:16:06 »
Hoi Bas,

Ik moest weer even puzzelen (lastiger als je het printje niet hebt) maar het lijkt goed.  (y) Je hoeft dus nog maar twee draden naar het printje te sturen  :) (decoderkleuren geel en wit). En zowel (decoderkleur) geel als wit hebben een weerstand naar decoder blauw.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #54 Gepost op: 15 augustus 2016, 17:10:32 »
Even een tussenstand.


Van voren.
Links de Uhlenbrock functiedecoder. Rechts het printplaatje van Roco. In het midden mijn knutselwerk met de weerstanden.


Van achteren.

Als ik de weerstanden meet dan kom ik overigens op lagere waarden uit dan de 3k3. Eerder de helft.
Maar ik ga de boel niet omgooien, ook al zouden ze verkeerd zijn.

Het is nu een kwestie van aansluiten op de decoder en deze programmeren. Dat is nog wel even puzzelen want ik ken de Uhlenbrock niet.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #55 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:36:38 »
Ziet er goed uit! Nu kwestie van op de juiste plaats aan de decoder solderen en gaan.

Als ik de weerstanden meet dan kom ik overigens op lagere waarden uit dan de 3k3. Eerder de helft.
Je moet ze ook eerst meten en dan pas solderen!  ;D

Maar zonder gekheid, oranje-oranje-rood-goud => 3 - 3 - 2 - 5% => 33 met 2 nullen => 3300ohm = 3k3 met 5% tolerantie. Weerstanden zijn dus goed.

Dat je de helft meet komt omdat de weerstanden bijna parallel staan, zit alleen nog een diode en een zener tussen maar daar meet je dus ook overheen. Zoals gezegd, in circuit meten werkt vaker niet dan wel.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #56 Gepost op: 16 augustus 2016, 09:53:24 »
Geweldig Timo, het werkt!! (y)

Het was nog wel even frotten om de boel erin te krijgen.

De decoder heb ik later nog een kwartslag gedraaid om de kap erop te kunnen krijgen.

Voor de geïnteresseerden onderstaand mijn werkschema voor de weerstanden.
De kleuren zwart, rood en blauw zijn de aansluitingen naar het verlichtingsprintje van Roco.
De tekstueel aangegeven kleuren wit, geel en blauw betreffen de aansluiting naar de decoder.


Je moet ze ook eerst meten en dan pas solderen!  ;D
Timo
Meten van de weerstanden vooraf leek me niet nodig want ik had ze er speciaal voor aangeschaft (in het vertrouwen dat ze bij de elektronicazaak wel weten wat ze verkopen).
Ik wilde eigenlijk alleen mijn eigen soldeerwerk checken. Maar kennelijk is zo'n weerstand op zich dan niet meer betrouwbaar te meten.
Weer wat geleerd. ;D

Er is overigens wel een flink verschil in lichtsterkte tussen de witte frontseinen (zwak) en de rode sluitseinen (precies goed). Bij de Uhlenbrockdecoder kun je alleen per 2 aansluitingen dimmen/versterken. Daarom heb ik de frontseinen op de 2e groep van 2 omgezet zodat ik die los van de sluitseinen kan versterken.  Dat moet nog gebeuren, dus wordt nogmaals vervolgd.

Groet, Bas

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #57 Gepost op: 16 augustus 2016, 15:12:29 »
Mooi dat het werkt! (y)

Voor eventuele volgende keer of voor andere, het zijn maar twee weerstandjes. Je zou deze ook zonder print kunnen solderen. Gewoon aan de draad met een stukje krimpkous.

Is het frontlicht werkelijk met witte ledjes? Want dan blijft er met de 2,7V zener niet heel veel over voor de ledjes. Dan zou het me logischer lijken als ze een iets hogere waarde hadden gepakt. Je zou kunnen kijken of ze met een lagere weerstand iets beter branden. 2k7 bijvoorbeeld. Als ze feller gaan branden dan ben ik of van een te hoge minimale baanspanning uit gegaan of de zener bij de frontseinen is hoger dan 2,7V.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #58 Gepost op: 16 augustus 2016, 20:02:26 »
De decoder is nu zo goed mogelijk ingesteld


Links de stuurstand.
Frontsein stuurstand op volle sterkte. CV op maximale waarde (=63).
Goed te zien is dat het sein van de motorwagen sterker is.


De CV-waarde van het sluitsein heb ik niet gewijzigd. Die staat standaard op 32.
Komt aardig overeen met de sterkte van de verlichting van de motorwagen.

Is het frontlicht werkelijk met witte ledjes? Want dan blijft er met de 2,7V zener niet heel veel over voor de ledjes. Dan zou het me logischer lijken als ze een iets hogere waarde hadden gepakt. Je zou kunnen kijken of ze met een lagere weerstand iets beter branden. 2k7 bijvoorbeeld. Als ze feller gaan branden dan ben ik of van een te hoge minimale baanspanning uit gegaan of de zener bij de frontseinen is hoger dan 2,7V.
Volgens mij zijn ze wit.
Het kon inderdaad ook wel eens zo zijn dat de baanspanning lager ligt. Wellicht maar zo'n 16V. (Ik gebruik een Lenz trafo samen met een Compact en Multimaus).

Voor eventuele volgende keer of voor andere, het zijn maar twee weerstandjes. Je zou deze ook zonder print kunnen solderen. Gewoon aan de draad met een stukje krimpkous.
Ja, was vast handiger geweest. Ik ben niet zo heel ervaren met dit soort dingen en misschien wil ik het dan wel te netjes doen.

Al met al heeft de RamTee een jaar in de kast gestaan. Omdat ik het niet kon uitstaan dat de vorige decoder het spontaan begeven had. Dat had me zomaar weer een relatief dure Lenz gekost waarvan ik dan maar weer moest afwachten hoe lang die zou meegaan.
Nu kan er een willekeurige functiedecoder in. Een prachtige oplossing.

Nogmaals hartelijk dank voor je geweldige hulp Timo!

O ja, nog even dit.
Voor de decoder goed geprogrammeerd was, kon de front- en sluitverlichting tegelijkertijd branden.
Op dat moment viel de rode verlichting niet meer te zien.
Dat is vast ook te verklaren?

Groet, Bas

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Front- en sluitverlichting Roco Tee Ram defect
« Reactie #59 Gepost op: 16 augustus 2016, 22:04:30 »
Mooi om te zien dat hij na een jaar in ieder geval weer rijdt!  (y)

Zie inderdaad het verschil in licht. En de frontseinen lijken inderdaad wit, dan zal die zener waarschijnlijk niet 2,7V zijn. Een iets lagere weerstand had dan voor iets meer licht gezorgd. Waarschijnlijk verandert er voor de sluitseinen dan niets omdat deze al aan de "volle" 2,7V zitten.

En wat bedoel je met goed geprogrammeerd? En tegelijk aan?

Als je bedoelt dat je de twee uitgangen tegelijk aan kon zetten dan had ik eigenlijk verwacht dat alles uit zou gaan. Je verstookt dan alleen nog maar het beetje warmte in de weerstanden, verder niets. De ledjes staan nu eigenlijk antiparallel dus er kan altijd maar één kleur branden. Zag je alleen wit dan brandde waarschijnlijk alleen wit  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox