Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 17:01:59
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:49:29
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Montanbahn
Vandaag om 16:45:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:36:46
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:27:38
Vermogen centrale door henk
Vandaag om 16:18:19
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
GoVolta treindienst naar Berlijn door ES44C4
Vandaag om 15:52:21
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Huup
Vandaag om 15:28:26
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:10:06
  

Auteur Topic: V200 met Rheingold.  (gelezen 10395 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #15 Gepost op: 08 September 2015, 12:47:24 »
Naast de door Bas genoemde boeken is er in 2011 een Eisenbahn Special Journal over de Rheingold met interessante informatie verschenen.

Na de Tweede Wereldoorlog reed vanaf mei 1951 de Rheingold Express met 3 klassen (!) van Hoek van Holland via Venlo naar Basel. De koerswagens uit Amsterdam werden via Emmerich uiteindelijk in Keulen aangekoppeld. Na de deklassering in 1956, waarbij de derde klasse verviel, kreeg de Rheingold weer uitsluitend eerste klasse rijtuigen van 26,4 m lengte; alleen het restauratierijtuig en de bagagewagen waren  van een ouder signatuur. Tot de instroom van het nieuwe, voor de Rheingold ontwikkelde materieel in 1962 werd vanaf Hoek van Holland via Venlo naar Keulen gereden. Pas vanaf 27 mei 1962 werd de route via Utrecht en Emmerich verlegd en werden de Rheingold en Rheinpfeil koerswagens in Duisburg uitgewisseld. Tot 1966 werd de tractie van Arnhem naar Duisburg met een V200 verzorgd. De V200 verzorgde samen met de Rheinpfeil E-loc de rangeerbewegingen in Duisburg.

Groet, Rob

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 4315
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #16 Gepost op: 09 September 2015, 11:06:20 »
Of je hebt mazzel:

Zojuist voor 30 euro 3 (!) 1/87 rijtuigen van lima overgenomen. Zijn ook nog wel op E-bay te vinden (niet tegen 10 euro per stuk overigens.) Iets minder strak dan de laatste versie, maar errug mooi.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #17 Gepost op: 09 September 2015, 11:19:46 »
Rheingold, jaren '50 in Eindhoven



Lima rijtuigen zijn mooi voor jaren '60 met V200. Kan ook met de recenter uitgebrachte set van Roco met dacht ik 4 rijtuigen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #18 Gepost op: 09 September 2015, 12:37:10 »
@Martijn, dat is zeker mazzel.

@Ivo, bedankt voor de bijdrage. Mooie trein trouwens.

Vriendelijke groet Jaap Smith

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #19 Gepost op: 09 September 2015, 13:32:29 »
Beetje off topic maar goed het gaat al lang meer over de Rheingold dan over de combi met de V200.

Als je het helemaal een leuk treintje wil maken dan zet je in de eind jaren vijftig versie met de Aüm's er nog een 1e klasse plan D tussen.
Reed in die periode facultatief mee naar Basel.
zie http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-rheingold.html
of begin jaren vijftig met een 1000 en een gloednieuwe turquoise post.
zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098
Het tweede rijtuig kan ik niet thuis brengen
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #20 Gepost op: 09 September 2015, 15:25:18 »
Beetje off topic maar goed het gaat al lang meer over de Rheingold dan over de combi met de V200.

Als je het helemaal een leuk treintje wil maken dan zet je in de eind jaren vijftig versie met de Aüm's er nog een 1e klasse plan D tussen.
Reed in die periode facultatief mee naar Basel.
zie http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-rheingold.html
of begin jaren vijftig met een 1000 en een gloednieuwe turquoise post.
zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098
Het tweede rijtuig kan ik niet thuis brengen

Interessante bijdrage.

Rob

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #21 Gepost op: 09 September 2015, 16:25:41 »
Beetje off topic maar goed het gaat al lang meer over de Rheingold dan over de combi met de V200.

Als je het helemaal een leuk treintje wil maken dan zet je in de eind jaren vijftig versie met de Aüm's er nog een 1e klasse plan D tussen.
Reed in die periode facultatief mee naar Basel.
zie http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-rheingold.html
of begin jaren vijftig met een 1000 en een gloednieuwe turquoise post.
zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098
Het tweede rijtuig kan ik niet thuis brengen

2e rijtuig: dacht eerst aan een Zwitser C4 maar deze heeft geen omgezette dakrand op de kop, anders een Duitser uit de vooroorlogse periode. Einheitsbauart 35 maar dan 2e kl. of zelfs nog 3e kl.

Wel een machtig mooie site met al die treinsamenstellingen.....biedt veel mogelijkheden, maar ook herinneringen aan de treinreizen in de 60' jaren.

Groet,

Brutus

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12558
    • sleutelspoor
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #22 Gepost op: 09 September 2015, 17:04:58 »
Kijk eens in de Railhobby jaargang 1998. Staan drie artikelen in over de Rheingold. Jaren 50 in het april nummer.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 4315
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #23 Gepost op: 12 September 2015, 20:49:59 »
Uhmmmm

Ik weet het,  het is offtopic. Maar klikkende op de link naar het youtubefilmpje  (erg leuk), kwam ook het filmpje voorbij van de speciale rit vorig jaar naar de SHM met veel rheingold materieel. Naast de 1962 rijtuigen werd ook een oudere ingezet. Was dit een restauratie of 1e, 2e klasse rijtuig?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #24 Gepost op: 13 September 2015, 00:11:49 »
Wat de oude wagons betreft: Officieel had je alleen een keukentje in die treinen (herkenbaar aan de ramen) voor beide klassen een.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15448
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #25 Gepost op: 13 September 2015, 00:26:30 »
Nog iets genuanceerder: één keuken per twee rijtuigen per klasse (de klassieke samenstelling was bagagerijtuig + 1e kl. salonrijtuig + 1e kl. salon/keukenrijtuig + 2e kl. salonrijtuig + 2e kl. salon/keukenrijtuig).
Al zullen er wel daarvan afwijkende samenstellingen geweest zijn.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2015, 19:05:48 door 44. Reden: correctie vlgs voorschrift. »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12558
    • sleutelspoor
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #26 Gepost op: 13 September 2015, 11:29:34 »
De zgn Couplages!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 4315
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #27 Gepost op: 13 September 2015, 11:37:45 »
Ok, maar welke was het?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #28 Gepost op: 13 September 2015, 15:36:07 »
Die een na laatste wagen is een restauratie en daarmee geen origineel, want oorspronkelijk waren het alle pullman met en zonder keuken.

dirkjan

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #29 Gepost op: 13 September 2015, 19:39:59 »
Ok, maar welke was het?
Rijtuignummer is op het filmpje zelfs leesbaar: 56 80 88-35 022-4.
Van de blauw/beige rijtuigen zijn er overigens meerdere geen origineel Rheingold / TEE materieel. Het tweede, derde, vierde (D-treinrijtuig Am), zevende (ex TUI?) en tiende rijtuig (ex Bm/Bcm?) zijn van andere origine.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2015, 09:39:33 door EN446 »