Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: V200 met Rheingold.  (gelezen 9891 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1548
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #15 Gepost op: 08 September 2015, 12:47:24 »
Naast de door Bas genoemde boeken is er in 2011 een Eisenbahn Special Journal over de Rheingold met interessante informatie verschenen.

Na de Tweede Wereldoorlog reed vanaf mei 1951 de Rheingold Express met 3 klassen (!) van Hoek van Holland via Venlo naar Basel. De koerswagens uit Amsterdam werden via Emmerich uiteindelijk in Keulen aangekoppeld. Na de deklassering in 1956, waarbij de derde klasse verviel, kreeg de Rheingold weer uitsluitend eerste klasse rijtuigen van 26,4 m lengte; alleen het restauratierijtuig en de bagagewagen waren  van een ouder signatuur. Tot de instroom van het nieuwe, voor de Rheingold ontwikkelde materieel in 1962 werd vanaf Hoek van Holland via Venlo naar Keulen gereden. Pas vanaf 27 mei 1962 werd de route via Utrecht en Emmerich verlegd en werden de Rheingold en Rheinpfeil koerswagens in Duisburg uitgewisseld. Tot 1966 werd de tractie van Arnhem naar Duisburg met een V200 verzorgd. De V200 verzorgde samen met de Rheinpfeil E-loc de rangeerbewegingen in Duisburg.

Groet, Rob

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4249
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #16 Gepost op: 09 September 2015, 11:06:20 »
Of je hebt mazzel:

Zojuist voor 30 euro 3 (!) 1/87 rijtuigen van lima overgenomen. Zijn ook nog wel op E-bay te vinden (niet tegen 10 euro per stuk overigens.) Iets minder strak dan de laatste versie, maar errug mooi.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #17 Gepost op: 09 September 2015, 11:19:46 »
Rheingold, jaren '50 in Eindhoven



Lima rijtuigen zijn mooi voor jaren '60 met V200. Kan ook met de recenter uitgebrachte set van Roco met dacht ik 4 rijtuigen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #18 Gepost op: 09 September 2015, 12:37:10 »
@Martijn, dat is zeker mazzel.

@Ivo, bedankt voor de bijdrage. Mooie trein trouwens.

Vriendelijke groet Jaap Smith

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #19 Gepost op: 09 September 2015, 13:32:29 »
Beetje off topic maar goed het gaat al lang meer over de Rheingold dan over de combi met de V200.

Als je het helemaal een leuk treintje wil maken dan zet je in de eind jaren vijftig versie met de Aüm's er nog een 1e klasse plan D tussen.
Reed in die periode facultatief mee naar Basel.
zie http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-rheingold.html
of begin jaren vijftig met een 1000 en een gloednieuwe turquoise post.
zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098
Het tweede rijtuig kan ik niet thuis brengen
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1548
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #20 Gepost op: 09 September 2015, 15:25:18 »
Beetje off topic maar goed het gaat al lang meer over de Rheingold dan over de combi met de V200.

Als je het helemaal een leuk treintje wil maken dan zet je in de eind jaren vijftig versie met de Aüm's er nog een 1e klasse plan D tussen.
Reed in die periode facultatief mee naar Basel.
zie http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-rheingold.html
of begin jaren vijftig met een 1000 en een gloednieuwe turquoise post.
zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098
Het tweede rijtuig kan ik niet thuis brengen

Interessante bijdrage.

Rob

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #21 Gepost op: 09 September 2015, 16:25:41 »
Beetje off topic maar goed het gaat al lang meer over de Rheingold dan over de combi met de V200.

Als je het helemaal een leuk treintje wil maken dan zet je in de eind jaren vijftig versie met de Aüm's er nog een 1e klasse plan D tussen.
Reed in die periode facultatief mee naar Basel.
zie http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-rheingold.html
of begin jaren vijftig met een 1000 en een gloednieuwe turquoise post.
zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151098
Het tweede rijtuig kan ik niet thuis brengen

2e rijtuig: dacht eerst aan een Zwitser C4 maar deze heeft geen omgezette dakrand op de kop, anders een Duitser uit de vooroorlogse periode. Einheitsbauart 35 maar dan 2e kl. of zelfs nog 3e kl.

Wel een machtig mooie site met al die treinsamenstellingen.....biedt veel mogelijkheden, maar ook herinneringen aan de treinreizen in de 60' jaren.

Groet,

Brutus

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #22 Gepost op: 09 September 2015, 17:04:58 »
Kijk eens in de Railhobby jaargang 1998. Staan drie artikelen in over de Rheingold. Jaren 50 in het april nummer.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4249
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #23 Gepost op: 12 September 2015, 20:49:59 »
Uhmmmm

Ik weet het,  het is offtopic. Maar klikkende op de link naar het youtubefilmpje  (erg leuk), kwam ook het filmpje voorbij van de speciale rit vorig jaar naar de SHM met veel rheingold materieel. Naast de 1962 rijtuigen werd ook een oudere ingezet. Was dit een restauratie of 1e, 2e klasse rijtuig?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #24 Gepost op: 13 September 2015, 00:11:49 »
Wat de oude wagons betreft: Officieel had je alleen een keukentje in die treinen (herkenbaar aan de ramen) voor beide klassen een.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #25 Gepost op: 13 September 2015, 00:26:30 »
Nog iets genuanceerder: één keuken per twee rijtuigen per klasse (de klassieke samenstelling was bagagerijtuig + 1e kl. salonrijtuig + 1e kl. salon/keukenrijtuig + 2e kl. salonrijtuig + 2e kl. salon/keukenrijtuig).
Al zullen er wel daarvan afwijkende samenstellingen geweest zijn.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2015, 19:05:48 door 44. Reden: correctie vlgs voorschrift. »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #26 Gepost op: 13 September 2015, 11:29:34 »
De zgn Couplages!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4249
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #27 Gepost op: 13 September 2015, 11:37:45 »
Ok, maar welke was het?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #28 Gepost op: 13 September 2015, 15:36:07 »
Die een na laatste wagen is een restauratie en daarmee geen origineel, want oorspronkelijk waren het alle pullman met en zonder keuken.

dirkjan

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: V200 met Rheingold.
« Reactie #29 Gepost op: 13 September 2015, 19:39:59 »
Ok, maar welke was het?
Rijtuignummer is op het filmpje zelfs leesbaar: 56 80 88-35 022-4.
Van de blauw/beige rijtuigen zijn er overigens meerdere geen origineel Rheingold / TEE materieel. Het tweede, derde, vierde (D-treinrijtuig Am), zevende (ex TUI?) en tiende rijtuig (ex Bm/Bcm?) zijn van andere origine.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2015, 09:39:33 door EN446 »