Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
  

Auteur Topic: Overhitting TwinCenter en trafo  (gelezen 4441 keer)

Nico Feij

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Overhitting TwinCenter en trafo
« Gepost op: 04 September 2015, 12:48:06 »
Beste lezers,

Op dit moment rijden er 5 treinen digitaal via Koploper, incl enkele verlichte rijtuigen voorzien van lampjes ( geen leds). Na ongeveer 2 uur krijg ik een melding via het Twincenter dat er sprake is van oververhitting,en inderdaad de bijbehorende trafo is heet, en er kan niet meer gereden worden. De ventilator gericht op de koelribben van het Twincenter brengt uitstel van oververhitting. Vraag is nu: waardoor komt dit? en wat is de oplossing?
bedankt voor jullie reacties,
Groet, Nico
Stoom4ever

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17934
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #1 Gepost op: 04 September 2015, 12:50:16 »
Kun je aangeven welke trafo dit is en welke specificatie's die heeft?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #2 Gepost op: 04 September 2015, 13:04:42 »
Heel simpel toch, je verbruikt te veel stroom, en spanning x stroom geeft vermogen en vermogen is Watt en dat geeft warmte ontwikkeling.
Oplossing is minder treinen op de baan en of verlichting uitzetten bij stilstaan de treinen, andere optie is baan verdelen in meerdere sectie via een booster, of de baan via booster aansluiten die meer dan de 3A kan leveren welke de TC nu maximaal kan leveren. Bijvoorbeeld de Power 7 of Power 8 van Uhlenbrock. Heb je het dubbele vermogen.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #3 Gepost op: 04 September 2015, 13:13:14 »
Volgens mij is het inderdaad zo simpel als Wim stelt. Je zit aan de grens van wat het TC kan leveren, of net er overheen.
Gloeilampjes zien er heel onschuldig uit, maar het kunnen stille stroomvreters zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nico Feij

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #4 Gepost op: 04 September 2015, 13:30:20 »
Hoi Ronald,

De gegevens van de trafo zijn: SEC1 16,5 V 0-2,73 A , SEC2 14V 0-3,2A en 45 VA.
Aan de reacties merk ik al dat er sprake is van overbelasting. en dan te bedenken dat mijn baan 23 digitale treinen moet gaan verwerken!!
Bij voorbaat dank,

Nico
Stoom4ever

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #5 Gepost op: 04 September 2015, 13:46:38 »
Nico,

Dan zul je zeker je baan moeten opdelen in meerdere booster secties.
Die 23 treinen gaan je TC echt niet trekken  8)

Komt Wim Rosbender toevallig binnenkort nog een keertje jouw kant uit?
Dan wil ik wel een keer meekomen.
Kan ik gelijk je baan eens in het echt zien en kunnen we dit probleem eens bekijken hoe je het beste kunt gaan opdelen in secties.
Gr.
Eric

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #6 Gepost op: 04 September 2015, 17:23:36 »
Beste Treinrijders,

23 treinen tegelijk zal zo wie zo niet lukken !!  denk ik zo??

Kun je in KL instellen hoeveel er tegelijk mogen rijden,,,

Bij mij staat er een trafo van 15V - 70VA op en heb er nooit last van en ik denk dat de rijtuigen met de lampje idd de boosdoeners zijn.

Test eens uit hoe het gaat als je de rijtuigen eraf zet,,!

Succes en met groetjes,

Wullem NS

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
  • ***
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #7 Gepost op: 04 September 2015, 17:58:34 »
Lampjes anders straks gaan vervangen door ledstrips, scheelt ook al aardig wat vermogen ;).
Als je een trein of 4a5 tegelijk heb rijden met ca 70VA kom je goed weg. De overige 28 stuks zullen stilstaan op stations, voor seinen en in je schaduwstation. Gebruik dan voor het schaduwstation een aparte booster, kunnen er daar ook nog 4a5 rijden. Bij meer als 10 kunnen je kids toch al niet meer slapen van de herrie ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Roco-Roger

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
  • modeltreinen is de mooiste hobby
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #8 Gepost op: 04 September 2015, 19:15:27 »
mijn Intellibox word ook vrij warm, zeker met die warme dagen hier op zolder.
oplossing : een ventilator uit een oude pc gesloopt en deze met een paar schroefjes aan de achterkant (daar zitten de koelribben ) vast gemaakt en hoppa, super koeling voor mijn IB.
overigens, ik heb bij KL max. 4 treinen ingesteld, en alle personenwagons voorzien van LED i.p.v. gloeilampjes.

Roger
2 rail ,aangestuurd door koploper en DR5000 ,naar duits voorbeeld tijdperk III-IV

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #9 Gepost op: 04 September 2015, 19:59:54 »
Lampjes in rijtuigen worden ook erg warm waardoor er het één en ander kan smelten. (y) Je kunt de 5.5 e schroefdraadlampjes (mochten die erin zitten, vervangen voor leds. Anders is het inderdaad veel handiger licht-ledstrips aan te schaffen.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2015, 20:01:56 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #10 Gepost op: 04 September 2015, 20:46:52 »
Mannen dit heeft helemaal niets met de trafo te maken, het enigste wat die moet doen is voldoende energie leveren aan de TC zelf, die op zijn beurt bepaald hoe veel energie er maximaal geleverd kan worden aan de baan. En dat is maximaal 3A. Ook al zet je er een trafo voor die 20A kan leveren er zal echt niet meer dan 3A uit de TC komen.
De stroom begrenzing en de temperatuur begrenzing bepalen dat.
Oplossing is dus meerdere booster of een booster die meer energie kan leveren, en stroomvreters reduceren.
Dit is een discussie die we nu al meerdere kere hebben gehad en altijd tot dezelfde conclusies zal leiden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #11 Gepost op: 05 September 2015, 09:27:23 »
Oplossing is dus meerdere booster of een booster die meer energie kan leveren, en stroomvreters reduceren.
Dit is een discussie die we nu al meerdere kere hebben gehad en altijd tot dezelfde conclusies zal leiden.

Inderdaad Wim :)

Nico zit aan het maximale wat de TwinCenter kan leveren. Dat houdt het ding een paar uur vol. Dus minder belasten (minder treinen en rijtuigen met verlichting) of de baan opdelen in aparte delen en deze voeden door één of meerdere losse versterkers.

Zo moeilijk lijkt het mij ook niet :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2015, 09:32:13 »
Toch ben ik wel benieuwd wat er gebeurt bij een wat zwaardere trafo. De trafo is wat krap bemeten voor het TC. Een buil kan Nico zich niet vallen aan een andere trafo, want die heeft hij in ieder geval nodig
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #13 Gepost op: 05 September 2015, 09:40:15 »
Het ligt voor de hand dat de TC daarmee eerder in de beveiliging schiet als de belasting is als hier voor beschreven.
De trafo kakt dan niet in en de TC krijgt dus iets meer spanning wat resulteert in meer warmte.
Groet, Ronald.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
« Reactie #14 Gepost op: 05 September 2015, 09:40:29 »
Ik vermoed een nog iets snellere opwarming en daardoor kortere gebruikstijd..

Gr, Bert