Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
johanw
Vandaag
om 21:33:42
Da's Daz 2
door
Tjalling
Vandaag
om 21:30:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:22:09
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 21:14:31
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 19:58:23
booster vraag
door
AP3737
Vandaag
om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
Vandaag
om 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
Vandaag
om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
Vandaag
om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
Vandaag
om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Overhitting TwinCenter en trafo
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Overhitting TwinCenter en trafo (gelezen 4434 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26709
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #15 Gepost op:
05 September 2015, 09:43:14 »
Nico heeft het over de bijbehorende trafo. En in de handleiding van het TC lees ik dat die bijbehorende trafo 75VA is. Dat lijkt me wel voldoende.
Bovendien kan hij het moment van afschakelen uitstellen door het TC te koelen. Dat wijst toch echt op overbelasting van het TC, en niet van de trafo.
Ja, de trafo wordt heet. Maar hoe heet is heet, en hoe heet mag een trafo worden?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Calimero
Offline
Berichten: 1041
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #16 Gepost op:
05 September 2015, 09:47:34 »
Een trafo die heet wordt heeft last van een verzadigde kern zodat ook het rendement af neemt.
Om niet stuk te gaan zal de grens denk ik ergens rond de 60 à 80 graden liggen maar of je dat ook wil is iets anders.
Gelogd
Groet, Ronald.
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #17 Gepost op:
05 September 2015, 10:15:02 »
Nico gebruikt deze trafo Klaas en ik denk op de 16,5 volt aansluiting.
Citaat van: Nico Feij op 04 September 2015, 13:30:20
De gegevens van de trafo zijn: SEC1 16,5 V 0-2,73 A , SEC2 14V 0-3,2A en 45 VA.
Het TC verbruikt zelf ook nog wat. Er wordt niet voor niets een 70 VA aanbevolen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26709
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #18 Gepost op:
05 September 2015, 10:22:01 »
Okee, dat had ik over het hoofd gezien. In zijn startbericht had hij het over de bijbehorende trafo, maar die informatie blijkt dus niet juist te zijn.
Dat betekent dat die trafo ook op zijn tenen loopt, maar nog net niet over de grens is, omdat de interne beveiliging niet aanspreekt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #19 Gepost op:
05 September 2015, 10:27:05 »
Tja, als de trafo op de 16,5 volt aansluiting wordt gebruikt, komt Nico pakweg 0,5 A tekort om het TC optimaal te kunnen gebruiken. Wat gebeurt er dan?
Ik zou eerst een zwaardere trafo kopen om te zien of het uitmaakt. Zo niet, dan heeft Nico alsvast die trafo die hij dan toch nodig heeft voor een booster.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #20 Gepost op:
05 September 2015, 12:56:47 »
Goed, in het eerste bericht wordt gewoon de verkeerde conclusie getrokken, de temperatuur van de trafo heeft niets met de melding op de TC te maken.
Als de trafo te weinig spanning cq vermogen kan leveren dan zal de spanning daarvan inzakken, het gevolg dan is de TC gaat uit en zal daarna weer opnieuw proberen op te starten, dat euvel zien we niet terug in het bericht, de enig juiste conclusie is en blijft er wordt teveel vermogen verbruikt door de baan, en de TC kan dat niet leveren. Die temperatuur melding /beveiliging zit er niet voor niets op.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Nico Feij
Offline
Berichten: 10
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #21 Gepost op:
05 September 2015, 15:22:04 »
Heren Modelspoorders,
Uw reacties zijn mij duidelijk. ik ga aan de slag om alle gloeilampjes te vervangen van de rijtuigen, een zwaardere trafo te overwegen en/of de baan in secties te splitsen m.b.v. boosters.
Hartelijk dank voor jullie bijdragen.
met vriendelijke groet.
Nico Feij
Gelogd
Stoom4ever
Calimero
Offline
Berichten: 1041
Re: Overhitting TwinCenter en trafo
«
Reactie #22 Gepost op:
05 September 2015, 16:01:23 »
Als je beide sec. wikkelingen parallel zet kan deze:
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/transformatoren/amplimo-ringkern-trafo-3n1090-2-x-15v-2-66a.html
Of als je iets meer reserve wilt:
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/transformatoren/amplimo-ringkerntrafo-48013-2-x-15v-4amp.html
Ik denk dat deze 2 voor de meeste boosters ook bruikbaar zijn aangezien je na gelijkrichting en afvlakking op 21V komt.
Het mooiste is straks dat je allemaal dezelfde boosters gebruikt op allemaal dezelfde trafo's. Zeker als je ook met
bezetmelders aan de slag gaat is het van belang dat elke booster dezelfde uitgangsspanning levert.
En aangezien BACO een dump is en dus met restpartijen werkt zou ik gelijk genoeg trafo's inslaan voor die prijzen.
Vergelijk het voor de grap maar eens met de prijzen van Conrad.
https://www.conrad.nl/nl/ringkerntransformatoren-o2170280.html?filterVermogen=120+VA%7E%7E%7E75+VA%7E%7E%7E80+VA%7E%7E%7E100+VA&filterSecundaire+spanning=2+x+15+V&sort=Price-asc
«
Laatst bewerkt op: 05 September 2015, 16:14:02 door Calimero
»
Gelogd
Groet, Ronald.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Overhitting TwinCenter en trafo