Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
  

Auteur Topic: Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?  (gelezen 6622 keer)

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Gepost op: 31 August 2015, 14:29:57 »
Hallo,
Ik heb uit vroeger dagen wat HO rails van Fl*mann.
Een deel daarvan het hele oude, zilverkleurige holle railstaven op een donkergrijzig (fiberachtig) bielzenbed.
Een ander deel de opvolger daarvan: messing railstaven op een kunststof bielzenbed.
Ik heb daarbij overgangsstukjes, kon vroeger op een baan rijden opgebouwd uit beide railsoorten.

Nu lees ik her en der info, dat messingrails tot contactproblemen neigen (hoewel ik dat me zelf niet herinner).
Wat is dan de te prefereren (en compatibele) railsoort die ik bij herbegin het beste kan inkopen.

(b.t.w. ik kocht laatst een messing-meterwaar stuk (nou ja, 80 cm. of zoiets), dus messing wordt blijkbaar nog steeds -nieuw- verhandeld).

Bedankt voor op ervaring gebaseerde opinies hierover.

Groet van oudebiels
« Laatst bewerkt op: 31 August 2015, 18:36:48 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletters »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2015, 15:01:30 »
Messing corrodeert/vervuilt/hoe-noem-je-dat veel sneller dan het tegenwoordig toegepaste nieuwzilver. Dus: nieuwzilver gebruiken.

Qua ervaring? Vrijwel alles is peco ("code 75") nieuwzilver rails. Dat heeft een licht bolle kop wat helpt met de betrouwbaarheid van de stroomopname. Ik heb een oude Fleischmann draaischijf en de sporen die daarop aansluiten heb ik van oude fleischmann code 120 messing rails voorzien. Daar heb ik af en toe wel eens stroomopnameproblemen. Zeker in het begin moest ik daar merkbaar meer schoonmaken.

Wat volgens mij veel gebruikt wordt? Roco code 83, peco code 75 voor als je het lager wil en piko code 100 voor een redelijke kwaliteit en goede prijs. Maar qua piko heb ik geen ervaring en qua roco geen recente ervaring.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
  • La vie est belle...
Re: Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2015, 20:44:18 »
Helemaal eens met Reinout; ik gebruik zelf Tillig Elite, dat is ook nog eens erg mooi (maar dat is persoonlijk).

grtz Paul  (y)
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Reactie #3 Gepost op: 31 August 2015, 22:33:44 »
Ik gebruik de Piko A rails. Ze bevallen mij prima, alleen de wissels en dan met name de elektrische besturing ervan is niet al te best. Erg iel uitgevoerd.
Een klein gedeelte heb ik nog uitgevoerd met Lima rails en het verschil in rijgeluid is drastisch. Wel zijn die oude Lima wissels weer stukken betrouwbaarder dan de moderne Piko.

Het is maar net welk budget je tot je beschikking hebt, maar de Piko A is goedkoop en acceptabel qua kwaliteit naar mijn mening.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Reactie #4 Gepost op: 01 September 2015, 17:39:37 »
Wel even in de gaten houden dat piko A en oud Fleischmann materieel niet altijd samen gaan omdat de wielen van het oude Fleischmann spul breder zijn dan de geïsoleerde ruimte op het puntstuk.
Met andere woorden: die vonken soms als ze over een wissel rijden.
Piko A is niet geschikt om los te leggen, daar is het te fragiel voor. Ik heb het al een aantal jaar in een vaste baan liggen en daar voldoet het prima. Het oude Fleischmann spul vonkt een beetje, maar de wielen branden niet in. Het is vooral de rails bij het puntstuk wat er wat moeite mee heeft, is verder niet erg voor de werking.
Ik gebruik voor het omzetten van de wissels gewoon een ontkoppelhulpstuk (messing staf met een schuitje) dus heb geen ervaring met de elektrische wisselstellers.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Reactie #5 Gepost op: 01 September 2015, 18:00:46 »
Citaat
Wat is dan de te prefereren (en compatibele) railsoort die ik bij herbegin het beste kan inkopen.

Bij herbegin zou ik gewoon Peco rails kopen.
Maar wat bedoel je met "en compatibele"? Waarmee moet het compatibel zijn?

Leen.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Reactie #6 Gepost op: 02 September 2015, 08:21:45 »
Waarmee moet het compatibel zijn?
Met de rails die ik nog heb!
Compatibel is misschien een groot woord, maar ik wil oud-minder oud-nieuw aan elkaar verbinden.
Tussen 'oud' en 'minder oud' heb ik overgangsstukjes uit vroeger tijd.

Groet,
oudebiels

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Reactie #7 Gepost op: 02 September 2015, 08:29:08 »
Heb je ook nog modellen uit de tijd van die oude rails? Zo ja, dan alle rails lager dan 2,5 mm uit het hoofd zetten.
In beginsel is alle H0 rails wel aan elkaar te breien. De spoorwijdte is immers altijd 16,5 mm. Wil je gemakkelijker, dan misschien gewoon Fleischmann profi. Daarvoor bestaan ook weer speciale verbinders met oudere Fleischmannrails.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Reactie #8 Gepost op: 02 September 2015, 09:13:32 »
Kijk inderdaad even naar de flenshoogte van oudere modellen, die willen nog wel eens problemen geven.
Ik heb alles met Rocoline (zonder bedding dus) code 83 gelegd en daar rijdt zelfs m'n oude blokkendoos nog probleemloos over.
Alleen een oude Lima 1307 en een Hamo 1200 gaven problemen maar die zijn intussen vervangen door nieuwere/mooiere exemplaren.
Rocoline is ruim verkrijgbaar en niet al te gek geprijsd.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Reactie #9 Gepost op: 02 September 2015, 09:18:51 »
Ik ben ook liefhebber geworden van Rocoline zonder bedding. Had eerst Fleischmann Profirail. Maar qua geometrie was dat systeem te beperkt. Bovendien waren de plastic hartstukken van de kruiswissels niet slijtvast. Hierdoor moest ik deze een aantal keer vervangen. Rocoline heeft metalen hartstukken volgens het elektrofrog principe. Je kunt de hartstukken mee schakelen met de stand van de wissel wat ik persoonlijk een voordeel vind.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 09:24:26 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Reactie #10 Gepost op: 02 September 2015, 09:46:26 »
In aansluiting bij Ernset en Zuylen kan ik zeggen dat ik goede ervaringen heb met Roco-line, ook als het gaat om oudere treinen.
Er ligt in mijn baan ook nog heel wat messing rails van Fleischmann, met nogal wat overgangen tussen beide railsoorten.
Bij een deel van de overgangen heb ik de speciale raillassen (Roco 42612) gebruikt die het hoogteverschil opvangen, maar nog niet eens overal. Bij mij geeft dat geen problemen, maar je kunt natuurlijk proberen het aantal overgangen tussen de verschillende railsoorten te beperken.

Mijn ervaring is dat messing rails ook goed zijn schoon te houden. Maar de stroomafname hoeft tegenwoordig geen probleem meer te zijn. Als je een beetje (echt een heel klein beetje) ATF (automatische transmissie vloeistof) op de rails aanbrengt, rijden de treinen ook op messing rails prima.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Reactie #11 Gepost op: 02 September 2015, 09:48:38 »
Ik heb alles met Rocoline (zonder bedding dus) code 83 gelegd en daar rijdt zelfs m'n oude blokkendoos nog probleemloos over.
Logisch, Roco heeft nooit modellen gehad met te hoge flenzen.

Citaat
Alleen een oude Lima 1307 en een Hamo 1200 gaven problemen maar die zijn intussen vervangen door nieuwere/mooiere exemplaren.
Hamo's hebben Märklin wielen, die zijn voor 2-rail net een fractie te hoog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12247
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Reactie #12 Gepost op: 02 September 2015, 17:01:02 »
Ik kan alleen mijn eigen beleving maar meegeven.
Hier word een hele baan opgebouwd uit de Flm modell rails,die zonder bedding dus,ook geen nieuw zilver,gewoon dat ouwe spul.
Veel rijden kan/doe ik nog niet,maar ik heb na gebruik van een goedje genaamd ATF helemaal never meer gepoetst en als ik wil rijden is het stekker erin en rijden.
Er zijn voorstanders en tegenstanders over zowel dat goedje als over de rail ik hier heb toegepast,maar ik had nou eenmaal een hele hoop van die Flm modell rails en er is redelijk goedkoop aan te komen.
Daarom ben ik er op verder gegaan om er mijn baan mee op te bouwen.
Ik heb er tot zover nog geen seconde spijt van gehad  (y)
Wat ik in elk geval nooit zou doen is 3-4 verschillende soorten rails aan mekaar proberen te knopen,kies 1 soort uit en begin daarmee en blijf erbij,en of dat dat nou je oude modell rails is of iets geheel nieuws,die keus is aan jouw.
Wel wil ik net als wat anderen hier je zeker aanraden,dat als je gaat voor lagere railstaven,is om desnoods 1 stukje te kopen en thuis te zien of al je materieel er wel over heen rijd zonder op de bielzen te gaan stuiteren.
Anders heb je straks een hoop geld uit gegeven en moet je al je treinen nog gaan voorzien van andere wielen,en daar word je niet blij van.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Welke railsoort (2-rail systeem, HO) is het prettigst/gunstigst?
« Reactie #13 Gepost op: 02 September 2015, 21:05:06 »
Ook ik rij met Flm modelgleis, al jaren,tijdje niet gereden maar een paar locs een FLM BR03 BR50 BR 64 V200 rijdt het prima. geen problemen gehad.

Groet Bram.