Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
  

Auteur Topic: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan  (gelezen 6942 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #15 Gepost op: 27 August 2015, 11:20:07 »
Ik zat meer in deze richting te denken:



Zet volgens de blauwe lijn een achtergrond neer. De sporen daarachter dienen dan als schaduwstation. Als je de binnenste bogen volgens de pijl een stukje naar voren haalt, dan kan de achtergrond ook een stukje naar voren en kan het schaduwstation meer sporen krijgen.

Wat je ook kan doen is de achterste sporen laten zakken. Van A naar B daal je dan tot onder het normale niveau, en van C naar D kom je weer naar boven. De sporen op het bovenniveau kunnen dan een stuk verder de hoek in. E.e.a.  hangt er vanaf of je tussen A en B en tusen C en D genoeg lengte hebt om de helling te maken.
Om in te schatten wat er mogelijk is kun je in de tekening de contouren aangeven van de maximale ruimte die de spoorbaan mag innemen. En dan met maten erin.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #16 Gepost op: 27 August 2015, 11:35:24 »
de rails tussen wissel B en C kun je als helling gebruiken. De wissels vervallen dan en komen  met misschien wat extra wissels on A en D te liggen.   Onder A en D kun je dan opstellen zonder spriraal.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #17 Gepost op: 27 August 2015, 12:52:34 »
Wat je kan doen is de spiraal in een ovaal leggen in plaats van een cirkel. Dan krijg je een grotere lengte per omwenteling, dus een lager stijgingspercentage.
Snap ik Klaas alleen heb ik die fysieke ruimte niet in de kamer.
maar als je ergens de fysieke ruimt niet voor hebt, dan moet je het ook niet willen.
Ik heb liever dat mensen zeggen wat ze denken dat helpt mij beter dan dat ik straks bezig ben met iets en achteraf hoor dat het helemaal niet kan .
Dan kan ik je maar 1 advies geven en me aansluiten bij Klaas zijn advies.
Niet doen. Geeft je achteraf een hoop frustratie. Die beperkte ruimte die je hebt is zeker niet voldoende.
Er is een hele bekende modelspoorder die je graag een handje helpt om de boel in het honderd te laten lopen. Ene meneer Murphy. Gok maar waar het fout zal gaan. Precies in die spiraal waar je dan uiteraard niet (goed) bij kan om het op te lossen.
Mag je 1 keer raden hoe ik aan die wijsheid kom.  :'(
Achteraf de boel gaan aanpassen om alsnog alles naar behoren te laten rijden is heel zeker geen leuke klus  :-X :'(
Gr.
Eric

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #18 Gepost op: 27 August 2015, 13:17:18 »
Hallo,
Ik heb ook een spoorspiraal met 1 meter doorsnede gehad.
Is weggespoeld in mijn tranendal.
Wat een verdriet:loc met een paar wagens en dan nog wringen
Laat er een beetje wiskunde op los met een stijgingspercentage van 2% dan weet je gauw genoeg je beperkingen. En wishfull thinking geeft niet het gewenste resultaat!!!!
Ik ga helemaal met Klaas mee met die achterwand.
Doe dat zelf ook met veel plezier zonder problemen.
Paar spiegels erboven/er naast  en je ziet alles.

succes jandcargo

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
  • ***
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #19 Gepost op: 28 August 2015, 20:34:03 »
Als je met twee sporen genoeg "schaduwstation" hebt, is die tussenwand inderdaad een veel betere oplossing. Moet je een hoop treinen parkeren, dan kom je toch uit aan een ondergronds schaduwstation en is een ovale spiraal een goede optie. Het rondrijden kan dan ook gewoon via het schaduw station.
Bij mij is hij echt voor het opbergen van mijn treinen en bergen wagons en de lengte rails in de spiraal dienen bij mij dan ook puur als rijlengte en dus tijd die nodig is om als lok weer zichtbaar te worden op het zicht niveau. Bij mij moet elke trein beide etages van het schaduwstation door voor hij weer naar boven komt. Puur tijd rekken dus. Het wordt dan ook een dynamisch Koploper schaduwstation. Één trien er in, een trein eruit en dat op ca 18 sporen ;).
Mijn eerdere vraag was dan ook eigenlijk of je er veel treinen in kwijt moest.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #20 Gepost op: 28 August 2015, 20:37:45 »
Dank Ruud. Ik heb nog niet veel locomotieven maar vind de hobby dusdanig mooi dat dit in de toekomst zeker uitgebreid gaat worden. Hoe en wanneer speelt natuurlijk okk de financiën een rol 😉 ik wilde met name weten biedt mijn baan mogelijkheden of moet ik het definitief uit mijn hoofd zetten

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
  • ***
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #21 Gepost op: 28 August 2015, 21:47:37 »
Als je het schaduw station gaat maken zoals Klaas voorstelt, zou ik wel de wissel bij C iets naar rechts en de wissel bij B verder naar beneden verplaatsen zodat je schaduwstation sporen langer worden. Werk je later met Koploper en twee lichtsluisjes, dan kun je er een "dynamisch schaduwstation" van maken. Koploper bepaalt dan hoe lang je treinen zijn en of ze achter elkaar op één spoor kunnen parkeren. Je kunt daardoor mogelijk meer dan twee treinen in het schaduwstation parkeren.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #22 Gepost op: 14 September 2015, 14:29:51 »
Misschien een domme opmerking, maar waarom de sporen AB en CD niet gebruiken als helling?
AB naar beneden laten zakken en dan onder CD een bocht. Het zelfde met CD, maar dan de bocht onder AB. Vervolgens op de onderste verdieping een paar schaduwsporen.
(En weg zijn de spiralen.)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #23 Gepost op: 14 September 2015, 20:30:41 »
Is dit te realiseren mensen ? Gerard kun je dit in tekening laten zien ?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #24 Gepost op: 15 September 2015, 08:35:55 »
Hierbij de tekening van het voorstel:

Tussen X en Y kun je een schaduw station projecteren. IK weet de lengtes niet van je baan, maar als de zijden rond de 1,5 meter liggen, dan zullen de hellingen minder dan 3% zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #25 Gepost op: 15 September 2015, 15:12:25 »
Even wat nettere tekeningen.
Schaduw station en hellingen:

en emplacement en hellingen:

Ik heb de maten uit je tekening overgenomen via de rail  geometrie. De hellingen zijn ongeveer 2,5 % (blauwe en groene deel)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #26 Gepost op: 15 September 2015, 15:25:49 »
dank je Gerard, daar kan ik denk ik wel iets mee.

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #27 Gepost op: 15 September 2015, 18:09:04 »
Wat vinden de andere formuleren van dit plan van Gerard. Ziet er iemand problemen, vind het zelf wel een super idee , maar ben nog beslist niet ervaren

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #28 Gepost op: 15 September 2015, 21:25:21 »
Zonder meer positief.

Lijkt mij in ieder geval veel handiger dan 1 of 2 spiralen.
Daar zitten toch wel heel veel nadelen aan. Veel ruimte, of als je hem wat kleiner maakt te steile helling. En als je het goed bekijkt (al is dat vaak dan weer niet de bedoeling  ;)) zo onrealistisch als wat.

Op deze manier kun je op grotendeels rechte trajecten toch een behoorlijk hoogteverschil realiseren.
Belangrijk is denk ik een goede toegang tot het schaduwstation te hebben (die je neem ik aan - voor het gezicht - ook kan afdekken).

Ik zou denk ik nog wel een paar sporen aan het schaduwstation toevoegen. Altijd handig om wat extra opstelruimte te hebben.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #29 Gepost op: 15 September 2015, 23:52:14 »
Prima plan.

Alleen wel wat extra schaduw sporen aanleggen.
Anders heeft het weinig meerwaarde ten opzichte van het originele plan.

Plaats je een achtergrond op je originele plan waar de 2 sporen achter weg vallen, heb je hetzelfde effect als met schaduw sporen
onder de baan.
Alleen het aantal meters spoor zal iets verschillen.

Tinus