Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:42:50
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: Eurospoor 2015  (gelezen 185837 keer)

draisinenl

• Offline Offline
Re: Eurospoor 2015
« Reactie #570 Gepost op: 11 November 2015, 22:59:22 »
Ik sta graag op beurzen maar dat moet me niet te veel geld gaan kosten.....

Een vergoeding van de reis-, verblijfs- en vervoerskosten mogen wel betaald worden..

Ik hoef er niets aan te verdienen maar rond de 0 uitkomen is toch wel een voorwaarde..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #571 Gepost op: 11 November 2015, 23:08:33 »
Hoi,
Ik wil ook nog even iets zeggen Wat ik begrepen heb inmiddels is dat als je spoor clubs uitnodigt voor een klein evenement Dan willen ze gelijk een vergoeding om met hun baan te staan echter heb ik die mogelijkheid jammer genoeg niet. Waardoor je geen modelspoor clubs krijgt of willen komen. Dit komt door dat vele modelspoor bouwers die op een grote beurs staan gewoon te hoge vergoeding hier voor krijgen. 

Hierdoor kan je haast geen kleine modelspoor show meer organiseren wat ik puur zie als goede promotie van de hobby.

Ik zeg Jongens denk hier eens over na.  Wie weet hebben we over paar jaar helemaal geen modelspoor shows meer in Jaarbeurs of in Houten door dat de vergoedingen staks gewoon niet meer op te brengen zijn door de organisatie.

Immers als je met modelspoor bezig bent dan weet je dat het geld kost alles wat je koopt voor je modelspoor baan of het nou een seinpaal is of een wagon lok rails , Hout enz. Het moet niet zo gaan worden dat als je een mooie kijkdoos bouwt en dat je deelneemt aan grote modelspoor shows daar gewoon van kan leven zonder dat je nog voor een baas hoef te werken. Ik denk dat je dan verkeerd bezig ben met je modelspoor hobby.

groeten bernard

Ok, even een paar dingen. Ten eerste, hoe iemand met de hobby wil omgaan, moet ie lekker zelf weten. Als je ervan kan leven (ze zijn er) dan is dat prima. Het is niet verboden dacht ik.

Verder, je geeft al aan dat je weet dat als je met deze hobby bezig bent, dat dat geld kost. Vervolgens klaag je als organisator (want jij organiseert een beurs - of probeert het) dat iedereen een onkostenvergoeding wil. Man, als organisator, dat wéét je toch, dat een beurs organiseren geld kost?

In plaats van anderen de schuld te geven dat het je niet lukt om die beurs in Soest van de grond te krijgen, zou je ook naar jezelf kunnen kijken natuurlijk...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #572 Gepost op: 11 November 2015, 23:41:47 »
En daarbij komt dat grotere modelbaan soms ergens opgeslagen staan wat ook geld kost, dat het vervoer en de overnachtingen geld kosten, dat de meesten toch ook wel een hapje willen eten, dus al met al komt er wat meer bij kijken dan ik koop een trein, ik bouw een baan en ik kom gratiesj heel Nederland door en offer mijn vrije dagen op omdat het volk dat wil. Ik dacht het niet...
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #573 Gepost op: 11 November 2015, 23:59:28 »
Precies
Een beursorganisator wil aan het einde van de streep ook een positief getal zien.
Moet ik dan gratis aan een beurs gaan deelnemen?
Dacht het niet.
Maar Bernhard jij hebt het er over dat we een te hoge vergoeding vragen.
Ben ik zeer benieuwd wat jij vind wat wij mogen vragen.

Dit komt door dat vele modelspoor bouwers die op een grote beurs staan gewoon te hoge vergoeding hier voor krijgen. 

groeten bernard
« Laatst bewerkt op: 12 November 2015, 00:04:08 door roadster36 »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #574 Gepost op: 12 November 2015, 00:36:07 »
Zo, 12 pagina's ingehaald. Wat me opvalt is dat het vooral over de inhoud en financiële aspect van Eurospoor gaat. Maar volgens mij is dat alleen maar waar wij als übermodelspoorfans ons mee bezig houden. De meesten van ons gaan toch wel, dus daar is weinig te winnen. Nee, Leo heeft meer gelegenheidsliefhebbers nodig en ik denk dat dat voornamelijk gezinnen  of vader en zoon zijn. Waar het 'm in schort is de publiciteit.

Als je dit op de juiste, energieke en creatieve wijze aanpakt, het evenement bij iedereen bekend krijgt, dan komen die bezoekers echt wel. De liefhebbers zijn er gewoon nog, maar volgens mij weten heel veel mensen niet van het bestaan of horen het niet een week of wat voor het evenement.. Als vader zoek ik ook elk weekend naar iets leuks om te doen met mijn zoon. Dat kan best iets zijn waar ik anders nooit heen zou gaan. Ik ben er van overtuigd dat met de juiste publiciteit je het bezoekersaanta zelfsl kan verdubbelen. Maar dan moet je het niet gelijk met Legoworld gaan houden, dat is een hele domme zet. Die families kiezen echt massaal voor Legoworld, dat lijkt me een inkoppertje. En de meeste families gaan niet twee keer in dat weekend naar de jaarbeurs en alles op dezelfde dag is te veel. Tegelijkertijd met een crea evenement is veel slimmer, als we naar de traditionele interesses kijken.

Het lijkt me zinvol, als we Leo willen helpen, hem te voorzien van meer PR ideeën.

O ja: De modelspoorwereld vergrijst? Er is constant een nieuwe aanwas van grijsaards en velen daarvan hebben kinderen/kleinkinderen. De liefde voor treinen is iets dat van nature komt. "Thomas" zorgt ervoor dat elk kind er mee te maken krijgt, maar niet elk kind pikt het als hobby op. Mijn zoontje bewijst dat.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #575 Gepost op: 12 November 2015, 00:43:28 »
De  vergoeding begrijp ik wel je heb transport kosten en moet speciaal een grote bus of vrachtauto huren. Maar Ik denk zelf dat de vergoeding niet hoger mag zijn dan zo 750 euro
En zelfs dat vind ik belachelijk hoog bedrag voor een baan op een beurs te krijgen.

En helaas geld dit niet alleen voor de modelspoorwereld.
Ik ga hiervoor wel even off-topic, maar vind wel dat deze als voorbeeld gerust gesteld mag worden.

Het is bijna carnaval beneden de grote rivieren, tenslotte is het vandaag ook de 11e van de 11e.
Vanaf nu tot carnavalszaterdag zijn er elk weekend zittingen en prins uitroepen.
de huur van een gemiddelde lokale artiest is bijna onmenselijk.
Een kleine vereniging mag blij zijn dat ze net 300 man in de zaal hebben zitten, met een entree van 7,50 per persoon zit je dan op 2250,-
De inkomsten van de consumties liggen op zo een avond tegen de 3 a 4000 euro.
Dus heb je een budget van zo grofgezegt 6250,-
Daar gaat dan al zo een 2250, euro af voor de inkoop van de drank.
Blijft nog 4000,- over.
Dan wil je wat artiesten hebben, op een avond heb je al gauw 4,5 artiesten nodig.
Dan heb je meestal 3x zang, 1x dans en 1x tonpraten.
Een zanger of zangroep kost al snel zo een 800,-
Een dansgroep heb je meestal gratis, want die zijn vaak uit eigen dorp.
En een tonprater ben je al snel 500 euro kwijt.
Dan heb je nog eens de huur van de zaal, ook al snel 700,-
Wil je ook nog redelijk geluid hebben dan *** je al snel 600,- over de balk.
Dan zit ik al onder aan de lat met een negatief saldo van -200,- in het gunstigste geval.

En zo zit het helaas ook bij organisatoren van kleine modelspoorbeurzen, zij krijgen door dit soort absurde bedragen nauwelijks een toonbaar beursje van de grond.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #576 Gepost op: 12 November 2015, 00:45:52 »
Hoi,
Ik wil ook nog even iets zeggen Wat ik begrepen heb inmiddels is dat als je spoor clubs uitnodigt voor een klein evenement Dan willen ze gelijk een vergoeding om met hun baan te staan echter heb ik die mogelijkheid jammer genoeg niet. Waardoor je geen modelspoor clubs krijgt of willen komen. Dit komt door dat vele modelspoor bouwers die op een grote beurs staan gewoon te hoge vergoeding hier voor krijgen. 

Hierdoor kan je haast geen kleine modelspoor show meer organiseren wat ik puur zie als goede promotie van de hobby.

Ik zeg Jongens denk hier eens over na.  Wie weet hebben we over paar jaar helemaal geen modelspoor shows meer in Jaarbeurs of in Houten door dat de vergoedingen staks gewoon niet meer op te brengen zijn door de organisatie.

Immers als je met modelspoor bezig bent dan weet je dat het geld kost alles wat je koopt voor je modelspoor baan of het nou een seinpaal is of een wagon lok rails , Hout enz. Het moet niet zo gaan worden dat als je een mooie kijkdoos bouwt en dat je deelneemt aan grote modelspoor shows daar gewoon van kan leven zonder dat je nog voor een baas hoef te werken. Ik denk dat je dan verkeerd bezig ben met je modelspoor hobby.

groeten bernard

Dat ben ik volledig met je eens.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Mike 1961

• Offline Offline
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
« Reactie #577 Gepost op: 12 November 2015, 00:47:11 »
Van deelname aan tentoonstellingen ben ik nooit rijker geworden. Wel rijker aan leuke ervaringen. Mijn hobby is het bouwen van beweegbare spoorbruggen. Deze worden ingebouwd in een grote modulebaan. 100% zelf gefinancierd.  Als een organisator mijn baan op een beurs wil hebben staan daar transportkosten en evt kosten voor overnachting tegenover. Vaak nog met een kleine extra vergoeding. Dat lijkt me heel normaal. Immers via entree en verhuur van verkoopstands krijgt de organisator inkomsten.
Als ik de werkelijke kosten van de bouw van de baan en het onderhoud in rekening ga brengen dan is het geen hobby meer maar werk. Dat is ook niet de bedoeling. Tevens zou mijn baan dan onbetaalbaar zijn voor een organisatie.
Mijn huidige project van de bruggen kost me een vermogen. Geen probleem, dat is mijn keus. Ik vind het leuk om te doen. Tot nu toe heb ik nog nooit problemen gehad met de redelijke vergoedingen.
Bij bevriende clubs gaat het anders. Wij komen kosteloos bij hun, zij bij ons. Alleen de overnachting wordt dan geregeld.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2015, 00:51:58 door DHS mike »
Met vriendelijke groeten,
Mike

Mike 1961

• Offline Offline
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
« Reactie #578 Gepost op: 12 November 2015, 01:03:18 »

.
En een tonprater ben je al snel 500 euro kwijt.
.

En zo zit het helaas ook bij organisatoren van kleine modelspoorbeurzen, zij krijgen door dit soort absurde bedragen nauwelijks een toonbaar beursje van de grond.

Jos.

Een tonprater zal dat ook voor zijn hobby doen. 500 euro voor hoeveel minuten?
Voor 1,5 x dat bedrag aan louter transportkosten heb je mijn huidige modulebaan van bruto 10x3m met 4 man 'personeel' twee dagen lang (= 64 manuren) op een tentoonstelling staan. Onze humor krijg je er dan gratis bij :D
Wat is nu absurd?
Met vriendelijke groeten,
Mike

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #579 Gepost op: 12 November 2015, 01:06:15 »
Reiskosten lijkt mij normaal. Plus evt. een clubkas bijdrage.
Thuis eet je toch ook, dus waarom dat vergoeden?
Verder is het idd hobby en mag het mi ook iets kosten. Je hoeft niet op een beurs te staan!
En de reacties van het publiek is toch de mooiste vergoeding.

Tinus.

Waarom is een bijdrage voor een clubkas wel normaal en het voer niet. Betaal lekker meer lidmaatschap jochie..

En je hoeft idd niet op een beurs te staan, maar als de vergoedingen niet kosten dekkend zijn dan krijg je alleen nog van die houten planken met rondracende treinen. wat wil je nu. Iets moois zien, nu dan zal er voor betaald moeten worden. En idd eten kun je thuis ook maar dat is zo'n lekkere dooddoener. Als ik na een beursdag nog effe lekker een tijd in de file sta en rond half 8 / 8 uur thuis ben dan heb ik geen puf meer om te koken. Vandaar dat er langs de weg gegeten wordt en dat gaat op kosten van de organisatie. Graag of niet...niet..wel dan kom ik in ieder geval niet...heb geen zin om er op een commercieel evenement knaken bij te gaan doen...

En er is blijkbaar een ding wat jullie vergeten, veel publiek komt niet meer voor clubbanen maar voor toppers, zijn die er bijna niet dan haken ze af. Haakt het publiek af dan ook de handel. En die betalen nu juist de zooi..

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #580 Gepost op: 12 November 2015, 01:13:16 »

groeten bernard

Alweer zo'n bak nonsens,den je nu echt dat je van die paar shows kunt leven....en btw, ik werk ook niet voor een baas maar ben de baas. Zitten wel 80+ uren werk in een week...wanneer haal je die als loonslaaf.. Kijk dat je je evenement in Soest niet van de grond kunt krijgen, dat ligt niet aan de modelbouwers en hun banen maar meer aan dat wat je hun bied en wilt voor financieren. Niet veel dus..

Leo neemt daarbij jaarlijks de gok, de jaarbeurs zul je toch minimaal een jaar van te voren moeten plannen, met bijkomende kosten van dien..

Ben

• Offline Offline
« Reactie #581 Gepost op: 12 November 2015, 08:33:38 »

Dat is toch de essentie van zaken doen, onder de streep wat overhouden

Zo is het. Dit najaar was ik in Genk, aardige beurs georganiseerd door een vereniging.

Ik sprak daar min of meer toevallig 2 winkeliers, een Nederlandse en een Duitse en niet de eerste de besten. Wat ik hen hoor zeggen is dat een meerdaagse beurs niet meer loont. De omzet is te laag in relatie tot de kosten: personeel, stand, reiskosten etc. terwijl de thuisbasis ook nog eens bemand moet zijn. En dan nog eens het gesjouw met spul wat afgehaald wordt op de beurs als extra service.

De NL winkelier zegt dat hij meer omzet draait op de reguliere 1-daagse Houten beurs!

Dus: wil je handel hebben op Eurospoor zal er iets moeten gebeuren aan de tarieven. Zo niet dan komt men niet. Ik snap wel dat ik me met deze uitspraak op glad ijs begeef omdat ik geen kennis heb van bedragen enz.. Maar mij lijkt een toekomst voor Eurospoor beter af met alleen fabrikanten en top banen aangevuld met als eerder gezegd de demo's, *** die hele handel er uit, stop alles in één hal en pas je toegangsprijs aan.

Gr, Ben.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #582 Gepost op: 12 November 2015, 08:34:15 »
Interessant draadje met al die achtergrondinformatie! Even ter controle: eurospoor huurt een hal van de jaarbeurs en verder heeft de jaarbeurs er financieel niets mee te maken? Eurospoor-de-stichting-of-bv-of-wat-dan-ook huurt de hal en betaalt de deelnemers en krijgt rechtstreeks de inkomsten van de verkoop?

Ik dacht dat "Rijswijk" deels door de hallenexploitant zelf werd georganiseerd, bijvoorbeeld.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #583 Gepost op: 12 November 2015, 08:34:50 »

En er is blijkbaar een ding wat jullie vergeten, veel publiek komt niet meer voor clubbanen maar voor toppers, zijn die er bijna niet dan haken ze af.
Dit is wel wat kort door de bocht, want één van de plekken waar het 't drukst was, was de clubbaan van de club uit Osnabrück. Ook bij een engelse clubbaan in spoor N was het erg druk, en zo waren er nog een paar.
Grt, Wim

guest7822

• Gast
« Reactie #584 Gepost op: 12 November 2015, 09:05:46 »
Sommige clubbanen zijn ook toppers, en die noem je hier nu, maar veel zijn houten planken met racebanen, zijn al honderd keer te zien geweest en bemand door oude morsige mannetjes... Vorig jaar waren daar nogal wat klachten over hier op het forum, dit jaar waren ze er nauwelijks.
En Bernard, waarom zou ik geld moeten neerleggen zodat jij een beurs kan organiseren?

Walter