Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door rvredebregt
Vandaag om 18:17:33
Programmeren cv door maartenvdb
Vandaag om 18:14:54
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06

Auteur Topic: Eurospoor 2015  (gelezen 185895 keer)

Ben

• Offline Offline
Re: Eurospoor 2015
« Reactie #555 Gepost op: 11 November 2015, 16:43:28 »
Als we het hebben over de hier veel uitgesproken kreet "promoten van de modelspoorhobby" voegen handelaren en winkeliers naar mijn mening helemaal niets toe. Promotie wordt gedaan door groot- en klein-serie fabrikanten en importeurs, de club en private banen, voor mijn part een jeugd en kleuterhoekje en uiteraard ook BNLS en Modelspoorwijzer met haar demo's etc..

Wat mij betreft zou dat de insteek moeten zijn, zowel voor Eurospoor als ook voor Ontraxs. Waar ik als leek en consument geen zicht op heb is of dat financieel gedraaid kan worden tegen een aanvaardbare ticketprijs.

Gr, Ben.

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #556 Gepost op: 11 November 2015, 17:04:27 »
Nou, als je het evenement wil zien als 'promotie voor de modelspoorhobby' dan dragen (in eerste instantie) alle betalende deelnemers hun steentje bij door middel van hun deelname waarmee ze het evenement mogelijk maken. Zonder betalende deelnemers geen evenement. Hoe meer betalende deelnemers, hoe meer mogelijkheden je hebt om het evenement belangrijker te maken, en hoe meer mogelijkheden je hebt om promotie te maken. Ooit in de 90-er jaren hadden wij zelfs een reklamefilmpje in de sterblokken. Zo ver kan je gaan, als er maar genoeg backup is.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #557 Gepost op: 11 November 2015, 17:09:08 »
Ik bedoel de promotie van de hobby, jij bedoelt de promotie van Eurospoor. Voor mij zijn dat 2 verschillende zaken.

Frans

• Offline Offline
« Reactie #558 Gepost op: 11 November 2015, 17:24:14 »

Dat dient nadere toelichting.

mvg Frans
« Laatst bewerkt op: 12 November 2015, 01:13:25 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #559 Gepost op: 11 November 2015, 18:12:39 »
Ik bedoel dat handel en winkeliers in mijn beleving onnodig zijn om de hobby te promoten. Eurospoor heeft een ander belang: hoe krijg ik 2 hallen vol en wel zodanig dat er onder aan de streep iets overblijft.

Gr, Ben.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #560 Gepost op: 11 November 2015, 19:02:08 »
Die snap ik niet helemaal. Je moet je hobbyspullen dan toch ook ergens kunnen aanschaffen? Als dat niet kan, hoef je niet veel te promoten, dan haakt iedere geïnteresseerde meteen weer af.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #561 Gepost op: 11 November 2015, 20:35:42 »
Hoi,
Ik wil ook nog even iets zeggen Wat ik begrepen heb inmiddels is dat als je spoor clubs uitnodigt voor een klein evenement Dan willen ze gelijk een vergoeding om met hun baan te staan echter heb ik die mogelijkheid jammer genoeg niet. Waardoor je geen modelspoor clubs krijgt of willen komen. Dit komt door dat vele modelspoor bouwers die op een grote beurs staan gewoon te hoge vergoeding hier voor krijgen. 

Hierdoor kan je haast geen kleine modelspoor show meer organiseren wat ik puur zie als goede promotie van de hobby.

Ik zeg Jongens denk hier eens over na.  Wie weet hebben we over paar jaar helemaal geen modelspoor shows meer in Jaarbeurs of in Houten door dat de vergoedingen staks gewoon niet meer op te brengen zijn door de organisatie.

Immers als je met modelspoor bezig bent dan weet je dat het geld kost alles wat je koopt voor je modelspoor baan of het nou een seinpaal is of een wagon lok rails , Hout enz. Het moet niet zo gaan worden dat als je een mooie kijkdoos bouwt en dat je deelneemt aan grote modelspoor shows daar gewoon van kan leven zonder dat je nog voor een baas hoef te werken. Ik denk dat je dan verkeerd bezig ben met je modelspoor hobby.

groeten bernard
« Laatst bewerkt op: 11 November 2015, 20:42:40 door bernhard67 »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #562 Gepost op: 11 November 2015, 20:42:01 »
hoe krijg ik 2 hallen vol en wel zodanig dat er onder aan de streep iets overblijft.

Gr, Ben.

Dat is toch de essentie van zaken doen, onder de streep wat overhouden..

Hoi,
Ik wil ook nog even iets zeggen Wat ik begrepen heb inmiddels is dat als je spoor clubs uitnodigt voor een klein evenement Dan willen ze gelijk een vergoeding om met hun baan te staan echter heb ik die mogelijkheid jammer genoeg niet. Waardoor je geen modelspoor clubs krijgt of willen komen. Dit komt door dat vele modelspoor bouwers die op een grote beurs staan gewoon te hoge vergoeding hier voor krijgen. 

Hierdoor kan je haast geen kleine modelspoor show meer organiseren wat ik puur zie als goede promotie van de hobby.

Ik zeg Jongens denk hier eens over na.  Wie weet hebben we over paar jaar helemaal geen modelspoor shows meer in Jaarbeurs of in Houten door dat de vergoedingen staks gewoon niet meer op te brengen zijn door de organisatie.

groeten bernard

Wat een bak nonsens, heb vorig jaar aan Eurospoor deelgenomen met een relatief hoge vergoeding en daarmee kwam ik niet eens uit de kosten. Als een beurs organisator de lunch en maaltijd verzorgd kan er echt wel wat van een vergoeding af. Maar ja dat doen ze niet en ik in ieder geval ga dat niet uit eigen zak betalen. Daarnaast zijn de transport kosten lekker aan de hoge kant en *** je zo een 750 euro in de staatskas als je 4 dagen naar Utrecht moet. Moet ik die soms ter bevordering van de hobby maar zelf ophoesten terwijl de entreeprijs rond de 16/17 euro ligt, dacht het niet..

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #563 Gepost op: 11 November 2015, 20:52:37 »
Ik wil toch nog even reageren,

De  vergoeding begrijp ik wel je heb transport kosten en moet speciaal een grote bus of vrachtauto huren. Maar Ik denk zelf dat de vergoeding niet hoger mag zijn dan zo 750 euro. Dan kan de toegangs prijs voor de bezoekers na zo 14 euro  (y)

Persoonlijk vind ik ook dat je zelf gekozen heb voor deze hobby, De modelspoor hobby is de afgelopen jaren ook flink gestegen qua prijs sinds de invoering van de euro en het hoge BTW tarief hier in Nederland..  Heb je dit allemaal niet meer over voor je hobby dan moet je gaan stoppen en een andere hobby zoeken die goedkoper is.

Modelspoor is een mooie hobby maar ook een dure hobby.  Elke jaar dat een fabrikant weer een nieuw loc uitbrengt  vliegen meteen de prijzen weer omhoog of het nu spoor 1 is of spoor nul of HO 1/87 Roco of Trixs

gr bernard

tinus

• Offline Offline
« Reactie #564 Gepost op: 11 November 2015, 21:05:08 »
Reiskosten lijkt mij normaal. Plus evt. een clubkas bijdrage.
Thuis eet je toch ook, dus waarom dat vergoeden?
Verder is het idd hobby en mag het mi ook iets kosten. Je hoeft niet op een beurs te staan!
En de reacties van het publiek is toch de mooiste vergoeding.

Tinus.

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #565 Gepost op: 11 November 2015, 21:06:39 »
Hoi Tinus,

Ik ben het met jou eens.

gr bernard

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #566 Gepost op: 11 November 2015, 21:11:36 »
Reiskosten lijkt mij normaal. Plus evt. een clubkas bijdrage.
Thuis eet je toch ook, dus waarom dat vergoeden?
Verder is het idd hobby en mag het mi ook iets kosten. Je hoeft niet op een beurs te staan!
Dit wordt vergoed, omdat de mensen daar op jouw uitnodiging staan. Zij zijn degenen die de trekkers van je event zijn. Zij zorgen voor publiek. Jij bent de gastheer. Dan mag je je gasten ook goed verzorgen. Je wilt toch ook positieve feedback opdat je nog andere/nieuwe mensen kunt aantrekken die je baan op jouw event willen tonen? Je zorgt toch ook goed voor je gasten op je verjaardagsfeest of bruiloft? Je wilt positieve PR en dus dien je dan goed voor die mensen te zorgen die je event überhaupt mogelijk maken.
Hier is geen rocket science voor nodig.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #567 Gepost op: 11 November 2015, 21:35:45 »
Moet ik die soms ter bevordering van de hobby maar zelf ophoesten
terwijl de entreeprijs rond de 16/17 euro ligt, dacht het niet..

Inderdaad..

Verder is het idd hobby en mag het mi ook iets kosten.
Je hoeft niet op een beurs te staan!

Wat let je dan om volgend jaar weer met de clubbaan daar te staan.
Tenslotte stonden jullie daar ook in 2003. Aangezien je met een appel
en een ei al blij bent. Zou ik het meteen tijdens de alv voorstellen.
Heeft Leo meteen een deelnemer die voor nop komt, veel plezier..

Mvh Steef

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #568 Gepost op: 11 November 2015, 21:49:07 »
Als de gedachte is dat je met deelname aan een evenement als eurospoor rijk wordt als UITGENODIGDE modelspoorclub wil ik dat gelijk even ontkrachten.

Er wordt simpelweg een vergoeding gevraagd voor het huren van een bus of vrachtauto'tje, dat kost behoorlijk wat. Daarnaast de brandstofkosten en een soort van clubvergoeding. Tenslotte is het niet de bedoeling dat een club geld moet toeleggen bij een beurs. Het gebouw, gas water en licht worden al betaald met het lidmaatschap, de overige inkomsten van een vereniging, waar onder andere ook de budgetten voor de projecten voor moeten worden vastgesteld, komen deels uit clubvergoedingen. Lijkt mij normaal.

Ga je naar het buitenland hoef je niet eens te zeuren om je geld, maar vind de organisator het doodnormaal dat je de kosten en kleine clubopbrengst vergoed krijgt.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #569 Gepost op: 11 November 2015, 22:36:43 »
Het moet niet zo gaan worden dat als je een mooie kijkdoos bouwt en dat je deelneemt aan grote modelspoor shows daar gewoon van kan leven zonder dat je nog voor een baas hoef te werken. Ik denk dat je dan verkeerd bezig ben met je modelspoor hobby.
Volgens mij heb je geen idee wat er betaald wordt....  :'(
Veel bouwers staan graag op een beurs en investeren dus in de baan, rollend materieel, nemen vrije dagen. Dat laatste is zeker voor zelfstandigen een fikse kostenpost. Transport en overnachting zijn zaken die de beursorganisator vaak vergoedt, dat loopt aardig op, maar daar hou je als deelnemer dus niets aan over.
No dress rehearsel, this is our life.